صفحه نخست >> سلامت تعداد نظرات: 0

چرا خروپف مي کنيم؟

ـ سن: بالا رفتن سن و تحليل ماهيچه هاي گلو و باريک تر شدن آن، احتمال خروپف را افزايش مي دهد. ـ جنسيت و ژنتيک: مردها به دليل فيزيک بدني متفاوت بيشتر در معرض اين مشکل قرار دارند. ژنتيک نيز در اين زمينه دخيل است

کد خبر: 3533

پزشکان بدون مرز/ دلايل خروپف شامل موارد زير هستند:
ـ سن: بالا رفتن سن و تحليل ماهيچه هاي گلو و باريک تر شدن آن، احتمال خروپف را افزايش مي دهد.
ـ جنسيت و ژنتيک: مردها به دليل فيزيک بدني متفاوت بيشتر در معرض اين مشکل قرار دارند. ژنتيک نيز در اين زمينه دخيل است.
ـ مشکلات حفره هاي بيني و سينوس: هر نوع اختلال ساختاري يا ثانويه مي تواند زمينه ساز خروپف شود.
ـ اضافه وزن يا خارج شدن فيزيک بدن از توازن: چربي اضافي و يا ماهيچه هاي ضعيف باعث بروز خروپف مي شوند.
ـ دخانيات و دارو: مصرف بعضي داروها، استعمال دخانيات، به ويژه سيگار يا بعضي خوراکي ها باعث سستي ماهيچه ها مي شوند.
ـ شکل خوابيدن: قرارگيري بدن هنگام خواب، به خصوص طاق باز موجب شل شدن ماهيچه ها و خروپف مي شود.

خروپف چند لايه!
مقاومت در برابر جريان هوا باعث ايجاد خروپف مي شود. اگر مقاومت در برابر جريان هوا افزايش يابد و تلاش براي حفظ تهويه و تنفس توسط دستگاه تنفس ايجاد شود، شخص دچار کمبود اکسيژن در خون مي شود. براي بررسي بيشتر، شرح حالي از وضعيت فيزيکي فرد موقع خواب گرفته مي شود؛ براي مثال آرامش هنگام خواب، نحوه خوابيدن و علائم خواب آلودگي در طول روز و يا چرت زدن هاي روزانه، علاوه بر اين معاينه هاي باليني نيز به ارزيابي بيمار کمک مي کند؛ براي مثال وزن، شاخص توده بدن، معاينه بيني، حفره دهان، گلو و اينکه چگونه راه عبور هوا باريک مي شود.

مخاط نرم؛ خروپف سخت!
افراد به دلايل گوناگوني خروپف مي کنند. بيشتر افراد دچار اين مشکل، بافت هاي مخاطي نرم تري نسبت به بقيه دارند؛ به همين دليل بيشتر در معرض لرزش و خروپف قرار دارند. علاوه بر اين، محل قرار گرفتن زبان هنگام خواب، زمان و وضعيت خواب از عواملي هستند که مي توانند روي خروپف تاثير بگذارند.

من مشکل دارم؟
خروپف گاهي اوقات مي تواند نشانه يک مشکل جدي تر باشد. افرادي که خروپف مي کنند بايد از نظر مشکلات تنفسي و يا مشکلات خواب بررسي شوند. اگر هيچ مشکل پزشکي ديگري وجود نداشت، تنها يک مشکل باقي مي ماند و آن بر هم خوردن آرامش خواب براي هم اتاقي فرد است. گاهي اوقات خروپف بيش از آنکه خود فرد را اذيت کند، خانواده و دوستانش را آزار مي دهد.

بايد سبک زندگي ام را عوض کنم؟
براي توقف و کنترل خروپف بايد ابتدا از خودتان شروع کنيد و پيش از مراجعه به متخصص با اين راهکارها، شرايط زندگي تان را تغيير دهيد.

ـ وزن تان را کاهش دهيد: حتي اندکي کاهش وزن موجب کاهش چربي هاي ناحيه پشت گلو شده و مانع از ايجاد خروپف مي شود.

ـ ورزش کنيد: قوي تر شدن ماهيچه هاي بدن، به ويژه آنهايي که مسئول مستقيم تنفس هستند کمک شاياني به رفع اين مشکل مي کند.

ـ سيگار نکشيد:
سيگار موجب آسيب ديدگي بافت گلو و مشکلات تنفسي مي شود.
ـ زمان بندي دارو: اگر از قرص هاي آرام بخش استفاده مي کنيد يا از ديگر موادي که موجب شل شدن ماهيچه ها مي شود، با نظر پزشک تان زمان آنها را به زماني قبل از خواب تغيير دهيد.

ديگه چه کار کنم؟
ـ مجاري تنفسي را به خوبي تميز کنيد. پاک کردن بيني و چرب کردن آن به طوري که هيچ مشکلي در تنفس نداشته باشيد، يکي از عوامل راهگشاست.

ـ هواي اتاق خواب را مرطوب نگه داريد زيرا هواي خشک موجب آزار بيني و گلو مي شود.

ـ سرتان را به درستي روي بالش قرار دهيد. اين کار عملکرد ماهيچه هاي دخيل در تنفس را آسان مي کند.

ـ غذاهاي سنگين نخوريد و نوشيدني هاي کافئين دار ننوشيد! اگر هم نمي توانيد اين توصيه را رعايت کنيد حداقل بين مصرف اين خوراکي ها و زمان خواب دو ساعت فاصله بيندازيد.

ـ به پهلو بخوابيد چون خوابيدن طاق باز موجب تاثير نيروي جاذبه روي ماهيچه ها و گرفتگي راه تنفسي مي شود.

اگر نمي توانيد بايد از توپ تنيس يا پينگ پونگ استفاده کنيد. طوري آن را در لباس خواب يا گوشه اي از تشک قرار دهيد تا طاق باز خوابيدن شما ممانعت کند! البته لازم نيست نگران باشيد، وقتي به پهلو خوابيدن عادت کرديد، ديگر نيازي نيست توپ بغل کنيد.

ورزش گلو انجام دهيد!
ـ تمرين حروف:
براي چند دقيقه در طول روز حروف صدادار را بلند و کشيده تلفظ کنيد.

ـ تمرين زبان:
زبان را پشت دندان هاي بالا قرار داده و چند بار به سمت عقب روي سقف دهان بکشيد. سپس سه ثانيه استراحت کنيد و بعد دوباره اين حرکت را انجام دهيد. اين چرخه را حداقل ۱۰ بار تکرار کنيد.

ـ دهان تان را ببنديد:
دهان تان را ببنديد و براي ۳۰ ثانيه لب هايتان را به همديگر فشار دهيد. سپس سه ثانيه استراحت و دوباره اين حرکت را تکرار کنيد. اين کار را حداقل ۱۰ بار انجام دهيد.

ـ دهان تان را باز کنيد:
با دهان باز، فک پايين خود را ۳۰ ثانيه به چپ برده؛ سپس اين کار را براي سمت راست نيز تکرار کنيد. اين چرخه را حداقل ۱۰ بار انجام دهيد.
ـ انقباض دهان: با دهان باز، ماهيچه هاي انتهايي گلو را براي ۳۰ ثانيه منقبض کنيد. سپس حداقل پنج ثانيه استراحت کنيد و دوباره اين حرکت را تکرار کنيد. اين چرخه را حداقل ۱۰ بار انجام دهيد.

دو راه عجيب و غريب براي رفع خروپف
ـ خواننده شويد:

شايد در نظر اول عجيب به نظر برسد اما براساس يافته هاي پژوهشي اخير آواز خواندن يکي از راه هاي درمان خروپف است؛ بنابراين تا مي توانيد آواز بخوانيد. اين امر باعث قوي تر شدن ماهيچه هاي گلو مي شود.

ـ موسيقيدان شويد:
سازهاي بادي بنوازيد. ثابت شده است سازهايي مانند فلوت و ني که تقويت کننده راه هاي تنفسي هستند، به افزايش قدرت تنفسي کمک مي کنند و در نهايت باعث بهبود و رفع خروپف شبانه مي شوند.
چندي پيش يافته بسيار عجيب و بامزه اي منتشر شد؛ پژوهشگران پس از بررسي هاي زياد اعلام کردند نواختن يک نوع ساز بادي باستاني استراليايي به نام «ديجريدو» مي تواند باعث برطرف شدن خروپف شود.
حال اينکه چگونه محققان بين اين همه سازهاي بادي مختلف به فکرشان رسيده بود روي اين ساز قديمي و فراموش شده استراليايي مطالعه کنند و به خواص شگفت انگيزش پي ببرند هنوز به طور کامل مشخص نيست.
با اين حال، اگر با اين مشکل مواجه ايد و ديگر اعضاي خانواده از دست شما خواب راحتي ندارند، بد نيست اين دو راه حل را هم امتحان کنيد؛ البته اگر استعداد در نوازندگي و خوانندگي نداشته باشيد، ممکن است خروپف تان درمان شود اما يک سردرد تازه براي در و همسايه ايجاد مي کنيد.

مراجعه به متخصص
اگر همه راه هايي را که توصيه کرديم امتحان کرديد ولي باز هم به نتيجه نرسيديد و خروپف تان برطرف نشد، به متخصص مراجعه کنيد. متخصصان معمولاً پس از بررسي ها يکي از راه هاي زير را به شما توصيه مي کنند:

ـ ماسک اکسيژن:
استفاده از ماسک اکسيژن کمک مي کند تا فشار اکسيژن مورد نياز براي تنفس هنگام خواب ثابت بماند. اين کار باعث مي شود مشکلات تنفسي و خروپف ناشي از آن حل شود.

ـ محافظ ها:
استفاده از محافظ دهان مخصوص ورزشکاران ـ که در هنرهاي رزمي و مشت زني استفاده مي شوند ـ باعث مي شود زبان به سمت جلو و در شرايط مناسبي قرار گيرد.

ـ ارتودنسي:
شايد تعجب کنيد اما وسايل مخصوص ارتودنسي نيز به رفع خروپف کمک مي کنند چون ارتباط زبان و فک را تغيير مي دهند، در نتيجه راه هاي تنفسي فوقاني در شرايط مناسب قرار مي گيرند و خروپف برطرف مي شود. البته اين روش به افرادي که دچار وقفه تنفسي در خواب يا آپنه تنفسي هستند، کمک چنداني نمي کند.

ـ عمل هاي جراحي:
از روش هاي مختلف جراحي براي رفع انسداد مجاري هوايي استفاده مي شود؛ براي مثال در يک روش جراحي خاص با استفاده از امواج راديويي با فرکانس بالا، بافت هاي نرم کام کاهش داده مي شوند. با اين کار اين بخش ها مانع از عبور هوا نمي شوند و خروپف برطرف مي شود.

ـ درمان هاي جديد:
مدتي است روش درماني با استفاده از ليزر نيز مطرح شده است اما هنوز در مراحل اوليه قرار داد و محققان در حال بررسي اين روش هستند.

اگر خروپف را درمان نکنم چه مي شود؟
خروپف باعث اختلال در خواب و مانع از خواب راحت مي شود. به جز مزاحمت هايي که خروپف براي خود فرد و اطرافيان ايجاد مي کند، در صورت شديد بودن و عدم درمان به موقع در دراز مدت مي تواند باعث بروز مشکلات جسمي مانند وقفه تنفسي در خواب يا آپنه شود.
خود اين مشکل نيز در دراز مدت به ريه ها آسيب جدي مي رساند چون باعث کاه اکسيژن رساني و به دنبال آن کاهش حجم هوايي مي شود که به ريه ها مي رسند. البته ماجرا به همين جا ختم نمي شود و قضيه سر درازي دارد چون آپنه مي تواند باعث بروز مشکلاتي مانند افزايش فشارخون و مقاومت به درمان، افزايش خطر سکته قلبي و مغزي، نارسايي ريوي، خواب آلودگي به دليل ايجاد اختلال در خواب، کاهش قدرت تمرکز و کاهش ميل جنسي شود.
با اين حساب خروپف را مشکل ساده اي که فقط براي ديگران مزاحمت ايجاد مي کند و فوقش نمي گذارد بعضي از شب ها خوب بخوابند در نظر نگيريد چون همان طور که اشاره شد گاهي ماجرا پيچيده تر از اين حرف هاست و بايد به آن بيشتر توجه کرد.
 

نظرات بینندگان

ارسال نظر