صفحه نخست >> سلامت تعداد نظرات: 0

چند نکته براي «پيشگيري» از «سرطان»

با اينکه اطلاعات مربوط به سرطان و روش‌هاي پيشگيري از آن هنوز در حال پيشرفت و تغيير است اما چيزي که در همه تحقيقات و توسط همه محققين تاييد شده اين است که ايجاد تغييرات سالم در سبک زندگي مي‌توانيد به اين مسئله کمک کنيد. بنابراين اگر نگران اين هستيد که به سرطان مبتلا نشويد، مي‌توانيد با ايجاد بعضي تغييرات در روش زندگي‌ کردنتان، کمي از نگراني‌هايتان را برطرف کنيد.

کد خبر: 3461

خبر نو/ احتمالاَ اخبار و اطلاعات مختلفي را از همه‌جا درمورد پيشگيري از سرطان شنيده‌ايد. گاهي اوقات هم نکاتي که در يک تحقيق در اين مورد پيشنهاد مي‌شود مخالف با چيزي است که در مقالات ديگر خوانده‌ايد.
با اينکه اطلاعات مربوط به سرطان و روش‌هاي پيشگيري از آن هنوز در حال پيشرفت و تغيير است اما چيزي که در همه تحقيقات و توسط همه محققين تاييد شده اين است که ايجاد تغييرات سالم در سبک زندگي مي‌توانيد به اين مسئله کمک کنيد. بنابراين اگر نگران اين هستيد که به سرطان مبتلا نشويد، مي‌توانيد با ايجاد بعضي تغييرات در روش زندگي‌ کردنتان، کمي از نگراني‌هايتان را برطرف کنيد.

۱. از دخانيات استفاده نکنيد
استفاده از هرگونه دخانيات شما را در معرض ابتلا به سرطان قرار مي‌دهد. کشيدن سيگار با سرطان‌هاي مختلفي در ارتباط است -- ازجمله سرطان ريه، مثانه، گردنه رحم و کليه. جويدن تنباکو با سرطان حفره دهان و لوزالمعده نيز در ارتباط است. حتي اگر از دخانيات استفاده نکنيد، قرار گرفتن در معرض دود آن نيز احتمال ابتلاي شما به سرطان ريه را بالا مي‌برد.
جلوگيري از مصرف دخانيات - يا تصميم به ترک آن - يکي از مهمترين تصميماتي است که مي‌توانيد در جهت سلامتي خودتان بگيريد. همچنين قدم بسيار مهمي براي پيشگيري از سرطان است. اگر تصميم به ترک دخانيات گرفته‌ايد، از پزشکتان درمورد محصولاتي که در اين راه کمکتان مي‌کند سوال کنيد.

۲. يک رژيم‌غذايي سالم را دنبال کنيد
بااينکه داشتن انتخاب‌هاي سالم در زمان خريد موادغذايي يا سفارش غذا نمي‌تواند تضمين‌کننده عدم ابتلاي شما به سرطان باشد، اما مي‌تواند احتمال بروز آن را کاهش دهد. از راهبردهاي زير استفاده کنيد:
• تا مي‌توانيد ميوه و سبزيجات مصرف کنيد. سعي کنيد رژيم‌غذايي‌تان برمبناي ميوه‌ها و سبزيجات و ساير موادغذايي که منابع گياهي دارند مثل غلات و حبوبات باشد.

• مصرف چربي را به حداقل برسانيد. با مصرف غذاهاي کم‌چرب، به ويژه موادغذايي که از منابع حيواني هستند، احتمال ابتلا به سرطان را در خودتان پايين بياوريد. رژيم‌هاي غذايي پرچرب معمولاً کالري بالاتري داشته و احتمال چاق شدن شما را نيز بالا مي‌برد که اين نيز مي‌تواند خطر ابتلاي شما به سرطان را بالا ببرد.

• اگر تصميم به نوشيدن مشروبات الکلي داريد، اينکار را متوقف کنيد. با بالا رفتن مصرف نوشيدني‌هاي الکلي، احتمال ابتلا به برخي سرطان‌ها مثل سرطان سينه، روده، کليه، ريه و کبد بالا مي‌رود.

۳. وزنتان را در محدوده سلامت نگه داريد و فعاليت جسمي داشته باشيد
داشتن وزني سالم احتمال ابتلاي شما به بعضي از انواع سرطان مثل سرطان سينه، پروستات، ريه، روده و کليه را کاهش مي‌دهد. فعاليت جسمي نيز اهميت دارد. فعاليت جسمي و ورزش علاوه بر کمک به کنترل وزنتان خطر ابتلا به سرطان سينه و روده را در شما کاهش مي‌دهد.
افراد بزرگسالي که فعاليت جسمي دارند، فوايد بسيار زيادي به سلامت خود مي‌رسانند. سعي کنيد حداقل ۱۵۰ دقيقه در هفته يک ورزش هوازي با شدت متوسط يا ۷۵ دقيقه در هفته يک ورزش شدتي انجام دهيد. در برنامه روزانه خود نيم ساعت فعاليت فيزيکي جاي دهيد.

۴. از خودتان دربرابر آفتاب محافظت کنيد
سرطان پوست يکي از متداول‌ترين انواع سرطان و قابل پيشگيري‌ترين آنها است. حتماً اين نکات را رعايت کنيد:
• از آفتاب وسط روز اجتناب کنيد. سعي کنيد از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر که اشعات خورشيد در شديدترين حالت خود است، دور از آفتاب باشيد.
• در سايه بمانيد. وقتي بيرون از خانه هتسيد، تا حد امکان در سايه بوده و از عينک آفتابي و کلاه لبه‌دار استفاده کنيد.
• قسمت‌هايي از بدنتان که در معرض نور خورشيد است را بپوشانيد. با پوشيدن لباس‌هاي آستين بلند در معرض آفتاب از بدنتان حفاظت کنيد.
• استفاده از کرم ضدآفتاب را فراموش نکنيد. وقتي بيرون از خانه هستيد حتماً روي قسمت‌هايي از پوستتان که در معرض آفتاب است کرم ضدافتاب زده و چند ساعت يکبار آن را تمديد کنيد.
• از دستگاه سولاريوم استفاده نکنيد. اين دستگاه‌ها هم به اندازه نور طبيعي آفتاب خطرناک هستند.

۵. خودتان را واکسينه کنيد
پيشگيري از سرطان شامل پيشگيري از برخي ويروس‌هاي عفوني نيز مي‌شود. درمورد واکسيناسيون دربرابر بيماري‌هاي زير با پزشکتان مشورت کنيد:
• هپاتيت B. اين بيماري خطر ابتلا به سرطان کبد را بالا مي‌برد. براي آندسته از افراد بزرگسال که در خطر ابتلا به هپاتيت B هستند، مثل افراد بزرگسالي که فعاليت جنسي پراکنده با افراد مختلف دارند، افراديکه به بيماري‌هاي مقاربتي مبتلا هستند، افراديکه از موادمخدر تزريقي استفاده مي‌کنند، مردان همجنس‌گرا و کسانيکه در محيط‌هاي پزشکي و مراقبتي که با خون يا مايعات عفوني بدن در تماس است کار مي‌کنند، واکسن آن تجويز مي‌شود.
• ويروس پاپيلوماي انساني (HPV). اين يک بيماري مقاربتي است که مي‌تواند موجب سرطان گردنه رحم و يا ساير سرطان‌هاي تناسلي شود. واکسن HPV هم در مردان و هم در زنان سن ۲۶ و جوان‌تر که در نوجواني اين واکسن را نزده‌اند در دسترس است.

۶. از رفتارهاي پرخطر دوري کنيد
يک راهکار موثر ديگر براي پيشگيري از سرطان اجتناب از رفتارهاي پرخطري است که شما را دربرابر بيماري‌هايي قرار مي‌دهد که احتمال بروز سرطان را بالا مي‌برد.

۷. چکاپ پزشکي منظم انجام دهيد
چکاپ‌هاي منظم براي انواع سرطان مثل سرطان پوست، روده، پروستات، گردنه رحم و سينه مي‌تواند احتمال تشخيص زودتر اين بيماري‌ها را بالا برده و درصورت بروز اين بيماري‌ها درمان آن با موفقيت بيشتري روبه‌رو خواهد بود. از پزشکتان بخواهيد بهترين برنامه چکاپ سرطان را برايتان تنظيم کند.
از همين امروز به پيشگيري از سرطان اقدام کنيد. مطمئن باشيد که نتيجه آن يک عمر از شما محافظت خواهد کرد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر