صفحه نخست >> علم و فناوری تعداد نظرات: 0

آيا آمريکا مي تواند خودروي 5 هزار دلاري بسازد؟

وقتي يک شرکت مثل تاتا موتورز مي تواند ارزان ترين خودرو دنيا را بسازد آيا خودروسازان آمريکا، ژاپن يا آلمان نمي توانند خودرويي با قيمت 5 هزار دلار [با دلار کنوني 18 ميليون تومان] بسازند؟

کد خبر: 4341

عصر خودرو/ وقتي يک شرکت مثل تاتا موتورز مي تواند ارزان ترين خودرو دنيا را بسازد آيا خودروسازان آمريکا، ژاپن يا آلمان نمي توانند خودرويي با قيمت 5 هزار دلار [با دلار کنوني 18 ميليون تومان] بسازند؟

زماني که تاتا موتورز هندوستان گفته بود مي خواهد ارزانترين خودروي دنيا را به آمريکا ببرد هيچ کس خيلي جدي نگرفت. قرار هم بود که اين خودرو بين 7 تا 8 هزار دلار در آمريکا به فروش برسد. وقتي اين خبر منتشر شد اين سؤال هم مطرح شد که آيا سه غول خودروساز ديترويت در آمريکا [جنرال موتورز، فورد و کرايسلر] هيچکدامشان نمي توانند خودروي 5 هزار دلاري بسازند؟

کار نشد ندارد. اما در آمريکا قوانين استاندارد اجباري ايمني و حداقل استانداردهاي خودرويي در حد يک کتاب قطور است و اين استانداردها ديکته مي کنند که خودرو چگونه بايد باشد. شايد روزگاري آمريکا براي هر جيب و هر کاربري يک خودرو در آستين داشت اما امروزه با توجه به قوانين سخت گيرانه و اقتصاد پيشرفته آمريکا ارزان ترين خودرو از 12 هزار دلار به بالا است. حتي ارزان سازهاي آمريکا (تويوتا، هوندا و نيسان) که در آمريکا کارخانه دارند خودروهاي دست دومشان هم زير 7 هزار دلار نيست. پايين ترين قيمت خودروهاي نو در آمريکا مربوط به نيسان ورسا و هيوندايي اکسنت است. اين خودروها هم از حداقل امکانات امروزي برخوردارند.

خيلي از آمريکايي ها امروزه حتي روغن خودروي خود را خودشان عوض نمي کنند و کمترين اطلاعات را راجع به مسائل فني آن دارند. حتي مردم ديگر مثل سابق به جزئيات خودروها علاقه نشان نمي دهند و مفهوم رانندگي و تحرک در حال تغيير بنيادي است.

اگر قرار باشد خودرويي به مبلغ 5 هزار دلار هم توليد شود نمي توان انتظار داشت همه ي امکانات و لوازم خودروهاي امروزي را داشته باشد و سطح ايمني آن با خودروهاي گران قيمت قابل مقايسه باشد. با اين حال ارزانترين خودروهاي امروزي هم به ارزش چند هزار دلار امکاناتي دارند که 20 سال پيش خودروها از آن بي بهره بودند. کيسه هوا، ترمز ضد قفل، شيشه بالابر برقي، سيستم ضد سرقت (ايموبلايزر) و... ديگر اکنون جزو عادي ترين امکانات يک خودرو به حساب مي آيند. در چنين شرايطي عده اي مي گويند چرا خودروسازان آمريکايي خودرويي نمي سازند که فقط ضروريات را داشته باشد؟ براي مثال همين تاتا نانويي که قرار است به آمريکا برود و 7 هزار دلار به فروش برسد نه ترمز ضد قفل دارد، نه شيشه بالابر برقي و سيستم صوتي آن هم تشکيل شده از يک راديو کوچک (نه سي دي پلير) و يک ام پي تري پلير، يعني فقط امکاناتي را دارد که بتوان با آن رفت و آمد کرد. اين خودرو را فقط مي توان تا 3 سال مورد استفاده قرار داد. مي پرسيد چرا 3 سال؟ چون بعد از آن کار نمي کند و شما مجبور هستيد خودرو را به خودروساز برگردانيد تا به چرخه بازيافت برگرداند و در نسل بعدي همان خودرو به کار گرفته شود؛ نيمي از پول شما باز مي گردد. اگر بخواهيد بعد از 3 سال خودروي شما را مي گيرند و يک نو مي دهند و مابه التفاوت ميگيرند.

حال سؤال را کمي دقيقتر مي پرسيم؛ آيا خودروسازان آمريکا مي توانند خودروي 5 هزار دلاري بسازند و سود هم ببرند. در آن صورت جواب اين است: در خود آمريکا بعيد است اما در مکزيک شايد. چون کارگر و مواد اوليه ارزان است. در مکزيک خودروي «فورد فيستا» را با قيمت 13 هزار دلار هم مي توان ساخت. اما چرا خودروسازان ژاپني مثل هندي ها فکر نکردند و خودروي ارزان براي بازار آمريکا طراحي نکردند. آيا از لحاظ اقتصادي امکان پذير نيست؟ شايد هم مي توانند خودرويي با 7 يا 8 هزار دلار بسازند اما بازار آمريکا را خوب شناخته اند. اين که هندي ها مي خواهند در آمريکا خودروي 7 هزار دلاري بفروشند و سود هم ببرند کمي خوش خيالي است چون اگر فکر کرده اند که به دليل ارزاني و با يک خودروي حداقلي مي توانند مردم آمريکا را به نمايشگاه هاي خودرو بکشانند بازار آمريکا را درست نشناخته اند.

ممکن است اين فقط يک رؤيا باشد چون در آمريکا مردم با شنيدن خبر آي پد جديد شايد هيجان زده شوند اما با شنيدن خبر کاماروي جديد سرشان را هم بالا نمي آورند. اولويت هاي مردم فرق کرده اند.
 

نظرات بینندگان

ارسال نظر