صفحه نخست >> فرهنگی تعداد نظرات: 0

چند استراتژي براي بهبود نمره رياضي شما

بسياري از دانش آموزان و اوليا در جستجوي نکات و تکنيک هايي براي يادگيري بهتر رياضي هستند. در اينجا ليستي از 10 استراتژي کاربردي را براي هر سطحي از رياضي ارائه مي دهيم.

کد خبر: 583

کانون رياضيت آراز/ بسياري از دانش آموزان و اوليا در جستجوي نکات و تکنيک هايي براي يادگيري بهتر رياضي هستند. در اينجا ليستي از 10 استراتژي کاربردي را براي هر سطحي از رياضي ارائه مي دهيم.

1) اگر موضوعي را نمي توانيد بفهميد، پيش از رفتن به موضوع بعدي، بر روي موضوع اصلي تمرکز کنيد.
اين مساله بسيار ساده به نظر مي رسد ولي بسيار ضروري است. دانش آموزي را در نظر بگيريد که (براي مثال) در حال يادگيري جبر است. فرض کنيد اين دانش آموز در فهم جمع و تفريق اعداد مثبت و منفي دچار مشکل است، اين دانش آموز بي شک در حل معادلات نيز عاجز خواهد بود. بسياري از دانش آموزان نمي توانند مبحثي را ياد بگيرند با اين حال به مبحث بعدي مي روند با اين اميد که خواهند توانست مطلب بعدي را بفهمند. رياضي بسيار شبيه به يادگيري خواندن است. اگر شما نتوانيد حروف را تلفظ ‎کنيد،‎ نمي توانيد اميدوار باشيد که بتوانيد کلمات را ادا کنيد و البته هيچ راهي وجود نخواهد داشت که بتوانيد کتابي را بخوانيد. همه بخش هاي رياضي به صورت دنباله خاصي آموزش داده مي شوند، زيرا هر موضوع بر اساس موضوع قبلي بنا مي شود. اگر در موضوعي دچار مشکل هستيد تا زماني که بتو‎ا‎نيد آن را بفهميد و مسائل مربوط به آن را حل کنيد، روي آن کار کنيد. ‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎DVD‎‎‎‎‎‎ هاي مربوط به آن بخش را چندين بار ببينيد، کتاب را بخوانيد و مثال ها را براي بار دوم حل کنيد يا حتي کتاب ديگري را که آن ها را به روش هاي متفاوت توضيح داده است بخوانيد.

2) مسائل نمونه را حل کنيد و جواب هايتان را چک کنيد.
پس از تماشاي يک بخش از ‎‎‎‎DVD‎‎ و خواندن آن بخش در کتابتان، شروع به حل کردن مثال هاي پايان فصل کنيد. از پاسخ هايتان اطمينان حاصل کرده و تمامي آن ها را چک کنيد.هميشه با ساده ترين مسائل کتابتان شروع کنيد، حتي اگر فکر مي کنيد که آن ها بسيار ساده هستند.
اعتماد به نفس پيدا کردن بسيار بسيار مهم است و به همين خاطر است که ‎‎‎‎DVD‎‎ هاي آموزشي با مسائل آسان تر شروع مي کنند تا همه بتوانند آن ها را بفهمند. رفته رفته مسائل سخت تر را حل کنيد و جواب هايتان را نيز بررسي کنيد. پس از حل 12 مساله يا بيشتر از يک فصل، شما آماده ايد به بخش بعدي برويد.
شما نمي توانيد تنها با خواندن يک بخش از کتاب رياضيتان به يک متخصص در زمينه آن بخش تبديل شويد. شما بايد روي مسائل کار کنيد. اگر نتوانيد مسائل را حل کنيد پس براي رفتن به بخش بعد آماده نيستيد. خبر خوب اين است که با حل مسائل اعتماد به نفس پيدا مي کنيد، اعتماد به نفس نقش صد‎ درصد در رياضي بازي مي کند.

3) وقتي شروع به حل يک مساله رياضي مي کنيد پيش از نوشتن چيزي نقشه مسير مساله تا جواب را در ذهن خود ترسيم نکنيد.
من اين را هر روز مي بينم. بسيار معمول است که وقتي کسي يک مساله رياضي را مي بيند، پيش از نوشتن چيزي، آن را در ذهن خود حل مي کند. به عنوان مثال در جبر، هنگامي که يک دانش آموز در آغاز به يک معادله نگاه مي کند وسوسه مي شود تا معادله را در ذهن خود حل کند بدون اينکه چيزي بنويسد.
من به شما مي گويم هيچ نوع مساله رياضي را بدون نوشتن آن هرگز حل نکنيد. چيزي که شما نياز داريد انجام دهيد اين است که ابتدا مساله را بنويسيد. حتي چيزهاي ساده را هم بنويسيد. مطمئن شويد که هر گامي که مي نويسيد منطقي است. به عبارت ديگر اگر شما در حال حل يک معادله هستيد و براي مثال مقدار ‎‎10‎‎ را از دو طرف معادله کم مي کنيد، آن را بنويسيد. سپس در مرحله بعدي اين تفاضل را انجام دهيد، سپس اگرلازم است مثلا هر دو طرف معادله را بر ‎‎‎‎2‎‎ تقسيم کنيد، آن را نيز بنويسيد و سپس در مرحله بعدي اين تقسيم را انجام دهيد.
اين کار به شما اين امکان را مي دهد که کارهايتان را بررسي کنيد. همچنين اين اجازه را هم مي دهد که روند حل را به بخش هاي کوچکتر تقسيم کنيد. اگر مطمئن شديد که هر مرحله کاملا منطقي است پس شما در بهترين موقعيت خود هستيد.
اگر شما سعي کنيد تا همه چيز را در آن واحد انجام دهيد ممکن است در مسير حل، عملي غير منطقي انجام دهيد و اشتباه کنيد.

4)هنگامي که مطالعه مي کنيد يا تکاليفتان را انجام مي دهيد، سعي کنيد مکاني آرام و ساکت را براي انجام آن پيدا کنيد.
من در دوران مدرسه در تمام مدتي که سعي مي کردم تکاليفم را انجام دهم به موسيقي گوش مي دادم يا هنگام مطالعه به صداي تلويزيون به عنوان صداي پس زمينه گوش مي کردم. با گذشت زمان متوجه شدم که اگر مکاني آرام و بدون صداي پس زمينه داشته باشم، بيشتر و بهتر مي توانم تمرکز کنم.
چيزي که فهميدم اين بود که اگر هنگاه مطالعه به چيزي گوش مي دادم مجبور بودم مطلبي را که مي خواندم براي مثال ‎‎3 يا ‎‎4‎ بار بخوانم تا متوجه شوم، اما اگر در محيط آرام بودم فقط يک بار خواندن کافي بود.
مردم عاشق اين هستند که هنگام مطالعه به موسيقي گوش دهند، اما من متقاعد شدم که اگر اين کار را انجام ندهيد بسيار موثر خواهد بود.
سعي کنيد مکاني آرام در خانه خود پيدا کنيد يا در کتابخانه تکاليف مدرسه را انجام دهيد. خواهيد ديد که آن ها را سريع تر انجام مي دهيد چرا که تمرکز بيشتري روي آن ها خواهيد داشت.

5)اگر کسي از شما کمک خواست سعي کنيد مطلب را به بهترين شکلي که مي توانيد براي او توضيح دهيد.
اين مورد در اين ليست به نظر کمي عجيب مي آيد... اما اين يک حقيقت جهاني است.
کساني که مي توانند به ديگران بياموزند، فهم صحيحي از مطلب دارند. بسياري اوقات هنگام مطالعه در گروه، يک نفر از اعضاي گروه وجود دارد که عقب مي نشيند، سعي کنيد به چنين شخصي کمک کنيد حتي اگر کار خودتان طول بکشد. با اين کار نه تنها شما احساس خوشايندي خواهيد داشت که در حال کمک به شخصي هستيد تا موفق شود بلکه اين روند باعث مي شود اطلاعات خود را نيز مرور کرده و يادگيري خود را نيز افزايش دهيد.

6) هرگز مسائل رياضي را با خودکار انجام ندهيد.
اين مورد بسيار ساده است. مطمئنا شما يک اشتباه خواهيد کرد! هنگامي که اشتباهي مي کنيد مي خواهيد تا اشتباهتان را به طور کامل پاک کنيد. شما هرگز نمي خواهيد چيزي را خط بزنيد و دوباره بنويسيد و باز هم خط بزنيد. اين کار باعث مي شود که برگه به سختي خوانده شود و خط زدن هاي پي در پي اضطراب شما را در مورد حل مسائل بيشتر مي کند.

7) سعي کنيد از مداد اتود و پاک کن جدا استفاده کنيد.
مداد اتود و پاک کن به شما اجازه مي دهد که تميزتر پاک کنيد. هيچ چيز بدتر از اين نمي باشد که اشتباه کنيد و پس از پاک کردن آن، لکه اي روي برگه باقي بماند. پاکن هاي ارزان چنين مشکلي خواهند داشت و زندگيتان را سخت خواهند کرد!


8) راه حل هاي خود را تميز و خط به خط بنويسيد.
هميشه مسائل را به صورت عمودي حل کنيد به طوري که هر مرحله در يک خط باشد. هرگز آن ها را به صورت افقي ننويسيد! اين کار کاغذ بيشتري مي خواهد ولي اين امکان را به شما مي دهد که هر مرحله را به راحتي دنبال کنيد. وقتي شما ‎‎1‎‎0‎ مرحله را در ‎‎‎‎2‎‎ مرحله بنويسيد، نمي توايد روند ذهني خود را نشان دهيد. مراحلي که شما نوشته ايد آنچه را که فکر کرده ايد و چگونگي مواجهه با مساله را به معلمتان مي گويد.

9) مسائل را در پايان شب حل نکنيد.
مي دانم که همه دانش آموزان به اين سخن خواهند خنديد، اما اين يک واقعيت است. من بسياري از اوقات حساب ديفرانسيل و انتگرال يا فيزيک را در پايان شب بعد از ساعت ‎‎‎‎12‎‎ يا ‎‎‎‎1‎ بامداد انجام مي دادم. من روي مساله اي ساعت ها فکر مي کردم زيرا تا زماني که نمي دانستم آن را چگونه حل کنم نمي توانستم بخوابم تا اين که از خستگي شديد بخواب بروم. اما زماني که بيدار مي شدم ادامه روند مساله ساده به نظرم مي رسيد.
همچنين من مسائل را آخر شب حل مي کردم و وقتي به جواب نادرست مي رسيدم، مي دانستم بايد جايي يک اشتباه کوچک انجام داده باشم و هميشه مجبور مي شدم تا آن اشتباه را پيدا کنم. اما بيشتر اوقات نمي توانستم آن را پيدا کنم. صبح روز بعد در طول حدود ‎‎5‎‎ دقيقه متوجه مي شدم که خطايي در علامت يا حتي خطايي در ضرب ساده مرتکب شده ام.

‎‎10) اگر مساله ايجاب کرد براي آن يک تصوير بکشيد.
اين کار براي مثلثات، حساب ديفرانسيل و انتگرال و حتي براي رياضي پايه و جبر نيز بسيار کاربردي است. لطفا خودتان را علاقه مند نشان دهيد و تصويري از آن چه مساله توصيف کرده است را رسم کنيد، حتي اگر شکل شما ساده باشد.
ما موجودات بصري هستيم، روند طراحي موقعيت باعث مي شودکه بفهميم واقعا مساله از ما چه مي خواهد.


به ياد داشته باشيد که، هيچ ‎‎‎گلوله نقره اي در يادگيري رياضي وجود ندارد! و با بکارگيري مراحل به صورت همزمان و تمرين به دست مي آيد.
مراحل بالا در طول مطالعه رياضي به شما کمک کرده و به شما اعتماد به نفس مي دهد و اعتماد به نفس نقش صد در صد در يادگيري هر سطح از رياضي بازي مي کند.‎

نظرات بینندگان

ارسال نظر