صفحه نخست >> فرهنگی تعداد نظرات: 0

نظر فرشيدي درباره لغو "قانون تعهد خدمت در آموزش و پرورش"

وزير اسبق آموزش‌وپرورش گفت:‌ پيشنهاد لغو تعهد خدمت در آموزش و پرورش يعني حذف دانشگاه فرهنگيان و پاک کردن مسئله تربيت معلم، ريشه چنين تفکراتي نگاه اقتصادي به آموزش و پرورش است در حاليکه وزارت علوم نمي‌تواند اقدام به تربيت معلم کند.

کد خبر: 2667

تسنيم/ وزير اسبق آموزش‌وپرورش گفت:‌ پيشنهاد لغو تعهد خدمت در آموزش و پرورش يعني حذف دانشگاه فرهنگيان و پاک کردن مسئله تربيت معلم، ريشه چنين تفکراتي نگاه اقتصادي به آموزش و پرورش است در حاليکه وزارت علوم نمي‌تواند اقدام به تربيت معلم کند.
محمود فرشيدي در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم درخصوص حذف قانون تعهد خدمت در آموزش و پرورش و تضعيف دانشگاه فرهنگيان اظهار داشت:‌ تعجب مي‌کنم که چرا اين پيشنهاد از سوي آقاي نوبخت معاون نظارت راهبردي رياست جمهوري مطرح شده است در حالي که با توجه به حساسيت آموزش و پرورش انتظار مي‌رود اين موضوع کارشناسي شود و آموزش و پرورش نيز در اين رابطه پيشنهادات خود را مطرح کند.
وي افزود:‌ گلايه جامعه فرهنگيان در اين زمينه است که آقاي نوبخت قبلا سابقه حضور در آموزش و پرورش به عنوان دبير و مديرکل آموزش و پرورش را داشته است و اين انتظار وجود دارد تا شناخت عميق‌تري نسبت به مسائل تعليم و تربيت و پيچيدگي آن داشته باشد.
وزير اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اينکه در کشورهاي پيشرفته دنيا بحث معلم و تربيت معلم از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است، گفت:‌در کشور ما متاسفانه در برخي موارد به دليل نگاه سطحي به جايگاه معلم و مسئله تربيت معلم پيشنهاداتي مطرح مي‌شود که به عواقب آن توجهي نمي‌شود.
** لغو قانون تعهد خدمت در آموزش و پرورش يعني حذف دانشگاه فرهنگيان
فرشيدي عنوان کرد: پيشنهاد لغو تعهد خدمت در آموزش و پرورش يعني حذف دانشگاه فرهنگيان و پاک کردن مسئله تربيت معلم. يعني هر فردي که مدرک کارشناسي دارد مي‌تواند به مقام بالاي معلمي دست يافته و به کرسي معلمي تکيه بزند و اين برداشت عميقي از معلمي نيست و به نوعي تحقير معلمان است.
وي ادامه داد:‌ اگر بخواهيم مشاغل را بر اساس پيچيدگي‌ها دسته بندي کنيم، معلمي پيچيده‌ترين و تخصصي‌ترين شغل است چون مخاطب آن انسان و موضوع تعليم و تربيت است. هر چه به اين پيچيدگي توجه بيشتري شود تلاش مي‌شود تا جايگاه معلمان ارتقاء يابد و هر مقدار که نسبت به آن بي توجهي صورت بگيرد و نگاه نازل به معلم وجود داشته باشد، شان معلمي را پايين آورده‌اند بنابراين نظراتي مطرح خواهد شد که همه مي‌توانند معلم شوند و نيازي به تخصص خاص نيست.
** با برگزاري دوره‌هاي فشرده يک ساله نمي‌توان معلم تربيت کرد
وزير اسبق آموزش و پرورش تصريح کرد: شغل معلمي به دليل تخصصي بودن و پيچيدگي‌هاي خاصي که دارد به دوره‌هاي علمي و عملي طولاني مدت از جمله روان‌شناسي، فن بيان و روش تدريس نياز دارد.در برخي موارد آقايان پيشنهاد مي‌دهند که از طريق برگزاري دوره فشرده يک ساله مي‌توان آمادگي معلمي را به افراد انتقال داد در حالي که اين دوره‌ها بايد در سني باشد که سن فراگيري فرد است.
فرشيدي گفت:‌آموزش دانشجو معلمان بايد زيرنظر اساتيدي که سابقه طولاني مدت معلمي را دارند، انجام شود از سوي ديگر دانشجويان بايد در قالب کارورزي به کلاس درس بروند و از معلمان مختلف کار ياد بگيرند در حاليکه از طريق برگزاري دوره‌هاي فشرده نمي‌‌توان علوم مختلف و دوره‌هاي کارورزي را به دانشجو معلمان منتقل کرد.
وي بيان کرد: معلمي استعدادهاي خاصي را نياز دارد، عشق به تربيت کودکان از خصوصيات ضروري معلمي است. ممکن است يک فرد ويژگي‌هاي لازم را داشته باشد اما به کار معلمي عشق نداشته باشد. در دانشگاه فرهنگيان طي دوران تحصيل، عشق به تعليم و تربيت در دانشجويان تقويت مي‌شود و آنها با ديدن معلمان پيشکسوت، الگوهاي اخلاقي را فراگرفته و به لحاظ اخلاقي و اعتقادي طي چندين سال تربيت مي‌شوند.
** مي‌خواهند تربيت معلم را به وزارت علوم واگذار کنند
وزير اسبق آموزش‌وپرورش اظهار داشت:‌ دانشگاه فرهنگيان نهادي نوپاست و بزرگترين دليل عدم کارايي آن اين است که روساي اين دانشگاه افرادي هستند که عشق به اين کار را ندارند و رويکرد آنها اين است که وزارت علوم در اين زمينه وارد شود در حاليکه رسالت دانشگاه‌هاي زيرمجموعه وزارت علوم صرفا انتقال علم است و دانشگاه فرهنگيان در کنار انتقال علوم به مسئله تربيت دانشجويان توجه مي‌کند.
فرشيدي افزود: دانشجو وقتي وارد دانشگاه‌هاي زيرمجموعه وزارت علوم مي‌شود، اساتيد رسالتي را در برابر تربيت آنها ندارند در حاليکه رسالت دانشگاه فرهنگيان تربيت اخلاقي و علمي است. يک ليسانس رياضي با دبير رياضي تفاوت‌هاي بسياري دارند. فردي که ليسانس رياضي دارد دوره‌هاي آموزشي معلمي را نديده است به همين دليل است که گاه يک فرد با مدرک فوق ليسانس رياضي نمي‌تواند به فرزند دبستاني خود رياضي بياموزد در حاليکه علم آن را دارد اما شيوه انتقال اين علم به فرزندش را نمي‌داند.
** ريشه تفکراتي که بر حذف تعهد خدمت تاکيد دارند، نگاه اقتصادي به تعليم و تربيت است
وي با اشاره به اينکه ريشه تفکرات درخصوص حذف قانون تعهد خدمت در آموزش و پرورش، اقتصادي است، گفت:‌آقايان اعلام مي‌کنند که تعهد خدمت، بار مالي براي آموزش و پرورش دارد اگر اين گونه است آموزش و پرورش مسئله تعليم و تربيت را کنار بگذارد چون بار مالي دارد. نمي‌توان با رويکرد اقتصادي به مسائل فرهنگي و تربيتي نگاه کرد.
وزير اسبق آموزش و پرورش ادامه داد:‌ تربيت معلم موضوع بومي و موفق در کشور و ميراث شهيدان رجايي و باهنر است که توانسته با موفقيت نيازهاي آموزش و پرورش کشور را تامين کند،‌بهترين نيروهاي آموزش و پرورش فارغ التحصيلان تربيت معلم هستند. چرا بايد تجربه موفق و بومي خود را کنار بگذاريم؟
فرشيدي عنوان کرد: تعدادي از وزارتخانه‌ها همانند وزارت دفاع و نيرو براي تربيت نيروي متخصص مورد نياز خود که عمدتا نيروهاي فني نيز هستند، دانشگاه دارند، چرا آموزش و پرورش که در زمينه تربيت نيرو سابقه‌دار‌تر است بايد محروم بماند؟ وزارت علوم به هيچ وجه صلاحيت تربيت معلم را ندارد همانطور که صلاحيت تربيت پزشک را ندارد چون امکانات آن را ندارد و وزارت بهداشت متولي تربيت پزشک است اما آموزش و پرورش در اين زمينه مظلوم است و برخي نگاه‌هاي سطحي به دنبال حذف دانشگاه فرهنگيان هستند.
وي با اشاره به تجربه دانشگاه تربيت معلم گفت:‌ اين تجربه به شکست انجاميد و هم‌اکنون اين دانشگاه‌ها به دانشگاه خوارزمي تبديل شده‌اند چرا که مدت‌ها زير نظر وزارت علوم اقدام به تربيت نيرو مي‌کردند اما از آنجايي که تخمين دقيقي از نيازهاي آموزش وپرورش نداشتند، نيروهاي تربيت شده توسط آموزش و پرورش جذب نمي‌شدند. حالا که اين تجربه شکست خورده را داريم چرا بايد دوباره آن را تکرار کنيم و تربيت معلم را به وزارت علوم بسپاريم؟
وزير اسبق آموزش و پرورش تصريح کرد: پشت پرده اين ماجرا جرياناتي فعاليت مي کنند که در گذشته اقدام به حذف معاونت پرورشي و به حداقل رساندن و تضعيف مراکز تربيت معلم کردند و رويکرد اقتصادي و مالي به مسئله تعليم و تربيت داشتند هم‌اکنون نيز اين جريان فعال شده و مي‌خواهد با موضوع تربيت معلم مقابله کند و اين گونه است که شاهد هستيم دانشگاه فرهنگيان در زمينه پذيرش دانشجو سال به سال ضعيف‌تر عمل مي‌کند، در حقيقت تلاش‌هايي براي تعطيلي تربيت معلم و تضعيف دانشگاه فرهنگيان آغاز شده است.

نظرات بینندگان

ارسال نظر