صفحه نخست >> فرهنگی تعداد نظرات: 0

فردین خلعتبری:

چرا موسیقی را در تلویزیون حذف کردید؟

فردین خلعتبری در نشست خبری کنسرت «شهرزاد» به خوانندگی «علیرضا قربانی» گفت: یکی از بهترین ارکستر‌های خصوصی که در این چند سال تشکیل شده، ارکستر «فیلارمونیک» تهران به سرپرستی «آرش گوران» است که تعدادی جوان با مشقت فراوان تمرین می کنند و تعدادی نوازنده جوان را تربیت می کنند تا ما از آنها در استودیو‌هایمان استفاده کنیم و همینطور ارکستر «شیپور صلح»، «بردیا کیارس» و «علی معتمدی» که جور نبودن ارکستر سمفونیک و ملی را می کشند.

کد خبر: 2693

فردین خلعتبری در نشست خبری کنسرت «شهرزاد» به خوانندگی «علیرضا قربانی» گفت: یکی از بهترین ارکستر‌های خصوصی که در این چند سال تشکیل شده، ارکستر «فیلارمونیک» تهران به سرپرستی «آرش گوران» است که تعدادی جوان با مشقت فراوان تمرین می کنند و تعدادی نوازنده جوان را تربیت می کنند تا ما از آنها در استودیو‌هایمان استفاده کنیم و همینطور ارکستر «شیپور صلح»، «بردیا کیارس» و «علی معتمدی» که جور نبودن ارکستر سمفونیک و ملی را می کشند.

به گزارش خبرنگار جی پلاس، «مجید روغنی» تهیه کننده این کنسرت دلیل اصلی نامگذاری کنسرت علیرضا قربانی را رونمایی از سریال «شهرزاد» تازه ترین ساخته حسن فتحی دانست و گفت: حسن فتحی از کارگردانان صاحب سبکی است که در کارنامه کاری خود کارهای ماندگاری مانند «شب دهم» و «مدار صفر درجه» را دارد و این سریال اولین تجربه او در شبکه نمایش خانگی است. موسیقی این سریال از ساخته های «فردین خلعتبری» با صدای علیرضا قربانی است.

«فردینخلعتبری» آهنگساز موسیقی در ابتدای سخنان خود گفت:‌ خوشحالم که بعد از یک مدت به نسبت طولانی این فرصت به وجود آمده که با «علیرضا قربانی» که در قدیم سابقه همکاری داشتم، برنامه ای اجرا کنیم.

خلعتبری درباره برنامه های کنسرت توضح داد:‌ کنسرت در ایران مشکلی دارد و آن این است که وقتی یک خواننده شناخته شده روی استیج می رود، مخاطب خیلی سر در گم است و نمی داند که چه اتفاقی در این کنسرت رخ خواهد داد.

او افزود: این کنسرت شامل دو بخش است. بخش اول، کارها‌یی است که قرار است در آینده پخش شود و بخش دوم، ریمیکسی از آثار قبلی است. این کنسرت رونمایی «آنسامبل زاستا» هم است. شاید فرصت باشد پیش از اجرای کنسرت یک کنفرانس خبری برای معرفی بچه های گروه ارکستر برگزار کنیم. دو قطعه‌ هم اجرا می شود که سورپرایز مخاطبین است و قطعه ای هم که برای سریال «شهرزاد» آماده کرده ایم در این کنسرت با نام «والس شهرزاد» اجرا خواهد شد.

خلعتبری در ادامه سخنانش تصریح کرد: مشکل دیگری که متاسفانه در ایران وجود دارد، این است که به دلیل محدودیت های گنجایش سالن های برگزاری کنسرت هایمان، خواننده ها مجبور می شوند برای رضایت خاطر مخاطبین خود کنسرت هایشان را در چندین روز و سانس اجرا کنند که این کار درست نیست. در صورتی که در همه جای دنیا سالن های بزرگ و روباز و همینطور ورزشگاه ها برای برگزاری کنسرت وجود دارد و خواننده تنها در یک سانس اجرای برنامه دارد. ما نیز در این کنسرت تلاش کردیم تا توسط هنرمندان «آنسامبل زاستا» که گروهی متشکل از هفت هنرمند نوازنده است آثاری را ارائه دهیم که برای مخاطب قابل قبول باشد البته غیر از این هفت نفر نوازندگان مهمانی داریم که در این کنسرت همراه ما خواهند بود.

او با ابراز تاسف از وضعیت ارکستر مجلسی ایران تاکید کرد: این ارکستر وقتی روی صحنه می رود، هزینه زیادی در بر دارد و تقریباً اداره چنین ارکستر‌هایی با چنین منظور و ادامه حیاتشان غیر ممکن است و نمی توان به ارکستر‌ها به عنوان شغل نگاه کرد. مگر یک نوازنده می تواند با حضور در یک ارکستر امرار معاش کند؟ یکی از بهترین ارکستر‌های خصوصی که در این چند سال تشکیل شده، ارکستر «فیلارمونیک» تهران به سرپرستی «آرش گوران» است که تعدادی جوان با مشقت فراوان تمرین می کنند و تعدادی نوازنده جوان را تربیت می کنند تا ما از آنها در استودیو‌هایمان استفاده کنیم و همینطور ارکستر «شیپور صلح»، «بردیا کیارس» و «علی معتمدی» که جور نبودن ارکستر سمفونیک و ملی را می کشند.

«علیرضا قربانی» با تایید صحبت های «فردین خلعتبری» ادامه داد: بخشی که ما برای انجام کارهایمان در یک آنسامبل یا گروه های موسیقایی پیش بینی کرده ایم در خیلی از موارد با مشکل مواجه می شود چرا که در خیلی از اماکن و منطقه های کشور اساساً با موسیقی مشکل دارند و خیلی ها این هنر را فعل حرام می دانند. بنابراین وقتی بخش خصوصی چنین فضایی را می بیند برای حمایت هایی که می خواهد انجام دهد، دچار شک و شبهه می شود و شما هم به عنوان یک برگزار کننده کنسرت نیز نمی توانید برنامه ریزی مشخصی روی کنسرت در شهرستان ها انجام دهید.

او افزود: این در حالی است که وقتی من به عنوان یک خواننده در فلان فستیوال خارجی شرکت می کنم، می دانم که قرار است حتی در یک سال و نیم آینده چه برنامه ای را در چه مکانی و چه ساعتی اجرا کنم اما وقتی در اینجا تا لحظه آخر سالن اجرای من هنوز مشخص نیست، بنابراین نمی توان پیش بینی خاصی از این موضوع کرد. همه اینها به خودی خود آنچنان انرژی از شما می گیرد و برنامه هایتان را به هم می زند که نمی توانید پیش بینی تدوین شده ای از برنامه های طولانی مدت خود داشته باشید. در «آنسامبل زاستا» تعدادی از نوازندگان برجسته، هنرمندان خانم هستند در حالی که این هنرمندان در بسیاری از شهرستان ها هنوز نمی توانند نوازندگی کنند پس وقتی چنین شرایطی وجود دارد باز هم تاکید می کنم که نمی توان روی کارهای از قبل برنامه ریزی شده حساب کرد.

این خواننده موسیقی ایرانی در انتقاد به دو اجرایی شدن کنسرت های موسیقایی در یک روز گفت: در هر جای دنیا که می رویم و می گوییم که ما در یک شب دو کنسرت را برگزار می کنیم به ما می خندند و فکر می کنند این کار ما شوخی است چون چنین موضوعی در هیچ جای دنیا متداول نیست اما متاسفانه به دلیل شرایطی که پیش روی برگزارکنندگان یک کنسرت وجود دارد متاسفانه گروه هنری مجبور است چنین تجربه های غلطی را از سر بگذراند. من به این نکته تاکید کردم چندان علاقه مند نیستم که در یک زمان فشرده مجری رپرتوارهای مختلف باشم اما این شرایط است که در بسیاری از موارد فضایی این چنینی را برای یک گروه هنری فراهم می آورد.

خلعتبری در همین باره افزود: آرزوی هر آهنگساز و خواننده ای است که بتواند در یک سالن خوب با تجهیزات استاندارد به اجرای برنامه بپردازد. همیشه آرزو دارم اجرایی در تالار وحدت داشته باشیم که صدای بهتری دارد و رابطه صعودی و فیزیکی با مخاطب استاندارد است. مردم ما تازه دارند عادت می کنند که کنسرت هم می‌توان رفت و حتی سینما رفتن هم به تازگی باب شده که خانواده ها دوباره برای رفتن به این گونه مکان ها برنامه ریزی می کنند.

قربانی در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر استفاده از ساز و آواز در این کنسرت موسیقایی توضیح داد: در این اجرا ما تلاش داریم قطعاتی را به صورت ساز و آواز اجرا کنیم. قصد داریم در چنین کنسرتی که سازهای ایرانی کمتری وجود دارد،‌ حتماً یک قسمت ساز و آواز به صورت بداهه نوازی اجرا شود. برای اینکه اینگونه‌ موسیقی در حال فراموشی است و باید نگذاریم این اتفاق از بین برود. امیدوارم شرایطی پیش بیاید که بیش از یک قطعه بداهه نوازی داشته باشیم. عمده اشعار به کار گرفته شده در این کنسرت از آثار «افشین یداللهی» است که قبلاً سابقه همکاری با او را در قطعات «شب دهم» و «مدار صفر درجه» داشتیم. اما دوستان دیگری چون مسعود کلانتری، محمد علی بهمنی و غلامرضا طریقی شاعرانی هستند که همکاری هایی با آنها در این کنسرت انجام دادیم.

از نکات مهمی که خلعتبری در سخنان پایانی خود به آن اشاره کرد انتقاد از رسانه ملی در نشان ندادن ساز و فعالیت هنرمندان ایرانی است، او در این باره تصریح کرد: اگر ما را دائماً در تلویزیون نشان می دادند شاید آن وقت ذائقه مخاطب نیز تغییر می کرد و دیگر در کنسرت ها دائم از «علیرضا قربانی» خواهان اجرای قطعات ماندگاری چون «ارغوان» و «شب دهم» نباشند.

او تاکید کرد: وقتی علیرضا قربانی را بدون ساز در تلویزیون نشان می دهند دیگر چه انتظاری می توانیم از موسیقی و ذائقه مخاطب داشته باشیم. وقتی مردم از هنری مشروع لذت می برند چرا باید آن را از شبکه های غیر مشروع ببینیم و از آن لذت ببریم. تمام دیش های ماهواره اکنون متعلق به کسانی است که از ما نیستند. متاسفانه ما هیچ تریبونی نداریم اما کسانی این تریبون را در شبکه های ماهواره ای دارند که شایسته آن نیستند. تمام اهالی موسیقی عقده نداشتن تلویزیون را دارند. نگاه من به این موضوع نگاهی کاملاً سیاسی است و سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا موسیقی را در تلویزیون حذف کردید؟

لازم به ذکر است که کنسرت «شهرزاد» به آهنگسازی «فردین خلعتبری» و خوانندگی «علیرضا قربانی» اول تا سوم بهمن در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود.

 
انتهای پیام

نظرات بینندگان

ارسال نظر