صفحه نخست >> سلامت تعداد نظرات: 0

پوست و مو/ دليل کدر شدن پوست

مشکل هميشه از افراط و تفريط ناشي مي‌شود. درست است که زياده روي در مصرف هر ماده غذايي به سلامتي آسيب مي زند اما مصرف ميزان اندک برخي مواد مغذي يا گروه هاي غذايي نيز مي‌تواند به سلامتي آسيب بزند. يکي از اين شمشيرهاي دولبه، چربي‌ها هستند.

کد خبر: 746

مشرق/ مشکل هميشه از افراط و تفريط ناشي مي‌شود. درست است که زياده روي در مصرف هر ماده غذايي به سلامتي آسيب مي زند اما مصرف ميزان اندک برخي مواد مغذي يا گروه هاي غذايي نيز مي‌تواند به سلامتي آسيب بزند. يکي از اين شمشيرهاي دولبه، چربي‌ها هستند.

اعضاي بدن ما به چربي نياز دارند تا بتوانند به وظايف خود به درستي عمل کنند. حتي اگر مجبور باشيد رژيم فاقد چربي را دنبال کنيد، بايد به ميزان اندکي از چربي‌هاي سالم مانند ماهي هاي چرب، گردو، روغن زيتون، آووکادو و غيره استفاده کنيد. بايد بدانيد که بدن بدون چربي به مشکل مي خورد. در اين مطلب علائمي که نشان مي‌دهد برنامه غذايي تان به ميزان کافي چربي ندارد را بازگو مي کنيم.

انرژي کم مي‌آوريد
نتايج پژوهشي که توسط انستيتوي سلامت ملي فرانسه به چاپ رسيده نشان مي‌دهد اگر وزن تان نرمال است و آمادگي جسماني خوبي داريد اما بعد از يک جلسه کوتاه ورزشي انرژي کم مي آوريد احتمالا به اندازه کافي چربي مصرف نمي‌کنيد. در طول فعاليت‌هاي جسمي بدن ابتدا از کربوهيدرات‌ها استفاده مي‌کند و سپس به سراغ ذخاير چربي مي‌رود. اگر بعد از هر نوع فعاليت فيزيکي انرژي تان زياد تحليل مي‌رود مي‌تواند به اين معني باشد که چربي را بيش از اندازه از برنامه غذايي‌تان کنار گذاشته ايد.

به طور مرتب گرسنه تان مي‌شود
همانطور که در بالا نيز اشاره کرديم چربي‌ها به ما کمک مي‌کنند تا به مدت طولاني تري سير بمانيم. اگر شما در هر وعده‌ غذايي چربي‌هاي مفيد مانند اسيدهاي چرب امگا 3 و امگا 6 مصرف کنيد به مدت بيشتري در مقايسه با مصرف کربوهيدرات ها و پروتئين ها سير خواهيد ماند. به خاطر اينکه چربي‌ها ديرتر از مواد ديگر هضم مي‌شوند. در نتيجه تا رسيدن وعده بعدي نياز چنداني به خوردن نخواهيد داشت.

نمي توانيد به درستي تمرکز کنيد
اگر خيلي به خودتان مي باليد که مواد چرب را از برنامه غذايي تان که سرشار از کربوهيدرات و پروتئين است حذف کرده ايد به احتمال زياد دچار عدم تمرکز مي‌شويد. به خاطر اينکه مدام احساس گرسنگي داريد و هوش و حواس برايتان نمي ماند. ليپيدها يا همان چربي‌ها دو برابر بيشتر از کربوهيدرات‌ها و پروتئين‌ها کالري دارند. اگر شما هر نوع ماده چرب و روغني را از برنامه غذايي تان حذف کنيد احتمال اينکه انرژي کافي کسب نکنيد بيشتر مي‌شود.

حافظه تان درست کار نمي‌کند
محققان دانشگاه آلاباماي ايالات متحده آمريکا به اين نتيجه رسيده اند افراد بزرگسالي که تغذيه اي سرشار از مواد چرب مفيد مانند آجيل، آوکادو، ماهي و روغن زيتون دارند با گذشت زمان و در دوران سالخوردگي حافظه بهتري دارند. اگر از همين حالا که جوانتر هستيد تصور مي‌کنيد حافظه تان ضعيف شده است و اگر نمي‌خواهيد چند سال بعد دچار مشکلاتي در قدرت درک ذهني شويد به سمت رژيم مديترانه اي برويد و از خواص آن بهره‌مند شويد.

حال و هواي دلتان ابري مي‌شود
پژوهش‌ها نشان مي‌دهد داشتن تغذيه نامناسب مي‌تواند روي خلق و خوي افراد تاثير منفي گذاشته و باعث ابتلا به افسردگي شود. مصرف کم اسيدهاي چرب امگا3 و امگا6 مي‌تواند باعث نوسانات هورموني شده و مشکلاتي مانند اضطراب، تحريک پذيري و افسردگي ايجاد کند. براي پيشگيري از اين قبيل مشکلات لازم است که به ميزان کافي چربي‌هاي سالم مانند ماهي هاي چرب(هفته اي دو مرتبه) ميل کنيد.

پوستتان کدر است
اگر تصور مي‌کنيد صورتتان طراوت لازم را ندارد و پوستتان خشک، کدر، تيره بوده و پوسته پوسته مي‌شود بيشتر به تغذيه و ميزان مصرف چربي دقت کنيد. به عقيده محققان دانشگاه شيکاگوي آمريکا، اين مسئله مي‌تواند ناشي از کمبود چربي در برنامه ي غذايي باشد. درست است که زياده روي در مصرف مواد غذايي چرب مي‌تواند باعث بروز مشکلاتي مانند جوش شود اما بايد بدانيد که چربي‌هاي سالم باعث افزايش جذب ويتامين شده و پوست را هيدراته مي‌کند. علاوه بر اين ها اين چربي‌هاي سالم باعث پيشگيري از پيدايش زودهنگام چين و چروک مي‌شود.

عادت ماهيانه قطع مي‌شود
کمبود ليپيد مي‌تواند اختلالاتي در عادت ماهيانه خانم‌ها ايجاد کند. بدن از چربي‌ها براي کنترل و تنظيم هورمون ها استفاده مي‌کند. اگر قاعدگي تان قطع يا نامنظم شده است احتمالا چربي کافي مصرف نمي‌کنيد و بهتر است با پزشکتان در خصوص رژيم و برنامه غذايي و ميزان چربي‌هاي مصرفي صحبت کنيد. البته بايد بدانيد نتايج پژوهشي که در روزنامه Clinical Endocrinology & Metabolism به چاپ رسيده نشان مي‌دهد دخترهاي نوجواني که شاخص توده بدني بالاتري دارند زودتر به بلوغ مي‌رسند.

شلوغي عصبي تان مي‌کند
نتايج پژوهشي که محققان American Psychological Association انجام داده اند نشان مي‌دهد موش‌هايي که به اندازه کافي اسيدهاي چرب امگا3 مصرف نمي‌کنند در معرض سر و صدا و ازدحام وحشت زده مي‌شوند. برعکس موش‌هايي که به ميزان کافي از اين اسيدهاي چرب بهره مند مي‌شوند در مواجهه با محيطي با محرک‌هاي صوتي آرام‌تر هستند.

نظرات بینندگان

ارسال نظر