صفحه نخست >> فرهنگی تعداد نظرات: 0

پيروز ارجمند: خوانندگان آلبوم اولي براي مجوز بايد آزمون بدهند

پيروز ارجمند، رئيس دفتر موسيقي گفت: دفتر موسيقي در بعد نظارتي خيلي ضعيف عمل کرده است و بسياري از اتفاقات ناميمون که در کنسرت مي افتد در بعد نظارتي ما است. در مکانيزم جديد ما بدين گونه طراحي کرديم تا يک کپي از تمام تقاضاهايي که ثبت مي‌شود به دفتر موسيقي ارسال شود تا ما هم پيگير اين مسائل باشيم.

کد خبر: 1507

باشگاه خبرنگاران/ پيروز ارجمند، رئيس دفتر موسيقي گفت: دفتر موسيقي در بعد نظارتي خيلي ضعيف عمل کرده است و بسياري از اتفاقات ناميمون که در کنسرت مي افتد در بعد نظارتي ما است. در مکانيزم جديد ما بدين گونه طراحي کرديم تا يک کپي از تمام تقاضاهايي که ثبت مي‌شود به دفتر موسيقي ارسال شود تا ما هم پيگير اين مسائل باشيم.
گردهمايي رسانه‌اي مدير دفتر موسيقي با حضور "پيروز ارجمند" در تالار وحدت برگزار شد. پيروز ارجمند در ابتدا گفت: دفتر موسيقي در بعد نظارتي خيلي ضعيف عمل کرده است و بسياري از اتفاقات ناميمون که در کنسرت مي افتد در بعد نظارتي ما است. در مکانيزم جديد ما بدين گونه طراحي کرديم تا يک کپي از تمام تقاضاهايي که ثبت مي‌شود به دفتر موسيقي ارسال شود تا ما هم پيگير اين مسائل باشيم.
وي ادامه داد:‌ در حال حاضر دفتر موسيقي خيلي درگير مجوزها شده و کارهاي کلان در موسيقي باز مانده است. بحث موسيقي نواحي، امنيت شغلي، موسيقي سنتي و سند توسعه موسيقي جزء مسايل مهمي است که بايد پيگيري شود، اما متاسفانه مديران دفتر موسيقي هميشه درگير مجوز کنسرت‌ها بوده اند. در دهه 60 تنها 12مجوز کنسرت صادر مي شد اما در سال جاري تا به امروز 1440کنسرت برگزار شده است، آمار نشان مي دهد ما زير يک صدم درصد لغو کنسرت داشتيم و به جز يک مورد هيچ کدام از لغوي‌ها از جانب دفتر موسيقي نبود.
ارجمند ادامه داد: ‌در حال حاضر در دفتر موسيقي مجوز شش ماه آينده کنسرت‌ها صادر شده است تا شرکت‌ها با امنيت خاطر تبليغات کنسرت‌هاي خود را انجام دهند، اما در دوره‌هاي قبل مجوزها 48 ساعت قبل از کنسرت صادر مي‌شود. ما ساز و کارها را خيلي سريع انجام مي‌دهيم. بحث نظارت دفتر موسيقي بر روي کنسرتها خيلي محفوظ مانده است اما حال ما در همه کنسرت‌ها ناظر داريم و برخوردهاي تشويقي و کميته انضباطي تشکيل داديم تا در صورتي که تخلفي در کنسرت ها صورت گرفت با شرکت‌ها برخورد کنيم. ما ناظراني را به صورت محرمانه به استان‌ها مي فرستيم و در کنسرت ها نظارت داريم تا اتفاقي نيفتد.
رئيس دفتر موسيقي تصريح کرد: نظارت کيفي هم براي ما خيلي مهم است. اگر تماشاگري وارد سالن مي‌شود بايد در بهترين صندلي‌ها بنشيند. به همين خاطر بنده برگزاري کنسرت در ورزشگاه‌ها را ممنوع کرده ام که موجب ناراحتي شرکت هاي برگزاري کنسرت شده است.
وي بيان کرد: ‌ما در راستاي ارزان سازي و گستردگي کنسرت‌ها در کل کشور فعاليت‌هايي را داشتيم. در سال گذشته 80درصد رشد پهناوري کنسرت داشتيم؛ پيش از اين کنسرت‌ها فقط در مرکز استان ها برگزار مي شد، اما الان در 3الي 4شهر هر استان کنسرت برگزار مي‌شود و در بخش برگزاري کنسرت ها براي سال آينده با شرکت ها به توافق رسيديم عموما خوانندگان و شرکت‌ها بيشترين درآمد را دارند. در صورتي که نوازندگان آن قدر در نمي آورند و اين بحث مظلوميت و کم درآمد بودن نوازندگان بسيار ناراحت کننده است.
ارجمند تصريح کرد: دستمزد خوانندگان و شرکت‌ها در استان‌ها بايد به صورت گردشي است به طور مثال شهري که ظرفيت سالنش پايين است نمي‌تواند درآمد کنسرتي که در تهران برگزار مي‌شود را تامين کند. در خود شهر تهران نرخ‌ها بايد متفاوت باشد و امسال در جنوب شهر هم حتما کنسرت خواهيم داشت، به خصوص در دو سالن شهيد آويني فرهنگسراي بهمن و فرهنگسراي خاوران که سالن هاي بسيار مجهزي هستند.
وي افزود:‌ کار ديگري که انجام شد توافق دفتر موسيقي با سالن‌هاي کنسرت بود، هزينه اجاره سالن تالار وزارت کشور 120ميليون است که ما مبلغ اجاره را به يک سوم کاهش داديم و در جشنواره فجر کنسرت‌هاي پاپ در برج ميلاد هم برگزار مي‌شود و سعي داريم محدوديت برگزاري کنسرت‌‌ها در هر سالن را از بين ببريم.
مدير دفتر موسيقي تصريح کرد: ما رشد 4 برابري در اجراي موسيقي و رشد 5 برابري در اجراي موسيقي کلاسيک داشته‌ايم که نسبت به 4 سال گذشته و 35 بعد از انقلاب آماري بي سابقه است و در بخش کنسرت‌هاي خارج از کشور به غير از دو کنسرت، همه کلاسيک بوده که توجه ويژه ما را به اين سبک موسيقي نشان مي‌دهد.
ارجمند ادامه داد: ‌تا انتهاي سال حداکثر و حداقل قيمت‌ کنسرت‌ها متفاوت خواهد شد؛ بنده معتقدم کنسرت نبايد يک کالاي فرهنگي لوکس باشد، ما به نوعي سعي داريم قيمت سالن را بر اساس صندلي‌ها و جايگاه‌ها در نظر بگيريم، در صورتي که اين اتفاق بيفتد ضرري متوجه شرکت‌ها نشده و قشر وسيعي از مخاطبان جذب موسيقي و کنسرت مي‌شوند و اميدوارم سال 94 پررونق ترين سال موسيقي باشد.
ارجمند در زمينه کيفيت‌سنجي موسيقي و خوانندگان گفت: تمامي خوانندگاني که در بخش ‌آلبوم اول فعاليت دارند اگر بخواهند مجاز شوند بايد در شوراي خوانندگي دفتر موسيقي آزمون بدهند که اين اتفاق موجب تاييد صلاحيت مي‌شود و بسياري از افراد که خواننده نيستند از اين عرصه خارج مي‌شوند. متاسفانه بسياري از خوانندگان روي صحنه از دستگاه تيونينگ استفاده مي‌کنند تا صداي مطلوب خارج شود.
وي افزود: در سال گذشته من اجراي پلي بک را در همه کنسرت ها ممنوع کردم زيرا مخاطب اين همه هزينه مي‌کند تا اجرا ببيند و با اين کار خوانندگان، به مخاطب توهين مي‌شود. از سال آينده در عرصه موسيقي درجه بندي هنرمندان آغاز خواهد شد و در حال حاضر اين رتبه بندي‌ها در تالار رودکي و وحدت در نظر گرفته مي‌شود و تا پايان سال ما اجراهاي بسياري را در زمينه کنسرت خواهيم داشت.
رييس دفتر موسيقي تصريح کرد: وزارت ارشاد به تنهايي مسئوليت همه اتفاق ها را نمي پذيرد و دفتر موسيقي نيرويي ندارد که بخواهد درباره وضعيت حجاب يا نظم در لابي و يا هر چيز ديگري نظر بدهد. شيوه نامه اي که بين دفتر موسيقي و پليس اماکن نوشته شده درباره تفکيک مسئوليت است و در آن شيوه نامه نقش شرکت‌ها و خوانندگان تفکيک شده است.
ارجمند افزود: آنچه که روي صحنه اجرا مي‌شود مسئوليتش با دفتر موسيقي است اما آن چه در لابي اتفاق مي‌افتد به گردن سالن و شرکت برگزار کننده است. دليل ندارد اين مسئوليت‌ها را دفتر موسيقي بپذيرد. در حال حاضر بسياري از پاسخ‌هايي که ما به دادگستري مي‌دهيم هيچ ربطي به ما ندارد و مسئوليتش با ما نيست، به همين خاطر در اين شيوه نامه ما تفکيک مسئوليت کرديم. چرا بايد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در همه جا پا سخ‌گو باشد؟
مديرکل دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه نشست عنوان کرد: آمار استفاده از موسيقي رسمي و مجاز کشور زير 20 درصد است و مابقي تغذيه موسيقيايي مردم از سايت‌ها تامين مي شود در حال حاضر طي همکاري با اداره اماکن در دفتر موسيقي نيز دو مشاور انتظامي دارم.
وي ادامه داد: با جلساتي که با فرمانده کل اماکن داشتم وي ادعا دارند به هيچ عنوان هيچ مبلغي از نهاد و شرکت برگزاري کنسرت دريافت نمي شود اما پليس راهور مبلغي را بابت برقرار امنيت اجتماعي و ترافيکي دريافت مي کند زيرا ساعت برگزاري کنسرتها خارج از ساعت معمول پليس راهور است به عنوان ماموريت محسوب مي شود درهمين رابطه نيز علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نامه‌اي را به فرماندهي نيروي انتظامي نوشتند تا همه چيز شفاف توضيح داده شود و در حال حاضر منتظر جواب مکتوب فرمانده نيروي انتظامي به جناب وزير هستيم.
وي افزود: شيوه نامه توسط دفتر موسيقي تهيه شده و در جلسات فرماندهان نيروي انتظامي موارد شيوه نامه را لحاظ کرديم.
ارجمند تصريح کرد: بنده در سال جاري در 29 استان حضور داشتم که تقريبا مديريت ميداني انجام دادم و با مديران فرهنگي جلساتي را برگزار کردم تا مشکلات برگزاري کنسرت در شهرستانها حل شود .
وي افزود: بنده از روزي که به دفتر موسيقي آمده‌ام شايعات زيادي را مي شنوم اما خوشبختانه همدلي و همراهي من با علي مراد خاني، بسيار زياد است بنده اعتقاد دارم بسياري از مشکلات را در دفتر موسيقي بايد حل کنيم و هيچ کدام را به علي مراد خاني، انتقال ندهيم زيرا وي بايد به مسايل کلان فرهنگي توجه کند البته که در بعضي موارد ما اختلاف نظر هم داريم بطور مثال راجع‌به بودجه، بودجه امسال ما بودجه انقباضي و متغير بود و اميدوارم که به اين زوديها حل شود.
ارجمند درباره ارکستر ملي و سمفونيک گفت: در آخرين جلسه، هيئت امناي ارکسترها شکل گرفت و مديريت فني و هنري ارکسترها به دفتر موسيقي و مديريت اجرايي به بنياد رودکي سپرده شد خوشبختانه بودجه به ما ابلاغ شده که دو ميليارد بودجه براي خريد ساز،آرشيو کتابخانه ارکسترها،بازسازي سالنها و استاديو در نظر گرفتيم که بودجه کلان و بي سابقه است و دو ميليارد هم براي دستمزد گروه‌هاي ارکستر در نظر داريم و به زودي از نوازندگان براي عقد قرار داد دعوت خواهيم کرد و خوشبختانه اساسنامه ارکستر سمفونيک هم مشخص شده است در طرح فعلي رهبران به مدت سه ماه با ما قرارداد خواهند بست و با گذشت اين سه ماه در شوراي صلاحيت يا عدم صلاحيت آنها مشخص مي شود با امضاي قراردادها تمرينات آغاز خواهد شد و امسال به جشنواره فجر خواهيم رسيد.
وي در انتها خاطرنشان کرد: هر رهبري که بخواهد براي پويايي ارکسترها تلاش کند مي تواند در کنار ما حضور يافته و تجربياتش را انتقال دهد فرهاد فخرالديني، به عنوان يکي از ارکان اصلي در کنار ارکستر ملي حضور دارد و ارکستر سمفونيک صدا و سيما با صداي سالار عقيلي، در کنار اين ارکسترها در جشنواره موسيقي فجر حضور خواهند داشت.

نظرات بینندگان

ارسال نظر