صفحه نخست >> سیاسی تعداد نظرات: 0

زیباکلام: انتخابات حزب‌محور یعنی هزینه گزاف انتخابات، ممنوع!

اتفاقا چنین طرح‌هایی بسیار مفید است. چراکه تمرکززدایی صورت خواهد گرفت و اگر چنین طرحی به تصویب برسد، حوزه‌های کوچک‌تر آنچنان نقشی نخواهند داشت و نامزدها در سطح استان تعیین می‌شوند. چنین طرح‌هایی می‌تواند راه‌حل‌های کوتاه‌‌مدت باشد و از ورود افراد به مجلس با صرف هزینه جلوگیری کند. واقعیت این است قبل از اینکه هرگونه اصلاحی در روند انتخابات صورت گیرد، شایسته است که یک کار حقوقی و به ‌دوراز جنجال‌های سیاسی انجام شود.

کد خبر: 4817

به گزارش زمان؛ مطلبي که مي خوانيد در -روزنامه آرمان- منتشر شده و انتشار آن در زمان؛ الزاما به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست و صرفا جهت اطلاع رسانی است.
------------------------------------------------
 
 
آرمان- احسان اسقایی: مجمع تشخیص مصلحت نظام درحال تصویب قانون اصلاح انتخابات است. قانون انتخابات در ایران بیش از سایر قوانین جنبه کاربردی دارد و مجالس و دولتهای مختلف کوشیده‌اند با توجه به نیازی که خود آن را درک کرده‌اند نسبت به اصلاح قانون انتخابات بکوشند. مشکلی که در اصلاح قانون انتخابات باید درنظر گرفته شود این است که قانون انتخابات در ایران به نحوی است که افراد را تشویق به حضور در انتخابات می‌کند درصورتی‌که درکشورهای توسعه‌یافته مردم برای اینکه در انتخابات شرکت کنند عموما به عملکرد احزاب نگاه کرده و به‌دلیل اعتماد یا عدم‌اعتماد به احزاب به افرادی که مورد معرفی حزب قرارگرفته‌اند رأی می‌دهند یا رأی نمی‌دهند. برخی احزاب در ایران دم‌انتخاباتی هستند. چند ماه مانده به انتخابات تشکیل می‌شوندتا بتوانند بعدا سهم‌خواهی کنند. صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این باره با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید: 
 مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح اصلاح قانون انتخابات را در دستور کار قرار داده است. چه لزومی برای این اصلاح وجود دارد؟
واقعیت این است که انگیزه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای اصلاح قانون بسیار مثبت است. البته قطعاً دلیلی وجود داشته که از مجمع خواسته‌اند قانون انتخابات را موردبازنگری قرار دهند ولی آنچه به نظر من باعث به‌وجودآمدن این انگیزه شده، وجود چند اشکال در انتخابات است؛ اولین مورد تحرکاتی است که راه را برای ورود برخی دشوار کرده است. اگر دموکراسی و مردمسالاری را با هر تعریفی بپذیریم باید قبول کنیم که همگان می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و رقیب نباید مانعی بسازد. دومین اشکال که به عقیده من باعث به وجودآمدن انگیزه اصلاح قانون انتخابات شده، نقدهایی است که می‌توان به انتخابات اخیر وارد کرد. اینکه ورود به مجلس برابر است با مقدار هزینه‌ای که نمایندگان برای انتخاب شدن متقبل می‌شوند جای بررسی دارد. یعنی از حوزه‌های بزرگ مثل تهران و مشهد که بگذریم در حوزه‌های کوچک‌تر هزینه‌کردن بیشتر برابر است با شانس بیشتر برای ورود به مجلس. امری که به نظر می‌رسد صحیح نیست. اگر عده‌ای برای ورود به مجلس با هر سطح سیاسی‌ای به‌صرف اینکه دارای سرمایه کافی هستند و حتی علم قانون‌نگاری را ندارند وارد مجلس شوند، عادلانه نیست چراکه کسی که تخصص کار قانون‌نگاری را خوب می‌داند به این دلیل که هزینه لازم را برای خرج کردن در جهت رأی‌آوری ندارد از ورود به مجلس بازمی‌ماند و اگر چنین شود که متأسفانه برخی اوقات چنین است، افراد غیرمتخصص به مجلس وارد شده و این‌گونه افراد عملاً هیچ‌گونه فعالیتی برای مردم انجام نمی‌دهند چراکه نه انگیزه لازم را دارند و نه اطلاعات کافی را برای تصدی پست نمایندگی مجلس.
 همان‌طور که اشاره کردید متأسفانه تعدادی از نمایندگان با هزینه‌های گزاف وارد مجلس می‌شوند به نظر شما آیا ورود اینچنینی منجر به ‌گزینش عادلانه از طرف مردم می‌شود؟
درست است. متأسفانه همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردم در حوزه‌های کوچک افراد با هزینه‌های چند صدمیلیونی موفق به ورود به مجلس می‌شوند که عملا ناعادلانه است و اینکه کاندیداهای محترم با صرف چنین هزینه‌هایی وارد مجلس می‌شوند این شبهه را در ذهن به‌وجود می‌آورد که شاید نماینده‌شدن برای این‌ افراد صرفه اقتصادی دارد. این فاجعه است که با صرف هزینه می‌توان به مجلس راه پیدا کرد چراکه اگر کسی استعداد خدمت به مردم را دارد ولی هزینه لازم را برای شرکت در انتخابات ندارد از ورود به مجلس بازمی‌ماند.
 درهرصورت صرف هزینه برای تبلیغات یک امر ناگزیر است البته هزینه‌های زیاد به‌‌شدت مورد نقد هستند. به نظر شما چرا روند ورود به مجلس از سوی برخی اینگونه تصور می‌شود؟
 دلیل بروز چنین مشکلاتی در انتخابات دریک کلام خلاصه می‌شود و آن نبود حزب قوی و فراگیر و با تشکیلات منسجم در ایران است. واقعیت این است افراد را باید احزاب به مردم معرفی کنند و مردم نیز باید به احزاب اطمینان‌خاطر پیدا کنند تا به کاندیداهای آنها رأی بدهند و اگر چنین کاری در ایران صورت بگیرد قطعاً صرف هزینه‌های هنگفت برای ورود به مجلس لازم نیست. چراکه اگر انتخابات حزب‌محور شود مردم برنامه‌های حزب را می‌شناسند و به خاطر عملکرد مثبت حزب در دوره‌های قبل به افراد معرفی‌شده توسط آن در آینده رأی می‌دهند. برعکس این قضیه هم صادق است اگر عملکرد گذشته احزاب موردپذیرش مردم قرار نگیرد مردم دیگر به آن حزب رأی نداده و آن احزاب در اقلیت باقی می‌مانند و در اقلیت ماندن و قدرتمندنشدن باعث می‌شود که آن حزب خود را اصلاح کند تا بتواند رأی مردم را در دوره‌های بعد به خود جلب نماید.
 طرحی تحت‌عنوان استانی‌کردن انتخابات هم در دستورکار مجلس قرار دارد. این طرح‌ چه تأثیری درروند انتخابات آینده خواهند گذاشت؟
 اتفاقا چنین طرح‌هایی بسیار مفید است. چراکه تمرکززدایی صورت خواهد گرفت و اگر چنین طرحی به تصویب برسد، حوزه‌های کوچک‌تر آنچنان نقشی نخواهند داشت و نامزدها در سطح استان تعیین می‌شوند. چنین طرح‌هایی می‌تواند راه‌حل‌های کوتاه‌‌مدت باشد و از ورود افراد به مجلس با صرف هزینه جلوگیری کند. واقعیت این است قبل از اینکه هرگونه اصلاحی در روند انتخابات صورت گیرد، شایسته است که یک کار حقوقی و به ‌دوراز جنجال‌های سیاسی انجام شود. 
 همان‌طور که اشاره کردید انتخاباتهای ما زیاد حزب‌محور نیست. آیا در اصلاحاتی که در مجمع در دستور کار قرار دارد امکان این مهم وجود دارد که ورود احزاب به انتخابات از طریق قانون امکان‌پذیر شود؟
واقعیت این است که مجمع تشخیص مصلحت نظام باید بکوشد وضعیت را روشن کند. پیشنهاد می‌کنم که همه موضوعات مربوط به انتخابات در چارچوب قانون باشد و نه‌اینکه بر اساس نگرش‌های سیاسی اقدام شود. اگر قرار است به سمت حزبی شدن حرکت کنیم باید ابتدا موانع را از سر راه برداریم تا بتوانیم احزاب قدرتمند و مستمر و نه دم‌انتخاباتی تشکیل دهیم و اگر این کار را کردیم باید به سمت عملکرد و تصمیمات حزبی حرکت کنیم. 

نظرات بینندگان

ارسال نظر