صفحه نخست >> فرهنگی تعداد نظرات: 0

آغاز اکران محدود فيلم «خانه پدري»

فيلم سينمايي «خانه پدري» کيانوش عياري پس از چهار سال با محدوديت سني و تعداد سئانس‌ها و سينماهاي محدود، بالاخره اکران شد و حالا فرصتي فراهم است تا تماشاگران بيشتري آن را ببينند و درباره حواشي به‌وجودآمده آن قضاوت کنند.

کد خبر: 1240

ايسنا/ فيلم سينمايي «خانه پدري» کيانوش عياري پس از چهار سال با محدوديت سني و تعداد سئانس‌ها و سينماهاي محدود، بالاخره اکران شد و حالا فرصتي فراهم است تا تماشاگران بيشتري آن را ببينند و درباره حواشي به‌وجودآمده آن قضاوت کنند.
با توجه به تعداد سالن‌ها و سئانس‌هاي محدود براي اين فيلم، شايد به کار بردن لفظ "اکران عمومي" چندان برايش مناسب نباشد، اما همين هم براي کارگرداني که از سال 89 تا به حال مدام تاکيد کرده فقط به دنبال مطرح کردن يک آسيب اجتماعي بوده، آن هم براساس واقعه‌اي که سال‌ها قبل شنيده، شايد غنيمت باشد.

با وجود اين شرايط اکران براي جديدترين ساخته کيانوش عياري شايد اين سوال پيش بيايد که چرا نمايش «خانه پدري» اين قدر پرماجرا شد تا آن جا که هنوز هم مخالفت‌ها و اظهارنظرهاي تندي در پي همين اکران محدود هم به وجود آمده است؟!

مروري بر اخبار گذشته اين فيلم شاهدي است بر اينکه شايد همه چيز از واکنش «ناجي هنر» به عنوان شريک سازنده فيلم کليد خورد، طوري که در نهايت از فيلمي که برايش سرمايه‌گذاري کرده بودند، صرف نظر کردند. البته قبل از آن هم «خانه پدري» در جشنواره فيلم ونيز شرکت کرده بود که در آنجا مورد تحسين قرار گرفت، ولي بعد، مديران وقت سازمان سينمايي و نيز مسئولان «ناجي هنر» اعلام کردند با يک صحنه فيلم مشکل دارند و بايد حذف شود.

درواقع سردار منتظرالمهدي، معاون اجتماعي نيروي انتظامي، براين باور بود که «تأثيرات منفي سکانس ابتدايي فيلم بيشتر از تأثيراتي است که به عنوان پيشگيري از يک آسيب مي‌تواند داشته باشد.» او هم چنين درباره اينکه چرا با فيلمنامه‌اي که در اين نهاد تصويب شده مخالفت مي‌شود، گفته بود که «ماجراي تصويب اين فيلم به زمان‌هاي گذشته برمي‌گردد. با اين حال آن چه که در نوشته وجود دارد ممکن است در اجرا به صورت ديگر درآيد. » و به اين ترتيب طبق توافقي تمام مالکيت فيلم به کيانوش عياري واگذار شد تا خيال ناجي هنر از فيلمي که فقط « يک سکانس آن آزاردهنده بود، حتي با وجود اينکه با رويکرد آن مشکلي نداشت»، راحت شود.

اگرچه بر سر اين خشونت يا آزادهندگي سکانس ابتدايي فيلم که دختري توسط پدر و برادرش کشته مي‌شود، ميان دو گروه موافق و مخالف اکران «خانه پدري» اختلاف نظر خاصي وجود ندارد، اما گروهي از منتقدان نيز معتقدند که در همين تلويزيون خودمان تصاويري به مراتب خشن‌تر و گاهي بدون هيچ هشداري به خانواده‌ها، نمايش داده شده و مي‌شود که يکي از نمونه‌هاي بارز آن سريالي با نمايش شکنجه‌ها در کنار برخي فيلم‌هاي سراسر خشونت‌آميز آمريکايي بود و اين سوال ازسوي جمعي از منتقدان مطرح شد که چرا به چنين رسانه‌اي که مخاطب ميليوني در سراسر کشور دارد اعتراضي نشد و الان به «خانه پدري»اي که به تعداد انگشتان دست هم سالن نمايش ندارد، حمله مي‌شود؟!

اين‌ها همه در حالي است که عياري بارها به صورت رسمي و علني تاکيد کرده، قصد سياه‌نمايي نداشته و فقط آسيبي اجتماعي را مطرح کرده است. او حتي درباره اصرار خود بر حذف نشدن صحنه قتل تصريح مي‌کند که اين خشونت براي درک آرامش بعدي فيلم لازم و ضروري است و گرنه تمام هستي فيلم از هم مي‌پاشد.

اين کارگردان در نشست پرسش و پاسخ فيلمش در جشنواره فجر سال گذشته اين خواسته را مطرح کرد که «مسائل «خانه پدري» ممکن است تمام جامعه را دربرنگرفته باشد، اما در سطوح پايين‌تر تعصبات کوري وجود دارد .»

به گزارش ايسنا،«خانه پدري» از روز گذشته 4 دي ماه در سه سانس محدود در پرديس سينمايي کورش و سينما تک خانه هنرمندان به نمايش درآمده است و امروز نيز طبق برنامه اعلام شده در 3 تا 4 سانس در پرديس سينمايي کورش و خانه هنرمندان ايران به نمايش درمي‌آيد که اغلب بليت‌هاي اين سانس‌ها پيش‌فروش شده است.

نظرات بینندگان

ارسال نظر