صفحه نخست >> سلامت تعداد نظرات: 0

دهان و دندان/ ويتاميني براي محافظت از دندان ها

کلسيم و ويتامين D: براي محافظت از دندان ها به مدت طولاني به نظر مي رسد که اين مکمل ها براي کاهش افتادن دندان ها نيز مفيد باشند. آنچه هم براي استخوان ها و هم براي دندان ها مفيد است.

کد خبر: 3677

بيتوته/ کلسيم و ويتامين D: براي محافظت از دندان ها به مدت طولاني
به نظر مي رسد که اين مکمل ها براي کاهش افتادن دندان ها نيز مفيد باشند. آنچه هم براي استخوان ها و هم براي دندان ها مفيد است.
همراه با افزايش سن، استخوان ها تمايل به از دست دادن کلسيم دارند که اين امر منجر به از بين رفتن تراکم آنها خواهد شد. اين پديده که پوکي استخوان ناميده مي شود، علاوه بر مجموعۀ استخوان هاي اسکلت بدن، هم دندان ها را در برمي گيرد و منجر به افتادن آنها مي شود.
آيا مي توان از بروز پوکي استخوان پيشگيري کرد يا حداقل به کمک تغذيۀ سرشار از کلسيم و ويتامين D، يا حتي به کمک مکمل هاي تغذيه اي، مانع از افتادن دندان ها شد؟
پاسخ به اين سئوال مثبت است و حداقل مي توان اين پديده را ده سال به تأخير انداخت.
● کلسيم و ويتامين D براي پيشگيري از افتادن دندان ها
۱۴۵ نفر، فرد سالخورده که بالاي ۷۱ سال سن داشتند، در يک دورۀ پنج ساله مورد بررسي قرار گرفتند. در طي سه سال نخست، برخي از آنها روزانه کلسيم و ويتامين D دريافت کردند، در حالي که بقيه فقط پلاسبو مي خوردند. متوسط سني، جنسيت، سطح تحصيلات و تعداد افراد سيگاري در هر دو گروه يکسان بود. به جز همان دريافت کلسيم و ويتامين D، هيچ عامل متمايز کنندۀ ديگري ميان اين دو گروه وجود نداشت.
در طي دو سال پس از شروع دورۀ درمان، افرادي که کلسيم و ويتامين D مصرف مي کردند، کمتر دندان شان مي افتاد (۴۰%) در حالي که افرادي که فقط پلاسبو مي خوردند بيشتر دچار اين مشکل مي شدند (۵۹%).
بنابراين کم کردن احتمال افتادن دندان ها با تکميل تغذيۀ افراد به کمک کلسيم و ويتامين D ممکن است. پس منتظر نشويد که لثه تان خالي شود، پيش دستي کنيد!
● چه طور تغذيه مان را سرشار از کلسيم کنيم؟
کلسيم به مقدار زياد در فرآورده هاي لبني (شير، پنير، ماست و...) وجود دارد.
کلسيم را مي توان در ميوه ها و سبزيجات نيز يافت.
آب آشاميدني هم منبع بسيار خوبي براي تأمين کلسيم است، شما مي توانيد يک آب معدني يا آب چشمه که سرشار از کلسيم باشد، انتخاب کنيد.
چه طور تغذيه مان را سرشار از ويتامين D کنيم؟
ويتامين D در ماهي هاي چرب، در زردۀ تخم مرغ، در جگر، شير و تمام فرآورده هاي لبني که چربي شان گرفته نشده، خصوصاً در کره وجود دارد.
روغن ماهي نيز به طور ويژه سرشار از ويتامين D است.
بدن مان هم مي تواند اين ويتامين را در درون خود به وجود بياورد. فقط کافي است در يک ربع ساعت، در معرض نور آفتاب قرار بگيريم.
در موارد ضرورت، کلسيم يا ويتامين D را مي توان به صورت مکمل غذايي مورد استفاده قرار داد. اما در اين موارد، رعايت ميزان تجويز شده از سوي پزشک معالج بسيار مهم است، زيرا زياده روي خصوصاً در مصرف ويتامين D مي تواند مسموم کننده باشد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر