صفحه نخست >> سلامت تعداد نظرات: 0

چند توصيه عليه ريفلاکس معده

بدون توجه به شدت بيماري، نخستين قدم در کنترل آن، ايجاد تغيير در برخي عادات زندگي است. تقريبا همه افراد سوزش سردل را تجربه کرده‌اند و بنا به تجارب خود راهي براي کاهش درد ناشي از آن پيدا کرده‌اند. اين حالت، احساس سوزش در قفسه سينه و گاهي اوقات در حلق است که به علت بازگشت اسيد از معده به مري ايجاد مي‌شود.

کد خبر: 676

سيمرغ/ بدون توجه به شدت بيماري، نخستين قدم در کنترل آن، ايجاد تغيير در برخي عادات زندگي است.
تقريبا همه افراد سوزش سردل را تجربه کرده‌اند و بنا به تجارب خود راهي براي کاهش درد ناشي از آن پيدا کرده‌اند. اين حالت، احساس سوزش در قفسه سينه و گاهي اوقات در حلق است که به علت بازگشت اسيد از معده به مري ايجاد مي‌شود.

1- سيگار را ترک کنيد: سيگار بازگشت اسيد را افزايش مي‌دهد و بزاق شما را خنک مي‌کند. بزاق به محافظت مري از اسيد معده کمک مي‌کند.

2- غذا را در وعده‌هاي کوچک ميل کنيد: اين کار فشار وارده به اسفنگتر تحتاني مري را کاهش داده و از باز شدن دريچه و پس زدن اسيد به مري جلوگيري مي‌کند.

3- پس از صرف غذا دراز نکشيد: پس از خوردن غذا حداقل سه ساعت صبر کنيد و سپس به رخت‌خواب رفته يا چرت بزنيد. در طول اين مدت بيشتر مواد غذايي معده به روده کوچک تخليه شده است و ديگر نمي‌تواند به مري بازگردد.

4 بلافاصله پس از صرف غذا ورزش نکنيد: پس از خوردن و پيش از پرداختن به فعاليت‌هاي سنگين دو تا سه ساعت صبر کنيد.

5- مصرف غذاي چرب را کم کنيد: مطالعات نشان‌دهنده وجود يک ارتباط قوي بين مصرف چربي و بيماري ريفلاکس است. غذاي چرب با شل کردن اسفنگتر تحتاني مري به اسيد معده فرصت مي‌دهد به مري وارد شود. چربي همچنين تخليه معده را کند مي‌کند بنابراين فرصت بيشتري را براي بازگشت به مري پيدا مي‌کند.

6- از غذاها و نوشيدني‌هاي آزاردهنده بپرهيزيد: اين مواد شامل نوشيدني‌هاي کافئين‌دار، شکلات، پياز و غذاهاي ادويه‌دار است. اين غذاها توليد اسيد را افزايش داده و اسفنگتر تحتاني مري را شل مي‌کنند. همچنين مصرف مرکبات و گوجه‌فرنگي و خوراکي‌هاي حاوي سس گوجه‌فرنگي را محدود کنيد. اين مواد اسيدي هستند و قادرند مري ملتهب را تحريک کرده و علايم ريفلاکس را بدتر کنند.

7- وزن خود را کم کنيد: وزن اضافه، فشار مضاعفي را روي معده اعمال مي‌کند. در اين حالت احتمال بروز سوزش سردل و بازگشت اسيد بيشتر مي‌شود. همچنين فراموش نکنيد که از پوشيدن لباس‌هاي تنگ اجتناب کنيد زيرا اين نوع لباس‌ها به معده فشار مي‌آورد.

8- سر تخت‌خواب خود را بالا بياوريد: قست سر رخت‌خواب يا تخت‌خواب خود را حدود 15 تا 25 سانتي‌متر بالا بياوريد. اين کار موجب ايجاد يک شيب تدريجي از سر تا پاها شده و به پيشگيري از بازگشت اسيد به مري در هنگام خواب کمک مي‌کند. به اين منظور مي‌توانيد يک قطعه اسفنج کره‌اي شکل را زير تشک قرار دهيد يا تکه چوب‌هايي را زير پايه‌هاي قسمت سري تخت بگذاريد.a

نظرات بینندگان

ارسال نظر