صفحه نخست >> سیاسی تعداد نظرات: 0

محمد هاشمي: پالس مثبت عربستان براي سفر آيت الله هاشمي رفسنجاني کافي نيست

رئيس دفتر آيت الله هاشمي رفسنجاني درباره سفر هاشمي به عربستان گفت: از سفر ايشان توقع تغيير در روابط فعلي منطقه‌اي وجود دارد بنابراين بايد شرايط تحقق توقعات فراهم باشد لذا صرفا پالس مثبت عربستان کافي نيست.

کد خبر: 2825

رئيس دفتر آيت الله هاشمي رفسنجاني درباره سفر هاشمي به عربستان گفت: از سفر ايشان توقع تغيير در روابط فعلي منطقه‌اي وجود دارد بنابراين بايد شرايط تحقق توقعات فراهم باشد لذا صرفا پالس مثبت عربستان کافي نيست.

هشت، نه سالم بود که با نزديک شدن به خرداد فقط به فکر دريافت کارت ورود رايگان به محلي بودم که امروز با نگراني در آنجا قدم ‌گذاشتم، هنوز برخي‌ بخش‌ها رنگ‌بوي دوران کودکي را داشت مثل سينما دوهزار يا بخشي‌ از آب‌نما، محل گفت‌گو هم رستوراني بود که قطعاً با وجود بازسازي‌هاي اخيرش هنوز خاطرات بسياري از کودکاني را با خود دارد که روزي براي سوار شدن بر ترن هوايي، ماشين برقي، قطار، چرخ فلک و ... به آنجا آمده بودند.

تمام اين خاطرات به سرعت از ذهنم عبور کرد اين بار به جاي رنگ‌هاي شاد و عکس‌هاي مربوط به شهربازي بروشورهاي مربوط به سرطان معده را خواندم.

حدود سال 85 بود که شهربازي تهران پس از ربع قرن خاطره سازي بازنشسته شد و امروز در پي اجراي برخي پروژه‌‌هاي راه‌يازي به مرکز سرطان شناسي تبديل شده‌ است.

پس از مرور اين خاطرات و طي کردن مسيري در ساختمان مرکزي اين مجموعه که روزي در کنار سينما دو هزار، رستوران شهربازي بود وارد اتاق گفت‌وگو شديم. سرما و آلودگي هوا و نام مجموعه (سرطان) همه با هم عجين شد تا از خاطرات نوستالژيک گذشته دور شوم و اولين سوال را با يکي از اعضاي اصلي موسس حزب کارگزاران در ميان بگذارم.

محمد هاشمي در همان آغاز تاکيد کرد که به اندازه کافي درباره حزب کارگزاران صحبت کرده و ترجيح مي‌دهد به هيچ سوالي در اين باره پاسخ ندهد براي همين خواستيم تا رييس دفتر آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در مجمع تشخيص کمي درباره برنامه‌هاي سياسي برادر بزرگترش برايمان بگويد به ويژه موضوع سفر آيت‌الله به عربستان و نامه ايشان براي آزادي شيخ نمر.

موضوعاتي پيرامون آخرين مصوبات مجمع تشخيص، ارزيابي وضعيت صدا و سيما و.... نيز بخش‌هاي ديگر اين گفت‌وگو بود که در نهايت پس از ويرايش و تائيد نهايي هشتمين رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي و عضو مستعفي حزب کارگزاران سازندگي از نظرتان مي‌گذرد.

فارس: آقاي مهندس، شما آيت‌الله هاشمي را بيشتر نزديک به کدام جناح و گروه سياسي مي‌بينيد؟ برخي ايشان را اصلاح طلب و عده‌اي اصولگرا معرفي مي‌کنند.

هاشمي: آيت‌الله هاشمي شخصيتي فراجناحي دارند.

فارس:‌ يعني به جناح و يا حزب خاصي وابستگي سياسي ندارند؟

هاشمي:‌ فراجناحي به اين معناست که ايشان به تشکيلات يا جناح خاصي وابستگي ندارد.

فارس: پس چرا برخي احزاب و گروه‌ه‌ها تلويحاً مي‌شود گفت سعي در بيان اين دارند که تعلق خاطر بيشتري به ايشان دارند؟

هاشمي: اين را بايد از همان احزاب بپرسيد. هم از جناح راست و هم از جناح چپ خدمت ايشان مي‌آيند و هر کدام اظهار علاقه مي‌کنند همانطور که خودتان هم گفتيد ايشان را اصلاح‌طلب يا اصولگرا و يا اعتدالگرا و عمل‌گرا مي‌دانند.

فارس: فکر مي‌کنيد آيت‌الله هاشمي چه ويژگي خاصي دارند؟

هاشمي: از خود احزاب بپرسيد. يکي از ويژگي‌هاي ايشان اين است که همواره با امام و انقلاب و مورد اعتماد امام (ره) بودند.

*امام بر پيکر پدر ما نماز خواندند

فارس: شما به عنوان فرد نزديک به آقاي هاشمي چه نظري داريد؟

هاشمي: آيت‌الله هاشمي متولد 1313 است که سال 1327 از روستاي بهرمان براي ادامه تحصيل به قم آمدند، وقتي به قم وارد شدند از شاگردان باهوش و نخبه زمان خود بودند. قرآن را آن زمان حفظ کردند و در محضر آيت‌الله العظمي بروجردي که مرجع زمان بودند امتحان دادند و آيت‌الله بروجردي براي ايشان شهريه تعيين و ايشان را تشويق کرد و در حوزه به عنوان يک نوجوان باهوش و شجاع شناخته شدند. ايشان به درس خارج امام خميني که آن زمان به ايشان حاج آقا روح‌الله مي‌گفتند، مي‌رفتند و از شاگردان بسيار مبرز امام بودند؛ از اين رو به دليل استعداد و شجاعت و نوع فعاليت‌شان، با تعدادي از همفکران خود فصلنامه مکتب تشييع را راه‌اندازي کردند که اين حرکت آن زمان در حوزه يک اقدام شجاعانه و فرهنگي و مبتني بر مسائل روز به حساب مي‌آمد. حاج آقا روح‌الله (امام خميني) احترام خاص و ويژه‌اي نسبت به اين شاگرد خود داشتند. به طوريکه وقتي در سال 1340 پدرمان مرحوم شدند حاج آقا روح‌الله درس خود را تعطيل کردند و بر پيکر پدرمان نماز خواندند و در مراسم تشييع شرکت فرمودند.

رابطه امام خميني (ره) و آقاي هاشمي در تمام دوران نهضت - انقلاب و زمامداري امام يک رابط ويژه بود و امام نسبت به ايشان اعتماد خاصي داشتند. وقتي که در سال 1358 ايشان توسط گروه فرقان ترور شدند به طوريکه اعضاي دفتر امام گفتند امام ابتدا براي سلامت ايشان دستور دادند گوسفندي را قرباني کنند و سپس مبلغ پانزده هزار تومان صدقه دادند و در پيامي به ايشان فرمودند «بدخواهان بدانند هاشمي زنده است چون نهضت زنده است» اين جمله بدين معناست که امام، هاشمي را مترادف نهضت و نهضت را مترداف هاشمي مي‌دانستند. در مورد ويژگي‌هاي ايشان مطلب بسيار است ولي در اينجا مجالي براي آن نيست.

*آيت‌الله هاشمي در افکار انقلاب اسلامي بسيار راسخ است

فارس: برخي‌ها معتقد‌اند آيت‌الله هاشمي ديگر اعتقادي به تفکراتي که در گذشته داشته‌اند ندارد.

هاشمي: شناختي که من از ايشان دارم اين است که ايشان در افکار انقلاب اسلامي خود بسيار راسخ‌‌اند و تنها راه نجات بشريت را اسلام مي‌دانند و همواره از انقلاب دفاع و حمايت کردند. متاسفانه در جامعه کساني هستند که دروغ و تهمت مي‌زنند؛ شما مي‌دانيد وقتي حضرت اميرالمومنين (ع) را در مسجد شهيد کردند در اثر تبليغات معاويه عده‌اي مي‌گفتند، علي در مسجد چه مي‌کرد مگر علي نماز مي‌خواند؟!

فارس: به بحث صدا سيما بپردازيم، آقاي هاشمي با توجه به اينکه شما خودتان در جايگاه رياست صدا و سيما بوديد، ارزيابي‌تان از عملکرد 10 ساله آقاي ضرغامي چيست؟

هاشمي: من هشتمين مديرعامل سازمان صدا و سيما بعد از انقلاب بودم، قبل از من هفت نفر در 30 ماه که از پيروزي انقلاب مي‌گذشت در اين سمت آمده بودند و جالب است که بدانيد 9 ماه اول آقاي صادق قطب زاده بود و در 21 ماه ديگر 6 نفر يعني متوسط هر مدير حدود 3 ماه بيشتر نماندند. آخرين مدير قبل از من جناب آقاي علي لاريجاني بودند که ظاهر دو ماه بيشتر نماند. پس از آنکه منصوب شدم خدمت امام رسيدم و از ايشان تقاضا کردم توقعاتشان را از صدا و سيما بفرمايند تا جهت تحقق آن برنامه‌ريزي کنيم.

امام 5-6 نکته اساسي به من فرمودند که به عنوان استراتژي ما قرار گرفت. يکي از نکات آن بود که راديو تلويزيون متعلق به مردم است نه يک طيف و جريان خاص و تاکيد فرمودند مردم بايد در آن حضور داشته باشند و مشکلات مردم بايد در آن وجود داشته باشد.

نکته دوم که فرمودند اين بود که اين صداي اسلام است کسي که به راديو تلويزيون گوش مي‌دهد بايد ارزش‌هاي اسلام از اين منتشر شود نه مطالب خلاف اسلام. سوم فرمودند صدا و سيما دانشگاه عمومي سراسري است، به اين معنا که نبايد در آن بدآموزي باشد و مطالبش بايد آموزنده باشد. چهارم فرمودند که شما آن طرف جعبه هستيد و کاري کنيد که مردم هم جلوي جعبه بنشينند. يعني برنامه‌ها به گونه‌اي جذاب باشد که مردم رغبت کنند برنامه‌هاي تلويزيون را ببينند و به راديو گوش کنند. ايشان توصيه‌هاي فني هم داشتند که فرمودند مردم علاقمند به اسلام هستند و حالا که انقلاب اسلامي پيروز شده بايد صداي اسلام را به همه دنيا برسانيد. در آن زمان صدا و سيما از نظر فني توسعه زيادي نداشت چون از نظر تلويزيون سيستم ما ماکروويو بود به اين معنا که هر نقطه‌اي که مي‌خواهد بايد همديگر را از طريق ماکروويو ببينند، با توجه به اينکه ايران از نظر جغرافيايي کوهستان است و کوه و دشت و کوير وسيع زياد دارد، گسترش شبکه تلويزيون از طريق ماکروويو کار مشکلي بود و امکانات زيادي مي‌خواست.

از نظر راديو هم، برد راديويي FM محدود به فواصل کم است در حد 10 - 15 کيلومتر و موج متوسط بردش بيشتر است اما برد موج کوتاه منطقه پوششي‌اش بسيار زياد است بنابراين بر اساس فرمايش امام تصميم گرفتيم، شبکه موج کوتاه راديو را افزايش دهيم. يک ايستگاه تقويت‌کننده در سيرجان با 10 فرستنده موج کوتاه 400 کيلوواتي راه‌اندازي کرديم و بعد آن شبکه، صداي جمهوري اسلامي ايران تقريبا به بسياري از نقاط هدف مي‌رسيد.

از نظر تلويزيون ديديم راهکار ديگر ماکروويو نيست، چون هم گرانقيمت و هم کند است و نمي‌توان در داخل يا کشورهاي همسايه پوشش آن را بالا برد بنابراين همکاران فني به دنبال ماهواره رفتند. سال 1364 اولين ترانسپوندر ماهواره را اجاره کرديم و آن 12-14 کانال داشت که با امکانات پخش ديتا بود. اين را اجاره کرديم و ايستگاه ارسال کننده آن هم در جام جم کنار پخش احداث شد و قدرت سازمان براي گسترش تلويزيون براي توسعه بالا رفت.

البته براي بازپخش برنامه نامه‌ها نياز به دستگاهي به نام (تي‌وي‌آر او - يا ايستگاه زميني) است که اين دستگاه توسط بخش فني سازمان در کارخانه کوچکي به نام «تکتا» ساخته مي‌شد- به اين ترتيب مشکل توسعه تلويزيون براي داخل کشور به لحاظ فني حل شد اما گسترش پوشش تلويزيون به تمام نقاط کشور مستلزم منابع مالي زيادي بود که به دليل کمبود درآمد‌هاي سه صدا و سيما از بودجه عمومي کشور ناچيز بود. به هر مبلغ که اعتبار به سازمان داده مي‌شد در مدت کوتاهي پوشش تلويزيون توسعه يافت. از ثمرات ديگر ماهواره در اختيار سازمان امکان کمک به مخابرات بود - به طوريکه در زمان جنگ وقتي صدام ايستگاه اصلي مخابراتي در اسد‌آباد همدان را که تمام ارتباطات تلفني کشور از طريق آن انجام مي‌شد، مورد هدف قرار داد به اميد اينکه ارتباط ايران قطع شود؛ همان شب به آقاي مهندس غرضي وزير مخابرات گفتيم جاي نگراني نيست، شما بياييد از جام جم ارسال مراسلات خود را انجام دهيد و ظرف کمتر از 3-4 ساعت آن را به ايستگاه جام جم انتقال دادند و از طريق جام جم مخابرات کشور را هم حمايت مي‌کرديم. اين نکات را گفتم تا پاسخ سوال شما درباره عملکرد آقاي ضرغامي در صدا و سيما را بدهم - اولا بايد گفت آقاي ضرغامي بسيار زحمت کشيدند و کارهاي بسياري در صدا و سيما انجام دادند.

فارس: در دوره دوم چطور؟

هاشمي : کلاً در دوره‌اي که بودند به لحاظ برنامه‌اي و تعداد برنامه‌ها و هم از لحاظ فني ... البته کار فني ديگر تسهيل شده است و ديگر بحث فني از لحاظ گسترش به آن معنا وجود ندارد. اما درباره عملکردشان وقتي که من مدير سيما بودم، سعي کرديم مواردي که امام فرمودند به عنوان استراتژي صدا و سيما مطرح کنيم و در شوراهاي برنامه‌سازي - فني- خبري اين رهنمودها اجرايي شود. البته نمي‌گويم ما توانستيم 100 درصد اجرا کنيم اما در حد توان و امکانات سعي کرديم انجام دهيم. مثلاً اينکه راديو تلويزيون در برنامه‌اي توهيني به شخصيت‌ها و قوميت‌ها بکند، امام در اينگونه مسائل خيلي حساس بودند اگر اين موارد را مي‌ديدند به طور جدي تذکر مي‌دادند يا اينکه سعي مي‌کرديم که همانطور که امام فرمودند راديو تلويزيون متعلق به مردم باشد.

حتي در صدا و سيما که بودم اعلام کرديم با حزب و گروه سياسي مخالف نيستيم و کارمندان صدا و سيما مي‌توانند هر کدام عضو هر حزب و گروهي باشند. اما نمي‌توانند تفکر تشکيلاتي خود را از طريق صدا و سيما پخش کنند و اگر مواردي ديده مي‌شد برخورد مي‌کرديم. داشتن فکر و انديشه حق هر انساني است اما اينکه از امکاناتي که متعلق به بيت‌المال است و امام فرمود جناحي نباشيد، اين مسائل را مجاز نمي‌دانستيم.

* ضرغامي از مديران زحمتکش کشور است

مقام معظم رهبري نکته‌اي اساسي را در دوره‌اي که خدمتشان بودم فرمودند کار شما مثل بند‌باز است و اگر قدم آخر بيفتد هيچ کس نمي‌گويد بند‌باز خوبي است بلکه مي گويند شما که بلد نبودي براي چه بند‌بازي کرد‌ي؟ يعني راديو تلويزيون نمي‌تواند از فرمايش امام و رهبري و ارزش‌هاي اسلام و انقلاب عدول کند. آقاي ضرغامي ضمن اينکه زحمات زيادي کشيده از آنچه در راستاي رهنمودهاي امام بود، در مواردي از رهنمود‌هاي امام و رهبري عدول کرده است.

اين مسئله يا در کنترل ايشان بوده است يا خير چون به هر حال سازمان گسترده است و از طيف‌هاي مختلف در آن حضور دارند. از اين جهت ايشان يک مقدار آن طور که بايد و شايد به وظيفه خود عمل نکرده است، نتوانسته يا ندانسته نمي‌دانم اما در ساير موارد علمکرد ايشان مثبت بوده و ايشان جزء مديران زحمتکش کشور بوده و است.

فارس: در دوره آقاي ضرغامي دلخوري ميان صدا و سيما و دولت در خصوص انتخاب مجري پيش آمده بود؛ ارزيابي شما از حضور مجريان مورد تاييد دولت در برنامه‌ها و مصاحبه‌هاي پخش زنده رئيس‌جمهور چيست؟ آيا در اين خصوص قانوني وجود دارد که مجريان بايد از سوي مهمان انتخاب شود يا سازمان صداو سيما؟

هاشمي: اين مسائل در صدا و سيما قاعده ندارد ما هيچ قانوني در صدا و سيما نداريم که مجري را بايد صدا و سيما تعيين کند يا مهمانان. هر دو وجه آن در زمان بنده انجام مي‌شد در رياست جمهوري يک خبرنگار مقيم وجود دارد و وقتي مي‌خواهند خبر دهند از طريق او خبر مي‌دهند و اين عرف بوده و قانون نيست ولي به هر حال کار خبري و رسانه‌اي و برنامه‌هاي زنده حساس است اگر اينگونه باشد که مهمان بتواند، مجري و گزارشگر خود را انتخاب کند، با آرامش بيشتري مي‌تواند کارش را انجام دهد اما اگر آنها بخواهند تعيين کنند، ممکن است بخواهند او را در اين گفت‌وگو زنده عصباني کرده، برنامه‌اي داشته باشند يا نکته نامناسبي مطرح کنند از اين رو اين مسئله به نحوه تعامل دو سازمان با يکديگر باز مي‌گردد. ولي قانون نوشته‌اي در صدا و سيما وجود ندارد که حتما مجري و خبرنگاران را آنها معرفي کنند. آنها مي‌توانند پيشنهاد هم بدهند که به تعامل 2 سازمان و اهداف پشت آن باز مي‌گردد. ترجيح مهمانان اين است که با کسي که آشناست و بيشتر کار کرده و خصوصيات يکديگر را مي‌دانند کار کنند. اگر بخواهند در برنامه زنده آرامش داشته باشند بايد از هر جهت آرامش داشته باشند.

براي شرکت در برنامه زنده کسي از حفظ صحبت نمي‌کند و قبلا درباره سوال و حرف‌ها توافق مي‌کنند چند مشاور در کنار آنهاست و همه اينها براي اين است که برنامه را به خوبي عرضه کنند بنابراين اگر کسي بخواهد در چنين برنامه‌اي موش بدواند طبيعي است که درست نيست لذا عرف بر تعامل و تفاهم است.

*هيچگاه برنامه انتخاباتي نداشته‌ام

فارس: آقاي هاشمي به موضوع انتخابات بپردازيم، مطرح است که شما براي انتخابات با آقاي مرعشي بحث‌هاي انتخابات را پيگيري مي‌کنيد و سفر استاني داشته‌ايد.

هاشمي: من هيچگاه نه سفر استاني رفته‌ام و نه برنامه انتخاباتي داشته‌ام، در مدت زندگي سياسي‌ام در هيچ انتخاباتي شرکت نکرده و فعال نبوده‌ام و سخنراني انتخاباتي براي خودم و ديگران نداشته‌ام.

فارس: ولي مي‌خواستيد براي انتخابات رياست جمهوري ورود کنيد.

هاشمي: يک زماني مي‌خواستم به عنوان نامزد ورود کنم که سال 75-76 بود اما وارد نشدم.

*گزينه اصلي کارگزاران در سال 76 مرحوم حبيبي بود

فارس: نشد يا نخواستيد؟

هاشمي: عمده‌اش اين بود که نشد؛ البته سال 76 و بعد از دولت آقاي هاشمي شرايط خوب بود و از نظر ميزان راي در نظر‌سنجي‌ها بالا بود البته کانديداي اصلي ما آن زمان مرحوم دکتر حبيبي بودند. کارگزاران مي‌خواست دکتر حبيبي را کانديدا کند اما دکتر حبيبي نپذيرفت. وقتي جناب آقاي خاتمي کانديدا شد، گروه کارگزاران از آقاي خاتمي حمايت کردند لذا من هم ديگر نيامدم وارد صحنه شوم.

فارس: در خصوص بحث خبرگان گفته مي‌شود که نظر آيت‌الله هاشمي روي رياست آقاي شاهرودي است.

هاشمي: من اطلاع ندارم.

فارس: در حال حاضر مهمترين مصوباتي که در مجمع در حال رسيدگي است چه موضوعاتي است؟

هاشمي: در حال حاضر قانون انتخابات در دستور مجمع است.

فارس: جزئيات تغيير قانون انتخابات که در مجمع در حال رسيدگي است، چه مسائلي است؟

هاشمي: پيرامون بررسي قانون انتخابات در جلسه اول صرفاً‌ درباره کليات آن بحث شد، سپس يکي از مواردي که بحث و تصويب شد اين بود که هر فردي شعبه رأي دادنش مشخص باشد، فرض کنيد شما به حوزه انتخابيه که مي‌رويد، به شما کارت مي‌دهند که شما در چه حوزه‌اي بايد رأي بدهيد.

فارس: براي انتخابات مجلس يا همه انتخابات؟

هاشمي: الان بحث انتخابات مجلس است، قاعدتاً بايد براي همه انتخابات باشد اما بحثي که بود انتخابات مجلس است و قانون انتخابات اعم است و همه انتخابات را در بر مي‌گيرد اما موضوعي که خيلي در آن بحث مي‌شد، بحث تهران و استان‌هاي بزرگ و کلان‌شهرها بود که به گونه‌اي حوزه‌هاي انتخاباتش تعريف شود که رأي دهندگان بتوانند شناخت بهتري از نمايندگان داشته باشند.

فارس: به چه شکلي؟

هاشمي: مثلاً در شهرستان‌ها و شهرهاي کوچک مردم معمولاً‌ از نماينده شناخت پيدا مي‌کنند، از سابقه او که کسبه، معلم، مهندس بوده شناخت پيدا مي‌کنند اما در کلان شهري مثل تهران که 30 نماينده است، مردم نمي‌توانند شناخت کافي بدست آورند.

فارس: يعني درباره نحوه تبليغات بحث مي‌شود؟

هاشمي: بيشتر بحث روي اين بوده که حوزه‌هاي انتخاباتي را کوچک‌تر کنيم.

فارس: يعني چطور مي‌توانيد مثالي بزنيد؟

هاشمي: به طور مثال در کلان‌شهرها و تهران بحث اين بود که 30 نماينده براي تهران نباشد و گفته شد تهران به 8 يا 7 يا 6 منطقه تقسيم شود و در هر منطقه 5 يا 4 کانديدا باشد که مردم به جاي 30 نفر و از بين نامزدهاي آن منطقه 4 يا 5 نفر را انتخاب کنند.

فارس‌: بحث ديگري هم در اين زمينه مطرح بود؟

هاشمي: بله. بحث ديگر درباره شرکت‌کنندگان بود، يعني رأي دهندگان با توجه به محل اقامت‌شان شعبه‌اي که مي‌خواهد رأي دهند بايد مشخص شود.

فارس: منطقه‌بندي محسوب مي‌شود؟‌

هاشمي: خير اين منطقه‌بندي نيست، بحث الکترال نيز مطرح شد البته هيچکدام نهايي نشده و بحث مي‌شود.

فارس: پس با اين تعريف امکان کنسل شدن صندوق‌هاي سيار هم وجود دارد؟‌

هاشمي:‌ صندوق سيار را نمي‌دانم.

در خيلي از کشورهاي غربي مشخص است شما کجا بايد برويد رأي بدهيد. اين طرح محسناتي دارد که اولاً خيلي راحت مي‌توان مشخص کرد که چه کسي رأي داده يا رأي نداده است و يک کارت صادر مي‌شود که مشخص مي‌کند شما بايد در کدام حوزه رأي بدهيد. اين ليستي که در اين حوزه هست، اسامي کساني که بايد در آن حوزه رأي بدهند را مشخص مي کند.

فارس: واجدين شرايط را؟

هاشمي: بله، واجدين شرايط، کساني که بايد بروند آنجا رأي دهند، وقتي به آنجا هم برويد تيک مي‌زنيد و پس از اتمام رأي‌گيري مشخص مي‌شود که به طور مثال از 2هزار نفر چند نفر رأي داده‌اند و مشخص مي‌شود چه کساني بودند،‌ چون هر فرد يکجا رأي مي‌دهد و دو بار نمي‌تواند رأي بدهد و فقط در يک حوزه مي‌تواند رأي دهد لذا يکسري محسناتي دارد.

فارس: حذف دو مرحله‌اي شدن انتخابات چطور؟‌ در جريان جزئيات آن هستيد؟

هاشمي: هنوز به اين نکات نرسيده‌ايم. به کميسيون رفته و حذف و اضافه روي آن طرح صورت گرفته است.

* احمدي‌نژاد در جلسات شوراي مجمع نامنظم شرکت مي‌کند

فارس: با توجه به حضور اعضا از طيف‌هاي مختلف سياسي، آقاي احمدي‌نژاد بيشتر رويکرد مخالف دارند يا موافق؟

هاشمي: آقاي احمدي‌نژاد قبلا که نمي‌آمد اما در اين دوره به طور نامنظم در جلسات شوراي مجمع شرکت مي‌کنند.

فارس: اين دوره منظورتان پس از رياست جمهوري‌اش است؟

هاشمي: بله، در اين دوره در بخشي از بعضي جلسات شرکت مي‌کنند.

فارس: هنوز هم معتقديد احمدي‌نژاد ديکتاتور است؟

هاشمي: هيچگاه به ايشان ديکتاتور نگفتم ولي قانون گريز گفتم.

فارس: يک صحبتي از شما نقل شد که احمدي‌نژاد ديکتاتور است.

هاشمي: خير، من کجا اين صحبت را گفتم؟

فارس: در برخي سايت‌ها نقل شده است.

هاشمي: خير يادم نمي‌آيد. ضمنا بعضي سايت‌ها تعهد اخلاقي ندارند و به راحتي تهمت مي‌زنند.

فارس: صحبتي هم مطرح شده بود که آقاي هاشمي مخالف طرح رسيدگي به اموال مسئولان هستند، دليل طولاني شدن اين طرح چيست؟

هاشمي: ايشان مخالف نيستند اصولا در مجمع هيچ کس با اصل اين طرح مخالف نبوده و نيست. ممکن است در مورد شمول طرح نظرات متفاوت باشد ولي با اصل اين طرح هيچ کس در مجمع مخالف نيست.

فارس: آقاي هاشمي با توجه به آتش سوزي مجمع، دقيقا چه اسنادي از بين رفت چون هيچ‌گاه به صورت رسمي گفته نشد.

هاشمي: درباره اسناد فعلا تا وقتي که فرد آن مشخص نشود چيزي نبايد گفت.

فارس: البته گفته بوديد فيلم آن موجود است.

هاشمي: فيلم ورود و خروج شخص موجود است.

فارس: کدام ارگان مسئول پيگيري آن مي‌شود.

هاشمي: سازمان‌هاي اطلاعي امنيتي مربوطه.

فارس: آقاي هاشمي موضوع ديگر درباره انتخابات مجلس است که برخي به باز طراحي مجلس پنجم در مجلس دهم تاکيد دارند، آيا شما هم قائل به تکرار انتخابات پنجم هستيد؟

هاشمي: من نمي‌توانم براي مجلس تعيين تکليف کنم اما در بحث کلان معتقدم انتخابات نماد مردم‌سالاري در هر کشوري است. در کشور ما هم هرچه مشارکت بيشتر باشد اين به معناي حمايت از نظام و موجب اقتدار نظام است. در انتخابات مجلس انگيزه مردم اين است که کانديدايي داشته باشند اما اينکه کدام جناح بتواند آرا بيشتري کسب کند منوط به انتخابات رقابتي است و نمي توانم بگوييم کدام جناح راي بيشتري مي‌آورد.

فارس: منطورتان از انتخابات رقابتي چيست؟

هاشمي: يعني هر گروهي بايد نماينده داشته باشد.

فارس: شما گفتيد کار حزبي نمي‌کنيد آيا کسي براي مشورت حزبي خدمت شما مي‌آييد؟

هاشمي: خبر هيچ کس.

*ديگر کار حزبي نخواهم کرد

فارس: نمي‌آيند يا خودتان قبول نمي‌کنيد؟

هاشمي: اصلا نمي‌پذيرم و تصميم‌ام هم اين است که کار حزبي نکنم.

فارس: کار سياسي يا حزبي؟

هاشمي: حرف زدن ما هم سياسي است. کار سياسي طيف گسترده‌اي دارد و هر چيزي را سياسي مي‌گويند ولي کار حزبي فرق دارد و بايد در چارچوب يک حزب و مرامنامه عضو شويد.

فارس: نه از جايگاه حزبي بلکه مثل آيت‌الله هاشمي با فعالان حزبي ديدار کنيد و مشورت دهيد.

هاشمي: آيت‌الله هاشمي از زمين تا آسمان با من فرق دارد.

فارس: يعني فعالان حزبي نمي‌خواهند از شما مشورتي بگيرند؟

هاشمي: من خودم را در حد مشورت دادن به احزاب نمي‌دانم.

فارس: ارزيابي‌تان به عنوان يک کارشناس سياسي از احزاب جديد فعال شده است؟

هاشمي: نمي‌شناسم.

فارس: همين حزب «ندا» که با پرچم آقاي صادق خرازي معرفي مي‌شود.

هاشمي: قضاوت درباره عملکرد‌شان هنوز خيلي زود است...

فارس: ارزيابي‌تان از اين رويش‌هاي سياسي چيست؟

هاشمي: بستگي دارد نمي‌شود گفت همه چيز مثبت يا منفي است.

فارس: در بحث انتخابات که اشاره داشتيد يک عده که موضوع محوريت آيت‌الله هاشمي براي انتخابات آينده را مطرح مي‌کنند معتقدند آقاي هاشمي نسبت به گذشته تغييري کرده و به همين خاطر از او حمايت مي‌کنند.

هاشمي: پاسخ اينگونه ادعاها را در سوالات قبلي شما دادم.

*سخنگوي آيت الله هاشمي نيستم

فارس: تلويحا از شما به عنوان سخنگوي آقاي هاشمي ياد مي‌شود.

هاشمي: من سخنگوي هيچ شخصي نيستم و آيت‌الله هاشمي رفسنجاني هم سخنگو ندارند.

*آقاي هاشمي از وفادارترين افراد نسبت به جمهوري اسلامي است

فارس: ولي معروف است که شما سخنگوي ايشان هستيد. شما به عنوان برادر آيت‌الله هاشمي معتقديد که ايشان تغيير کرده است؟

هاشمي: آقاي هاشمي از وفادارترين افراد نسبت به جمهوري اسلامي بوده، هست و خواهد بود و هرچه را در جهت مصالح نظام تشخيص مي‌دهد انجام داده و هرچه مصالح نظام را در آن نداند انجام نمي‌دهد و تشخيص هم به عهده خودشان است و من نمي‌توانم چيزي را برايشان تعيين کنم که به صلاح هست يا خير، ايشان فردي است که از لحاظ اطلاعات و سابقه اگر نگوييم بي‌نظير حتما کم نظير است.

فارس: بنابراين با اين تعريف اصلاح‌طلبان خودشان تغيير کرده‌اند که سراغ آقاي هاشمي آمده‌اند؟

هاشمي: من نمي‌دانم. هر کس مي‌تواند تعبير يا تفسيري داشته باشد...

 

فارس: آيت‌الله هاشمي به شما توصيه‌اي مي‌کنند؟

هاشمي: اگر سوالي از ايشان بپرسم جواب مي‌دهند.

*آيت الله هاشمي به من امر و نهي نمي کند

فارس: به شما مي‌گويند مثلا چرا فلان کار را کرديد؟

هاشمي: اگر از ايشان سوالي بپرسم جواب مي‌دهند و اگر نه هيچ امر و نهي به من نمي‌کنند.

*گعده خانوادگي ما که سياسي نيست

فارس: معمولا در خانواده‌هاي سنتي رسم است که برادر بزرگتر توصيه مي‌کند.

هاشمي: در خانواده ما اينطوري نيست. گعده خانوادگي ما که سياسي نيست. در جمع خانوادگي‌مان حرف‌هاي مختلفي زده مي شود و کسي امر و نهي نمي‌کند.

*عربستان 3 سال است از آقاي هاشمي دعوت مي کند

فارس:‌سفر عربستان آيت‌الله به کجا رسيد؟ اين سفر انجام مي‌شود؟

هاشمي: نمي‌دانم ايشان هنوز تصميمي ندارد، عربستان 2-3 سال است که از ايشان دعوت کرده است و سفير جديد‌شان وقتي به ديدار آقاي هاشمي آمد اين دعوت را تکرار کرد و گفت که منتظر شما هستيم. ايشان هيچ‌گاه زماني را تعيين نکرده‌اند.

فارس: يعني قصد رفتن دارند ولي هنوز زمان تعيين نکرده‌اند؟

هاشمي: نمي‌دانم برنامه‌شان چيست، اما واقعيت اين است که سفر آقاي هاشمي نمي‌تواند فقط يک سفر زيارتي تلقي شود. منطقه هم در حال حاضر وضع بسيار نامناسب و حساسي دارد. در اين شرايط منطقه‌اي، تحليل‌هاي رسانه‌ها اين است که بازيگران اصلي منطقه را ايران و عربستان مي‌دانند. از طرفي بسياري از سران و ديپلمات‌هاي منطقه‌اي و بعضا بين‌المللي در ديدار با آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به استناد گذشته مطرح مي‌کنند که ايشان مي‌توانند در تغيير وضعيت منطقه‌اي در راستاي همزيستي مسالمت‌آميز موثر باشند بنابراين از سفر ايشان توقع تغيير در روابط فعلي منطقه‌اي وجود دارد بنابراين بايد شرايط تحقق توقعات فراهم باشد.

فارس: پس منتظر پالس مثبت از سوي عربستان هستيد؟

هاشمي: فقط پالس مثبت عربستان کافي نيست بلکه داشتن اختياراتي که مستلزم حل مسائل و مشکلات منطقه هست نيز لازم است.

 

فارس: پس چرا اگر مطمئن نيستند براي رژيم آل سعود نامه نوشتند و خواستار آزادي شيخ نمر شدند؟

هاشمي: نوشتن نامه براي درخواست حفظ جان يک عالم شيعي چه اشکالي دارد بخصوص که احتمال تاثير مثبت‌ نامه هم زياد است.

فارس: پس به رژيم سعودي براي اعدام نکردن شيخ نمر اميدوار هستند؟

هاشمي: نااميد هم نيستند.

فارس: ارزيابي شما از انتخابات اخير در آمريکا چيست و با توجه به درصد پائين مشارکت در اين کشور چه تحليلي از دموکراسي در اين کشور داريد؟

هاشمي: معمولا مردم آمريکا وقتي که از عملکرد مسئولانشان ناراضي باشند ميزان مشارکت‌شان در انتخابات کم مي‌شود - انتخابات آمريکا نشان مي‌دهد افراد وابسته به حزب دموکرات در اين انتخابات مشارکت کمتري داشتند. دموکراسي هم نسبي است به هر حال اکثريت برنده انتخابات مي‌شود - زماني که در آمريکا تحصيل مي‌کردم متوجه شدم در آمريکا دو ميليون نفر کمونيست حضور دارد ولي اجازه تشکيل حزب يا فعاليت سياسي ندارند.

آنچه آنها نام آزادي بر آن گذاشتند به مفهوم آزادي که ما مي گوييم نيست آن بي‌بند و باري است که در آمريکا و غرب بسيار زياد است. نظير روابط نامناسب بين مرد و زن و مشروب‌خواري و پاره‌اي ناهنجاري‌هاي اجتماعي را آزادي فردي مي‌نامند.

فارس: آزادي تفکر ندارند؟

هاشمي: خير، اينکه آزادي نيست، همين الان از زمان بوش پسر نسبت به مسلمانان و سياه‌پوستان بدترين رفتار را داشته‌اند. نژاد‌پرستي به معناي واقعي کلمه در آمريکا وجود دارد نژاد اصلي آمريکا معروف به سرخ‌پوستان، تعداد معدودي از آنها باقيمانده و در آريزونا يک کمپ زده‌اند و آنها را آنجا نگه مي‌دارند و اجازه خروج ندارند.

يک فرقه ديني که مثل ما مسلمان نبود اما اعتقادات اسلامي داشتند و در شيکاگو ساکن بودند به طور وحشيانه آنها را کشتند و همان جا سوزاندند! مثلا در فرانسه و ساير کشورهاي غربي مي‌بينند که مي‌گويند دختر محجبه به دانشگاه نرود. حتي آنقدر شورش را در آوردند که گفتند عکس زنان براي گذرنامه بايد بي‌حجاب باشد. اين چه آزادي است؟

از نظر مشارکت سياسي هم کم و زياد دارد. منتهي انتخابات در آمريکا الکترال است. مثلا کسي که در يک ايالت پيروز شود، مثلا فرض کنيد ايالت کاليفرنيا 50 امتياز دارد کسي که در آن ايالت يک راي هم بيشتر بياورد کل 50 امتياز را به او مي‌دهند سيستم انتخاباتي آنها خاص است اما ميزان مشارکت هم ممکن است بيشتر شود و در اين نوع شمارش‌ها تغيير کند.

فارس: پس تسخير لانه جاسوسي به عنوان انقلاب دوم يکي از افتخارات کشورمان است.

هاشمي: بله منتهي در حال حاضر تسخير‌کنندگان کجا هستند؟

فارس: برخي از آنها عذرخواهي و ابراز پشيماني مي‌کنند. برخي از آنها هم به شهادت رسيدند.

هاشمي: بندگان خدا اينها را قلع و قمع کرده‌اند و به کار آنها ارج ننهاده‌اند.

فارس: البته خودشان مي‌گويند اشتباه کرده‌ايم.

هاشمي: نمي‌دانم برخي از آنها را که مي‌شناسم اين حرف‌ها را نمي‌زنند.

فارس: آقاي اصغر‌زاده يک نمونه نادمين است.

هاشمي: ممکن است ايشان استثنا باشد.

*اظهار ندامت درباره تسخير لانه جاسوسي اشتباه است

فارس: يعني اظهار ندامت درباره تسخير لانه جاسوسي اشتباه است؟

هاشمي: قطعا اشتباه است. مسئله تسخير لانه جاسوسي دو وجه دارد، دو گروه نسبت به آن اظهار‌نظر مي‌کنند.

يک گروه بحث مادي و اقتصادي را مطرح مي‌کنند که چقدر زيان کرديم و گروه ديگر از لحاظ فرهنگي انقلابي اسلامي نظر مي‌دهند. اين شايد بزرگترين قوت و اقتدار جمهوري اسلامي در آن زمان بود که توانست لانه جاسوسي را بگيرد و در برابر تهديدات آمريکا سر تسليم فرود نياورد و بايستد. 444 روز هم طول کشيد و آخر هم آنها براي سازش و تسليم آمدند. ارزش تسخير لانه جاسوسي در اين نکته دوم است. يعني آمريکايي که خود را ابرقدرت جهان مي‌دانست. در برابر يک کشور 40 ميليوني که تازه انقلاب کرده است سرانجام تسليم شد. اين زاويه يک نگاه ديگري است تا اينکه ما بخواهيم از آ» يک ارزيابي اقتصادي داشته باشيم. اگر رابطه ما با آمريکا قطع نشده بود معلوم نيست به اينجا مي‌رسيد هم بالاخره نياز انسان را به تلاش وادار مي‌کند. همانطور که امام فرمودند، قطع رابطه با آمريکا براي ما نعمت بود و از اين قضيه تاسف نمي‌خوريم.

بسياري از مواردي که در کشور به خودکفايي رسيديم و پيشرفت کرديم ممکن بود نرسيم و از اينها از برکات قطع رابطه با آمريکا بوده است. امروز نگاهي به جمهوري اسلامي در دنيا شده بسيار متفاوت از زمان شاه است.

فارس: کدام دانشگاه تحصيل کرديد؟

هاشمي: برکلي و کاليفرنيا و هيوارد. وقتي سال 69 ميلادي و 1348 در آمريکا به دانشگاه رفتم دوستان آمريکايي هم داشتيم. آمريکايي‌‌ها معمولا يک مجله نشنال جغرافي در خانه‌هاي خود دارند که اطلاعات دنيا را منتشر مي‌کند، وقتي مي‌گفتيم ايراني هستيم در اين مجله مي‌گشتند در منطقه خاورميانه و وقتي ايران را پيدا مي‌کرد مي‌گفت: يعني سه نشانه براي ايران داشتن گربه، حشيش، فرش و ايران به اين سه چيز در آمريکا شناخته مي‌شد. حالا وضعي که ايران در دنيا به عنوان يک قدرت منطقه‌اي است که غرب و آمريکا را به جالش کشيده است و تفاوت از زمين تا آسمان است.

يک هفته نامه در فرانسه چاپ مي‌شود و عکس روي جلد خود را به تناسب موضوع روز انتخاب مي‌کرد و در کيوسک‌هاي شيشه‌اي دو متري در چهار راه‌هاي پاريس مي‌گذاشت و تبليغ مجله خود را مي‌کرد، هفته‌اي که امام مي‌خواستند به ايران بيايد عکس ايشان را روي جلدش گذاشت و زيرش نوشت «مردي که جهان را تکان داد». حالا آن روز کسي فکر نمي‌کرد امام اينگونه حرکتي در جهان به وجود آورده است.

* امام جهت حرکت تاريخي را عوض کردند

اما نويسنده فرانسوي به آن اذعان کرد اما الان مي‌بينيم که بيشتر از تکان بود و امام مسير تاريخ را تغيير دادند و روندي که قبل از انقلاب با حضور دو ابرقدرت بود که دنيا را بين خود تقسيم کرده بودند و بقيه محلي از اعراب و حق حرف زدن نداشتند، امام جهت حرکت تاريخي را عوض کردند و اين خيلي عظمت دارد و تسخير لانه جاسوسي جزو يکي از اين موارد است.

حالا نبايد اهميت اين انقلاب را با يک مسئله مالي سنجيد و گفت زيان کرديم، اصلا شايد هم زيان نبود چون آن زمان نفت ما را مي‌بردند اما الان صرف خودمان مي‌شود حالا چه بد هزينه کنيم چه خوب اين نفت مال خودمان است. چه سد بسازيم چه يارانه بدهيم لذا نبايد ارزش اينها را با مسائل مالي و کوچک سنجيد.

فارس

نظرات بینندگان

ارسال نظر