صفحه نخست >> سلامت تعداد نظرات: 0

دهان و دندان/ روشهاي پيشگيري از پوسيدگي دندان

بهترين راه مقابله با پوسيدگي دندان، محدود کردن مصرف نشاسته هاي چسبناک (مثل غلات صبحانه) و انواع شيريني ها و پيروي از رژيم غذايي متعادل شامل مواد نشاسته اي (مثل غلات و فرآورده هاي آن) فيبر رژيمي (سبوس گندم، کلم و سبزي هاي برگي شکل) و ميوه ها و سبزي هاي تازه است که اثر پاک کننده روي دندان ها دارند و نشاسته و شيريني هاي چسبنده به دندان را جدا مي کنند و رعايت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن روزانه نيز در سلامت دندان ها بسيار مؤثر است.

کد خبر: 931

بيتوته/ پوسيدگي دندان از رايج ترين بيماري هاي مرتبط با تغذيه است که کودکان را در تمام سنين و در هر وضع اقتصادي مبتلا مي کند. تغذيه در ايجاد پوسيدگي دندان نقش مهمي ايفا مي کند. زماني که دندان ها در دهان کودک ظاهر مي شوند، همراه با غذا خوردن، باکتري هايي روي دندان ها قرار مي گيرند که اسيد ايجاد مي کنند. اين اسيد مي تواند سبب پوسيدگي دندان ها شود. دندان برخلاف بافت استخوان هاي بلند که به طور دائم در حال تجزيه و تشکيل شدن مجدد هستند، قدرت ترميم خود را ندارد و پوسيدگي دندان با از بين رفتن دندان دائمي همراه است.

علت پوسيدگي دندان چيست؟
مهم ترين علت پوسيدگي دندان، پلاک ميکروبي است. پلاک عبارت است از مخلوط چسبنده ژلاتين که حاوي آب، پروتئين بزاق و باکتري هاي مرده است. باکتري هاي موجود در دهان با انرژي هايي که از کربوهيدرات ها و قندها به دست مي آورند و نيز با چندين ماده سمي، پلاک دندان را مي سازند. اين مواد پيش ساز محصولات تخمير اسيدي به شمار مي آيند. در واقع وقتي که PH محيط دهان به کمتر از ۵/۵ برسد و دهان اسيدي شود، باکتري هاي ايجاد کننده پوسيدگي سبب پوسيدگي دندان مي شوند. (PH بزاق دهان بين ۵/۶ تا ۷ است و مي تواند تميز کردن دندان ها را انجام دهد).


● چه عواملي سبب پوسيدگي دندان در کودکان مي شود؟
پوسيدگي دندان علت هاي گوناگون دارد که شايع ترين آن ها عبارت اند از:

۱) مصرف فراوان کربوهيدرات هاي ساده مثل قند و شکر

۲) مصرف مکرر مواد غذايي، به خصوص شکلات و شيريني

۳) مصرف مواد غذايي يا تنقلات در هنگام خواب

۴) مصرف آبي که مقدار فلورايد آن براي حفاظت از دندان ها در برابر پوسيدگي کافي نيست.

۵) رعايت نکردن بهداشت دهان و دندان

▪ توصيه هاي کلي
بهترين راه مقابله با پوسيدگي دندان، محدود کردن مصرف نشاسته هاي چسبناک (مثل غلات صبحانه) و انواع شيريني ها و پيروي از رژيم غذايي متعادل شامل مواد نشاسته اي (مثل غلات و فرآورده هاي آن) فيبر رژيمي (سبوس گندم، کلم و سبزي هاي برگي شکل) و ميوه ها و سبزي هاي تازه است که اثر پاک کننده روي دندان ها دارند و نشاسته و شيريني هاي چسبنده به دندان را جدا مي کنند و رعايت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن روزانه نيز در سلامت دندان ها بسيار مؤثر است.
 

نظرات بینندگان

ارسال نظر