صفحه نخست >> فرهنگی تعداد نظرات: 0

در سينماي ايران چه خبر است؟

هميشه موسوم پاييز و زمستان، سينماي ايران از حواشي هميشگي‌اش به‌خاطر برگزاري جشنواره‌ي فيلم فجر فاصله مي‌گيرد اما به نظر مي‌رسد امسال آنقدر حواشي جشنواره داغ نيست که بر حواشي ديگر سينما به قولي بچربد.

کد خبر: 2813

هميشه موسوم پاييز و زمستان، سينماي ايران از حواشي هميشگي‌اش به‌خاطر برگزاري جشنواره‌ي فيلم فجر فاصله مي‌گيرد اما به نظر مي‌رسد امسال آنقدر حواشي جشنواره داغ نيست که بر حواشي ديگر سينما به قولي بچربد.
سينماي ايران در فصل پاييز و اوايل زمستان با اتفاقاتي چون ممانعت از اکران دو فيلم (خانه پدري و عصباني نيستم) و چالش‌ها با نمايندگاني در مجلس شوراي اسلامي براي اکران، کوچک‌سازي بنياد فارابي، تغيير دو مدير اصلي زير مجموعه سازمان سينمايي ( محمدرضا جعفري‌جلوه و محمد احساني) براي حضور در صدا و سيما، تغييرات در موسسه رسانه‌هاي تصويري و... مواجه شد که همچنان اين حواشي ادامه دارد.
از جمله اين حواشي مي‌توان اشاره کرد به تاثيرات تغييرات در فارابي که بازتاب‌هاي مثبت و منفي در ميان سينماگران داشته و در ضمن خالي بودن صندلي مدير اداره نظارت و ارزشيابي که بعد از رفتن محمد احساني به صدا و سيما هنوز جايگزيني اين مديريت مشخص نشده است. مديريتي که شايد بتوان گفت، بعد از رياست سازمان سينمايي مهم‌ترين پست سازماني آنجاست و در روند مجوز اکران و ساخت فيلم‌ها تاثيرگذار است.
در ضمن نبايد از اين نکته غفلت بکنيم که امسال دست‌اندرکاران جشنواره‌ي فيلم فجر برخلاف روال معمول سال‌هاي قبل سعي کردند به قولي جشنواره‌ را با کم‌ترين حاشيه برگزار کنند که اين روند کاملا در زمان‌بندي زودهنگامي که براي اعلام فهرست فيلم‌هاي جشنواره‌ي فجر (تقريبا يک ماه قبل از جشنواره) انتخاب کردند تا اعلام نام رييس هيات داوران و فهرست هيات انتخاب و... مشاهده مي‌شود. پس طبيعي بود که بخشي از حاشيه‌هاي جشنواره‌ي فجر که هر ساله به برنامه‌ريزي دست‌اندرکاران آن برمي‌گردد، در زمان برگزاري آن کمرنگ شده باشد.

اما باز هم اعلام اسامي فيلم‌هاي بخش‌هاي مسابقه جشنواره فجر با حواشي همراه شده است؛ شنيده‌هايي درباره استراتژي جشنواره براي برگزاري بدون حاشيه در دهه فجر، فيلم‌هايي که به‌دليل مميزي کنار گذاشته شده‌اند، فيلم‌هايي که به‌رغم نام‌هاي قابل توجه به عنوان کارگردان کيفيت چنداني ندارند، فيلم‌هايي که به اتمام نرسيدند، فيلم‌هاي حاشيه‎داري که مي‌توانند سينما را در اين برهه حساس فعلي به حواشي بيشتري بکشند و البته تدوين يک استراتژي براي آنچه سينماي تدبير و اميد خوانده مي‌شود.

بلافاصله بعد از انتشار فهرست اسامي فيلم‌هاي بخش سوداي سيمرغ و البته نگاه نو جشنواره فيلم فجر، باز هم مثل هر سال بازار شايعات داغ شده است؛ شايعاتي که از علت حضور نداشتن يک فيلم در جشنواره شروع مي‌شود و به ممنوع‌التصويري يا خيلي موارد ديگر مي‌رسد.

نکته جالب توجهي که از بين اسامي راه‌يافته به بخش مسابقه اين دوره از جشنواره مي‌توان دريافت، اين است که تيم سياست‌گذار و البته دبير جشنواره تلاش کرده است که هرگونه حاشيه‌اي را از بخش ملي اين فستيوال دور کند.

از يک منظر اين روند طبيعي است؛ اگر به منظور راه نيافتن فيلم‌هاي بي‌کيفيت به بخش مسابقه باشد. از منظر ديگر، اگر به‌دليل مميزي بيش از حد برخي فيلم‌ها باشد، شايد بتوان گفت که سوال‌برانگيز است اما اگر بخواهيم خوشبين باشيم بايد اميدوار باشيم که جز يک تا دو فيلم که به دليل مسائل مربوط به مميزي به جشنواره راه نيافتند بقيه فيلم‌ها آن‌طور که مطرح مي‌شود، به خاطر مسائل کيفي نظر هيات انتخاب را جلب نکردند.

هميشه اين سوال وجود داشته که چرا همه فيلم‌ها با هر کيفيتي به‌واسطه نام کارگردان، وقتي متقاضي جشنواره‌ي فجر مي‌شوند بايد پذيرفته شوند؟ در کدام جشنواره‌ي سطح الف دنيا اين اتفاق مي‌افتد؟ چرا بايد با نمايش يک فيلم بي‌کيفيت يا معمولي در جشنواره (با توجه به حواشي که در اين سال‌هاي اخير کم نبودند) پرونده يک فيلم يا فيلم‌ساز را ببنديم.

البته بسياري از کارگردانان، نمايش اثرشان را در جشنواره فجر و در بين اصحاب رسانه و منتقدان، فرصتي براي رصد و ارزيابي اشکالات فيلم خود مي‌دانند و بارها شده است که بخش‌هايي از فيلم‌ بعد از جشنواره و براي اکران عمومي کوتاه يا اصلاح شده است اما تجربه نشان داده است که پيش‌فرض‌هاي ايجاد شده درباره ضعف، مميزي‌ها يا اشکالات فرمي و محتوايي فيلم‌ها، حتا با بيشترين اصلاحات در هنگام اکران نيز پاک نمي‌شوند.

به گزارش ايسنا، با تمام اين تفاسير، به نظر مي‌رسد با توجه به تغييراتي که در روال معمول جشنواره‌ي فجر به‌وجود آمده است، دست‌اندرکاران جشنواره‌ي فيلم فجر سنت‌شکني بکنند و با برگزاري نشست خبري با حضور هيات انتخاب، از تمام حواشي که براي انتخاب نشدن برخي فيلم‌ها شنيده مي‌شود، جلوگيري کنند.

جشنواره‌ي فيلم فجر با وجود حواشي کمرنگ و پررنگ آن که هر ساله وجود داشته، برگزار مي‌شود اما آنچه مي‌ماند، به قولي «سينماي نجيب ايران» است که بايد ديد چگونه از حواشي پررنگ‌تري که اين روزها بر متن آن سنگيني مي‌کند، به سلامت بيرون مي‌آيد؟

ايسنا/

نظرات بینندگان

ارسال نظر