صفحه نخست >> سلامت تعداد نظرات: 0

چند روش ساده براي مقابله با کم‌کاري «تيروئيد»

اضافه وزن به تنهايي مشکلات زيادي را براي فرد به وجود مي‌آورد که مي‌توان به عنوان نمونه به چربي خون، ديابت و... اشاره کرد ولي در رابطه با مراجع مورد نظر به بررسي‌هاي بيشتري نياز است. اين‌طور که به نظر مي‌رسد علاوه بر چاقي و چربي خون با مشکل ديگري هم مواجه هستيد و آن «کم‌کاري» غده تيروئيد است.

کد خبر: 4360

بيتوته/ اضافه وزن به تنهايي مشکلات زيادي را براي فرد به وجود مي‌آورد که مي‌توان به عنوان نمونه به چربي خون، ديابت و... اشاره کرد ولي در رابطه با مراجع مورد نظر به بررسي‌هاي بيشتري نياز است. اين‌طور که به نظر مي‌رسد علاوه بر چاقي و چربي خون با مشکل ديگري هم مواجه هستيد و آن «کم‌کاري» غده تيروئيد است.
براي تشخيص قطعي اين بيماري بايد آزمايش خون بدهيد. ولي با علائم ذکر شده احتمال کم‌کاري تيروئيد دور از انتظار نيست.


نشانه‌ها سخن مي‌گويند
بيشتر بيماري‌هاي ايجاد شده در بدن علائمي را به همراه دارند که همين نشانه‌ها زمينه‌ساز تشخيص اوليه بيماري هستند. اختلال کم‌کاري غده تيروئيد هم با نشانه‌هايي همراه است که از آن جمله مي‌توان به کاهش ضربان قلب، تعرق بيش از حد، اختلال در خواب، ريزش مو و به هم خوردن عادت ماهانه در خانم‌ها اشاره کرد.
با پيشرفت بيماري اثرات نامطلوبي روي بخش‌هاي مختلف بدن ايجاد مي‌شود. از اين‌ اثرات مي‌توان به کاهش سوخت و ساز بدن (کاهش متابوليسم)، افزايش وزن، تغييرات فشار خون و... اشاره کرد. اين نشانه‌ها از ديگر علائم کم‌کاري غده تيروئيد است. کره چشم برخي از مبتلايان به اختلال کم‌کاري دچار بيرون‌زدگي (اگزوفتالمي)، التهاب، تورم و درد شديد مي‌شود.

هدف اصلي، وزن
افرادي که به بيماري کم‌کاري تيروئيد مبتلا هستند بايد وزنشان را کنترل کرده و به افزايش وزنشان حساس باشند. علاوه بر اينکه بايد زير نظر پزشک دارو دريافت کنند و براي داشتن رژيم غذايي مناسب تحت نظر يک مشاور تغذيه هم قرار بگيرند. مصرف زياد نان وجايگزين کردن آن با برنج کار درستي نيست چرا که چنين رژيمي غيراصولي بوده و نمي‌تواند وزن را کاهش دهد. مساله‌اي که اين خانم با آن مواجه است اضافه وزن نيست بلکه چاقي مفرط است.
در نتيجه بايد تغييرات عمده‌اي روي برنامه غذايي او ايجاد شود. براي اينکه دو تا چهار کيلوگرم در ماه وزن کم کنيد بايد از برنامه غذايي فعلي‌تان 500 تا 800 کيلو کالري کم کنيد. در واقع شما به 1200 کيلو کالري در روز نياز داريد؛ ضمن اينکه بايد از خوردن برخي غذاها و تنقلات اجتناب کنيد؛ چرا که برخي از غذاها روي عملکرد غده تيروئيد تاثير منفي مي‌گذارند.

وقتي غذا دشمن مي‌شود
هورمون کنترل‌کننده عملکرد غده تيروئيد در بدن افرادي که به کم‌کاري تيروئيد مبتلا هستند به اندازه کافي ترشح و توليد نمي‌شود و به همين دليل نوع تغذيه و رژيم غذايي بر بهبود يا تشديد روند بيماري اين افراد تاثيرگذار است. مبتلايان به کم‌کاري تيروئيد نبايد انواع کلم را به شکل خام مصرف کنند. همچنين مصرف اسفناج، شلغم، سويا و بادام‌زميني هم به آنها توصيه نمي‌شود. برخي ميوه‌ها مثل گلابي و هلو باعث کاهش عملکرد غده تيروئيد مي‌شود. مصرف روغن کلزا و کانولا هم براي افراد مبتلا به اختلال کم‌کاري تيروئيد مضر است.

گياه درماني
شما بايد علاوه بر کنترل وضعيت غده تيروئيد و کاهش وزن، به فکر کاهش و کنترل چربي خون نيز باشيد. به همين دليل مصرف غذاهاي سرخ کردني را به طور کل کنار بگذاريد و غذاها را به شيوه بخارپز و کباب‌پز تهيه و مصرف کنيد. تا حد امکان مي‌توانيد چربي‌هاي گوشت قرمز و پوست مرغ را کاملا جدا کنيد. مصرف خامه، کره و چربي‌هاي حيواني را به حداقل ممکن برسانيد و براي کاهش وزن هم مصرف قند مثل شيريني و شکلات را متوقف کنيد. براي کاهش چربي خون بهتر است از اسپرزه، آويشن، شنبليله، سير، پياز، جو، جعفري و گريپ فروت استفاده کنيد و در نهايت اينکه استفاده از روغن زيتون هم توصيه مي‌شود.

آداب نمک‌خواري
استفاده از نمک باعث افزايش فشار خون مي‌شود ولي اگر با مشکل فشار خون مواجه نيستيد بايد به چند نکته درباره نمک توجه کنيد؛ اول اينکه نمک يد دار را در پايان پخت غذا به ميزان کم به غذا اضافه کنيد. دوم اينکه نمک يددار را در معرض نور قرار ندهيد؛ چرا که يد آن از بين مي‌رود.

خوراکي‌هاي مجاز
استفاده از ويتامين‌هاي خانواده B رابطه مستقيمي با کنترل توليد هورمون مرتبط با تيروئيد و بهبود عملکرد آن دارد. به همين دليل پيشنهاد مي‌شود از مکمل حاوي ويتامين‌هاي خانواده B استفاده کنيد. ويتامين C هم براي افراد مبتلا به کم کاري تيروئيد مفيد است.
در نتيجه استفاده از سبزيجات با رنگ سبز تيره مثل اسفناج تيره و نارنجي مانند هويج و فلفل دلمه‌اي مي‌تواند به تامين اين ويتامين کمک کند. به غير از مواد ياد‌شده که منع غذايي دارند (که کمي قبل‌تر درباره آن حرف زديم) مي‌توانيد از انواع ميوه‌ها و سبزي‌ها به صورت خام استفاده کنيد. ويتامين E مورد نياز بدن را از غلات و مغزها تامين کنيد. البته يادتان نرود که مصرف بادام زميني مضر است. مصرف گوشت مرغ و ماهي (گوشت سفيد) توصيه مي‌شود. به طور کلي افرادي که به کم کاري تيروئيد مبتلا هستند بايد مواد مورد نياز بدن را با يک رژيم اصولي تامين کنند. بدن را با يک رژيم اصولي تامين کنند.

از تو حرکت
تاثير ورزش در بهبود عملکرد بدن انکارناپذير است. به همين دليل براي پايين آمدن وزن و بهبود عملکرد غده تيروئيد ورزش ضروري است. مشورت با پزشک، مصرف دارو و در صورت نياز رعايت رژيم غذايي صحيح (کم کردن وزن) و ورزش مي‌تواند در بهبود عملکرد غده تيروئيد موثر باشد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر