صفحه نخست >> سلامت تعداد نظرات: 0

همه چيز درباره جايگزين هاي سيگار

بررسي‌هاي اخير حاکي از آن است که حدود 20‌ميليون ايراني سيگاري هستند و اين افراد سالانه ده هزار ميليارد تومان براي خريد سيگار و درمان بيماري‌ها هزينه مي‌کنند که بر اثر استعمال دخانيات ايجاد شده است.

کد خبر: 4891

جام جم/ متخصصان و کارشناسان بر اين باورند که به مرور افراد مي‌توانند با رعايت برخي اصول و استفاده از برخي ابزارهاي جايگزين سيگار تا حدي با احتمال موفقيتِ بيشتر نسبت به ترک سيگار اقدام کنند. هرساله ميليون‌ها نفر از سيگاري‌ها تصميم به ترک سيگار مي‌گيرند، ولي اغلب بعد از مدتي بار ديگر به اين عادت برمي‌گردند. بيشتر سيگاري‌ها معمولا از وسايل جايگزين سيگار و نيکوتين استفاده مي‌کنند که از آن ميان مي‌توان به آدامس‌هاي نيکوتين‌دار، مشاوره و تغييرات رفتاري اشاره کرد. بررسي‌هاي اخير حاکي از آن است که حدود 20‌ميليون ايراني سيگاري هستند و اين افراد سالانه ده هزار ميليارد تومان براي خريد سيگار و درمان بيماري‌ها هزينه مي‌کنند که بر اثر استعمال دخانيات ايجاد شده است.

حواستان را پرت کنيد
گرايش به سيگار نوعي عملکرد مغزي است که به شکل وسواس‌گونه‌اي باعث مي‌شود فرد به سمت آن کشيده شود. اين تفکر در طول روز ممکن است بارها به سراغ شما بيايد، ولي چنانچه هر بار به اين نياز پاسخ داده شود، اين روند به طرز خطرناکي در شما افزايش مي‌يابد و تعداد دفعات سيگار کشيدن بالا مي‌رود. بنابراين متخصصان و مشاوران معمولا توصيه مي‌کنند‌ با انجام کارهاي بظاهر ساده، ذهن را از قرارگيري در موقعيت‌هاي تحريک‌آميز دور کنيد. افراد بايد موقعيت‌هايي که انگيزه سيگار کشيدن را بيدار مي‌کنند، شناسايي کرده و از قرارگيري در معرض آن خودداري کنند. براي مثال برخي هنگام صحبت کردن با تلفن عادت دارند سيگار بکشند، ولي در اين ميان، مشغول کردن خود با کاغذ و خودکار و نوشتن يا نقاشي کردن روي آن ممکن است مانع کشيدن سيگار شود. روش‌هاي مختلفي وجود دارد که افراد مي‌توانند به عنوان جايگزيني براي سيگار به کار ببرند. تاکنون هيچ‌يک از مدارک علمي به طور قطعي اين قبيل روش‌ها را براي ترک سيگار موثر اعلام نکرده‌اند، ولي عده‌اي با آزمايش برخي روش‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند که شماري از آنها در ترک سيگار ياري‌دهنده هستند.‌ آدامس جويدن، خوردن آبنبات، ميوه و آجيل از راهکارهاي ساده‌اي است که باعث مي‌شود فرد مشغول و از فکر کشيدن سيگار خارج شود. همچنين انجام 30‌دقيقه فعاليت بدني در روز، انگيزه کشيدن سيگار را در افراد کاهش مي‌دهد و علاوه بر اين، وقتي فکر کشيدن سيگار به ذهن خطور مي‌کند، با انجام کارهاي ديگر از قبيل کارهاي خانه، کارهاي اداره، روزنامه خواندن يا فعاليت‌هايي از اين دست فکرتان را منحرف کنيد. در‌ واقع متخصصان به افرادي که قصد ترک کردن دارند، توصيه مي‌کنند از محرک‌هاي اوليه که باعث تحريک فرد به کشيدن سيگار مي‌شود، دوري کنند.

جايگزين‌هايي براي سيگار
پزشکان علاوه بر اين که افراد را به مشاور ارجاع مي‌دهند، معمولا براي کساني که قصد دارند سيگار را ترک کنند،‌ از روش‌هاي جايگزين نيکوتين استفاده مي‌کنند. اسپري‌هاي بيني و اسپري استنشاقي از نمونه‌هاي اين روش‌ها به شمار مي‌رود که بايد با تجويز پزشک به کار بروند. از ديگر گزينه‌هاي جايگزين نيکوتين که بدون نسخه نيز قابل خريداري هستند، مي‌توان به چسب‌هاي نيکوتين‌دار اشاره کرد. در واقع استفاده از داروها و درمان‌هاي جايگزين سيگار، احتمال موفقيت ترک سيگار را دو تا سه برابر مي‌کند. ترکيب و ادغام جايگزين‌هاي نيکوتين ممکن است ترک سيگار را در درازمدت موثرتر کند. محققان توصيه مي‌کنند اگر از جايگزين‌هاي نيکوتين استفاده مي‌کنيد، براي کنار گذاشتن آنها عجله نداشته باشيد. استفاده نکردن از اين مواد احتمال برگشت ناموفق شما را به سيگار بالا مي‌برد.

آدامس‌هاي نيکوتين‌دار: اين قبيل آدامس‌ها جايگزين‌هايي حاوي نيکوتين است که به سيگاري‌ها در ترک عادت سيگار کشيدن کمک مي‌کند. نيکوتين موجود در سيگار عامل اصلي اعتياد و وابستگي افراد به سيگار محسوب مي‌شود. نرسيدن نيکوتين به بدن علائمي چون بي‌قراري، سردرد، تحريک‌پذيري، بي‌خوابي و کاهش تمرکز را به همراه دارد که ترک سيگار را براي آنها دشوار مي‌کند. آدامس‌هاي نيکوتين‌دار با رساندن مقدار کمي نيکوتين به بدن بدون استنشاق مواد خطرناک تنباکو به شما کمک مي‌کند که سيگار را راحت‌تر ترک کنيد. نيکوتين اين آدامس با جويدن از طريق پوشش داخل دهان جذب جريان خون مي‌شود. آدامس‌هاي دو ميلي‌گرمي براي افرادي که کمتر از 20‌نخ سيگار در طول روز استفاده مي‌کنند و آدامس‌هاي چهار ميلي‌گرمي براي افرادي که روزانه بيشتر از 20‌نخ سيگار دود مي‌کنند.

چسب‌هاي نيکوتين‌دار: در تماس مستقيم با پوست، نيکوتين را وارد بدن مي‌کنند و مانع‌گرايش افراد به کشيدن سيگار مي‌شوند. علاوه بر اين، اسپري‌هاي استنشاقي، آدامس‌ها و قرص‌هاي نيکوتين‌دار معمولا با حل‌ شدن زير زبان و جذب از طريق دهان اثرگذار مي‌شوند. مصرف نوشيدني‌هاي اسيدي مانند قهوه، نوشابه و آبميوه 15 دقيقه پيش از جويدن آدامس نيکوتين‌دار مقدار نيکوتين قابل جذب از طريق دهان را کاهش مي‌دهد. پزشکان توصيه مي‌کنند بهتر است افرادي که قصد ترک سيگار دارند، با مشورت پزشک اقدام به استفاده از جايگزين‌هاي سيگار کنند تا احتمال بروز هرگونه عوارض جانبي ناشي از مصرف آنها به حداقل برسد.

سيگارهاي الکتريکي: اين قبيل سيگارها، ابزارهايي هستند که با باتري کار مي‌کنند و با نگه‌داشتن محلول‌هاي مايع حاوي نيکوتين، اين دارو را در قالب بخار و بدون توليد دود وارد بدن مي‌کنند. اين سيگارها از سيگارهاي معمولي، مواد شيميايي بسيار کمتري دارند، ولي حرف‌هاي ضد و نقيض فراواني در اين رابطه بيان شده است. برخي محققان بر اين باورند که افراد سيگاري با استفاده از سيگارهاي الکتريکي تا 60 درصد بهتر مي‌توانند با موفقيت سيگار را ترک کنند. در واقع سيگار الکتريکي بيشتر از ديگر جايگزين‌هاي نيکوتين باعث مي‌شود افراد دوران ترک را با موفق بيشتري پشت سر بگذارند. اين قبيل سيگارها حاوي نيکوتين و فاقد تنباکو بوده و گرايش و انگيزه استعمال سيگار را کاهش مي‌دهد، ولي در اين ميان عده ديگري از محققان نظرات مخالفي مي‌دهند و بر اين باورند که هرچند سيگارهاي الکتريکي فاقد بسياري از مواد مضر سيگار است، نيکوتين و شماري از مواد سمي دارد که ممکن است باعث بروز سرطان شود و در واقع کمک زيادي به ترک سيگار در افراد سيگاري نمي‌کند. با توجه به فوايد و مضرات برخي روش‌هاي جايگزين ترک سيگار، افرادي که قصد ترک سيگار را دارند، بهتر است با مراجعه به پزشک، راهکار مناسب را در پيش بگيرند.

نظرات بینندگان

ارسال نظر