صفحه نخست >> فرهنگی تعداد نظرات: 0

پاسخ «مجيد مجيدي» به حاشيه ها

پاسخ «مجيد مجيدي» به انتقادات و حاشيه ها در خصوص فيلم «محمد(ص)» / اولين نشست رسانه‌اي فيلم سينمايي محمد(ص) و آيين رونمايي از شهرک سينمايي اين فيلم و نام نوشته فيلم محمد(ص) با حضور مجيد مجيدي، عليرضا رضاداد، حجت‌الله ايوبي، حبيب ايل بيگي، حيدريان، مسئولان شرکت تابان نور، جليل رسولي طراح نام نوشته و نمايندگان رسانه‌هاي جمعي برگزار شد.

کد خبر: 3331

فارس/ «مجيد مجيدي» کارگردان فيلم«محمد(ص)» گفت: در توليد اين فيلم تحقيقات مفصلي داشتيم که نزديک به دو سال به طول انجاميد و در اين زمينه به سراغ نوشته‌ها و آثار برجسته‌ترين تاريخ دانان شيعه و اهل سنت رفته و رايزني‌هاي بسياري با علماي اهل سنت و شيعه داشتيم.
اولين نشست رسانه‌اي فيلم سينمايي محمد(ص) و آيين رونمايي از شهرک سينمايي اين فيلم و نام نوشته فيلم محمد(ص) با حضور مجيد مجيدي، عليرضا رضاداد، حجت‌الله ايوبي، حبيب ايل بيگي، حيدريان، مسئولان شرکت تابان نور، جليل رسولي طراح نام نوشته و نمايندگان رسانه‌هاي جمعي برگزار شد.
بنا براين گزارش، در اين مراسم که اجراي آن را محمدهادي نائيجي بر عهده داشت، رسولي در سخناني گفت: حدود يکسال و نيم قبل از من خواسته شد تا در داوري نام‌نوشت فيلم محمدرسول‌الله شرکت کنم و بنده با وجود اينکه به دليل مشغله‌هاي کاري کمتر در داوري‌ها شکرت مي‌کنم اما به حرمت نام مبارک رسول‌الله اين کار را قبول کردم که در نهايت 7 داور حدود 2600 اثر را در 5 جلسه مورد داوري قرار داديم و نفرات برگزيده انتخاب شدند.
وي افزود: پس از آن ظاهراً آقاي مجيدي خيلي از نام‌نوشته‌هاي برگزيده قانع نشدند و از داوران اين مسابقه درخواست کردند تا آنها نيز نام‌نوشت خودشان را طراحي کنند که به اعتقاد من کار بسيار سختي بود چرا که مي‌بايست در عين آنکه خط مشخصي را طراحي مي‌کرديم، فضاي فيلم نيز با اين نام‌نوشت به مخاطب منتقل مي‌شد.
اين استاد خوشنويس کشورمان تاکيد کرد: پس از مدتي يک محمد رسول‌الله گرافيکي نوشتم که به نظرم کار خوب و متفاوتي بود و از آثاري که داوري کرده بوديم نيز قوي‌تر آمد اما بعد از آنکه چن روز به اين اثر فقط نگاه مي‌کردم به اين نتيجه رسيدم که از جنس فيلم نيست و با وجود انکه نام‌نوشت خوبي است اما نمي‌تواند پيام فيلم را منتقل کند.
وي ادامه داد: در نهايت به خود پيامبر توسل کردم و ناخودآگاه يک مرکب قهوه‌اي رنگ را جلوي خودم گذاشتم و با انگشت اشاره‌ام شروع به نوشتن کردم که براي اولين بار در تمام طول خوشنويسي‌ام اين شيوه را اجرا مي‌کردم. در هنگام نوشتن ابتدا انگشتم به لرزش افتاد که براي خودم هم تعجب برانگيز بود چرا که من به قدرت دست مشهور بودم اما بعد از مدتي تمام به لرزش افتاد و متوجه شدم کاري که دارم انجام مي‌دهم درست است و با اتمام آن به آرامش رسيدم.
استاد رسولي در خاتمه گفت: براي من باعث افتخار است که اسم‌نوشت من بر پيشاني اين فيلم نقش خواهد بست و مطمئن هستم فيلم محمد رسول الله در جهان اسلام باعث افتخار خواهد شد.
در ادامه بخش‌هايي از فيلم محمد(ص) در مدت زمان 20 دقيقه‌ پخش شد که به تولد حضرت محمد(ص)، زنده‌به‌گور کردن دختران و بت‌پرستي مي‌پرداخت. پس آن نيز صادقيان و صابري از مسئولان شرکت نور تابان و حيدريان تهيه کننده فيلم به توضيح روند ساخت فيلم پرداختند.
صادقيان در توضيح ساخت شهرک سينمايي گفت: اين شهرک با سرمايه 141 ميليارد ريالي و براي يک دوره 30 ساله ساخته شده است ضمن اينکه اميدوارم که همه قدم‌هاي برداشته شده براي اين فيلم توشه آخرت ما باشد.
وي ادامه داد: بنياد مستعضفان با 3 هدف توسعه اقتصادي، اجتماعي و امور فرهنگي تاسيس شده و از سال 1386 در راستاي امور فرهنگي به پيشنهاد آقاي فروزنده موضوع ساخت فيلم محمد(ص) به کارگرداني مجيدي با سرمايه گذاري و تهيه کنندگي بنياد مستعضفان مطرح شد. از ابتدا هم قرار بود لوکيشن‌ها در خارج از کشور در سوريه و مراکش باشد اما به جهت کمک به ساختار سينما در کشور قرار شد که بنياد مستعفضان براي ساخت يک شهرک سينمايي که نه فقط در اين فيلم بلکه براي همه فيلم‌هاي مشابه باشد، سرمايه‌گذاري کند و پيش قدم شود. لذا ساخت اين شهرک فقط براي فيلم محمد(ص) نيست بلکه چند منظوره است و کمکي براي ساخت همه فيلم‌هايي که مربوط به تاريخ اسلام است، محسوب مي‌شود.
صادقيان با بيان اينکه 220 هکتار مجموعه مساحت کل لوکشين فيلم است، عنوان داشت: 65 هکتار اين لوکيشن به شهر مکه اختصاص داده شده است و 45 هزارمتر مربع مجموع ساخت و ساز صنعتي در اين لوکيشن انجام شده است. 141 ميليارد ريال هم هزينه کل اين ساخت و ساز شده است که عمري 30 ساله دارد. شهر مدينه نيز در زميني به مساحت 19 هکتار با 16 هزار متر مربع ساخت و ساز و با هزينه 42 ميليارد ريال انجام شده است. علاوه بر اين دو شهر سالني به مساحت 1580 متر مربع و با سرمايه گذاري 12 ميليارد ريال هم ساخته شده است.
صادقيان در توضيح هزينه‌هاي خريد تجهيزات فيلم نيز تصريح کرد: با توجه به بحث تحريم ما بايد بخش اعظمي از هزينه خريد را صرف ضمانت و اجرا مي‌کرديم. به همين منظور تصميم گرفتيم که 79 ميليارد ريال را خرج خريد دوربينها و ساير تجيهزات سينمايي کنيم. از يک مهر 1386 نيز شروع آشنايي ما با مجيد مجيدي به عنوان دوست و همکار بود. شروع فيلم نامه نويسي نيز از آن زمان بود. پايان فيلم نامه يک مهر 1388 بوده است که حدود 3.5 ميليارد ريال براي آن هزينه شده است.
وي با اشاره به اينکه مطالعات اجرايي فيلم تا 31 شهريور 89 پي گرفته شد که 6 ميليارد ريال هزينه در برداشت، گفت: در اين قسمت انتخاب لوکيشن و ساخت دکور و طراحي دکور انجام شد. بعد از آن مرحله پيش بيني مراحل ساخت و تهيه بخشي از تجهيزات بود که از اول مهر 89 تا 15 آبان 90 طول کشيد و 2.7 ميليارد ريال هزينه داشت. مرحله توليد از 16 آبان 90 تا 30آبان 91 بود که کل سرمايه گذاري ارزي و ريالي به ميزان 310.2 ميليارد ريال صورت گرفت. مرحله پس از توليد تا 2 خرداد 93 زمان برد که در اين مرحله هم 151/6 دهم ميليارد ريال سرمايه برد.تا تاريخ 31/6/ 1389 مطالعات اجرايي و فاز دوم کار بود که نزديک به 6 ميليارد ريال براي اين قسمت سرمايه گذاري شد و ساير کارهاي مطالعاتي هم به صورت موازي پي گرفته شد. 623/3 ميليارد ريال کل سرمايه گذاري بوده است.
وي در پايان گفت: اقدامات براي قسمت هاي دوم و سوم فيلم و ديگر فيلم‌هايي که براي اين فيلم ساخته مي‌شود بخش ديگر ماجرا است.ايجاد يک مرکز اقامتي يک اقدام ديگر بود که همزمان با ساخت شرکت بنا داشتيم آن را دنبال کنيم اما آن را به تأخير انداختيم تا ساخت شهرک با تعويق مواجه نشود. شرکت سينمايي نور تابان تحت پوشش بنياد مستضعفان است. بنياد اين مجموعه مطالعاتي را براي بهره برداري هاي دانشجويي و عمومي و تحقيقاتي آماده خواهد کرد.
در ادامه اين مراسم حيدريان نيز در توضيح ويژگي‌هاي شهرک جديد سينمايي فيلم محمد(ص) گفت: مشابه اين شهرک را در ايران نداريم بلکه براي ساخت دکور يک فيلم استفاده شد بنابر اين نگاه طراحي اينجا يک شهرک سينمايي نبود. در تمام شهرک اثري از لوله کشي و سيم کشي و تاسيسات را نمي‌بينيد. اما در عين حال ما اينجا را براي يک کار بلندمدت در سينما ساختيم؛ به فاصله اندکي دسترسي به منابع نوررساني در نيروگاه داريد تا چند پروژه به صورت همزمان دسترسي به برق پيدا کنند. کل اين فضا قابليت دسترسي به فضاي مجازي دارد.
همچنين در ادامه قاسميان درباره مشارکت بنياد مستضعفان در فيلم محمد(ص) توضيح داد: ماده 6 و 8 اساسنامه بنياد در مورد توسعه اقتصادي و کمک به دولت در راستاي سياست‌هاي اقتصادي و همين طور درباره کمک و رفع استضعاف مادي و معنوي در زمينه فرهنگي است. اساسنامه که بزرگترين سند بالادستي ماست، اين را پيش بيني کرده است، امور فرهنگي ما از طريق موسسه موزه‌ها، موسسه مطالعات تاريخ معاصر و شرکت سينمايي نورتابان انجام خواهد شد.
در ادامه مجيد مجيدي روي سن آمد و گفت: ترجيح من اين بود که فيلم آماده شود و درباره آن صحبت کنيم، اما امروز هم روز مبارکي است. ساخت اين شهرک اتفاق به شدت مهمي است و لازم است که از فروزنده و صادقيان و همچنين از حيدريان که بدون حضور او اساسا ساخت اين فيلم ميسر نمي‎شد تشکر کنم. از رضاداد، صابري و همه عزيزاني که در اين پروژه ما را ياري دادند هم متشکرم.
وي در ادامه در پاسخ به اين سوال که چرا از بازيگران هاليوودي و جهاني براي حضور در فيلم استفاده نشده، گفت: ما در حوزه بازيگري توانمندي‎هاي بسيار زيادي داريم و من شهادت مي‎دهم که بازيگراني که در اين فيلم بازي کرده‎اند واقعا در قد و قوار بازيگران مطرح هاليوودي خواهند درخشيد. ما خيلي اوقات اسير اسم و عنوان مي‎شويم. من خودم معتقدم که در پروژه «الرساله» آنتوتي کوئين واقعا خوب بازي کرده است، اما جالب است که بدانيد که آنتي کوئين بيشتر در جهان اسلام و حتي بيشتر در ايران خوش درخشيده است و اين هم شايد به دليل نقش نوستالژيکي او باشد. از اين منظر اين بازي او در دنياي غرب نه تنها جلوه‌گرن بوده است بلکه مورد اعتراضاتي هم واقع شده است و حتي تعبير کمدي هم در مورد بازي او هم شنيده شده است.بنابراين معتقدم که ما درحوزه بازيگري درست فکر کرديم و جلو رفتيم. من معتقدم که ظرفيت بازيگري در ايران به شدت قوي است و فقط زمينه‎اي براي بروز آن وجود نداشته است.
اين کارگردان درباره حجاب بازيگران نيز توضيح داد: ما فقط در خصوص نمايش حضرت آمنه چون براي ما وجوه قدسي داشتند تلاش کرديم تا با حجاب کامل نمايش داده شود. البته در مورد حضرت حليمه هم همين طور هر چند از موهاي مصنوعي هم استفاده شد. درباره بازيگران ديگر هم از گيسوان مصنوعي استفاده شده. علاوه بر حجاب در پوشش شخصيت‌ها هم اصل تاريخي آن دوران رعايت شده است.
وي همچنين در پاسخ به اين سوال که با توجه به حساسيتي که در مورد نمايش شخصيت پيامبر اسلام(ص) وجود دارد، چقدر تلاش شده است که قرائتي که از ايشان ارائه مي‌شود پذيرش بين المللي داشته باشد، عنوان داشت: در اين مورد با اينکه هنوز فيلم نيامده، صحبت هاي زيادي شده است و انعکاس هاي زيادي درباره آن به وجود آمده است. امروز بنا دارم قدري جزئي تر ومشخص تر درباره آن سخن بگويم چرا که معتقدم عمده ترين مسأله اين فيلم، همين مي‌تواند باشد.
مجيدي تصريح کرد: اين مسأله را چند بار پاسخ گفتم و به خصوص براي شيوخ الازهر اين موضوع را توضيح دادم. يک بار ديگر مي‌گويم که در اين باره در بخش تحقيق تلاش‌هاي زيادي صورت گرفت و تحقيقات مفصلي داشتيم که نزديک به دو سال مفصلاً در اين خصوص انجام داديم. در اين زمينه به سراغ نوشته‌ها و آثار برجسته ترين تارخ دانان شيعه و اهل سنت رفتيم و رايزني‌هاي زيادي با علماي اهل سنت و شيعه داشتيم.
وي ادامه داد: کار تحقيقات کاملا کارشناسي شده جلو رفته و بر همين اساس مقطعي از زندگي ايشان را در اين فاز انتخاب کرديم که هيچ گونه اختلافي درباره آن ميان مراجع و گروه‌هاي مختلف شيعيان و اهل سنت وجود نداشته باشد. اتفاقاً اين فيلم با اين نگاه و فلسفه ساخته شده است که وفاقي ميان جهان اسلام به وجود بياورد.
مجيدي گفت: قرائت‌هايي که امروز از اسلام در دنيا مطرح است، هيچ قرابتي با زيبايي‌هاي اسلام ندارد. ما سعي کرديم قرائتي را تصوير کنيم که وحدت آميز در جهان اسلام باشد و به همين دليل سراغ کودکي ايشان رفتيم و پاسخ داديم که چرا بايد اسلام و دين جديدي بيايد. اين رويکرد هم قرائت صحيحي براي جهان عرب به وجود مي آورد و هم براي جهان اسلام وحدت آفرين خواهد بود. نگراني درباره اين فيلم به شدت محترم و پسنديده و مورد استقبال است.
وي گفت: دوست دارم اين حساسيت در همه زمينه ها باشد و هر زماني که به ساحت ايشان بي حرمتي مي‎شود تنها عکس العمل نشان ندهيم چرا که کافي نيست. نبايد در برابر هجمه دشمنان عليه پيامبر اسلام(ص) ما به واکنش مسلمانان و نهايتاً پرچم آتش زدن هاي مرسوم در نيا که در جاي خود قابل تقدير است، بسنده کنيم. چرا که کافي نيست و دشمن به دنبال اين است که از احساسات مسلمانان به نفع خود بهره ببرد و ريختن احساسات در برابر آنان به خيابان ها کافي نيست. امروز بايد با زبان هنر و به خصوص هنر سينما پاسخ آن ها را دهيم.

نظرات بینندگان

ارسال نظر