صفحه نخست >> هنر تعداد نظرات: 0

«فصل فراموشي فريبا»؛ فيلمي متفاوت در کارنامه کارگردان

«امين زندگاني» در فيلم سينمايي «فصل فراموشي فريبا» به کارگرداني عباس رافعي سينماپرس: نرگس خرقاني/ فصل فراموشي فريبا يکي ديگر از ساخته هاي عباس رافعي است که سال گذشته در جشنواره فجر به نمايش درآمد و اين روزها بر پرده سينماها در حال اکران است. فيلمي که درونمايه هايي اجتماعي اما متفاوت با ديگر آثار اين فيلمساز دارد.

کد خبر: 3946

سينماپرس/امين زندگاني در فيلم سينمايي «فصل فراموشي فريبا» به کارگرداني عباس رافعي سينماپرس: نرگس خرقاني/ فصل فراموشي فريبا يکي ديگر از ساخته هاي عباس رافعي است که سال گذشته در جشنواره فجر به نمايش درآمد و اين روزها بر پرده سينماها در حال اکران است. فيلمي که درونمايه هايي اجتماعي اما متفاوت با ديگر آثار اين فيلمساز دارد.

داستان فيلم به بخشي از معضلات جامعه امروز ايران خصوصا بخشي از زنان آسيب ديده در اجتماع مي پردازد و از معضل زنان خياباني گرفته تا بحث اشتغال زنان در جامعه و نگاه جامعه در اين مورد اين زنان در اين فيلم مورد بررسي قرار گرفته است.

فريبا شخصيت اصلي فيلم با نقش آفريني ساره بيات گذشته تاريکي دارد و به اصطلاح از زنان خياباني بوده است. اما ازدواج او با تک پسر يک خانواده نسبتا مرفه او را از آن زندگي نجات مي دهد و او به شکلي به زندگي عادي باز مي گردد. اما اين بازگشت براي او آنقدرها هم ساده نيست و او مشکلات فراواني در اين راه دارد و همواره گذشته اش با او همراه است و بابت اين موضوع مرتبا از سوي شوهرش بازخواست مي شود و تحت فشار است.

شوهرش که به دليل ازدواج با فريبا از سوي خانواده طرد شده است، با وجود اينکه تمام سختي هايي که به دليل ازدواج با فريبا برايش پيش آمده است، اما هنوز به فريبا اطمينان ندارد و او را به دليل گذشته اش ملامت مي کند. رفتار همسر فريبا در بسياري از موارد همراه با خشونت است که در آخرين مورد پس از اينکه فريبا را کتک مي زند و از خانه بيرون مي رود تصادف مي کند و براي هميشه معلول مي شود و بنابراين مشکل جديدي به مشکلات فريبا افزوده مي شود.

در واقع در تمام مدت فيلم، فريبا به دليل اشتباهي که در زندگي اش مرتکب شده است مرتبا تاوان پس مي دهد. هر چند که سعي مي کند صبور باشد و به زندگي اش وفادار باشد اما در تمام مدت کسي او را باور نمي کند و شوهرش نيز از اين قاعده مستثنا نيست و مرتبا او را مورد بازخواست قرار مي دهد.

پيش از اين فيلم هاي زيادي درباره معضل زنان خياباني ساخته شده است، خصوصا اين سوژه يکي از موضوعات محبوب فيلمسازان در دهه هشتاد بود. شايد ساخت فيلمي چون فصل فراموشي فريبا در دهه نود تا حد زيادي دير باشد و يکي از دلايل مهم کمتر مورد توجه قرار گرفتن اين فيلم در جشنواره فجر سال گذشته نيز همين باشد، به طوري که بازي خوب ساره بيات در اين فيلم آن طور که بايد ديده نشد و حتي بازي و نقش بسيار متفاوت امين زندگاني نيز در اين فيلم مورد توجه قرار نگرفت.
در طول فيلم هيچ گذشته اي از خانواده فريبا ارائه نمي شود و تنها به دوستانش در زماني که او زندگي نامتعارفي داشته است اشاره مي شود و خانواده شوهرش هم که به هيچ وجه رابطه خوبي با او ندارند. همه چيز براي فريبا در اوج خشونت اتفاق مي افتد خصوصا صحنه اي که او به خانه مادر شوهرش مي رود و مورد ضرب و شتم قرار مي گيرد.

فيلم فصل فراموشي فريبا در کارنامه فيلمسازي عباس رافعي نيز کاري متفاوتي به حساب مي آيد. زيرا در کارهاي قبلي اين فيلمساز کمتر شاهد موضوعات بحث انگيز اجتماعي بوده ايم. در اين فيلم شاهد نماهاي متعدد از خيابان‌هاي تهران هستيم.

خصوصا نماهاي متعدد خيابان در اين فيلم از زماني به اوج خود مي‌رسد که قرار مي‌شود فريبا با وانت شوهرش کار کند، اين نماها بسيار واقعي و خوب ساخته شده است و تصويري باورپذير از تهران امروز به مخاطب عرضه مي‌کند.

صحنه‌هاي واقعي از خيابان هاي تهران و بازي هاي خوب و باور پذير بازيگران همگي از امتيازات فيلم فصل فراموشي فريبا به شمار مي روند و ثابت مي کنند که عباس رافعي مي تواند فيلمساز خوبي در زمينه سوژه هاي اجتماعي باشد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر