صفحه نخست >> هنر تعداد نظرات: 0

اصفهاني: حرف دلمان را در اين آلبوم زده‌ايم

عبدالجبار کاکايي در ابتداي اين نشست گفت: پروسه توليد اين آلبوم خيلي طولاني شد، 13 سال پيش اين کار کليد خورد، يکي از موضوعاتي که در اين مدت طولاني همواره در چالش آن بوديم موضوع شعر و محتوا در اين آلبوم بود.

کد خبر: 2523

فارس/ محمد اصفهاني گفت:‌ نگاهي که ما در اين آلبوم داشته‌ايم به نوعي نگاه اعتراضي و انتقادي است. اين آلبوم به طور کلي انعکاس پستي و بلنديهاي 13 سال گذشته است. ما در اين آلبوم حرف‌هاي دلمان را زده‌ايم. مراسم رونمايي و تجليل از دست‌اندرکاران آلبوم شکوه با حضور محمد اصفهاني، عبدالجبار کاکايي، عليرضا کهن ديري و پدرام کشتکار در خبرگزاري مهر برگزار شد.

عبدالجبار کاکايي در ابتداي اين نشست گفت: پروسه توليد اين آلبوم خيلي طولاني شد، 13 سال پيش اين کار کليد خورد، يکي از موضوعاتي که در اين مدت طولاني همواره در چالش آن بوديم موضوع شعر و محتوا در اين آلبوم بود.

وي افزود: موضوعي که به بخش اعظمي از ادبيات انقلاب سايه انداخته مقوله جنگ است، در زمان جنگ آنچه که ادبيات و شعر ارائه مي‌داد قرائت رسمي از پديده جنگ بود و مي‌طلبيد که به جنگ از زاويه‌اي نگاه شود که مضاميني چون مقاومت و شهادت در آن جاي داشت اما وجهي هم که در ادبيات جهان هست که در شاعران ما هم رشد پيدا کرد موضوع مهم پيامدهاي جنگ است، يکي از حلقه‌هاي مفقوده و نگاه‌هايي که به جنگ مي‌شود نگاه انساني به پديده جنگ است. يکي از اين پيامدها، بازماندگان جنگ از جمله مادران، پدران و جانبازان هستند که ادبيات موظف است به همه اين موضوعات بپردازد.

کاکايي ادامه داد: اينگونه از ادبيات که سعي داشت نگاهي انساني به جنگ داشته باشد در سالهايي پس از جنگ شکل گرفت اگرچه که پرداختن به اين موضوع مورد علاقه مديران فرهنگي نبود و اين عدم علاقه برمي‌گشت به کمبود آگاهي نسبت به آثار جنگ چرا که اين مديران همواره فکر مي‌کردند نگاه‌هاي متفاوت به جنگ مي‌تواند حساسيت‌هايي را برانگيزاند.

کاکايي با اشاره به مضامين پرداخته شده در اين آلبوم گفت: در اين اثر 3 قطعه نگاهي مستقيم به جنگ دارد، يکي از اين آثار اثري از سيد حسن حسيني است که او در زمان سرودن آن شعر با انتقاداتي مواجه شد، اثر ديگري هم از عليرضا قزوه است که نگاه دارد به جانبازان شيميايي که يکي از پديده‌هاي مهم جنگ است؛ آنچه که در اين آلبوم قابل دفاع است همين موضوعي است که براي اين اثر انتخاب شده است.

عليرضا کهن ديري در ادامه اين نشست گفت: ما تا شعري را دوست نداشته باشم و با آن ارتباط برقرار نکنم حاضر به ساختن آهنگ براي آن نمي‌شوم اما اين کار را از صميم قلب خوشحالم که انجام دادم و انجام اين کار براي من بسيار دوست داشتني است.

وي در خصوص موسيقي جنگ و تعاريفي که از آن ارائه مي‌شود، گفت: به اعتقاد من موسيقي جنگ ژانر و گونه‌اي متفاوت از ديگر موسيقي‌ها نيست، هر آنچه که هنرمند ارائه مي‌دهد برداشت شخصي اوست نسبت به پديده جنگ و اين نيست که حتماً بايد المان خاصي در موسيقي به کار برده شود تا خصيصه‌هاي موسيقي جنگ ايجاد شود.

پدرام کشت‌کار ديگر سخنران اين مراسم بود. او نيز در سخناني گفت: افتخار اين را داشتم که در اين کار در کنار استاد قزوه و اصفهاني باشم. اين اثر زماني که مي‌خواستم بسازمش بسيار سخت بود و مدام درگير صحنه‌هايي مي‌شدم که در شعر تصوير شده بود چرا که من صداي جنگ را شنيده بودم و طعم تلخ آن را چشيده بودم.

محمد اصفهاني نيز در ادامه گفت: خيلي خوشحالم که در کنار يک تيم همفکر و همدل قرار گرفتم، اگر از اين کار بوي صميميتي استشمام مي‌شود بخاطر همين همدلي بوده است.

وي در خصوص پروسه توليد اين آلبوم نيز گفت: چندين سال قبل پيشنهادي به من از سوي موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني مبني بر توليد يک آلبوم موسيقايي شد.

وي افزود: در اين آلبوم در برخي از قطعات آن از جمله سراب، هنجارشکني رخ داده است، اگر کسي اين کار را بشنود فکر نمي‌کند که عليرضا کهن ديري آهنگ‌ساز آن بوده باشد، دوستان در اين آلبوم از نظر محتوا کاملاً توجيه بودند اما تنها نقطه تاريک اين آلبوم طولاني شدن زمان انتظار اين آلبوم است.

اصفهاني ادامه داد: من هيچگاه با توليد يک اثر به فکر ريزش يا رويش مخاطب نبوده‌ام و براساس اين کار نکرده‌ام، به نظر من اگر با مخاطب صادق باشيم اثرگذاري کار نيز بيشتر مي‌شود، در عين حال بايد به سليقه مخاطب هم احترام گذاشت.

اصفهاني در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبني بر اينکه آيا فريدون شهبازيان در ابتدا قرار بود آهنگ‌سازي بکند و آيا 5 قطعه براي گنجانده شدن در يک آلبوم کافيست، گفت: اشتباهي که در زمان قرار داد انجام دادم اين بود که خودم طرف قرارداد شدم و بخاطر تغيير مديريت‌هايي که در اين مدت در مؤسسه رخ داد، کمي در انتشار آلبوم تأخير افتاد.

وي افزود: در قرارداد ما ذکر نشده بود که چه کسي بناست آهنگ‌سازي کار را انجام بدهد، در ابتدا بنا بود 7 قطعه براي اين آلبوم ساخته شود اما در ادامه خود موسسه دو قطعه ديگر را حذف کرد اما چون تعداد قطعات کم بود ما تصميم گرفتيم برخي از قطعات را به شکل ويدئو کليپ هم در اين آلبوم بگنجانيم، اين آلبوم به طور کلي انعکاس پستي و بلنديهاي 13 سال گذشته است. ما در اين آلبوم حرف‌هاي دلمان را زده‌ايم.

کاکايي در ادامه اين نشست در خصوص ابهاماتي که بخاطر تأخير در انتشار اين آلبوم انجام گرفته گفت: متاسفانه يک سري از ارزش‌هاي جنگ در اين سالها مورد غفلت و فراموشي قرار گرفت، توجه به جنگ در اين آلبوم بخاطر اين بود که در اين سالها غبار فراموشي بر موضوع جنگ سايه افکند.

اصفهاني در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چرا آلبومي صرفاً سنتي توليد نمي‌کند، گفت: من براي شروع کارم مبنا را بر موسيقي پاپ سنتي قرار دادم چون ديدم خيلي از من بزرگتر در موسيقي سنتي هستند که در واقع کار را تمام کرده بودند، من با خود گفتم حال در اين ميان من چه چيزي براي عرضه دارم.

وي افزود: نگاهي که ما در اين آلبوم داشته‌ايم به نوعي نگاه اعتراضي و انتقادي است، بايد اين حرف گفته شود که نگاهي که اعتراضي است لزوماً نگاهي براندازانه نيست، امروز مادران شهدا و جانبازان در غربت هستند، ما خواستيم زبان حال دلتنگي‌هاي آنها باشيم. بايد گذاشت يک‌سري از مسائل اجتماعي و معضلات واگويه شود، خيلي سعي داشتيم در اين آلبوم باب اين گفتمان اعتراضي را باز کنيم.

اصفهاني در ادامه اين نشست به موضوع عکس منتشر شده از او در يک همايش که سازها پشت پارتيشن قرار گرفته بودند و به نوعي پنهان شده بودند، گفت: اين کار يک اتفاق بود، ما براي اجرا در يک همايش دعوت شديم که در ايام بعد از شهادت حضرت امير در ماه رمضان بود، چيزي که در اين ميان مغفول واقع شد اين بود که دوستاني که از ما دعوت کرده بودند براي اجرا فکر مي‌کردند که ما بنا است مناجات‌خواني کنيم اما ما مي‌خواستيم برنامه خودمان را اجرا کنيم.

وي افزود: وقتي ما براي سان چک در هتل اسپيناس رفتيم متوجه شدم که مدير دچار اضطراب و نگراني است بعد مجدد از ما خواستند که مناجات‌خواني بکنيم اما ما براي کار ديگر آماده شده بوديم، آنها تاکيد داشتند که ممکن است اتفاقات ناخوشايندي با اجراي اين برنامه و نمايش سازها رخ بدهد، ما هم مجبور شديم که شرايط را قبول کنيم، ما نه تهديد شديم و نه به اجبار اين کار را انجام داديم، کل قضيه خواهش و تمنا بود، در حين اجراي قطعات نيز در يک لحظه به ما گفتند که آيا مي‌شود جلوي درامز يک پارتيشن قرار دهيم و ما هم مجبور به قبول آن شديم.

اصفهاني ادامه داد: من در عين حالي که به نوازندگان و ساز احترام مي‌گذارم و حرمت خاصي براي آنان قائل هستم اين حق را هم به تهيه کنندگان مي‌دهم و اين آزادي را نيز براي آنها قائل هستم، مگر ما در صدا و سيما با اين محدوديت کار نکرده بوديم؟! در هر صورت کل اين ماجرا يک اتفاق ناخواسته بود.
 

نظرات بینندگان

ارسال نظر