صفحه نخست >> سیاسی تعداد نظرات: 0

هادی غفاری: پرونده‌ام مختومه شد

هادی غفاری همچنین درباره پرونده‌ای که اخیرا به دنبال سخنرانی و حضورش در دانشگاه شیراز برایش باز شده، با اشاره به مختومه شدن پرونده خود در دادگاه ویژه روحانیت گفت: چیز خاصی نبود که مخالفان ما جوسازی کردند. ما هیچ‌گونه تعرضی به هیچ کس نداشتیم چراکه بر خلاف همیشه من در روز 16 آذر بحث خداباوری را مطرح کردم.

کد خبر: 1598

رئیس مؤسسه الهادی با تأکید بر اینکه "قانون اساسی ما، یکی از مترقی‌ترین قوانین اساسی دنیاست"، گفت: بهترین ملاک، معیار و مرز ما قانون است. ما قانون اساسی را بدون تنازل صد در صد قبول داریم.

حجت‌الاسلام هادی غفاری، رئیس مؤسسه الهادی، در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، با اشاره به نقش اراده ملت‌ها در شکل‌گیری حکومت‌ها گفت: در ایران تا قبل از انقلاب اسلامی هرگز اراده مردم در تشکیل حکومت و دولت هیچ نقشی نداشته است و چیزی به نام مردم لحاظ نبود. حتی زمانی که مشروطیت با اراده مردم ایجاد شد، قدرت و اقتدار در دست پادشاهان بود. آنها هم هر شکل که می‌خواستند عمل می‌کردند. تنها در یک برهه کوتاه نمایندگان واقعی وجود داشتند که البته نمایندگان شورای ملی هم سرسپرده قاجار و پهلوی بودند.

رئیس مؤسسه الهادی با اشاره به انقلاب اسلامی تصریح کرد: به شکل جالبی در ضمیر خودآگاه این مردم، سه اصل اساسی و عمده استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی که باید برای جامعه مدرن، مترقی و اسلامی در نظر گرفته  شود با وقوع انقلاب اسلامی شکل گرفت. اما اینکه چه مقدار در تحقق این آرمان‌ها موفق بوده‌ایم نیاز به کارشناسی دقیق وجود دارد.

وی ادامه داد: بدون شک امروز در ایران هیچ کشور خارجی سلطه ندارد. ما استقلال‌مان در دنیا قابل تقدیر است. اما در بحث مسائل داخلی باید گفت که بدون شک کشور ما نیز مثل بسیاری از کشورهای دنیا روزهای خوب و بدی را داشته است. اما باید به سمتی برویم که آزادی که مورد نظر بنیانگذاران انقلاب از جمله شهید آیت الله غفاری بوده است؛ انشاءالله کامل تحقق پیدا کند.

حجت‌الاسلام غفاری با اشاره به وضعیت آزادی در ایران افزود: البته ما نقاط قوت و ضعف داشته‌ایم. در دوره‌ای وضعیت آزادی بهتر بوده و در دوره‌هایی محدودتر بوده است ولی داریم انشاءالله به سمتی پیش می‌رویم که اراده اسلامی و ملی مردم آزادی کامل را محقق کند. البته هیچ وقت در هیچ جامعه‌ای نمی‌توانیم مدعی بشویم که آزادی کامل به آن معنای حقیقی تحقق یافته است. حتی در دوره‌ای که علی بن ابیطالب حاکم بوده است، خوارج آزادی‌های ملی مردم را محدود می‌کردند.

در دفاع از جمهوری اسلامی پابرجا هستیم

وی تأکید کرد: ما نسبت به گذشته خود درباره انقلاب پشیمان نیستیم و البته که خوشحال هم هستیم  و همچنان بر مواضع استقلال‌طلبانه و آزادی‌خواهانه خود پافشاری می‌کنیم و در دفاع از نظام جمهوری اسلامی ایران همچنان پابرجا هستیم.

غفاری درباره آرایش سیاسی کشور توضیح داد: در کشور به هر حال دو جریان سیاسی وجود دارد. یکی جریانی‌ست که تفکرات دیگران را برنمی‌تابد. تحمل تفکر غیر خودش را ندارد و در واقع جریان دیگری را تحمل نمی‌کند. ما گاهی آنها را با عنوان اصولگرا، اقتدارگرا و تمامیت‌خواه تلقی می‌کنیم. البته این اصولگرایی به معنای تابع اصول بودن نیست. بلکه الان به عنوان اسم خاص مطرح است.

وی با اشاره به دولت قبل گفت: بحث هشت ساله گذشته را همه می‌دانند و کسی نمی‌تواند آن را فراموش کند که حتی رئیس جمهوری قبل در برابر رهبری نظام مقاومت و مخالفت کرد و با گفتن حرف‌هایی، اندیشه‌های ما را در دنیا بی‌اعتبار کرد. او رفت در سازمان ملل که جای حل مسائل جهانی است به دنبال امام زمان رفت، آنجا که کلاس عقیدتی نیست.

آزادی مدنظر آزادی‌خواهان، آزادی بیان و عقیده است

غفاری در ادامه تصریح کرد: آن طرف هم جریانی وجود دارد که شامل یک طیف وسیعی از مردم می‌شود که معتقدند همه مردم حق اظهارنظر دارند و مخالف و موافق باید بتوانند حرف بزنند. منتها ما معتقد نیستیم که آزادی به معنای بی‌بند و باری است. این تهمتی است که به آزادی‌خواهان زده می‌شود؛ بلکه آزادی اندیشه، بیان، انتخابات و عقیده مد نظر است.

به من گفتند دخترت بدحجاب است در حالی که من اصلا دختر ندارم!

رئیس مؤسسه الهادی با اشاره به تهمت‌ها و جوسازی‌ها علیه آزادی‌خواهان گفت: یکی از دوستان من که با چند نفر از دوستان دیگر که همفکر با ما نیستند همکار بود. در صحبت با آنها در مورد بنده به او گفته بودند که آقای غفاری اینقدر حرف از دین و دیانت می‌زند بهتر است به فکر بدحجابی دختر خود باشد و  این دوست ما پاسخ داده بود که من با این خانواده از نزدیک ارتباط دارم و این آقا (غفاری) اصلا دختر ندارد.

چه کسی گفته تهمت و افترازدن، اصولگرایی است؟

وی در مذمت اینگونه رفتارها اظهار کرد: این چگونه مخالفت کردن، دینداری و اصولگرایی است؟! کجا این تهمت و افترا زدن در روز روشن اسمش اصولگرایی است؟!

غفاری با ذکر یک مثال ادامه داد: یک کسی گفته بود که "خسن و خسین هر سه دختران مغاویه بودند" که به او جواب دادند که این  "حسن و حسین است که دو نفر هستند و همچنین اینان پسران امام علی هستند."

وی تأکید کرد: به نظر من این دو جریان سیاسی کشور می‌توانند به هم نزدیک شوند. این طرف بپذیرد که باید با تعبیرهایی سخن بگوید که متهم به بی‌دینی، خلاف عفت عمومی و اخلاق اجتماعی نشود و همچنین موضع‌شان در برابر دشمنان اسلام مثل آمریکا و اسرائیل اینها که با ما بیگانه هستند؛ صریح و شفاف باشد. آن طرف هم که اصولگرا هستند باید باور کنند که بالاخره طیف وسیعی از مردم اندیشه آنها و روش کاری آنها را قبول ندارند. هر دو طرف ایرانی و مسلمان هستند. به اعتقاد من هر دو جناح باید بکوشند که به هم نزدیک بشوند که بتوانیم این کشور را رو به جلو هدایت کنیم.

غفاری گفت: ما به شدت به شب اول قبر معتقدیم و به دین‌مان وفاداریم و رفتارمان هم باید به گونه‌ای باشد که نتوانند باورهای‌مان را برعکس جلوه بدهند.

قانون اساسی را بدون تنازل قبول داریم

وی در مورد کیفیت آزادی گفت: من هم معتقد نیستیم که هرکس هرچی دلش خواست بنویسد. بهترین ملاک، معیار و مرز ما قانون است. ما قانون اساسی را بدون تنازل صد در صد قبول داریم. این که نمی‌شود ما یک قسمت را قبول داشته باشیم اما به حقوق ملت که می‌رسیم بگوییم نه اینها را قبول نداریم. یعنی به گونه‌ای عمل کنیم که حقوق مصرح در قانون اساسی چه حقوق حاکمان و چه حقوق مردم با یک چشم و دقت قبول بشوند. آزادی مطبوعات، حفظ حریم خصوصی اشخاص و تمام اینها در قانون اساسی ما تضمین شده است.

غفاری تأکید کرد: من اعتقاد دارم یکی از مترقی‌ترین قوانین اساسی دنیا قانون اساسی ماست که جدای از اسلامیت یعنی به لحاظ معیارهای امروز دنیایی، حقوق بشری است. این حقوق بشری که خیلی روی آن مانور می‌دهند قانون اساسی ما به لحاظ حقوق بشری بسیار ظرفیت بالایی دارد.

وی تأکید کرد: همانگونه که در قانون اساسی ولایت فقیه داریم و بسیار هم مورد قبول ماست؛ حقوق ملت را هم قبول داریم. یعنی نمی‌شود "نؤمن ببعض و نکفر ببعض" باشیم. در قرآن وقتی منافقین را تعریف می‌کنند می‌گویند که آنها یک بخشی از قرآن را قبول دارند و یک بخشی را قبول ندارند. بنابراین باید کل قانون اساسی را قبول داشته باشیم نه فقط بخشی از آن را. یعنی به اصول مصرح در قانون اساسی مثل اصل 110، حقوق ملت، آزادی‌های سیاسی مدنی و انتخابات آزاد همه با هم اعتقاد داشته باشیم.

پرونده‌ام مختومه شده است

هادی غفاری همچنین درباره پرونده‌ای که اخیرا به دنبال سخنرانی و حضورش در دانشگاه شیراز برایش باز شده، با اشاره به مختومه شدن پرونده خود در دادگاه ویژه روحانیت گفت: چیز خاصی نبود که مخالفان ما جوسازی کردند. ما هیچ‌گونه تعرضی به هیچ کس نداشتیم چراکه بر خلاف همیشه من در روز 16 آذر بحث خداباوری را مطرح کردم.

وی اظهار کرد: من برخلاف همیشه که در دانشگاه‌ها مباحث سیاسی مطرح می‌کنم اتفاقا در روز 16 آذر رفتم بحث خداباوری را بیان کردم. با توجه به اینکه این دانشجوها غالبا در آینده پزشک می‌شوند باید یادشان نرود که خداباور باشند و همین خداباوری و خدا ترسی کمک می‌کند که یقینا برای افراد حرمت ویژه قائل شوند.

غفاری در ادامه گفت: من در این رابطه رفتم و با دادستان دادگاه ویژه روحانیت صحبت کردم. وی مرد بسیار موقر و روحانی بسیار محترمی بود که بسیار برخورد اخلاقی داشت و  البته فرد قبلی نیز مرد بسیار محترمی بودند.

وی افزود: دادستان دادگاه ویژه روحانیت با من صحبت کردند. برداشت این بوده که ما به سمت تضعیف نظام می‌رویم و تشویش افکار عمومی مطرح شده بود که من توضیح دادم که به نظام و به دین و نیز به حقوق مردم معتقدم و همانگونه که نماز صبح نخواندن را حرام می‌دانم عبور از خطوط قرمز نظام را نیز حرام می‌دانم. حتی به آن دوست روحانی بزرگوار گفتم که از قبض جریمه نمی‌ترسم بلکه از خدا و مردم می‌ترسم. عبور از چراغ قرمز، به غیر از تجاوز به حقوق مردم، تجاوز به حقوق خدا هم هست چراکه در اندیشه ما به خصوص ما که خود را اصلاح‌طلب می‌دانیم مردم، عیال الله هستند.

حجت‌الاسلام غفاری اعلام کرد که بعد از این پرونده مختومه شده است.

 

نظرات بینندگان

ارسال نظر