صفحه نخست >> سیاسی تعداد نظرات: 0

فدايي: خاتمي اگر منکر فتنه است آن را محکوم کند

کساني که اهل بغي و فتنه‌گر و باني قتل پيش از 40 نفر شدند، مصداق محاربه و بغي، خيانت به امام و انقلاب هستند اما با اين وجود نظام هنوز با کرامت با آنها برخورد کند. «روزهاى سال، به طور طبيعى و به خودى خود همه مثل هم‌اند؛ اين انسان‌ها هستند، اين اراده‌‌‌‌‌ها و مجاهدت‌هاست که يک روزى را از ميان روزهاى ديگر برمي‌کشد و آن را مشخص مي‌کند، متمايز مي‌کند، يا متفاوت مي‌کند و مثل يک پرچمى نگه مي‌دارد تا راهنماى ديگران باشد.

کد خبر: 1952

متن پيش رو در فارس منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.

دبيرکل جمعيت ايثارگران گفت:

کساني که اهل بغي و فتنه‌گر و باني قتل پيش از 40 نفر شدند، مصداق محاربه و بغي، خيانت به امام و انقلاب هستند اما با اين وجود نظام هنوز با کرامت با آنها برخورد کند.

«روزهاى سال، به طور طبيعى و به خودى خود همه مثل هم‌اند؛ اين انسان‌ها هستند، اين اراده‌‌‌‌‌ها و مجاهدت‌هاست که يک روزى را از ميان روزهاى ديگر برمي‌کشد و آن را مشخص مي‌کند، متمايز مي‌کند، يا متفاوت مي‌کند و مثل يک پرچمى نگه مي‌دارد تا راهنماى ديگران باشد.

روز نهم دى هم از همين قبيل است؛ يعنى برخاسته از بصيرت است، از دشمن‌‌‌‌‌شناسى است، از وقت‌‌‌‌‌شناسى است، از حضور در عرصه‌ مجاهدانه است.

نهم دي 88، حادثه کوچکي نيست بلکه آن حرکت عظيم و ماندگار مردمي، شبيه حرکت بزرگ ملت در روزهاي اول انقلاب است و بايد تلاش شود در «سالگرد اين حماسه»، حرف اصلي ملت ايران، يعني حرکت در سايه دين و تحقق وعده‌هاي الهي تبيين شود» امام خامنه‌اي

9 دي در گذار از 8 ماه فتنه پيچيده‌، آخرين حلقه از اتفاقات تلخ و ناخوشايندي بود که با آفرينش آن، حلاوت پشتيباني مردم از انقلاب‌شان ذائقه انقلاب اسلامي را شيرين کرد و از پي آن گرد و غبار 8 ماه آتش‌افروزي در خيابان‌ها و مساجد و پاره کردن عکس امام روح‌الله و شعارهاي ضد فلسطيني و ضد مقاومت و آتش روزه‌خواري علني و حمله به پايگاه بسيج و مردم بي‌دفاع و حمله به اموال عمومي و نهايتاً آتش جسارت به خيام ابا عبدالله در خيابان‌هاي تهران و عزاداران حسيني در هنگامه عزا و ماتم براي امام شهيدشان فرونشست و اينگونه نهم دي به تعبير پير انقلاب پرچم راهنمايي ديگران و روزي «متمايز» شد.

آنچه در ادامه مي‌آيد مشروح گفت‌و‌گوي با حسين فدايي دبيرکل جمعيت ايثارگران و نماينده مردم تهران در مجلس هشتم است.

با توجه به گذشت 5 سال از حماسه نهم دي و توجه و علاقه مردم به اين روز به نظر شما علت مانايي 9 دي در تاريخ انقلاب و علت برجسته شدن اين روز در طول 30 سال گذشته انقلاب اسلامي چيست؟

فدايي: حضرت امام (ره) جمله‌اي دارند با اين مضمون که امت ما از امت رسول الله (ص) بهتر است. من نمونه‌هاي اين توجه و بصيرت و آگاهي و ايثارگري امت امام خميني (ره) و رهبر معظم انقلاب را در چند جا روشن بيان مي‌کنم که تفاوت امت ما و ملت ايران در عصر معاصر با امت رسول‌الله (ص)‌در 1400 سال پيش چيست.

اگر امت رسول‌الله (ص) در پاي صحنه با بصيرت و آگاهي حاضر مي‌شدند حتما مسير اسلام متفاوت بود،‌حتما اميرالمومنين (ع) خانه‌نشين نمي‌شد، حتما واقعه کربلا رخ نمي‌داد و چه بسا اصلاً غيبت شکل نمي‌گرفت. ولي امت ما با وحدت، انسجام، بصيرت و ولايت‌مداري و اين شعاري که سر دست گرفته و تأکيد دارد که ما اهل کوفه نيستيم امام تنها بماند واقعيت خود را در پيروزي و شکل‌گيري انقلاب، حضور در جنگ، در ماجراي کودتاي نرم و کودتاي 18 تير 78 و در ماجراي فتنه بعد از انتخابات 22 خرداد 88 نشان داد.

فتنه 88 مصداق بي‌وفايي و نامردي برخي از خواص بود

در فتنه 88 هم کودتا،‌ هم انقلاب مخملي، هم بي‌وفايي و نامردي برخي از خواص، خباثت و خيانت برخي از مسئولان و حضور در صحنه همه متحدان ضد انقلاب وجود داشت اما چه چيز باعث شد اين جبهه باطل کفر و نفاق و شرک و انحصارطلبي و باندبازي با شکست مواجه شود. آيا جز بصيرت و مشارکت مردم و ولايتمداري آنها در اين پيروزي نقش داشت؟

فکر نمي‌کرديم برخي خواص وطن‌فروشي کنند

برخي از نخبگان و خواص شاهد بوديم که عامدانه در اين بازي دشمن قرار گرفتند. تحليل خود را از جريان‌شناسي فکري خواصي که اينگونه در فتنه 88 ظاهر شدند بفرماييد و تبيين کنيد که چه دستگاه معرفتي در پشت سر اين افراد قرار داشت؟ آيا اين تفکر از ابتداي انقلاب بين اين جريان نضج گرفته بود يا پس از دولت اصلاحات دچار استحاله شدند؟

فدايي: ما از ابتداي انقلاب رگه‌هايي از افکار سکولاري را در بين برخي از خواص و روشنفکر نماها داشتيم اما هيچگاه فکر نمي‌کرديم که آنها وطن‌فروش باشند و براي رسيدن به قدرت حاضر باشند با بيگانگان همراهي کنند، هيچگاه تصور نمي‌کرديم اين خواص در زمين بازي دشمن قرار بگيرند و اگر نه از ابتداي انقلاب هميشه با کرامت نظام با اين افراد برخورد شده است. يعني اين انقلاب به دنبال جذب حداکثري همه جريانات و افرادي بود که در فضاي تاريکي و استعمار زاده در دوران رژيم شاه مبارزه مي‌کردند. حتي مارکسيست‌ها از اين رو همه مي‌دانند که انقلاب اسلامي و انديشمندان اصلي انقلاب، فکر آقاي بازرگان را قبول نداشتند ولي نظام حاضر شد با کرامت خود با آنها برخورد کند و بازرگان را نخست‌وزير دولت موقت کند. همه مي‌دانند که فکر و انديشه بني‌صدر با فکر و انديشه امام (ره) متفاوت بود اما چون بازرگان و بني‌صدر و سازمان مجاهدين خلق يا همان منافقين در فضاي طاغوت نتوانستند از اسلام ناب برخوردار باشند، انقلاب فضا را مهيا کرد که آنها با اسلام ناب آشنا شوند ولي آنها خودشان از قطار انقلاب پياده شدند و از اين فرصتي که انقلاب برايشان فراهم کرده بود سوءاستفاده کردند و با برخورد منفي خواستند خود را بر انقلاب حاکم و ديگران را حذف کنند. لذا انقلاب از روز اول با انديشه‌هاي متفاوت مواجه بود و به دنبال جذب حداکثري هم بود البته بسياري نيز جذب انقلاب اسلامي شدند و منشأ خدمت براي انقلاب اسلامي شدند و نام نيکي از آنها باقي ماند و مورد تجليل امام و رهبري قرار گرفتند. نمونه بارز آن شهيد چمران يا آقاي دکتر حبيبي و امثال آنها هستند که انقلاب را قدر دانستند و به صورت سرباز فداکار براي انقلاب اسلامي جانفشاني کردند و مردم و رهبري نيز قدردان آنها بوده و هستند.

اخيرا اصلاح‌طلبان بحثي را مطرح کرده‌اند با عنوان «اگر امام زنده بود» و دست به مقايسه تاريخي مي‌زنند، برخورد حضرت امام با فتنه‌هاي مختلف از جمله ماجراي منتظري، بني صدر و نهضت آزادي به چه شکل بود؟

فدايي: بزرگترين فتنه‌اي که در دوران امام شکل گرفت ماجراي آقاي منتظري بود،‌ آقاي منتظري پاره تن امام بود و براي انقلاب زحمت کشيده بود اما وقتي در اثر ساده‌انديشي يا به خاطر سيئات گروه‌هاي مختلف از جمله نهضت آزادي، منافقين، جريان‌هاي ليبرال دچار زاويه و آلوده شد،‌ امام (ره) با وجود هدايت‌هايشان در نهايت مجبور شدند که پاره تن خود را جدا کنند و در حکم تاريخي 1368/1/6 ايشان را عزل کردند. يکي از جملاتي که امام در آن نامه دارد اين است که تاريخ اسلام پر است از خيانت بزرگانش به اسلام.

لذا موضع امام در عين اينکه هدايتي، جذبي و انذاري بود،‌ وقتي مراحل امر به معروف را طي کرد و نتيجه نداشت ايشان برخورد قاطع و روشني داشتند. نه درباره آنها بلکه درباره همه جريانات اينگونه بودند و اگر امام بودند حکم قطعي سران فتنه اعدام بود.

مباني ديني و فقهي هم روشن است کساني که اهل بغي و فتنه‌گر هستند، ناامني در کشور به وجود آوردند، باني قتل پيش از 40 نفر شدند، کشور را دچار اختلال کرد، زمينه‌سازي استيلاي دشمن را فراهم و جمهوري اسلامي را در عرصه بين‌المللي با آسيب مواجه کردند، امت را مقابل هم قرار دادند، مانع پيشرفت کشور شدند و موقعيت‌هاي چندين ساله کشور را با آسيب مواجه کردند، مصداق محاربه و بغي، خيانت به ملت امام و انقلاب هستند اما نظام هنوز با کرامت با آنها برخورد کند.

سران فتنه لياقت و شايستگي برگشتن ندارند

بله اما مي‌گويند ما طالب سال 88 خود رهم گرايشيم؟/ يعني حصر باعث گستاخي اين جريان شده است؟ دليل فشار براي رفع حصر چيست؟

فدايي: آنها مي‌خواهند عَلَم و پرچم براي استمرار فتنه درست کنند و اين ادامه سياست دشمن نظام و آمريکاست. من نمي‌گويم آنها آمريکايي و انگليس هستند اما اين خط را نظام سلطه دنبال مي‌کرد و دنباله‌هاي داخلي آنها نيز تکرار مي‌کند.در واقع بايد بداند آستانه صبر و تحمل نظام هم حدي دارد و يک عده‌اي نبايد خط را گم کنند. اينها اگر لياقت و شايستگي داشتند بايد زودتر از اين اعلام موضع مي‌کردند و بازمي‌گشتند.

خاتمي اگر منکر فتنه است آن را محکوم کند

نظر شما درباره حضور خاتمي و تاثير او در فتنه 88 چيست چون از اين طريق مي‌خواهند زمينه حضور او را در انتخابات مجلس فراهم کنند، نقش خاتمي در فتنه 88 چه بود؟

فدايي: اگر آقاي خاتمي منکر است که در فتنه نقش داشته است صراحتا بگويد و محکوم کند.

مي‌گويند در جلسات خصوصي محکوم مي‌کنيم.

فدايي: اگر آقاي خاتمي يا هر کسي ديگر حتي کساني که مي‌گويند ما در فتنه نبوديم اعلام و فتنه را محکوم کنند تا دشمن ملت ايران را مايوس کنند. اگر قبول دارند که غلط بوده اما در جلسه خصوصي موضع مي‌گيرند آيا اين کار بوي نفاق نمي‌دهد؟ چرا ادامه فتنه را بازسازي مي‌کند؟

نظرات بینندگان

ارسال نظر