صفحه نخست >> هنر تعداد نظرات: 0

نگاهي به فيلم «چند متر مکعب عشق»؛ فضاسازي خوب و تصاوير چشم‌نواز

فيلم سينمايي «چند متر مکعب عشق» ساخته جمشيد محمودي فضاسازي خوب و تصاويري چشم‌نواز دارد. روايت انسان هايي در غربت ، هياهو ، فقر ، خشونت و چندين و چند مفهوم ديگر که فيلم سينمايي «چند متر مکعب عشق» در بطن خود جا داده و حالا قصد دارد در اين ميان حرف از يک عشق ناب زميني بزند . فيلم سينمايي «چند متر مکعب عشق» حرف هاي خوبي در دل خود دارد ، اما دير زبان باز مي کند و حرف‌هايش را بيرون مي‌ريزد. تجربه موفق نويد و جمشيد محمودي که مورد استقبال محافل و مجامع سينمايي قرار گرفته است ، با کمي دقت نظر در پرداخت به فيلمنامه مي‌توانست بيش از اينها جاي پاي خود را سفت کند.

کد خبر: 1671

سوره سينما/ فيلم سينمايي «چند متر مکعب عشق» ساخته جمشيد محمودي فضاسازي خوب و تصاويري چشم‌نواز دارد.
روايت انسان هايي در غربت ، هياهو ، فقر ، خشونت و چندين و چند مفهوم ديگر که فيلم سينمايي «چند متر مکعب عشق» در بطن خود جا داده و حالا قصد دارد در اين ميان حرف از يک عشق ناب زميني بزند . فيلم سينمايي «چند متر مکعب عشق» حرف هاي خوبي در دل خود دارد ، اما دير زبان باز مي کند و حرف‌هايش را بيرون مي‌ريزد. تجربه موفق نويد و جمشيد محمودي که مورد استقبال محافل و مجامع سينمايي قرار گرفته است ، با کمي دقت نظر در پرداخت به فيلمنامه مي‌توانست بيش از اينها جاي پاي خود را سفت کند.
ما در اين فيلم با دو مساله و در واقع هسته مواجه هستيم که در ارتباط با يکديگر و موازي با هم اسکلت داستان را شکل مي دهند . مساله حضور مهاجران غيرقانوني افعان در ايران و نوع برخورد با آنها و مواضع گوناگون جامعه در قبال آنها بستر اصلي داستان را شکل مي‌دهد. در اين ميان هم عشق يک پسر ايراني به يکي از دختران مهاجر افعان شرايط بسيار خوبي را براي دستيابي به يک درام موفق فراهم مي‌کند، اما داستان‌گويي در سينما نياز به داستانک هاي بجا و منطقي و تلفيق کاربردي آنها با يکديگر در ساختمان روايي اثر و در جهت رسيدن به معناي اصلي و نهايي دارد که بي‌ترديد برادران محمودي به چنين مساله‌اي معتقد و قائل هستند، اما درصد عمده‌اي از ابتداي فيلم و پس از معرفي نسبي شخصيت‌ها با يک فضاي کم‌مايه ، تخت و تهي از رويدادهاي محرک براي پيشروي طي مي‌شود و گره کاربردي و عطف موثري ندارد.
در صورتي که با فضاي ابتدايي و پس از آشنايي با فضا و شخصيت ها پيش بيني مي‌شد که اتفاقات اثرگذار در روند فيلمنامه حادث شود و با يک فضاي عاشقانه متفاوت و از طرفي يک نگاه انسان دوستانه و منطقي در برابر مهاجران روبرو شويم .فيلمنامه در ساده ترين شکل ممکن حرکت مي کند و نيازهاي ايجاد يک درام استاندارد را برآورده نمي‌کند، اما نکته اي که نمي شود از کنارش عبور کرد اجراي بسيار خوب و تصاوير چشم‌نوازي است که خلاء مذکور در ابتداي داستان را پر کرده و مخاطب را با خود همراه مي‌کند. بهره گيري بسيار مناسب از فضاها و ترکيب بندي درست و ايجاد کنتراست در کنار ميزانسن‌هاي پويا «چند متر مکعب عشق» را از لحاظ فرميک در سطح خوبي قرار مي‌دهد ، اما غفلت و بي توجهي به حفره هاي دروني فيلمنامه شانس تبديل شدن به يک اثر شش دانگ را از کارگردان و تهيه کننده گرفته است، چون فضاهاي موجود و روابط مشخص در داستان به شدت پتانسيل همراهي دروني تر و تمرکز بيشتر بر لايه هاي زيرين را فراهم مي کرد و حتي مي توانست شخصيت هايي محکم تر از اين را بسازد. در صورتي که در بخش عمده اي از داستان فقط تلاش شده بود که گرما و روح عشق خاص و ديگرگون دختر و پسر قصه را تقويت کند تا در نهايت پاياني اثر گذار و غافلگيرانه طرح شود.
بسياري از صحنه ها و سکانس هايي که مربوط به موشکافي در جنس عشق و علاقه صابر با بازي ساعد سهيلي و همچنين …با بازي حسيبا ابراهيمي شده بود، لزوم و ضرورتي نداشت و مي‌توانست با پرداختن به شخصيت هاي ديگر و يا بهتر بگوييم روابط کاراکترهاي اصلي با ديگران ، مساله فيلم را دقيق تر و با همين فرم موجود و خوب ارائه کند. اما اين اتفاق نيفتاده و فيلم در قسمت‌هايي که نياز به رويداد محرک و پيش برنده دارد ، در يک خلوت دراماتيک و با کمترين کنکاش در ميان کاراکترها به سر مي‌برد و فقط با فضاسازي مناسب بصري و بهره گيري از ضرب آهنگ صحيح تصاوير زيبايي ارائه مي کند.
اما داستان در حدود يک سوم پاياني قصد دارد تمام اين خلاءها را پرکند و در نتيجه به يکباره بحران ايجاد مي‌شود و تنش ها بوجود مي آيد و با يک شيب تند و ناهمخوان پيش مي رود تا بر اثر يک حادثه به پايان مي‌رسد. با تمام اين تفاسير برادران محمودي در اين اثر نشان دادند که از جنس سينما و براي سينما هستند و مديوم درستي را براي بازگو کردن فکر و انديشه خود برگزيده‌اند، اما بايد پذيرفت که سينما مجموعه‌اي از هنرها را در بر مي گيرد و زماني مي توان حرفي اثر گذار و ماندگار زد که نه تنها به فرم تسلط و احاطه داشت و ابزار و ادوات فني را بخوبي شناخت و به کار گرفت، از سوي ديگر هم استانداردهاي لازم در نگارش فيلمنامه را نيز رعايت کرد تا به محصولي تک بعدي نرسيد.
ميثم محمدي

نظرات بینندگان

ارسال نظر