صفحه نخست >> فرهنگی تعداد نظرات: 0

«حرف حساب» مجيدي در سينماي اسلام

تمامي انتقادات جريان‌هاي سلفي و وهابي از «محمد(ص)» در حالي است که بارها و بارها عوامل اين فيلم توضيح داده‌اند که قرار نيست چهره پيامبر عظيم الشان اسلام در اين فيلم به نمايش درآيد. حال اين سوال پيش مي‌آيد براستي اين جريان‌ها نگران چه موضوعي هستند که به تکاپو براي تحريم و تخريب اين پروژه عظيم افتاده‌اند.

کد خبر: 3441

متن پيش رو در جهان منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.
-------------------------
تمامي انتقادات جريان‌هاي سلفي و وهابي از «محمد(ص)» در حالي است که بارها و بارها عوامل اين فيلم توضيح داده‌اند که قرار نيست چهره پيامبر عظيم الشان اسلام در اين فيلم به نمايش درآيد. حال اين سوال پيش مي‌آيد براستي اين جريان‌ها نگران چه موضوعي هستند که به تکاپو براي تحريم و تخريب اين پروژه عظيم افتاده‌اند.
"ايمان، اخلاق و معنويت همواره دغدغه اصلي من در سينما بوده و اين دغدغه به اشکال مختلف در آثارم وجود دارد اما در قبال جريان‌هاي مخرب شکل گرفته در طول سال‌هاي اخير و نگرش‌هاي انحرافي نسبت به اسلام و پيامبر اکرم (ص) و خصوصا با وارد شدن جريانات هنري به اين گونه مخالفت‌ها که معلوم است عموم مخاطبين را مورد توجه قرار داده‌اند مثل انتشار کتاب آيات شيطاني ، فيلم فتنه و حتي کاريکاتورهاي دانمارکي وبا توجه به تاکيدات علماي بزرگ اسلام و شخصيت‌هاي طراز اول، احساس وظيفه کردم فيلمي با موضوع پيامبر اکرم (ص) بسازم چرا که پيامبر اسلام مظهر يگانه اخلاق و معنويت است و تلاشم بر اين است که اين فيلم را با تکيه بر جنبه هاي اعتقادي و به دور از جريان‌هاي تبليغي و سياسي بسازم."

شايد بتوان اين چند جمله را بهانه ساخت پروژه محمد(ص) از سوي مجيد مجيدي عنوان کرد. کارگرداني که پس از سه سال تحقيق و نگارش سناريو، براي نخستين بار در اواسط سال ۹۰ خبر از ساخت فيلمي داد به نام "محمد(ص)".

«محمد(ص)» قرار است از دوران جاهليت و شرايط اجتماعي زمان تولد حضرت آغاز و در ۱۲ سالگي ايشان به‌پايان برسد.

به گفته مجيدي نگارش فيلمنامه و مراحل تحقيقاتي پروژه از سال ۸۷ آغاز و در اين راه نيز رايزني و مشورت‌هاي گوناگوني با علماي طراز اول جهان اسلام صورت رفته است.

توصيه‌هاي آيت الله جوادي آملي به عوامل پروژه

در همين راستا مجيدي و ساير عوامل فيلم در دي ماه سال ۹۰ به ديدار آيت الله جوادي آملي رفتند. اين مفسر قرآن در اين ديدار و پس از استماع گزارش مجيدي از مراحل توليد و برنامه‌هاي در دست اقدام مي گويد: «گزارش نافع و مسرت‌بخشي را شنيدم. اميدوارم که خداوند سعي بليغ شما را به احسن وجه مشکور کند و توفيق ارائه‌ خدمات برتر و بهتر را به همه‌ شما و همکاران‌تان مرحمت کند. چند نکته هست که مربوط به فيلم و مربوط به وجود مبارک پيغمبر (ص) است. اگر کسي خواست درباره موضوعات عادي هنرنمايي کند، داشتن همان فکر عادي کافي است. اما اگر کسي خواست درباره موضوعات عالي هنرنمايي کند، بايد هنرش عالي باشد. يعني همان‌طور که خود پيغمبر (ص) تحولي در جهان ايجاد کرد، فيلم آن حضرت هم بايد تحول ايجاد کند. وگرنه مي‌شود يک فيلم عادي.»

جزئياتي از لوکيشن «محمد(ص)»

منطقه‌اي ۶۳ هکتاري در ۵۵ کيلومتري شهر قم. روستايي سرسبز که تنها ۱۵ خانوار جمعيت دارد حالا به شهرک سينمايي مکه و مدينه براي اين پروژه عظيم تبديل شده است. گروهي به سرپرستي محسن شاه ابراهيمي که يکي از بهترين طراحان سينماي ايران محسوب مي شود اين مکان را براي ساخت لوکيشن پيدا کرده‌اند. صابري مدير مؤسسۀ سينمايي نور تابان که مسئول ساخت اين فيلم است، پيدا کردن اين لوکيشن را از معجزات اين پروژه مي داند چراکه موقعيت آن بسيار نزديک به موقعيت مکه است.

اما مهمترين ويژگي اين منطقه، کوه‌هاي آن است. کوه‌هايي که تداعي کننده فضاي شهر مکه است و جالبتر اينکه کوهي در اين منطقه وجود دارد که به اذعان تمامي بازديد کنندگان اين شهرک سينمايي، شباهت عجيبي به کوه احد دارد.

حرفه‌اي‌هاي جهان زير سايه «محمد(ص)»

برنده ۲ جايزه اسکار؛ طراح اصلي

«ميلژن کرکا کلژاکويچ» هنرمند ۶۳ ساله کروات، طراح اصلي اين فيلم است و در کنار او، محسن شاه ابراهيمي طراحي صحنه و لباس را برعهده دارد. کرکا در کارنامۀ خود دو جايزۀ اسکار را دارد. با ورود وي، از تيرماه ۸۹ ساخت لوکيشن آغاز شد. به گفته کرکا، وي تلاش کرده سازه اي براي ساخت لوکيشن به کار ببرد که نه تنها در ايران، بلکه در سطح جهان بي نظير باشد.

لوکيشن مکه شهريور ۹۰ به پايان رسيد. پس از آن در عيد قربان همان سال فيلم برداري کليد خورد. ۶۰ تا ۷۰ درصد فيلم در همين لوکيشن فيلمبرداري شد. يک صحنه از فيلم را نيز در عسلويه فيلمبرداري کردند. صحنۀ مربوط اولين سفر پيامبر در عسلويه پر شده است. به گفته عوامل توليد، اين لوکيشن بسيار بکر بود به گونه اي که تا زمان ساخت اين پروژه اصلاً آدمي به آن مناطق نرفته بود.

پس از آنکه فيلمبرداري عسلويه تمام شد، تمامي عوامل به کرمان سفر کردند. پس از ۱ ماه نيز در اواخر اسفند به همين لوکيشن پيامبر اعظم برگشتند. آن‌ها هم به دليل وضعيت آب هوايي و هم به دليل لوکيشن‌هاي خاص، به آن مناطق سفر کردند. يعني زماني که نياز به دريا داشتند به عسلويه رفتند و زماني که نياز به بياباني فراخ بود، به کرمان رفتند. مثلاً براي لشکرکشي ابرهه نياز به بيابان داشتند.

جلوه‌هاي ويژه و معجزه‌اي که ديگر همراه «محمد(ص)» نيست!

کار جلوۀ ويژۀ اين فيلم بر عهدۀ اسکات اندرسن است. وي يکبار در سال ۹۶ برندۀ اسکار بهترين جلوۀ ويژه شده است. دوبار نيز در سال‌هاي ۹۶ و ۲۰۰۰ نامزد اسکار بوده است. «ترميناتور ۲: روز داوري»، «جان‌سخت: انتقامجو»، «کينگ کونگ» و «سوپرمن بازمي‌گردد»، فيلم‌هاي ديگري است که در جلوۀ ويژۀ آن‌ها همکاري کرده است.

يکي از چهره‌هاي شاخص جلوه‌هاي ويژه ايران که از آغاز به کار پروژه محمد(ص) براي همکاري در کنار اندرسن قرار گرفت، جواد شريفي راد بود. هنرمندي که چندي پيش در روزهاي پاياني پروژه معراجي‌ها بر اثر انفجار جان به جان آفرين تسليم و جامعه هنري را داغدار کرد.

مجيدي کارگردان محمد(ص) درباره شريفي‌راد مي‌گويد: «او کسي بود که خود را وقف انقلاب و دفاع مقدس کرده بود. تمام بدن او پر از ترکش بود و بارها و بارها در جنگ مجروح شده بود. هرجا خطر بود جواد بود، هرجا ماموريت غير ممکن، عمليات خنثي سازي بمبي عمل نکرده، دردوران جنگ بود، جواد بود که بمب را خنثي کند. »

وي به نقش تاثيرگذار شريفي‌راد در پروژه محمد(ص) اشاره مي‌کند و بر همين اساس مي‌افزايد: «جواد خلاق بود و ادوات بسياري را براي پروژه پيامبر (ص) ساخت که از او به يادگار در سينما خواهد ماند. هيچ کاري براي او غير ممکن نبود و براي همين هرچه در ذهن داشتم به او مي‌گفتم و جواد به بهترين شکلي ايده‌هاي ما را جامعه عمل مي‌پوشاند. در يکي از صحنه‌هاي فيلم که در کنار سواحل خليج فارس بود، تلاطم دريا را داشتيم و من مي‌خواستم که موجهاي بزرگ و سهمگين به ساحل بيايد. به جواد گفتم امکان چنين چيزي وجود دارد که بعدها باCGI (جلوه‌هاي کامپيوتري) تقويت کنيم. به من اطمينان داد که امکانپذير است. فقط يک ماه فرصت مي‌خواهد که آن وسايل را بسازد. او به شکل ناباورانه‌اي تجهيزاتي ساخت که موجهاي بزرگ و عظيمي به ساحل برگردد که اين ارتفاع موجها به ۴ تا ۶ متر مي‌رسيد. اين کار او همه را به وجد آورده بود. جواد که به زبان انگليسي مسلط بود با عوامل خارجي فيلم ارتباط بسيار دوستانه و حرفه‌اي را برقرار کرده بود و استرارو از او به عنوان معجزه گر نام مي‌برد. جواد عاشقانه خود را وقف پروژه پيامبر اکرم (ص)کرد. ان شاء الله که در ديار باقي حضرت رسول (ص) شفيع او باشد.»

برندۀ ۳ جايزۀ اسکار، فيلمبردار فيلم پيامبر

مجيدي در اين فيلم، از «ويتوريو استرارو» به عنوان فيلمبردار بهره جسته است. او يکي از بزرگترين فيلمبرداران جهان است که تا به حال موفق شده است سه بار جايزۀ اسکار را از آن خود کند. «اينک آخرالزمان»، «سرخ‌ها» و «آخرين امپراتور» فيلم‌هايي است که استرارو به خاطر آنها اسکار دريافت کرده است.

اين فيلمبردار مطرح سينماي جهان پيوستنش به پروژه محمد(ص) را اينگونه شرح مي‌دهد: «سال ۲۰۱۰ که با رشيد بن‌هادي (کارگردان) در پروژه‌اي در الجزاير همکاري مي‌کردم، براي اينکه اسلام را بهتر بشناسم خواندن کتابي درباره زندگي پيامبر محمد(ص) را شروع کردم. به محض اينکه خواندن آن کتاب را تمام شد، مثل يک روياي جادويي ايميلي را دريافت کردم با اين مضمون که آيا علاقه‌مند هستم در ساخت بخش اول يک سه گانه درباره زندگي محمد(ص) حضور داشته باشم؟» اين ايميل و قرار ملاقات مجيدي، مهدي حيدريان(تهيه کننده) و استرارو آغازي بود براي يک همکاري جاودانه.

بازديد رهبر انقلاب از لوکشين فيلم «محمد(ص)»

مقام معظم رهبري صبح روز چهارشنبه ۱۷ آبان ماه سال 91 براي بازديد از صحنه‌هايي از اين فيلم به لوکيشن «محمد (ص)» حوالي تهران رفتند.

اين بازديد که اولين ديدار آيت الله خامنه اي از مراحل توليد يک پروژه سينمايي محسوب مي شود، نزديک به ۶ ساعت ادامه يافته است و ايشان از قسمت هاي مختلف لوکيشن ساخته شده از جمله قسمت شهر مکه، شعب ابيطالب که داخل آن است، دير بحيرا و قسمت مدينه با حوصله بازديد کرده اند و در خلال بازديد، مجيد مجيدي، کارگردان، حيدريان، تهيه کننده و ديگر دست اندرکاران پروژه، توضيحات لازم را به رهبر انقلاب داده اند.

در اين بازديد علاوه بر توضيحات کامل مجيدي براي آيت الله خامنه اي، ايشان هم دقايقي در جمع عوامل پروژه سخنراني کرده و ضمن ابراز خرسندي از ساخت شهرک اين فيلم، از دست اندرکاران پروژه تقدير کرده اند.

تمامي حملاتي که «محمد(ص)» تحمل مي‌کند!

اما نکته جالبي که در اين بين به چشم مي‌خورد، حملاتي است که از سوي جريان‌هاي وهابي و سلفي به «محمد(ص)» صورت گرفته است.

شيخ‌الازهر: علماي ايران «محمد(ص)» را تحريم کنند!

پس از آنکه از نخستين روزهاي اعلام خبر ساخت تازه ترين اثر مجيد مجيدي رسانه‌هاي عربستاني و مصري حملات شديدي را به اين پروژه تحميل کردند، در اوايل سال ۹۱ شيخ الازهر به بهانه به تصوير کشيدن چهره حضرت محمد(ص) در اين پروژه، از علماي ايران مي‌خواهد اين اثر سينمايي را تحريم کرده و در برابر عرضه آن بايستند.

اين سخنان شيخ الازهر در حالي بيان شد که يکي از علماي الازهر و از مسئولان مرکز مطالعات الازهر که مرکز افتاي اين دانشگاه بزرگ اسلامي است اعلام کرده بود، تا پايان تصويربرداري و چگونگي به تصويرکشيده شدن پيامبر اسلام(ص) در اين فيلم نمي‌توان درباره آن سخن و ادعايي داشت.

روزنامه المصريون: مخالفت‌ها با «محمد(ص)» روز بروز بيشتر مي‌شود

در اين بين اما جريان‌هاي رسانه‌اي وابسته به سلفي‌ها به خصوص در شبه جزيره عربستان و مصر به دنبال تحريم اکران اين فيلم در کشورهاي عربي و اسلامي هستند.

روزنامه المصريون چاپ قاهره در اين باره در گزارشي با عنوان «جدل عربي ـ ايراني درباره به تصوير کشيدن پيامبر(ص)» با اشاره به آنچه بحران‌هاي مذهبي بين کشورهاي «خليج ع-ر-ب-ي و مصر» و ايران خوانده و با اشاره به نزديک بودن پخش اين فيلم در جشنواره فجر و ميلاد پيامبر اکرم(ص)، مدعي شده است: اين فيلم پيشاپيش با مخالفت کشورهاي عربي مواجه شده است به گونه‌اي که بر اساس رصد «محمود قاسم» منتقد هنري اين مخالفت‌ها هر چه به سوي اکران اين فيلم مي‌رويم بيشتر خواهد شد.

معاون سابق وزارت اوقاف مصر: اميدوارم «محمد(ص)» تحريم شود

شخص ديگري که خواستار تحريم فيلم مجيدي شده است،‌ «سالم عبدالجليل» معاون سابق وزارت اوقاف مصر است که مي‌گويد: مشکل با فيلم «محمد(ص)» مجيدي دو عنوان دارد: «به تصوير کشيدن پيامبر اکرم(ص)» و «ارائه زندگي آن حضرت(ص) بر اساس منابع شيعي» لذا از جهان اسلام مي‌خواهيم اين فيلم را بايکوت کنند و من اميدوارم تلاش‌ها براي تحريم اين فيلم موفقيت‌آميز باشد.

اعتراف يک منتقد مصري: اين فيلم اهل سنت را تحت تاثير قرار نمي‌دهد اما نبايد درکشورهاي عربي اکران شود!

البته در اين بين برخي از منتقدان مصري با موج شيعه‌هراسي ايجاد شده از پي ساخت اين فيلم مخالفند؛ از جمله «ماجده خيرالله» است که مي‌گويد: اين که از نشر تفکر تشيع بترسيم بيشتر يک فوبياست چراکه با ديدن اين فيلم‌ها هرگز عقايد اهل‌سنت تغيير نخواهد کرد اما نبايد در کشورهاي عربي اکران شود.

«احمد المسلماني»: الازهر از به تصوير کشيده شدن پيامبر اکرم(ص) در اين فيلم نگران است

يکي از مهمترين اين چهره‌هايي که حالا به انتقاد از «محمد(ص)» پرداخته، چهره‌اي رسانه‌اي به نام «احمد المسلماني» است که در ابتداي سقوط محمد مرسي و کودتاي نظاميان، سخنگويي دولت نظامي‌ها را بر عهده داشت.

وي که در موج رسانه‌اي عليه ايران در سودان که منجر به بسته شدن رايزني فرهنگي ايران شد نقش مهمي داشت، اخيرا در برنامه «صوت القاهره» که از شبکه «سوئز جديد» پخش مي‌شود با پخش برخي تصاوير منتشر شده از فيلم «محمد(ص)» به انتقادات در اين زمينه اشاره کرد و عنوان کرد که الازهر از به تصوير کشيده شدن پيامبر اکرم(ص) در اين فيلم نگران است.

مخالفت معاون شيخ الازهر با فيلم «محمد(ص)» مجيدي

چهره ديگري که به اين عرصه گام نهاده است، «عباس شومان» معاون شيخ الازهر است که در گفت‌وگو با روزنامه «المصري اليوم» عنوان کرد: تلاش ايران براي اکران فيلمي که در آن پيامبر اکرم(ص) به تصوير کشيده شود مخالف اصول اسلامي و عقيده اهل‌سنت است. شيعيان امامان‌شان را خدا پنداشته و اجازه بازي‌گري درباره آنها را نمي‌دهند اما اجازه بازي در نقش پيامبران را مي‌دهند.

... و اما يک سوال؛ حمله به «محمد(ص)» چرا و با چه هدفي؟!

در پايان لازم به ذکر است تمامي انتقادات جريان‌هاي سلفي و وهابي از «محمد(ص)» در حالي است که بارها و بارها عوامل اين فيلم توضيح داده‌اند که قرار نيست چهره پيامبر عظيم الشان اسلام در اين فيلم به نمايش درآيد. حال اين سوال پيش مي‌آيد براستي اين جريان‌ها نگران چه موضوعي هستند که به تکاپو براي تحريم و تخريب اين پروژه عظيم افتاده‌اند.

به نظر مي‌رسد تمام اين تلاش‌ها که در راستاي ترويج «شيعه هراسي» در جهان صورت مي‌گيرد، امروز تهديدهاي خود را متوجه عظيم ترين پروژه مذهبي ايران، «محمد(ص)» کرده است.

بنابر اين گزارش و آخرين اخبار واصله احتمال نمايش اين فيلم همزمان با ميلاد پيامبر اکرم(ص) در حاشيه کنفرانس وحدت اسلامي و همچنين اکران خارج از مسابقه آن در جشنواره فيلم فجر وجود دارد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر