صفحه نخست >> سیاسی تعداد نظرات: 0

علم الهدي:امنيت کشور ربطي به مذاکرات ندارد / نتيجه مذاکرات به نفع ما نبوده

در خصوص صحبت آقاي ظريف که مذاکرات امنيت کشور را تامين کرده ارزيابي شما چيست؟ آيت الله علم الهدي: قاعدتاً مذاکرات امنيت را تحت تاثير قرار نداده است، نه دشمني آمريکا و ساير هم پيمانانش با ما کمتر شده و نه اسلحه دادنش به عربستان کاهش يافته و نه تغييري در فتنه ها و توطئه هايشان صورت گرفته و نه در سوريه و عراق اتفاقات عوض شده است، امنيت موجود هم به برکت خون شهدا و نيروهاي نظامي است که در کشور حاکم شده است.

کد خبر: 4217

فارس / آيت الله علم الهدي گفت: خبرگان از طرف مردم عهده‌دار سه وکالت مي‌شوند: اول بيعت با مجتهد جامع‌الشرايطي که ارجح‌تر از بقيه فقها است، دوم نظارت بر ثبوت شرايط در مجتهد جامع‌الشرايطي که به عنوان ولي فقيه انتخاب شده است و وکالت سوم اين است که اگر شرايط در وي سقوط کرد از طرف مردم مکلف به قطع اين بيعت و موظف به انتخاب ديگر هستند لذا بر همين اساس مجلس خبرگان يک تشکيلات شرعي است که بايد به وظيفه ديني مردم عمل کند و سياست‌زده نيست و نمي توان آن را به حزب و جناح خاصي نسبت داد.

يک عضو مجلس خبرگان رهبري معتقد است: اگر ما مجلس خبرگان را دچار سياست‌زدگي کنيم خودش اول انحراف است، خبرگان سياست‌زده نيست و مردم به فرموده امام زمان (عج) شرعا مکلف هستند در امورشان به حجت امام زمان (عج) رجوع کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاري فارس، شايد زيارت حرم امام رئوف فرصتي بود براي جاماندگاني چون مني از حضور در کاروان عشق کربلا، روز اربعين بود که براي گفت‌وگو با سخنران اصلي 9 دي سال 88 وارد مشهد مقدس شدم، جمعيت حاضر در حرم خارج از حد تصور بود، قرار ما نماز ظهر و عصر 21 صفر در محل کارش بود. با رويي گشوده و مهربان ميزبانمان شد و بيش از زمان مشخص شده پذيرايمان بود.

امام جمعه مشهد در اين گفت‌وگو پس از بررسي ابعاد حماسه 9 دي، (مشروح آن از اينجا قابل مشاهده است) ضمن تشريح جايگاه و کارکرد مجلس خبرگان رهبري در نظام جمهوري اسلامي به فعاليت اصلاح طلبان براي مجلس خبرگان آينده اشاره و تاکيد کرد: سياست زده کردن مجلس خبرگان انحراف است و اين مجلس جناحي نبوده و نيست.

آيت‌الله علم الهدي ضمن اشاره به ديدارش با آشنا مشاور رئيس جمهور و توصيه به او درباره کنار نگذاشتن لباس روحانيت، به مواضع چندي پيش حجاريان و جلايي پور درباره رويکرد حضرت امام (ره ) پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: سخن آنها نشان مي‌دهد امامت را نمي‌شناسند.

مذاکرات هسته‌اي و بحث‌هايي درباره تامين امنيت کشور پس از مذاکرات از ديگر مباحثي است که امام جمعه مشهد درباره آنها موضع خود را تبيين کرد.

مشروح اين گفت‌وگو در ادامه مي‌آيد:

*«اقليتي» درصدد تغيير اوضاع خبرگان به نفع يک گروه اند

فارس: مطرح است اصلاح طلبان با استراتژي فتح سنگر به سنگر در انديشه تصرف مجلس خبرگان هستند و ليدرهاي اصلاحات معتقدند بايد جامعه را نسبت به انتخابات مجلس خبرگان رهبري حساس کنيم، نظر شما درباره اقدامات و توفيقات شان در اين زمينه چيست؟

آيت الله علم الهدي : درخصوص توفيقات نمي‌توان پيش‌بيني کرد چراکه مردم خيلي قابل پيش‌بيني نيستند از طرفي جريان‌هايي در کشور ظهور و بروز پيدا مي‌کنند که مسائل شفاف و روشن را کنار زده و ابهاماتي ايجاد و يا جريان‌هاي دور از عرصه را وارد نظام مي‌کنند لذا اين مسئله پيشرفت خيلي قابل پيش‌بيني نيست چرا که يک جريان اقليت جدا از نظام هستند که به دنبال فرصتي براي اعلام حضور و تغيير اوضاع به نفع يک گروه اند.

*سياست زده کردن مجلس خبرگان انحراف است

فارس: چرا مي‌خواهند مردم را نسبت به انتخابات خبرگان حساس کنند؟

آيت‌الله علم الهدي: اولاً بايد براي مردم روشن شود که وظيفه مجلس خبرگان مسئله تکليف شرعي است. ثانيا اينکه ما بياييم و خبرگان را هم دچار سياست‌زدگي کنيم خودش اول انحراف است، خبرگان سياست‌زده نيست و مردم به فرموده امام زمان (عج) شرعا مکلف هستند در امورشان به حجت امام زمان (عج) رجوع کنند.

طبق روايت امام عسگري (ع) مردم بايد از حجت امام زمان(عج) تقليد کنند بنابراين طبق توقيع شريف امام زمان (عج) موظفند در جريان مديريت نظام و جامعه‌شان به حجت امام زمانشان رجوع کنند. مجتهد جامع‌الشرايطي که شرايطش در روايت امام عسگري (ع) ذکر شده است حجت امام زمان(عج) است حالا اگر مجتهد جامع‌الشرايط متعدد شود طبيعي است مردم هم در مسائل اجتماعي نمي‌توانند هر کدام فردي عمل کنند و بايد به يک نفر رجوع کنند لذا هر کس که از نظر مردم ارجحيت بيشتري داشته باشد مي‌تواند اقامه حکم کند و از سوي آنها مکلف به انجام تکليف شرعيشان مي‌شود و اين گونه اعضاي خبرگان تشکيل مي‌شود.

*مجلس خبرگان وابسته به حزب و جناح خاصي نيست

خبرگان از طرف مردم عهده‌دار سه وکالت مي‌شوند: اول بيعت با مجتهد جامع‌الشرايطي که ارجح‌تر از بقيه فقها است، دوم نظارت بر ثبوت شرايط در مجتهد جامع‌الشرايطي که به عنوان ولي فقيه انتخاب شده است و وکالت سوم اين است که اگر شرايط در وي سقوط کرد از طرف مردم مکلف به قطع اين بيعت و موظف به انتخاب ديگر هستند لذا بر همين اساس مجلس خبرگان يک تشکيلات شرعي است که بايد به وظيفه ديني مردم عمل کند و سياست‌زده نيست و نمي توان آن را به حزب و جناح خاصي نسبت داد.

طبق اين وظايف مجلس خبرگان نقشي در اجراء ندارد و تمام نظارتش بر اساس همين شرايط است البته بايد به اين نکته نيز تاکيد کنم که اعضاي آن تنها موظف به نظارت بر عملکرد ولي فقيه هستند و در صورتي که يکي از اقدامات ايشان را نمي پسنديدند، نمي‌توانند وي را مواخذه کنند زيرا ولي فقيه براي اعضاي خبرگان نيز چنين حکمي دارد و تنها در صورتي مي‌توانند بيعت را قطع کنند که شرايط ذکر شده در رهبري سقوط کند.

فارس: باتوجه به سرمايه گذاري اصلاح طلبان براي مجلس خبرگان رهبري آينده لطفاً کمي درباره کارکردهاي اين مجلس توضيح دهيد.

آيت الله علم الهدي: عده‌اي کارکرد مجلس خبرگان را متوجه نيستند و فکر مي‌کنند آنها مي‌توانند رهبري را مواخذه کنند در صورتي که چنين نيست و به قول مرحوم آيت‌الله مهدوي کني، «نظارت بر رهبري صيانت از رهبري است».

فارس: پس جريانات نمي‌توانند مجلس خبرگان را سياسي کنند؟

آيت‌الله علم الهدي: خير نمي‌توانند فرض کنيد کل خبرگان هم با رهبري مسئله داشته باشند، در اينجا هيچ کاري نمي‌توانند انجام دهند چراکه ما نمي توانيم در مقابل حکم مجتهد جامع‌الشرايط اقدامي کنيم.

فارس: اينها معتقدند مجلس خبرگان آينده رهبرساز است.

آيت‌الله علم الهدي: آنها نمي توانند رهبر فاقد شرايط تعيين کنند، اينها خيال مي‌کنند در نظام جمهوري اسلامي هم مثل ليبرال دموکراسي به مجرد حضور در قدرت مي توانند همه مقامات را از بالاترين جايگاه تا مقامات مياني و سطحي تغيير داد اما واقعيت اين نيست.

* مي خواهند جمهوري اسلامي را تبديل به ليبرال دموکراسي کنند

آيت‌الله علم الهدي: نظام جمهوري اسلامي ولايي و الهي است يعني هر زمان که نظام جمهوري اسلامي بخواهد چنين سبقه اي پيدا کند آن لحظه زماني است که از دين جدا شود و در اين صورت از مردم نيز جدا خواهد شد لذا دوامش آنقدر طولاني نيست بنابراين اين افکار تنها در ذهن اين جريان مي‌گذرد و به خيال خودشان اگر زد و بندي هم با خارج داشته باشند مي‌توانند به نام جمهوري اسلامي بساط حکومت ليبرال دموکراسي ايجاد کنند اما خون شهدا نمي‌ گذارد اين اتفاق بيفتد.

فارس: به بحث خبرگان اشاره کرديد؛ بحثي با آقاي مطهري در اين زمينه داشتيد و واکنشي هم به نامه ايشان نشان داديد، در صورت تمايل در اين خصوص صحبت بفرماييد.

آيت الله علم الهدي: بنده در مشهد جلسه تفسير داشتم و برخي پرسش هايي درباره خبرگان، رهبري و مخالفت با رهبري مطرح کردند من نيز پاسخ آنها را دادم؛ آقاي مطهري درباره پاسخ هاي من نامه اي نوشتند و سخنراني کردند در صورتي که سوال اصلا درباره ايشان نبود، خبرنگاران هم در حاشيه مراسم چهلم آيت‌الله مهدوي کني در اين خصوص سوالاتي مطرح کردند و من پاسخ آنها را دادم.

* به آقاي آشنا به خاطر درآوردن لباس روحانيت اعتراض کردم

فارس: در ديداري که با آقاي آشنا داشتيد، نقل قولي منتشر شده بود که به ايشان به خاطر درآوردن لباس روحانيت اعتراض کرديد.

آيت الله علم الهدي: دوستي بنده و آقاي آشنا به سال‌هاي قبل که ايشان در دانشگاه امام صادق(ع) مشغول به تحصيل بود و بنده مسئول دانشگاه بودم بر مي گردد، ايشان در دانشگاه معمم و ملبس به لباس روحانيت شد اما لباس روحانيت را درآورد و بنده نيز اعتراض کردم که چرا اين کار را کرديد و آقاي آشنا در پاسخ گفتند «کاري که من انجام مي‌دهم تناسبي با لباس روحانيت ندارد نه پيش نمازم نه منبري و کاري که کسوت روحانيت داشته باشد را ندارم پس چه ضرورتي دارد که اين لباس خدمت را بپوشم.»

فارس: در ماه‌هاي اخير آقاي جلايي‌پور در دفاع از مصاحبه آقاي سحرخيز که گفته بود خيلي از اصلاح طلبان بر خلاف اول انقلاب ديگر علاقه‌اي به آقاي خميني(ره) ندارند، گفته بود بايد از امام بياموزيم که در شرايط هرج و مرج انقلابي گري را کنار گذاشتند و قانون گرايي کردند؛ آقاي حجاريان هم در صحبتي عنوان کردند که حرکت ائمه پس از عاشورا عاقلانه‌تر شده بود؛ تحليل شما در خصوص اين روند اظهار نظرها چيست؟

آيت الله علم الهدي: اين آقايان گاهي حرف‌هايي مي‌زنند که اصل مباني فکري آنها را زير سوال مي‌برد سخنان حجاريان نشان مي‌دهد امامت را نمي‌شناسد، جريان ولايت، امام (ع) ولايي و خدايي است و اينها مظهر اجراي حاکميت الله در ميان مردم هستند و رسالت اصلي آنها توسعه دين خدا و هدايت مردم است لذا رسالت ائمه با هم قابل مقايسه نيست.

همه ائمه با يک رسالت آسماني آمده‌اند و بحث سياست، مديريت و خلافت يک هزارم پهنه ولايت آنهاست؛ خداوند قرآن را کتاب هدايت مي نامد و رسول‌الله نيز مي‌فرمايد دو چيز را در ميان شما امانت مي‌گذارم، اول قرآن و دوم عترتم را لذا امامت از جنس قرآن است. رسالت قرآن و امامان، هدايت است؛ امام يک حاکم و سياستمدار نيست و نمي‌توان آنها را ارزيابي کرد اين حرف‌ها دلالت بر اين حقيقت دارد که مباني اعتقادي آنها اصلي نيست و برداشت مشخصي است و همين مبناي فکري آنها قرار گرفته است و عقايد اصيل و ناب ديني وابسته به وحي در ذهن آنها شکل نگرفته است. دقيقا امام‌شناسي هم از همين موضع است.

*عظمت فقهات مجتهد ربطي به نقش‌آفريني وي در عرصه سياست ندارد

يادم مي آيد قبل از پيروزي انقلاب با يکي از اعضاي مجاهدين خلق مباحثه داشتم، او به من مي‌گفت چرا مردم مقلد آقاي خويي و امام (ره) مي‌شوند و مقلد آقاي طالقاني نمي‌شوند، در پاسخ گفتم تقليد مردم بستگي به عظمت فقهات مجتهد و قدرت اجتهاد ايشان دارد و ربطي به نقش‌آفريني وي در عرصه سياست ندارد ممکن است فردي مرجع تقليدش را از نظر موضع‌گيري سياسي قبول نداشته باشد اما موضوع تقليد امر ديگري است.

متاسفانه برخي امام خميني (ره) را از همين ديدگاه مي‌بينند، مثل منافقين آقاي طالقاني را به امام ترجيح مي‌دادند، زيرا شناختشان نسبت به ايشان به عنوان حاکم شرع و مرجع تقليد ـ که ولايتش را از بقيه‌الله گرفته و مسئول اجراي احکام الهي است ـ کافي نبود اما آنها اين افکار را قبول نداشتند و امام برايشان در حد يک ليدر سياسي بود که برخي اعمالش را مي‌پسنديدند و مخالف برخي از آراء و تصميماتش مثل رويارويي با آمريکا بودند. يک عده که حتي درباره فتاوي امام(ره) هم اظهارنظر مي‌کردند و ايشان با سعه‌صدر تحمل مي‌کردند.

مسئله اصلي اين است که امام حجت زمان(عج) است و اينها مباني اعتقادي نظام ما است و اگر اين مباني را از مردم بگيرند آنها يک قدم با نظام هماهنگ نمي‌شوند و مثل آمريکا فقط 20 درصد آن هم به خاطر اهداف سياسي و مادي در راي‌گيري شرکت مي‌کنند.

*ولي فقيه فقط رهبر سياسي نيست

فارس: تفاوت ماهوي نظام سياسي جمهوري اسلامي و ساير نظامات سياسي دنيا را چطور تحليل مي کنيد؟

آيت الله علم الهدي: مردم با اين نظام اسلامي همگام هستند چراکه مرجع تقليدشان که نايب‌امام زمان (عج) است در راس آن قرار دارد و به اين امر افتخار مي‌کنند، متاسفانه برخي از اين آقايان سياسي هم مثل آمريکا در جريان اين مقوله نيستند و از همينجا ضربه مي‌خورند و مقام معظم رهبري را با ملک عبدالله، رئيس‌جمهور فرانسه و ... مقايسه مي‌کنند و از اين غافل هستند که ايشان فقط رهبر سياسي نيست حتي افرادي کاريزما بودن امام را عامل موفقيتشان مي‌دانند در حالي که هيتلر هم کاريزما داشت؛ برخي نقطه سلطه و نفوذ امام در مردم را عين قدرت سلطه هيتلر بر ارتش آلمان مي‌دانند و امتياز هر دوي آنها را خاصيت کاريزمايي مي‌پندارند، گويندگان اين سخنان از واقعيت اين موضوع که همان وحي و وابستگي‌هاي ديني ما است غافل هستند متاسفانه اين سياسيون هم دين و مطالعات ديني شان را رها کرده‌اند و به همان افکار تاکيد دارند و اينقدر به اين انديشه‌ها تکيه کرده‌اند که اصل موضوع براي آنها پنهان شده است و مبين اين مطلب است که نه امام حسين(ع) را مي شناسند نه ائمه ديگر را.

در همين راستا در زيارت جامعه مي‌خوانيم «خلقکم الله انوارا» خداوند شما را نور آفريد شما را گرداگرد عرش حق در حال چرخش هستيد خدا بر ما منت گذاشت که به شکل آدم ظهور کرديد.

فارس: بعد از تمديد مذاکرات، آقاي ظريف صحبتي داشته اند مبني بر اينکه پس از مذاکرات امنيت کشور بيشتر شد حالا سوال اينجاست براساس اقتدار نظامي بود که اين مذاکرات انجام شد يا بالعکس؛ هم زمان با آن نيز اخباري در خصوص اختلاس 12 هزار ميلياردي و بعد هفت هزار ميلياردي مطرح شد، به نظرتان چرا مسئولان شفاف سازي نمي کنند و در مورد محاکمه متهمان اقدامي انجام نمي شود؟

آيت الله علم الهدي: در خصوص مذاکرات ما ولايت‌مدار هستيم، معني ولايت‌مداري هم اين نيست که درباره امور مختلف و سياست راي و نظر نداريم بلکه منظور اين است که در عرصه اظهار و رفتار سياسي همه درک‌ها و فهم‌هاي خود را کنار مي‌گذاريم و تابع ولايت مي‌شويم. دقيقا در جريان مذاکرات ما هم دليل و بينش داريم و همه آنها را با دليل اثبات مي‌کنيم اما در اين خصوص پايبند نظر مقام رهبري که فرمودند من با مذاکرات موافقت کردم و با تمديد آن هم موافقم، هستيم بنابراين همه تحليل‌ها و بينش هايمان را کنار مي‌گذاريم و تبعيت مي‌کنيم و به مصلحت ايشان پايبند هستيم.

*نتيجه مذاکرات به نفع ما نبوده است

وقتي مقام رهبري مذاکره‌کنندگان را تاييد مي‌کنند ما هم موظف به همين امر هستيم و حق تخطئه نداريم؛ اما اگر بخواهيم به عنوان يک آدم خارجي تحليل کنيم مي‌بينيم ما اورانيوم غني شده 20 درصد را از دست داده‌ايم. 20 درصد از تکميل ساختمان آب سنگين اراک مانده بود که به واسطه اين مذاکرات فعاليت اين شهرک عظيم صنعتي ـ که مهم‌ترين برد ما بود ـ متوقف شده است.

*سيد الشهدا در مقابل «امام حسين هراسي» يزيد تسليم نشدند

از آن طرف تحريم‌ها هم لغو نشد و تنها ادعا دارند ايران‌هراسي که در دنيا ايجاد شده از بين رفته است؛ يعني ما بايد اين همه سرمايه گذاري کنيم که دنيا از ما نترسد همين ايران‌هراسي که مي‌گويند يزيد هم امام حسين‌هراسي راه انداخت و اعلام کرد امام حسين(ع) مي‌خواهد بيايد و فتنه کند ولي مگر سيدالشهدا اهميت داد و از راه خود بازماند؟

البته به نظر من ايران‌هراسي هم به قوت خودش باقي است فرض مي کنيم اين هم درمان شد اما واقعا مي‌ارزيد دشمني آمريکا هم که بيشتر شد و اينطور که جمع بندي مي کنيم مي بينيم نتيجه کار به نفع ما نبوده البته اين که پشت پرده مذاکرات چه بوده است ما خبر نداريم.

از آن طرف هم مي گويند سرمايه‌گذاران خارجي براي سرمايه گذاري به مملکت ما آمده اند که آن هم در حوزه خودرو است که قرار است در ويران کردن اقتصاد ما قدم بردارند. اما در مقابل آمريکا فناوري هسته‌‌اي را متوقف و مشکلش را با کشورهاي منطقه و اسرائيل حل کرد و محبوبيتش را در بين مردمش بيشتر کرده است چراکه مي‌گويد بدون اينکه امتيازي به ايران بدهيم و تحريمي را لغو کنيم فعاليت هسته‌اي آنها را هم متوقف کرديم.

*پرداخت سه و نيم ميليارد دلار نتيجه مذاکرات است

پرداخت ماهانه 700 ميليون دلار هم در مقابل 100 ميليارد ثروت بلوکه شده ما مبلغ قابل توجهي نيست و جمعا سه و نيم ميليارد مي شود و اين نتيجه مذاکرات است.

در مسائل اقتصادي هم برادران ما در دولت بدانند اين مردم باهوش و از رشد سياسي مطلوبي برخوردار هستند که از همه دنيا بيشتر است، بعنوان مثال وزير اقتصاد مي‌گويد 12 هزار ميليارد اختلاس شده بعد رئيس بانک مرکزي مي گويد70 ميليارد، شخص اول اقتصاد مملکت که تمام زمام اقتصاد دستش است يک چيز مي گويد و مقام مسئول ديگر حرف ديگري مي زند مگر مي شود وزير نفهمد که 70 ميليارد در گردش مالي مي‌شود 12 هزار ميليارد اين حرف در کجاي دنيا قابل قبول است که مردم ما بپذيرند بنابراين اين مردم تنها به احترام دين و سپس رهبري که مظهر دين است به نظام علاقه دارند و به سياستگذاران احترام مي‌گذارند.

*امنيت کشور ربطي به مذاکرات ندارد

فارس: در خصوص صحبت آقاي ظريف که مذاکرات امنيت کشور را تامين کرده ارزيابي شما چيست؟

آيت الله علم الهدي: قاعدتاً مذاکرات امنيت را تحت تاثير قرار نداده است، نه دشمني آمريکا و ساير هم پيمانانش با ما کمتر شده و نه اسلحه دادنش به عربستان کاهش يافته و نه تغييري در فتنه ها و توطئه هايشان صورت گرفته و نه در سوريه و عراق اتفاقات عوض شده است، امنيت موجود هم به برکت خون شهدا و نيروهاي نظامي است که در کشور حاکم شده است.

نظرات بینندگان

ارسال نظر