صفحه نخست >> سلامت تعداد نظرات: 0

بانوان/ ضرورت مصرف آهن براي خانم ها چيست؟

کد خبر: 5018

بيتوته/ براي پيشگيري از ابتلا به کم‌خوني و فقر آهن، زنان و دختران بايد در برنامه غذايي خود روزانه خود از منابع غذايي آهن‌دار مانند انواع گوشت قرمز، مرغ و ماهي و نيز حبوباتي نظير عدس و لوبيا و سبزيجات داراي رنگ سبز تيره مانند اسفناج، جعفري و کلم بروکلي استفاده نمايند.
از آنجايي که ويتأمين C موجب افزايش توان بدن در جذب آهن غذا مي‌شود، مصرف ميوه‌ها و سبزيجاتي که حاوي ‌اين ويتأمين هستند، همراه با مواد غذايي حاوي آهن مي‌تواند به جذب بيشتر آهن کمک نمايد. به طور نمونه، استفاده از سالاد حاوي گوجه‌فرنگي، کلم، کلم بروکلي، فلفل دلمه‌اي سبز يا رنگي و آب ليمو يا نارنج همراه با انواع غذا مي‌تواند منجر به استفاده بهينه از‌ اين مواد غذايي شود.
مصرف چاي بلافاصله پس از خوردن غذا موجب مي‌شود آهن غذا با ترکيبات موجود در چاي باند شده و از جذب آهن جلوگيري کند.‌ اين در حالي است که‌ اين عادت غذايي نادرست در کشور ما ‌ايران رايج است و خود مي‌تواند يکي از دلايل بروز کم‌خوني و فقر آهن در دختران و زنان شود.
در دوران بارداري نيز با توجه به نياز جنين به آهن، نياز مادر به مصرف آهن بالا مي‌رود. از‌ اين رو، توصيه مي‌شود که زنان باردار از پايان ماه چهارم تا سه ماه پس از زايمان، روزانه يک عدد قرص فروس سولفات مصرف کنند تا از بروز کم‌خوني و فقر آهن در دوران بارداري جلوگيري به عمل آورند. براي پيشگيري از بروز کم‌خوني و فقر آهن در کودکان زير 2 سال، نيز با توجه به ‌اين که شير مادر از نظر آهن فقير است، مادران بايد از پايان شش ماهگي که غذاي کمکي کودک شروع مي‌شود تا پايان 24 ماهگي، به غذاي کودک پانزده قطره آهن اضافه کنند.
فقط بايد دقت نمايند که قطره آهن در ته دهان کودک ريخته شود و حتماً بعد از آن به کودک آب داده شود تا دندان‌هاي کودک سياه نشود. مصرف تخم‌مرغ به دليل غني بودن زرده آن از آهن در برنامه غذايي هفتگي، به ميزان سه عدد براي زنان و چهار تا پنج عدد براي کودکان مي‌تواند مناسب باشد.
 

نظرات بینندگان

ارسال نظر