صفحه نخست >> سلامت تعداد نظرات: 0

ورزش‌هاي قلبي – عروقي چه فوايدي دارند

کد خبر: 885

ايسنا/ ورزش‌هاي قلبي – عروقي که قدرت قلب را افزايش مي‌دهند و عضلات آن را پرورش مي‌دهند فوايد مختلفي دارند.
تمرينات قلبي – عروقي به تمريناتي گفته مي‌شود که استقامتي هستند و براي افزايش قدرت قلب انجام مي‌شوند. اين تمرينات ضربان قلب را افزايش مي‌دهند و باعث خون رساني بيشتر به سيستم‌ قلبي – عروقي مي‌شوند. اين تمرينات اکسيژن و زيرمغزهاي بيشتري به سلول‌ها مي‌رسانند.
هر فعاليتي که باعث رسيدن ضربان قلب به 50 تا 75 درصد ماکزيمم خود شود، قلبي – عروقي محسوب مي‌شود. ورزش‌هايي مانند دويدن، دوچرخه‌سواري، تنيس و اسکيت قلبي – عروقي هستند.

** دلايل مختلفي براي انجام ورزش‌هاي قلبي – عروقي وجود دارد:
1- ورزش‌هاي قلبي به کاهش وزن کمک مي‌کند.

اين تمرينات باعث کالري سوزي مي‌شوند. اين ورزش‌ها بيشتر از وزنه زدن کالري سوزي هستند.

2- قلب عضله‌اي است که نياز به ورزش دارد.

اگر قلب ورزش نکند ضعيف مي‌شود. تصور کنيد که قلب يک ماشين شش سيلندر است بعد از 20 سال زندگي اگر قلب پرورش نيابد مانند يک ماشين دو سيلندر عمل مي‌کند.

3- قدرتمند شدن سيستم‌ جريان خون و تغذيه بهتر سلول‌ها‌.

با انجام تمرينات قلبي – عروقي خون بيشتر در بدن پمپاژ مي‌شود و ريزمغزهاي بيشتري به سلول‌ها مي‌رسند.

4- تمرينات قلبي – عروقي مغز را جوان‌تر نگه مي‌دارند.

مطالعاتي که در دانشگاه بوستون انجام شده است، نشان مي‌دهد افرادي که قلب ضعيف‌تري دارند، حجم قلب آنها کمتر از افرادي با قلب قوي‌تر در همان سن است. هر چقدر قلب ضعيف‌تر باشد خون رساني کمتري انجام مي‌دهد و مغز کمتر تغذيه مي‌شود.

5- انجام تمرينات قلبي – عروقي قدرت تفکر را افزايش مي‌دهد.

ورزش قدرت تفکر را افزايش مي‌دهد. بررسي‌ها نشان داده است کودکاني که ورزش مي‌کنند توانايي آنها در دروس مانند رياضي افزايش مي‌يابد.

6- انجام تمرينات قلبي – عروقي افسردگي را بهبود مي‌بخشد.

بسياري از افرادي که افسردگي مزمن دارند مي‌توانند با انجام ورزش افسردگي خود را کنترل کنند، زيرا ورزش باعث ترشح آندورفين مي‌شود که احساس بهتري ايجاد مي‌کند.

7- انجام تمرينات قلبي – عروقي کيفيت خواب را افزايش مي‌دهد.

نيمي از جمعيت جهان از اختلال در خواب رنج مي‌برند. داروهاي زيادي براي مبارزه با اين اختلالات استفاده مي‌شود. اخيرا مشخص شد افرادي که چاقي مفرط دارند و از قرص خواب استفاده مي‌کنند احتمال مرگ بيشتري دارند. بررسي‌ها نشان داده است افرادي که ورزش قلبي – عروقي آرام انجام مي‌دهند، 54 درصد سريع‌تر به خواب مي‌روند و 37 درصد خواب طولاني‌تري دارند.

8- انجام ورزش‌هاي قلبي – عروقي تراکم استخوان‌ را افزايش مي‌دهد.

يکي از مشکلاتي که براي بيشتر زنان در سنين بالا اتفاق مي‌افتد، پوکي استخوان است. ورزش مي‌تواند ميزان زيادي از اين مشکل جلوگيري کند.

9- انجام ورزش‌هاي قلبي – عروقي اعتماد به نفس را افزايش مي‌دهد.

انجام ورزش‌هاي قلبي – عروقي مي‌تواند احساس نسبت به خود را بهتر کند.

نظرات بینندگان

ارسال نظر