صفحه نخست >> هنر تعداد نظرات: 0

حرف هاي تازه «کيهان کلهر» در آلبوم «لايه هاي تاريکي»

آلبوم ' لايه هاي تاريکي' را مي توان در زمره آثار متفاوت موسيقي ايراني برشمرد که کيهان کلهردر آن تجربه هاي تازه اي ارائه مي کند .کمتر کسي است که به موسيقي ايراني علاقه مند بوده و نام کيهان کلهر را نشنيده باشد، اين هنرمند موسيقيدان و نوازنده برجسته کمانچه تاکنون آلبوم هاي متعددي را درزمينه هاي مختلف موسيقي منتشر کرده که بيشتر آنها، حرف هاي تازه اي را با خود داشته است .

کد خبر: 4363

ايرنا/ آلبوم ' لايه هاي تاريکي' را مي توان در زمره آثار متفاوت موسيقي ايراني برشمرد که کيهان کلهردر آن تجربه هاي تازه اي ارائه مي کند .کمتر کسي است که به موسيقي ايراني علاقه مند بوده و نام کيهان کلهر را نشنيده باشد، اين هنرمند موسيقيدان و نوازنده برجسته کمانچه تاکنون آلبوم هاي متعددي را درزمينه هاي مختلف موسيقي منتشر کرده که بيشتر آنها، حرف هاي تازه اي را با خود داشته است .

البته براي آنهايي که کلهر را کمتر مي شناسند مي توان وي را اين گونه توصيف کرد: نوازنده اي تواناست ، به علم روز موسيقي آگاهي دارد، از قيد و بندهاي موسيقي رهاست و از قوه تخيل ويژه و شعور بالاي موسيقايي برخوداراست .

شايد آشنايي به موسيقي بين الملل، تکلم حرفه اي به زبان انگليسي ، بهره گيري از شيوه هاي اجرايي موسيقي در شرق و اعتقاد به بين المللي کردن موسيقي ايران از جمله مواردي باشد که موجب شده است کلهر بتواند به عنوان يکي از شناخته شده ترين هنرمند موسيقي شرق در جهان مورد توجه قرار بگيرد .

حضور در بيش از 400 اجرا در پروژه موسيقايي جاده ابريشم در کنار برجسته ترين نوازندگان بين المللي، انتشار 4 آلبوم غرل 1،2،3 و باران به همراه شجاعت حسين خان نوازنده هندي سي تار، همکاري با اردال ارزنجان ترکيه ايي در آلبوم تا بيکران دوردست و اجرا در آلبوم شهر خاموش به همراه کوارتت زهي بروکلين از آمريکا مهر تاييدي است بر قابليت هاي بالاي اين هنرمند در زمينه موسيقي بين الملل .

چندي پيش آلبوم 'لايه هاي تاريکي' به عنوان تازه ترين آلبوم کيهان کلهر وارد بازار موسيقي شده است، اين اثر بعد از آلبوم ' تنها نخواهم ماند' وي که به دونوازي شاه کمان و سنتور باس اختصاص داشت، تازه هاي ديگري را در موسيقي ايراني ، مورد توجه قرار داده است .

لايه هاي تاريکي اثري است که از 16 برداشت تشکيل شده است که علاوه بر کيهان کلهرکوارتت زهي بروکلين رايدر در آن ايفاي نقش مي کند .

يکي از نکات مثبت اين مجموعه که موجب شده موسيقي و مفهوم آن گونه که بايد به مخاطب انتقال داده شود ضبط اين مجموعه با تکيه بر استاندارهاي جهاني در استديو'بروکلين نيويورک' است ، چرا که در آثاري که مفهوم در موسيقي مورد توجه است بسياري از افکت هاي صوتي سازها که در اين مهم نقش بسزايي دارند بايد با دقت و حساسيت کامل ضبط شوند.

کلهر لايه هاي تاريکي را اين گونه توصيف مي کند : شعر آواهاي پراکنده، به خواب هاي خوش و ناخوشي مي مانند که در لحظات مختلف يک شب به چشمتان مي آيند، يعني مي بينيد و مي شنويد و حسشان مي کنيد... چندين بعد دارند، دور و نزديکشان زياد معلوم و مهم نيست. دور نزديک است و نزديک دور... بارانش مي بارد، اما خيس نمي کند. برفش هست، ولي سرما ندارد. فقط خيال است، خواب است... مي دانيد که ، ما هم گاه قسمتي از آن هستيم و گاه از بيرون نيز نظاره گرشان. همه با هم مرتبطند، با هم با ريسماني پيوسته، اما نه به دنبال داستاني نه به دنبال هيچ ، صبح بعد شما مي مانيد و هاله اي، گردي از يادشان يا آنچه که رفت... و شايد آرزويي که، وقتي ديگر به خوابتان آيند

با بررسي نوشته هاي کلهر در خصوص آلبوم لايه هاي تاريکي مي توان دريافت که اين هنرمند به مفهوم در موسيقي و ارتباط تنگاتنگ موسيقي و تصوير در اين مجموعه تکيه کرده است ، اتفاقي که کمتردر فضاي کنوني موسيقي ايراني با آن مواجه مي شويم .

موسيقي برپايه تصوير تاريخ به اندازه چند دهه دارد ، البته مي توان گفت در بسياري از آثار ارکسترال دوران کلاسيک نيز مفهوم تصويري موسيقي مد نطر بوده است اما روي سخن موسيقي معاصر5 دهه پيش است .

کلهر در آلبوم لايه هاي تاريکي با بهره گيري از امکان هاي صوتي و ميکس هوشمندانه سازها فضاي سيال و متفاوت را معرفي مي کند .

شايد بتوان گفت که اين يک داستان است با اپيزودهاي مختلف که کيهان کلهر با ساز کمانچه نقش راوي را دارد .

فواصل متفاوت موسيقي ، پرش هاي ملوديک نتها ، توجه ويژه به نوآنس و بهره گيري از امکانات اجرايي کمانچه اين مجموعه را به اثري تبديل کرده که نمي توان آن را تنها به ايران نسبت داد بلکه تمبر صوتي موسيقي شرق را در بر مي گيرد و از طرفي ديگر مخاطبان بين المللي نيز با آن ارتباط برقرار مي کنند .

در همان ابتداي شروع قطعات فرم اثر خود را نمايان مي کند ، به نظر مي رسد که آهنگسازي قطعات براساس بداهه پردازي شکل گرفته است چرا که از فرم معمولي پيروي نميکند که اين خود نکته مثبت مجموعه بشمار مي رود .

ورود جمله هاي ريتميک سازهاي زهي که بخوبي نيز نواخته شده است تا ميانه هاي آلبوم ادامه دارد و فضاي موسيقايي را روبه تعالي مي برد .

يکي ديگر از نکته هاي جالب اين مجموعه کوتاه بودن قطعات آلبوم است به طوريکه تا قطعه 9 بيشتر آثار در موتيف هاي کمتراز يک دقيقه معرفي مي شوند که اين مهم نشان از آن دارد کلهر در معرفي تفکرخود به اتفاقات معمول که قطعات بايد حتما چند دقيقه به طول بکشد اعتقادي ندارد .

اين روند تا قطعه شماره 9 که تنها 56 ثانيه زمان دارد ادامه مي يابد ، در اين جا ورود يک ملودي با روند فرمال فضاي آلبوم را کمي تغير مي دهد که تا انتها نيز ادامه مي يابد.

با وجود اينکه هيچ ساز کوبه اي در اجراي قطعات مورد استفاده قرار نگرفته اما دسته سازهاي زهي با اجراي خط هاي ملودي برگرفته از ريتم دروني جمله ها خلع نبود سازهاي کوبه را کاملا پر کرده اند.

در طول روند اجرايي آلبوم جمله هايي شنيده مي شود که در عين آشنايي با گوش بياني تازه را در خود جاي داده است .

بايد به اين نکته هم اشاره کرد که ورود و خروج هاي ساز کمانچه هوشمندانه انتخاب شده است که البته شناخت کوارتت بروکلين رايدر از موسيقي کلهرو ارتباط في ما بين انها اين اتفاق را برجسته کرده است .

قطعه 16 که در پايان آلبوم ارائه شده است را مي توان خاتمه داستان کيهان کلهر از لايه هاي تاريکي برشمرد ،اين نوازنده برجسته با بهره گيري از موسيقي نواحي غرب ايران که تا مرزهاي ترکيه نيز کشيده مي شود پيام نهايي خود را به مخاطب مي رساند .

برداشت کلهر از لايه هاي تاريکي در خاتمه نشان مي دهد که به قول خودش اين خواب هاي سيال همچنان ادامه دارد که اين اتفاق در موسيقي وي نيز مشهود است .

در مجموع مي توان آلبوم ' لايه هاي تاريکي' را تجربه اي متفاوت از کيهان کلهر در زمينه موسيقي برپايه تصوير و مفهوم برشمرد ، با اينکه برخي از بخش هاي اين آلبوم مخاطب را به ياد تجربه قبلي کيهان کلهر با کوراتت بروکلين رايدر در آلبوم شهر خاموش مي اندازد اما همچنان نشان مي دهد اين نوازنده بر خلاف جريان حاضر موسيقي ايران در پي کشف اتفاقات تاره است

نظرات بینندگان

ارسال نظر