صفحه نخست >> سلامت تعداد نظرات: 0

تناسب اندام/ راه‌هاي افزايش سوخت‌وساز بدن

راهکارهاي زيادي براي افزايش متابوليسم بدن وجود دارد: به گفته متخصصان، هنگامي که متابوليسم يا همان سوخت و ساز بيشتر باشد بدن مواد غذايي را با سرعت بيشتري هضم مي‌کند و جذب چربي‌ها نيز کاهش مي‌يابد بنابراين ميزان سوخت و ساز بدن براي افرادي که مي‌خواهند لاغر شوند از اهميت زيادي برخوردار است. اولين گام براي افزايش متابوليسم، مصرف صبحانه است که متاسفانه خيلي‌ها توجه چنداني به آن ندارند.

کد خبر: 4698

جام جم/ راهکارهاي زيادي براي افزايش متابوليسم بدن وجود دارد:
به گفته متخصصان، هنگامي که متابوليسم يا همان سوخت و ساز بيشتر باشد بدن مواد غذايي را با سرعت بيشتري هضم مي‌کند و جذب چربي‌ها نيز کاهش مي‌يابد بنابراين ميزان سوخت و ساز بدن براي افرادي که مي‌خواهند لاغر شوند از اهميت زيادي برخوردار است. اولين گام براي افزايش متابوليسم، مصرف صبحانه است که متاسفانه خيلي‌ها توجه چنداني به آن ندارند.
دکتر علي‌اکبر رمضاني، متخصص تغذيه مي‌گويد: زمان خوردن صبحانه اهميت زيادي دارد. اگر شما تا ساعت 10 صبح يا حتي تا زمان ناهار چيزي نخوريد، متابوليسم بدنتان کند مي‌شود. به اين ترتيب با مصرف مواد غذايي جذب حداکثري کالري‌ها اتفاق مي‌افتد و در رژيم لاغري‌تان با مشکل مواجه خواهيد شد.

وعده‌هاي غذايي را زياد کنيد
يکي از مهم‌ترين راهکارهاي افزايش متابوليسم، گرسنه نگه نداشتن بدن است.
پس به جاي سه وعده غذايي کامل چهار تا شش وعده غذايي کم‌حجم را با فاصله دو تا سه ساعت از يکديگر مصرف کنيد البته همان مقدار غذايي را که در سه وعده غذايي مي‌خورديد، بايد در چند وعده پخش کنيد نه اين‌که بيشتر غذا بخوريد.
همچنين بايد سراغ مواد غذايي کم‌کالري مثل ميوه و سبزي برويد، چون فيبر موجود در آنها نيز در افزايش سوخت و ساز بدن موثر است.
به گفته دکتر رمضاني خيلي‌ها فکر مي‌کنند براي کاهش وزن، غذا نخوردن و تحمل گرسنگي بهترين راه‌حل ممکن است، در حالي که با اين کار فقط متابوليسم بدنتان کاهش پيدا مي‌کند. در چنين شرايطي بدن به صورت هوشمند سراغ ذخيره چربي‌ها نمي‌رود و وزن کم نمي‌کنيد. پس به جاي حذف وعده‌هاي غذايي، تحرکتان را بيشتر کنيد. اين کار تاثير زيادي در افزايش سوخت و ساز بدن دارد
به عنوان مثال، اگر شاغل هستيد سعي کنيد روزانه مقداري از مسيرتان را پياده برويد، به جاي استفاده از آسانسور، از پله‌ها استفاده کنيد، هنگام صحبت کردن با تلفن همراه راه برويد و در هر شرايطي نيم ساعت را به پياده‌روي روزانه اختصاص دهيد.

بفرماييد آب
بدن ما براي سوخت و ساز و سوزاندن کالري به آب احتياج دارد و اگر بدن حتي کم‌آبي خفيف را تجربه کند، سرعت متابوليسم کاهش پيدا مي‌کند. بر اساس نتايج پژوهش‌هاي محققان آلماني که اخيرا منتشر شده، افرادي که روزانه هشت ليوان آب مي‌خورند سرعت متابوليسم و در نتيجه کالري‌سوزي در آنها 50درصد بيشتر از افرادي است که اهل آب خوردن نيستند. از طرفي مصرف آب کافي در طول روز باعث مي‌شود دستگاه گوارش کار خود را بخوبي انجام دهد و هضم و جذب مواد غذايي به بهترين شکل ممکن انجام شود.

جادوي چاي سبز و قهوه
يادتان باشد قهوه به دليل کافئين بالا مي‌تواند باعث افزايش متابوليسم بدن شود، اما مصرف بيش از حد نوشيدني‌هاي کافئين‌دار مضرات خاص خود را دارد؛ مثلا تپش قلب را افزايش مي‌دهد، ريتم طبيعي خواب را از بين مي‌برد و نوعي اعتياد ايجاد مي‌کند بنابراين نبايد روزانه بيشتر از دو فنجان قهوه مصرف کنيد و به جاي آن مي‌توانيد سراغ چاي سبز برويد، چرا که پژوهشگران مي‌گويند مصرف روزانه دو تا سه فنجان از اين نوشيدني جادويي مي‌تواند ميزان سوخت و ساز بدن را تا دو برابر افزايش دهد.

پروتئين فلفلي را ناديده نگيريد
به گفته دکتر رمضاني، مصرف پروتئين تاثير زيادي‌ روي افزايش متابوليسم بدن، چربي‌سوزي و کاهش وزن دارد البته بايد سعي کنيد مواد غذايي پروتئيني شامل گوشت قرمز، مرغ و ماهي و... را به صورت بخارپز يا کبابي مصرف کنيد چون سرخ‌کردن آنها نتيجه‌اي جز اضافه وزن برايتان ندارد. حتي بهتر است براي مزه‌دار کردن آنها از ادويه‌هايي مثل فلفل تند کمک بگيريد که متابوليسم بدن را افزايش مي‌دهند.

لبنيات کم‌چرب را دريابيد
دريافت کلسيم از طريق مصرف لبنيات با افزايش متابوليسم بدن، جذب چربي‌ها را کاهش مي‌دهد و نه‌تنها موجب کاهش سطح کلسترول مي‌شود، بلکه کاهش وزن را به دنبال دارد. بد نيست بدانيد پيشنهاد بيشتر متخصصان مصرف ماست کم‌چرب در رژيم غذايي روزانه‌ است، اما نبايد با غذاهاي گوشتي همراه باشد چون جذب آهن، غذا را کم مي‌کند.

جادويي به نام ويتامين C
محققان مي‌گويند مصرف مواد غذايي حاوي ويتامين C مثل ليمو، پرتقال سبب افزايش ظرفيت چربي‌سوزي در بدن مي‌شود. ميوه‌جات و مرکباتي مانند پرتقال، ليمو، توت‌فرنگي، گريپ‌فروت، نارنگي، طالبي، انبه، گوجه‌فرنگي و... با افزايش سوخت و ساز بدن، جلوي بروز اضافه وزن را مي‌گيرند و اگر به صورت روزانه مصرف شوند تاثير بسزايي در لاغري دارند. البته به جاي مصرف مواد غذايي طبيعي سراغ مکمل‌هاي حاوي ويتامين C نرويد چون تاثيرشان به مراتب کمتر است.

نظرات بینندگان

ارسال نظر