صفحه نخست >> هنر تعداد نظرات: 0

پيتر سليماني‌پور: موسيقي موهبتي است که زندگي را بهتر مي‌کند

هفته موسيقي تلفيقي تهران از 17 تا 23 دي ماه با حضور گروه ها و چهره هاي موفق موسيقي در فرهنگسراي نياوران برگزار شد و با استقبال زيادي از سوي علاقمندان به اين گونه موسيقي مواجه گرديد.پيتر سليماني پور يکي از چهره هاي شاخص و پر کار دردومين هفته موسيقي تلفيقي بود که با دو گروه ˝پيتر سليماني پور˝ و ˝دونوازي+1˝ توانست مخاطبين زيادي را جذب کند.

کد خبر: 4765

تسنيم/ هفته موسيقي تلفيقي تهران از 17 تا 23 دي ماه با حضور گروه ها و چهره هاي موفق موسيقي در فرهنگسراي نياوران برگزار شد و با استقبال زيادي از سوي علاقمندان به اين گونه موسيقي مواجه گرديد.پيتر سليماني پور يکي از چهره هاي شاخص و پر کار دردومين هفته موسيقي تلفيقي بود که با دو گروه ˝پيتر سليماني پور˝ و ˝دونوازي+1˝ توانست مخاطبين زيادي را جذب کند.
به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي نياوران، پيتر سليماني‌پور در ارتباط با حضورش با دو گروه مختلف موسيقي در هفته موسيقي تلفيقي تهران و چگونگي شکل گيري آنها گفت: گروه پيتر سليماني‌پور گروهي بود که به بهانه برگزاري اولين هفته موسيقي که در فرهنگسراي نياوران برگزار شد تشکيل شد. براي شروع کار آثاري داشتم که از سالهاي بسيار قبل آنها را تهيه کرده بودم و به دلايلي فرصتي دست نداده بود تا آنها را اجرا کنم. آشنايي با نوازندگان بسيار خوب و قهاري که هميشه دوست داشتم با آنها کار کنم بهانه اي شد که رپرتواري از کار هاي اوايل دهه 70 و کارهاي جديدي اما به شباهت همان کار هاي گذشته را براي علاقمندان اجرا کنيم . در حال حاضر نيز در مرحله ضبط همين کارها هستيم و اميدوارم هر چه سريع تر اين مهم انجام شود. در ارتباط با گروه دومي هم که در اين جشنواره شرکت کرده بايد بگويم دونوازي است که با آقاي غلامي انجام داده ام. در واقع اين تمايل از گذشته بين بود ما که کاري دونفره ارائه دهيم و هفته موسيقي امسال بهانه اي شد براي اين فعاليت مشترک. در اين کنسرت بيشتر قطعات در گام هاي تعديل شده ، که نه عربي و نه ايراني و بيشتر شور وحال و ريتم و رنگ آميزي صوتي مد نظر بوده است .

خالق آلبوم هاي "منظومه شخصي"، "قشم، هشت روايت" در ارتباط با "کنسرت دونوازي +1" با شهرام غلامي افزود: من شخصا هيچ سليقه خاصي در موسيقي ندارم و از همه جاي دنيا هر نوع موسيقي را گوش مي دهم ولي در ارتباط با اين اجرايمان بايد بگويم ويژگي بارز عود،جهاني بودن آن است که باعث شد من به اين ساز علاقمند شوم. براي اين برنامه چند اثر که از قبل تصنيف شده بود به اضافه بعضي قطعات که در لحظه و بداهه شکل مي گرفت را براي اجرا در نظر گرفته بودم. بخش هايي نيز از ساخته هاي شهرام غلامي بود.ما براي اولين بار ايده هميشگي مان يعني استفاده از ادوات الکترونيکي را توانستيم در نياوران پياده کنيم و با استفاده از کامپيوتر و نرم افزار هاي مخصوصي به بار معنايي کنسرتمان کمک کرديم.در اين برنامه دوقطعه هم بود که به همراهي گيتار و عود اجرا شد که آن نيز بسيار جالب بود .

وي در ارتباط با موسيقي تلفيقي و تاريخچه آن گفت: واژه تلفيقي و يا همان کلمه انگليسي فيوژن در دهه شصت ميلادي توسط روزنامه نگاران و مخبرين براي اين که بتوانند يک شناسه اي داشته باشند ابداع شد و در واقع استناد به حرکتي داشت که در موسيقي به خصوص در موسيقي جازدر حال شکل گيري بود . البته قبل تر از اينها موسيقي جاز با موسيقي آمريکاي لاتين تلفيق شده بود که اسمش را گذاشتند لاتين جز، با ظهور راک اند رول وظهور گونه هاي مختلف موسيقي، دوره موسيقي جز کم رونق شد و رابطه اي بين سازهاي رايج موسيقي راک و موسيقي جاز پديد آمد که اسمش را گذاشتند موسيقي تلفيقي. ولي ازنقطه نظر من هر حرکت ابتکاري در پاسخ به نيازهاي درون آهنگساز ميتواند به نوعي تلفيقي باشد. آهنگساز شايد تصميم بگيرد بخش هايي مختلفي از موسيقي ها را با هم ترکيب کنند و بعضي اوقات معلوم نيست چه اتفاقي دارد مي افتد و چه چيزهايي دارد ترکيب مي شود. من خودم به شخصه براي خلق موسيقي دنبال اين نيستم که ببينم از چه المان هايي استفاده مي کنم. در ايران در سال 73 بود که براي اولين بار مجوز اجراي موسيقي گرفتم که عنوانش موسيقي تلفيقي بود.ما موسيقي هاي زيادي را آن شب در مکان هاي مورد نظرمان اجرا کرديم و از آن دوره فکر ميکنم واژه موسيقي تلفيقي ماندگار شد.

سليماني‌پور که سابقه همکاري با سهيل نفيسي در آلبوم "چنگ و سرود" را در کارنامه هنري خود دارد ادامه داد: من مي دانم در نسلي از موسيقيدانان جوان تر اين حس وجود دارد که ما مي خواهيم موسيقي تلفيقي کار کنيم. به اينگونه افراد مي گويم موسيقي تلفيقي موسيقي نيست که خودش را از بقيه موسيقي ها جدا بکند. موسيقي تلفيقي در واقع همواره تلفيقي از المان هاي عاطفي،اجتماعي ،فرهنگي و ... است که در هر شکلي حضور دارد. فرايند تلفيق را شما به هر کجاي جهان که برويد مي بينيد مثلا اگر به سيستان وبلوچستان برويد سازهايي مي بينيد که در مکان هاي ديگري نمي بينيد در حالي که امکان دارد سازهايشان از هند و نغمه هايشان از بندر عباس و خراسان آمده باشد. نمونه بارز ديگر همين ويلن است ما در ايران ويلن ايراني داريم در حالي که همين ويلن سازي جهاني است از آنجايي که نوازندگان ايراني تصميم به نواختن رديف ها و نغمه هاي موسيقي ايراني با اين ساز گرفتند ويلن جزء ساز هايي شد که ايرانيزه شد.خود اين اتفاق هم نوعي تلفيق است . صدايي تازه اضافه شد لحن تازه اي بوجود آمد ما در موسيقي دنبال ثبات نيستيم موسيقي در حال حرکت است.ما به عنوان اهالي قرن بيستم کره زمين داريم موسيقي مينويسيم و مي سازيم و کاري را داريم مي کنيم که خودش هويتي دارد. ما آنچه را که در گذشته صورت گرفته تکرار نمي کنيم . وقتي در ويکي پديا در ارتباط با ژانر تحقيق مي کنيد به مطالب زيادي بر مي خوريد که همه نوع بحثي با توجه به رشد جمعيت و رشد سلايق مختلف وجود دارد ، کارهايي در موسيقي دارد صورت ميگيرد که بسيار تاثير گذار است و کساني که مسئول نام گذاري ژانر هاي موسيقي هستند گاهي کلماتي را براي نام گذاري کم مي اورند.وقتي اسمي روي چيزي مي گذاريد آن اسم امکان دارد کار شما را محدود کند .

سليماني پور هفته هاي موسيقي تلفيقي تهران در فرهنگسراي نياوران را بسيار خوب و تاثير گذار توصيف کرد و در پايان صحبت هايش گفت:جاي خالي چنين فستيوال هايي براي موسيقي داناني که هدف مالي براي موسيقي ندارند و مي خواهند به موسيقي دلشان بپردازند تا موسيقي پول ساز بسيار خالي بود.از اينکه اين امکان وجود دارد تا موسيقيمان به گوش اهلش برسد بسيار خوشحاليم و اين برايمان بسيار مهم است . براي ذهن خلاقي که هدفش تجارت نيست اين چنين هفته هايي بسيار ارزشمند است .موسيقي موهبتي است که زندگي در اين دنيا را بهتر مي کند.

نظرات بینندگان

ارسال نظر