صفحه نخست >> فرهنگی تعداد نظرات: 0

تنها راهِ رسيدن به ايمان چيست؟

اطاعت از پيامبرصلي الله عليه وآله در کنار اطاعت از خدا آمده است و اين نشانه‌ي عصمت پيامبر است که بايد او را بدون چون وچرا اطاعت کرد. «ان تُطيعوا اللَّه ورسوله» * خداوند، عادل است وذرّه‌اي از پاداش عمل انسان را کم نمي‌کند. (مديريّت صحيح آن است که ذرّه‌اي از حقوق ديگران کم‌گذاشته نشود.) «لا يَلِتکم من اعمالکم شيئاً» * اطاعت از خدا و رسول، زمينه دريافت بخشش و رحمت الهي است. «تطيعوا... انّ اللّه غفور رحيم»

کد خبر: 306

قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُواْ وَلَکن قُولُواْ أَسْلَمْنَا وَ لَمَّا يدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِکمْ وَإِن تُطِيعُواْ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَا يلِتْکم مِّنْ أَعْمَالِکمْ شَيئاً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
آن اعراب باديه‌نشين گفتند: ما ايمان آورده‌ايم، به آنان بگو: شما هنوز ايمان نياورده‌ايد، بلکه بگوئيد: اسلام آورده‌ايم و هنوز ايمان در دلهاي شما وارد نشده است و اگر خدا و رسولش را اطاعت کنيد، خداوند ذرّه‌اي از اعمال شما کم نمي‌کند. همانا خداوند آمرزنده مهربان است.
(سوره 49. حجرات آيه 14)

مراد از اعراب، باديه‌نشينانند که بعضي آنان مؤمن بودند، چنانکه در سوره‌ي توبه از آنان تجليل شده است: «و مِن الاَعراب مَن يُؤمن بِاللَّهِ و اليومِ الآخر»( توبه، 99)، ولي بعضي از آنان خود را بالاتر از آنچه بودند مي‌پنداشتند و ادّعاي ايمان مي‌کردند، در حالي که يک تازه مسلماني بيش نبودند.
تفاوت اسلام با ايمان
1. تفاوت در عمق.
اسلام، رنگ ظاهري است، ولي ايمان تمسّک قلبي است. امام صادق‌صلي الله عليه وآله به مناسبت آيه‌ي «و مَن اَحسَنُ من اللَّه صِبغَة»( بقره، 138) فرمود: رنگ الهي اسلام است، و در تفسير آيه‌ي «فقد استَمسَک بِالعُروَة الوثقي»( بقره، 256) فرمود: تمسّک به ريسمان محکم الهي، همان ايمان است.( کافي، ج2، ص 14)
2. تفاوت در انگيزه.
گاهي انگيزه‌ي اسلام آوردن، حفظ يا رسيدن به منافع مادّي است، ولي انگيزه‌ي ايمان حتماً معنوي است. امام صادق‌عليه السلام فرمودند: با اسلام آوردن، خون انسان حفظ مي‌شود و ازدواج با مسلمانان حلال مي‌شود، ولي پاداش اخروي بر اساس ايمان قلبي است.( کافي، ج2، ص 24)
3. تفاوت در عمل.
اظهار اسلام، بدون عمل ممکن است، ولي ايمان بايد همراه عمل باشد، چنانکه در حديث مي‌خوانيم: «الايمانُ اِقرارٌ وعَمَل و الاسلام اِقرارٌ بلاعَمَل»( کافي، ج2، ص24) بنابراين در ايمان، اسلام نهفته است، ولي در اسلام ايمان نهفته نيست.
در حديث ديگري، اسلام، به مسجد الحرام وايمان به کعبه تشبيه شده که در وسط مسجدالحرام قرار گرفته است.( کافي، ج2، ص52)
امام باقرعليه السلام فرمود: ايمان، چيزي است که در قلب مستقر مي‌شود و انسان به وسيله آن به خدا مي‌رسد و عمل، آن باور قلبي را تصديق مي‌کند. ولي اسلام چيزي است که در گفتار و رفتار ظاهر مي‌گردد، گرچه در قلب جاي نگرفته باشد.( کافي، ج2، ص26)
4. تفاوت در رتبه.
در حديث مي‌خوانيم: ايمان، بالاتر از اسلام و تقوا، بالاتر از ايمان و يقين، بالاتر از تقوا است و در ميان مردم چيزي کمياب‌تر از يقين نيست.( کافي، ج2، ص51)
* به هر ادّعا و شعاري گوش ندهيم. «و قالتِ الاَعراب آمنّا»
* ادّعاهاي نابجا را مهار کنيم. «قل لم تؤمنوا»
* هر کس حريم خود را حفظ کند و بيش از آنچه هست خود را مطرح نکند. «قولوا اَسلَمنا»
* اسلام، امري ظاهري است، ولي ايمان، به دل مربوط است. «في قلوبکم»
* با مدّعيان کمال بايد به گونه‌اي سخن گفت که از رسيدن به کمال نااميد نشوند. «و لمّا يَدخُل الايمان في قلوبکم»
* راه رسيدن به ايمان، اطاعتِ عملي است، نه ادّعاي زباني. «لما يدخل الايمان... و ان تُطيعوا اللَّه و رسوله...»
* اطاعت از پيامبرصلي الله عليه وآله در کنار اطاعت از خدا آمده است و اين نشانه‌ي عصمت پيامبر است که بايد او را بدون چون وچرا اطاعت کرد. «ان تُطيعوا اللَّه ورسوله»
* خداوند، عادل است وذرّه‌اي از پاداش عمل انسان را کم نمي‌کند. (مديريّت صحيح آن است که ذرّه‌اي از حقوق ديگران کم‌گذاشته نشود.) «لا يَلِتکم من اعمالکم شيئاً»
* اطاعت از خدا و رسول، زمينه دريافت بخشش و رحمت الهي است. «تطيعوا... انّ اللّه غفور رحيم»

نظرات بینندگان

ارسال نظر