صفحه نخست >> فرهنگی تعداد نظرات: 0

«حجت‌الله ايوبي» در اختتاميه جشنواره نماز و نيايش: چرا سينما را دوقطبي مي‌کنيم؟

ايوبي: چرا سينما را دوقطبي مي‌کنيم؟

امروز خدمت علماي ارزشمند و بزرگ عرض مي‌کردم که کارنامه سينماي ما بسيار موفق است. چرا بايد سينما را زير سؤال ببريم. ما در اين سي سال گذشته اگر سالي هفتاد فيلم سينمايي توليد کرده باشيم. بيش از 2000 فيلم بلند سينمايي توليد کرده‌ايم. روي چند فيلم مي‌توانيم انگشت بگذاريم و بگوييم که فيلم‌هايي مسئله‌دار هستند؟

کد خبر: 3741

تسنيم/ حجت‌الله ايوبي رئيس سازمان سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شب گذشته در مراسم اختتاميه ششمين جشنواره ملي نماز و نيايش به روايت دوربين که در شهر قم برگزار شد ارتباط سينماگران با حوزه علميه قم را حلقه گم‌شده معناي راستين سينماي ديني دانست.
حجت‌الله ايوبي در ابتداي سخنراني خود ضمن تشکر از همه فيلم‌سازان و عکاسان، مديران و علما و تبريک عيد ولادت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) گفت: ما بايد خوشحال باشيم از اين‌که مي‌بينيم که حوزه علميه قم به‌عنوان پيشتاز علم و آگاهي ديني آغوشش را به سمت فرهنگ گشوده. اين‌يک اتفاق بسيار مبارک است که جامعه فرهنگي و هنري بايد از آن بهره‌مند شود. اين جشنواره و جشنواره‌هايي از اين دست علاوه بر اهميت موضوعي که دارند، در حوزه سينماي ديني، برداشت درست از سينماي ديني نيز ايجاد مي‌کنند. علاوه بر همه اين‌ها حلقه وصلي هستند بين حوزه علميه قم، اين ظرفيت عظيم، اين گنجينه موجود در کشورمان براي اهالي فرهنگ و هنر.
وي ادامه داد: و اين نياز، نياز به همديگر را ديدن، باهم سخن گفتن، باهم گفتگو کردن يک نياز واقعي است. به حضرت آيت‌الله فاضل لنکراني عرض مي‌کردم. در خصوص بعضي از فيلم‌ها نکاتي و ملاحظاتي داشتند. عرض مي‌کردم يک دليل اين است که هنرمندان ما حوزه را نمي‌شناسند. همان‌گونه که حوزه هم هنرمندان را نمي‌شناسد. و گمان نکنيد از اين دنيايي که بمباران اطلاعات به شکل داده‌هاي فراواني به‌سوي ما مي‌آيند. ميهمان ناخوانده ما هستند در وايبر و فيس بوک و اينترنت گمان نکنيد که اطلاعات درست، و صحيح، و مطابق با واقع رد و بدل مي‌شود! همديگر را نمي‌شناسيم. واقعاً نمي‌شناسيم.
ايوبي در خصوص اهميت شناساندن چهره واقعي روحانيت به افکار عمومي خارجي گفت: بنده سخنراني داشتم در يکي از دانشگاه‌هاي فرانسه و در آن محفل فضاي تندي عليه علما و روحانيون و حوزه حاکم بود. من سخنراني‌ام را با اين عنوان ارائه کردم که چگونه مي‌توان آيت‌الله شد؟ چون موضوع جذابي بود بسياري براي شنيدن سخنراني آمدند و سالن بسيار بزرگ همايش‌هاي دانشگاه کاملاً پر شد. به آن‌ها گفتم در ادبيات شما واژه آيت‌الله داراي اين معاني شده. ولي من مي‌خواهم تشريح کنم چگونه يک نفر آيت‌الله مي‌شود. براي آن‌ها نظام تحصيلي حوزه علميه را تشريح کردم. اين نظام از پرافتخارترين نظام‌ها تحصيلي جهان است. اين را عرض مي‌کنم چون هم دروس حوزه را طلبگي مختصري کرده‌ام و هم به دليل حضورم در دانشگاه‌هاي داخلي و خارجي نظام‌هاي دانشگاهي جهان را به‌خوبي مي‌شناسم.
وي افزود: گفتم در حوزه دانشجو و طلبه خودش استادش را انتخاب مي‌کند. استاد موفق را ما به تعداد دانشجويان برگزيده مي‌شناسيم. دانشجو و طلبه موفق طلبه‌اي است که مي‌گوييم مستشکل است. يعني سؤالات خوب و پرتعدادي مطرح مي‌کند. ما در دانشگاه اگر دانشجويي بيش از حد سؤال کند ناراحت مي‌شويم و او را به‌عنوان دانشجويي که نظم کلاس را به هم مي‌زند مي‌شناسيم. اما در نظام حوزه دانشجوي خوب يعني مستشکل خوب. نمره به کسي داده نمي‌شود. مباحثه انجام مي‌شود. پيش از آغاز درس و پس از آغاز درس. بهترين سيستم آموزشي مباحثه است. گفتم مجتهد عنواني است که دانشجو در حقيقت به استادش مي‌دهد. آيت‌الله کسي است که ديگران داوطلبانه به او مراجعه مي‌کنند و اين ملکه را در او تشخيص مي‌دهند.
رئيس سازمان سينمايي با اشاره به اهميت حاصل شدن همين شناخت در بين هنرمندان گفت: خب اگر فيلم‌ساز ما مي‌خواهد در مورد يک روحاني و طلبه فيلم بساز چون نظام و جايگاه روحاني را نمي‌شناسد. آن‌هم به دليل عدم ارتباط. بسيار طبيعي است که برداشتي از روحاني و روحانيت در فيلم مي‌بينيم که مطابق واقع شايد نباشد. من اين را تجربه کرده‌ام. اساتيد برجسته‌اي که از ديگر کشورها آمدند. و در حوزه علميه درس دادند، گفتگو کردند، بحث کردند... بس متعجب و متحير بازگشتند.
وي با اشاره به ذات ارکان اصلي دين چون نماز در ايجاد اين شناخت گفت: سخن از نماز است. دوستي خارجي که تجربه حضور در قم و مباحثه با علما را داشت در زمان حضور من در خانه‌اش مقدمات نماز خواندن من را فراهم کرده بود. زماني که از چرايي اين عمل او سوال کردم جواب داد: من در زمان حضورم در ايران به ذات و اهميت خواندن نماز پي برده‌ام.
حجت‌الله ايوبي خاطرنشان کرد: به اين موضوع اشاره کردم براي اينکه بگويم چقدر نيازمند اين ارتباط هستيم. چقدر به هم نزديک هستيم اما همديگر را نمي‌شناسيم. جاي خوشبختي است، جاي خوشحالي است که امروز در قم به هرجايي که سر مي‌زنيم. ديگر لازم نيست اهميت سينما را من به‌عنوان يک مدير سينمايي توضيح بدهم. لازم نيست براي علما توضيح بدهم که امروز زبان تصوير بهترين زبان است.  خدا را شکر کنيم که ملت ايران به زبان سينما آشنا است. و با زبان تصوير مي‌توانيم با جهان سخن بگوييم. از آنجايي که اگر جنگي باشد و رقابتي باشد که هست به نظر بنده امروز اين جنگ و رقابت بر سر تصوير است. همه در تلاش هستند بهترين تصوير و زيباترين تصوير را از خود ارائه کنند. به همين دليل است که براي يک آرم، براي لوگو براي يک شعار اين‌همه هزينه صرف مي‌شود. و ما جزو نوادر ملت‌هايي هستيم که به اين زبان آشنا هستيم.
ايوبي با اشاره به کارنامه درخشان سينماي ايران در دوران شکوهمند انقلاب اسلامي ادامه داد: امروز خدمت علماي ارزشمند و بزرگ عرض مي‌کردم که کارنامه سينماي ما بسيار موفق است. چرا بايد سينما را زير سؤال ببريم. ما در اين سي سال گذشته اگر سالي هفتاد فيلم سينمايي توليد کرده باشيم. بيش از 2000 فيلم بلند سينمايي توليد کرده‌ايم. روي چند فيلم مي‌توانيم انگشت بگذاريم و بگوييم که فيلم‌هايي مسئله‌دار هستند؟ به تعداد انگشتان دو دست هم نمي‌رسد. اگرچه مسئله‌دار بودنش هم معلوم نيست واقعاً مسئله‌دار باشد. ممکن است تعبير و تفسير باشد. ما يک چنين سينمايي داريم. حالا سينماي دنيا را ببينيد. کشورهايي که سالي 300 فيلم توليد مي‌کنند. چند فيلم از اين تعداد را خانواده مي‌توانند بروند و باهم ببينند. و چند فيلم در ايران توليد شده که همه اعضاي خانواده باهم نمي‌توانند به ديدن آن بنشينند. اين را بايد قدر بدانيم. اين عظمت سينماي ايران است.
وي ادامه داد: بارها گفته‌ام و بازهم عرض مي‌کنم. در روي کره زمين جزو نوادر کشورهايي هستيم که اعضاي خانواده با اطمينان مي‌توانند به سينما بروند و باهم فيلم ببينند. اين يعني يک سينماي پرافتخار.
وي در خصوص معناي سينماي ديني و ذات حقيقي آن با استناد به فرمايشات مقام معظم رهبري گفت: بارها گفته‌ام و بازهم مي‌گويم. نگاه ما به سينماي ديني چيست؟ آيا سينماي ديني يعني سينمايي که در آن حتماً قرآن خوانده مي‌شود. نماز خوانده مي‌شود؟ برداشت مقام معظم رهبري از سينماي ديني اين نيست. مي‌فرمايند: سينمايي که در آن انسانيت، کرامت، آزادگي و معارف بلند ديني ترويج بشود سينماي ديني است. اگر اين است؟ که هست. چرا ما در سينما فضاي دوقطبي درست کنيم. عده‌اي اندک و کم شمار مدعي باشند که ما سينماي ديني هستيم و باقي سينماي که کارنامه درخشان بيش از سي‌ساله دارند را سينماي ديني ندانيم.
ايوبي در اين مورد افزود: هر فيلمي که معارف بلند ديني را ترويج کند ولو غيرمستقيم... سينماي ديني است. بنابراين بايد نگاه‌ها را عوض کنيم. ما در اين صدديم که بايد اين کار را انجام بدهيم. قم مي‌تواند حلقه گفتگوي بسيار جدي باشد بين سينما و اهالي فضل، ادب و دانش و علما. بايد بنشينيم و انتظار ما از سينما را باهم مرور کنيم.
حجت‌الله ايوبي با اشاره به ماحصل جلسات پرشماري که قبل از برگزاري مراسم اختتاميه جشنواره با علماي قم به‌خصوص آيت‌الله فاضل لنکراني داشته گفت: در قم هستيم و بايد برخي از حرف‌هاي جدي را در اينجا زد. انتظار ما از فيلم و سينما چيست؟ جلسه‌اي داشتيم با حضرت آيت‌الله فاضل لنکراني که انديشه‌هاي بسيار درخشان و روشني در خصوص فرهنگ و هنر و به‌ويژه سينما دارند. عرضم اين بود که آيا بايد ما از سينما و فيلم داستاني انتظار روايت دقيق و صحيح علمي و تاريخي داريم؟ يا نه هدف بيان يک احسان، بيان يک انديشه است و رساندن چند پيام. آيا قرار است فيلمي که ساخته مي‌شود به ما درس تاريخ بدهد؟ آيا ما مي‌توانيم يک فيلم را تجزيه و تحليل عالمانه تاريخي کنيم که آيا کلمه به کلمه‌اش از روي يک مقاله علمي و پژوهشي نوشته‌شده؟ يا نه يک برداشت هنرمندانه است که حتماً بايد با تخيل هنرمند همراه باشد؟ همان انتظاري که از شعر داريم. آيا قرار است حقايق و تاريخ را صرفاً از اشعارمان بگيريم؟ يا نه اشعار بيان هنرمندان پيام‌هايي هستند که در درون يک هنرمند وجود دارد؟
ايوبي در چايان صحبت‌هاي خود با اشاره به اهميت طرح و ادامه اين مباحث گفت: اين مباحث و مباحث جدي ديگري مباحثي هستند که اميدواريم در ارتباطي که بين حوزه علميه قم و اهالي و به‌ويژه سينماگران ايجاد خواهد شد. با همديگر مباحثه کنند و انشا الله نتيجه‌اش براي همه کشور و براي فرهنگ و هنر مفيد باشد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر