صفحه نخست >> فرهنگی تعداد نظرات: 0

حیدری خلیلی در گفتگو با مهر:

تغییر در بنیاد فارابی به معنای تجزیه آن نیست

سرپرست بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اینکه تغییرات فعلی در ساختار زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی برای تخصصی‌تر شدن امور است درباره وظایف و ماوریت‌های جدید فارابی توضیح داد.

کد خبر: 408

رمضانعلی حیدری خلیلی سرپرست بنیاد سینمایی فارابی درباره تازه‌ترین تصمیم حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی مبنی بر ایجاد تغییر و تحول در این بنیاد به خبرنگار مهر گفت: مجموع سازمان سینمایی و موسسات تابعه این سازمان، اعم از بنیاد سینمایی فارابی، سینما شهر، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوان و موسسه رسانه‌های تصویری همه عضو یک پیکر هستیم و زمانی که عضو یک پیکره محسوب می‌شویم باید دقت کنیم که در ساختار مدیریتی، واحدهای هم عرض متعدد شکل نگیرد.

وی ادامه داد: واحدهای هم‌عرض متعدد در مدیریت کلان یک ساختار ایجاد مزاحمت می‌کند و نمی‌تواند سیستم پویا و کارآمدی در مجموعه بزرگ مدیریت سینما یعنی سازمان سینمایی ارائه دهد بنابراین کوچک‌سازی در جهت چابک‌سازی فعالیت‌های یک سازمان، یک اصل است.

رمضانعلی حیدری خلیلی سرپرست بنیاد سینمایی فارابی درباره تازه‌ترین تصمیم حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی مبنی بر ایجاد تغییر و تحول در این بنیاد به خبرنگار مهر گفت: مجموع سازمان سینمایی و موسسات تابعه این سازمان، اعم از بنیاد سینمایی فارابی، سینما شهر، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوان و موسسه رسانه‌های تصویری همه عضو یک پیکر هستیم و زمانی که عضو یک پیکره محسوب می‌شویم باید دقت کنیم که در ساختار مدیریتی، واحدهای هم عرض متعدد شکل نگیرد.

وی ادامه داد: واحدهای هم‌عرض متعدد در مدیریت کلان یک ساختار ایجاد مزاحمت می‌کند و نمی‌تواند سیستم پویا و کارآمدی در مجموعه بزرگ مدیریت سینما یعنی سازمان سینمایی ارائه دهد بنابراین کوچک‌سازی در جهت چابک‌سازی فعالیت‌های یک سازمان، یک اصل است.

تصمیم‌های سازمان سینمایی در مسیر منفعت کلیت سینما است

سرپرست بنیاد سینمایی فارابی با تاکید بر اینکه مجموع سینمای ایران عضو یک پیکره هستند، بیان کرد: اگر تصمیمی در این سازمان گرفته می‌شود برای حفظ و تامین منافع کلیت سینمای ایران است و نباید تحلیل و تعبیری مبنی بر تجزیه و از دست دادن یک بنیاد سینمایی باسابقه داشت.

حیدری خلیلی متذکر شد: سازمان سینمایی فعلی، در گذشته به عنوان یکی از معاونت‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کرده ولی در نهایت تصمیم بر این شد که از معاونت سینمایی به سازمان سینمایی تغییر پیدا کند و زمانی که سازمان سینمایی در راس مجموع فعالیت‌های سینمایی قرار می‌گیرد، تمام فعالیت‌ها باید تحت یک مدیریت واحد انجام شود.

وی گفت: به اعتقاد من موسسات تابعه سینمایی نسبت‌شان با سازمان سینمایی تعریف نشده است و رابطه منطقی که باید داشته باشند تا بتوانند به پیشتازی سینمای ایران در عرصه ملی و بین‌المللی کمک کنند، ندارند بنابراین برای پویایی موسسات تابعه سازمان سینمایی باید به تعریف جدیدی از فعالیت‌ها و فرصت‌های مغفول مانده در این موسسات می‌رسیدیم که بنیاد سینمایی فارابی از جمله مراکز سینمایی است که باید باز تعریفی از مجموعه فعالیت‌های آن صورت گیرد.

آخرین وضعیت همکاری با هیات امنای فارابی

حیدری خلیلی ادامه داد: بر همین اساس تمامی بحث‌ها، نظرها، گمانه‌زنی‌ها و پیشنهادهایی که این روزها در رسانه‌ها مطرح می‌شود، به شکل کلان در هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی در تابستانی که گذشت، مطرح شده بود و قطع به یقین بر اساس جمع‌بندی هیات امنا و نظر نهایی شخص حجت‌اله ایوبی رییس سازمان سینمایی به چنین جمع‌بندی مبنی بر چابک‌سازی بنیاد سینمایی فارابی رسیدیم و از این پس آنچه در هیات امنای این بنیاد سینمایی تصویب می‌شود، مرحله به مرحله پیاده‌سازی خواهد شد.

حیدری خلیلی در پاسخ به اینکه چه نسبتی میان مدیریت مالی سازمان سینمایی که وی مسئولیت آن را برعهده دارد و مدیریت در بنیاد سینمایی فارابی وجود دارد؟ گفت: بنده در مدیریت جدید سازمان سینمایی به عنوان مدیر مالی فعالیت نمی‌کردم و حوزه اجرا را نیز می‌شناسم. درواقع توجه به سابقه چندین ساله من در ارشاد و حوزه‌های مختلفی که در این سازمان فعالیت کردم که بخشی از آن اجرایی نیز بوده است باعث شد تا حجت‌اله ایوبی به جمع‌بندی برای انتخاب من به عنوان سرپرست بنیاد سینمایی فارابی برسد.

سرپرست بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: من به عنوان مشاور راهبردی سازمان سینمایی در حوزه سیاست‌گذاری‌های سازمان، نشست‌های متعددی برگزار کردم. همچنین مدیر دبیرخانه شورای عالی سینما نیز بوده‌ام و کارگروه‌هایی را در این حوزه تشکیل داده‌ام. بنابراین شاید به دلیل فعالیت‌های اجرایی از این دست بوده که انتخاب نهایی شخص مدیر سازمان سینمایی بوده ام.

وی در پاسخ به این پرسش که تولید فیلم‌های اول در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی انجام می‌شده و اکنون به بنیاد سینمایی فارابی سپرده شده است، چه سرنوشتی در انتظار آنهاست؟ گفت: حمایت از آثار سینمایی به ویژه در حوزه تولید و فیلمنامه از ابتدا قرار بوده تحت یک مدیریت واحد دنبال شود و باید مجموع فعالیت‌های یک جنس را ذیل یک مدیریت تخصصی، اجرایی کنیم بنابراین طرحی که وجود دارد و اجرای آن قطع به یقین بستگی به نظر هیات امنا دارد، این است که فیلم‌های اول، مشارکت در تولید، فیلمنامه و همچنین شبکه نمایش خانگی زیر مجموعه بنیاد سینمایی قرار گیرد که در این صورت مرکز سینمای گسترش سینمای مستند و تجربی به وظیفه اصلی خود یعنی تولید مستندهای فاخر در عرصه ملی و بین‌المللی  می‌پردازد.

حیدری خلیلی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه نظرش درباره واگذاری بخش تجهیزات که در گذشته در اختیار بنیاد سینمایی فارابی بود به موسسه سینما شهر چیست؟ گفت: حوزه سخت‌افزاری سینمای ایران نیاز به پشتیبانی دارد و در این مهم شکی نیست بنابراین باید به دنبال راهی باشیم تا نیازهای سخت‌افزاری سینمای ایران به بهترین شکل ممکن رفع شود. بنابراین بر اساس اصل وحدت مدیریت، موسسه سینما شهر ظرفیت حمایت از بحث تجهیزات سینمای ایران را دارد و واگذاری این بخش به این موسسه منطقی است.

سرپرست بنیاد سینمایی فارابی در پایان درباره احتمال تعدیل نیرو در ساختار بنیاد سینمایی فارابی گفت: هیچ تعدیل و یا جابجایی در بنیاد سینمایی فارابی وجود نخواهد داشت و حداقل در بدو ورود، از جمله اولویت‌های این بنیاد نیست و من هم به جمع همکاران بنیاد سینمایی فارابی اضافه شده‌ام و قرار است دست به دست هم به سمت تقویت این نهاد سینمایی پیش برویم.

تصمیم‌های سازمان سینمایی در مسیر منفعت کلیت سینما است

سرپرست بنیاد سینمایی فارابی با تاکید بر اینکه مجموع سینمای ایران عضو یک پیکره هستند، بیان کرد: اگر تصمیمی در این سازمان گرفته می‌شود برای حفظ و تامین منافع کلیت سینمای ایران است و نباید تحلیل و تعبیری مبنی بر تجزیه و از دست دادن یک بنیاد سینمایی باسابقه داشت.

حیدری خلیلی متذکر شد: سازمان سینمایی فعلی، در گذشته به عنوان یکی از معاونت‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کرده ولی در نهایت تصمیم بر این شد که از معاونت سینمایی به سازمان سینمایی تغییر پیدا کند و زمانی که سازمان سینمایی در راس مجموع فعالیت‌های سینمایی قرار می‌گیرد، تمام فعالیت‌ها باید تحت یک مدیریت واحد انجام شود.

وی گفت: به اعتقاد من موسسات تابعه سینمایی نسبت‌شان با سازمان سینمایی تعریف نشده است و رابطه منطقی که باید داشته باشند تا بتوانند به پیشتازی سینمای ایران در عرصه ملی و بین‌المللی کمک کنند، ندارند بنابراین برای پویایی موسسات تابعه سازمان سینمایی باید به تعریف جدیدی از فعالیت‌ها و فرصت‌های مغفول مانده در این موسسات می‌رسیدیم که بنیاد سینمایی فارابی از جمله مراکز سینمایی است که باید باز تعریفی از مجموعه فعالیت‌های آن صورت گیرد.

آخرین وضعیت همکاری با هیات امنای فارابی

حیدری خلیلی ادامه داد: بر همین اساس تمامی بحث‌ها، نظرها، گمانه‌زنی‌ها و پیشنهادهایی که این روزها در رسانه‌ها مطرح می‌شود، به شکل کلان در هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی در تابستانی که گذشت، مطرح شده بود و قطع به یقین بر اساس جمع‌بندی هیات امنا و نظر نهایی شخص حجت‌اله ایوبی رییس سازمان سینمایی به چنین جمع‌بندی مبنی بر چابک‌سازی بنیاد سینمایی فارابی رسیدیم و از این پس آنچه در هیات امنای این بنیاد سینمایی تصویب می‌شود، مرحله به مرحله پیاده‌سازی خواهد شد.

حیدری خلیلی در پاسخ به اینکه چه نسبتی میان مدیریت مالی سازمان سینمایی که وی مسئولیت آن را برعهده دارد و مدیریت در بنیاد سینمایی فارابی وجود دارد؟ گفت: بنده در مدیریت جدید سازمان سینمایی به عنوان مدیر مالی فعالیت نمی‌کردم و حوزه اجرا را نیز می‌شناسم. درواقع توجه به سابقه چندین ساله من در ارشاد و حوزه‌های مختلفی که در این سازمان فعالیت کردم که بخشی از آن اجرایی نیز بوده است باعث شد تا حجت‌اله ایوبی به جمع‌بندی برای انتخاب من به عنوان سرپرست بنیاد سینمایی فارابی برسد.

سرپرست بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: من به عنوان مشاور راهبردی سازمان سینمایی در حوزه سیاست‌گذاری‌های سازمان، نشست‌های متعددی برگزار کردم. همچنین مدیر دبیرخانه شورای عالی سینما نیز بوده‌ام و کارگروه‌هایی را در این حوزه تشکیل داده‌ام. بنابراین شاید به دلیل فعالیت‌های اجرایی از این دست بوده که انتخاب نهایی شخص مدیر سازمان سینمایی بوده ام.

وی در پاسخ به این پرسش که تولید فیلم‌های اول در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی انجام می‌شده و اکنون به بنیاد سینمایی فارابی سپرده شده است، چه سرنوشتی در انتظار آنهاست؟ گفت: حمایت از آثار سینمایی به ویژه در حوزه تولید و فیلمنامه از ابتدا قرار بوده تحت یک مدیریت واحد دنبال شود و باید مجموع فعالیت‌های یک جنس را ذیل یک مدیریت تخصصی، اجرایی کنیم بنابراین طرحی که وجود دارد و اجرای آن قطع به یقین بستگی به نظر هیات امنا دارد، این است که فیلم‌های اول، مشارکت در تولید، فیلمنامه و همچنین شبکه نمایش خانگی زیر مجموعه بنیاد سینمایی قرار گیرد که در این صورت مرکز سینمای گسترش سینمای مستند و تجربی به وظیفه اصلی خود یعنی تولید مستندهای فاخر در عرصه ملی و بین‌المللی  می‌پردازد.

حیدری خلیلی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه نظرش درباره واگذاری بخش تجهیزات که در گذشته در اختیار بنیاد سینمایی فارابی بود به موسسه سینما شهر چیست؟ گفت: حوزه سخت‌افزاری سینمای ایران نیاز به پشتیبانی دارد و در این مهم شکی نیست بنابراین باید به دنبال راهی باشیم تا نیازهای سخت‌افزاری سینمای ایران به بهترین شکل ممکن رفع شود. بنابراین بر اساس اصل وحدت مدیریت، موسسه سینما شهر ظرفیت حمایت از بحث تجهیزات سینمای ایران را دارد و واگذاری این بخش به این موسسه منطقی است.

سرپرست بنیاد سینمایی فارابی در پایان درباره احتمال تعدیل نیرو در ساختار بنیاد سینمایی فارابی گفت: هیچ تعدیل و یا جابجایی در بنیاد سینمایی فارابی وجود نخواهد داشت و حداقل در بدو ورود، از جمله اولویت‌های این بنیاد نیست و من هم به جمع همکاران بنیاد سینمایی فارابی اضافه شده‌ام و قرار است دست به دست هم به سمت تقویت این نهاد سینمایی پیش برویم.

نظرات بینندگان

ارسال نظر