صفحه نخست >> سلامت تعداد نظرات: 0

افتادگي پلک و گونه و راهکارهايي براي جلوگيري از آن

به افتادگي پلک فوقاني پتوز گفته مي شود. اين افتادگي ممکن است خفيف بوده و يا تمامي مردمک را بپوشاند. در برخي موارد پتوز مي تواند ديد طبيعي را محدود و يا حتي بطور کامل مسدود نمايد.

کد خبر: 2967

زيباشو/ به افتادگي پلک فوقاني پتوز گفته مي شود. اين افتادگي ممکن است خفيف بوده و يا تمامي مردمک را بپوشاند. در برخي موارد پتوز مي تواند ديد طبيعي را محدود و يا حتي بطور کامل مسدود نمايد.
در جدا شدن پلک پائين هنگام پيري، ماهيچه هاي چشم عقب کشيده مي شوند، به طوري که پلک بر مي گردد. اين باعث مي شود که اشک به جاي پخش شدن بر چشم، روي گونه ها بريزد. در نتيجه، چشم ها خشک و آسيب پذير در برابر نور و باد مي شوند.
افتادگي پلک بالا در اثر شل شدن ماهيچه هاي بالا برندهٔ پلک اتفاق مي افتد. اين حالت ممکن است مادرزادي، ناشي از بالا رفتن سن، بعد از عمل جراحي آب مرواريد، يا به دنبال آسيب ديدن چشم باشد.
علل ديگر افتادگي پلک عبارتند از بيماري قند، وجود تومور، يا فلج موقتي عصب صورتي است. يک يا هر دو پلک ممکن است تا پوشاندن خط ديد پائين بيفتند.
براي درمان افتادگي پلک چه مي شود کرد؟
به عقب گرفتن سر يا بالا کشيدن ابروها براي ديدن بهتر کار مشکلي است. در عوض مي توانيد کارهاي ديگري بکنيد.
نوارچسب بزنيد. استفاده از نوار چسب مخصوص و کم حساسيت باز نگاه داشتن چشم (که در داروخانه ها موجود است) براي بالا کشيدن مختصر پلک از خط ديد مفيد است. اول انگشت اشاره را در گوشهٔ خارجي پلک بالا گذاشته و پلک شل شده را کمي به طرف ابرو بکشيد و آن را با استفاده از کمي چسب ثابت کنيد. مواظب باشيد که حرکات چشم را محدود نکنيد. چسب بايد آنقدر شل باشد که پلک زدن و مرطوب کردن چشم انجام گيرد.
عينک مخصوص بزنيد. عينک ساز مي تواند ميلهٔ بالشتک داري در داخل دروهٔ عينک نصب کند که پلک را بالا نگاه دارد. البته نبايد مانع پلک زدن شود.
عمل جراحي کنيد. به عنوان آخرين راه حل، پزشک ماهيچه هاي بالا برندهٔ پلک را با جراحي کوتاه مي کند. بعد از جراحي، تا مدتي قادر به بستن کامل پلک ها نخواهيد بود. در اين مدت از اشک مصنوعي در روز و پماد مرطوب کنندهٔ چشم در شب استفاده کنيد
ورزش هاي جلو گيري از پيري چشم
پوست اطراف چشم نازک‌ترين و شکننده ‌ترين پوست در تمام سطح بدن است و با توجه به اين که هنگام صحبت‌کردن با ديگران، چشم‌ها کانون توجه محسوب مي‌شوند، چين و چروک‌هاي اطراف آن به‌عنوان بزرگ ‌ترين علت پيري چهره شناخته شده‌اند.
کيست‌هاي زير چشمي نيز صدمه زيادي به چهره فرد وارد مي‌کند و باعث ايجاد قيافه‌اي آشفته و پريشان مي‌شود.
ورزش‌هاي مخصوص چشم مي‌تواند کمک زيادي به چشم‌هاي پف‌آلود کند. افتادگي پلک‌ها نيز با تمرين‌هاي مؤثر و ورزش‌هاي ضد پيري چشم، تا حد زيادي برطرف مي‌شود.
تمرين شماره ۱
دو طرف سر خود را – در قسمت گيجگاه – به آرامي با دو انگشت فشار دهيد تا عضلات آن کشيده شوند و در همين حال، مرتبا چشم‌ها را باز و بسته کنيد. اين کار را ۵ بار تکرار کنيد.
تمرين شماره۲
در حالي‌که چشم‌هايتان بسته و آرام است، به صورت قائم بنشينيد. همان‌طور که پلک چشم‌ها در تمام طول مدت ورزش بسته است، اول به پايين نگاه کرده و بعد تا جايي که ممکن است به بالا نگاه کنيد. اين حرکت را ۱۰ بار انجام دهيد.
تمرين شماره ۳
با چشم‌هاي بسته و آرام، راست بنشينيد. همان‌طور که چشم‌ها را در تمام طول تمرين بسته نگه داشته‌ايد، ابروها را تا جايي که مي‌توانيد، بالا ببريد و پلک چشم‌ها را تا حد ممکن به سمت پايين بکشيد. در همين حالت بمانيد و تا ۵ بشماريد. استراحت کنيد و اين ورزش را۵ بار تکرار کنيد.
تمرين شماره ۴
با چشم‌هاي باز و آرام، به صورت راست بنشينيد. پلک بالاي چشم‌ها را تا نيمه ببنديد و در همين حال، ابروهايتان را به سمت بالا ببريد. بعد چشم‌ها را کاملا باز کنيد تا سفيدي چشم‌ها در قسمت بالايي عنبيه ديده شود.
تمرين شماره۵
مثل سه حرکت قبلي، راست بنشينيد و در حالي‌که چشم‌هايتان باز است، سرتان را صاف نگه داريد. همان‌طور که سرتان را مستقيم نگه داشته‌ايد، اول به بالا و بعد به پايين نگاه کنيد. اين حرکت را ۱۰بار تکرار کنيد. حالا بدن و سرتان را در حالت قبلي حفظ کنيد و اين بار، به چپ و راست نگاه کنيد. اين حرکت را نيز ۱۰ بار انجام دهيد.
همين طور راه جلوگيري از افتادگي گونه‌ها
گونه‌ها معمولا شانس خوبي ندارند و به‌عنوان يک عضو فراموش‌شده، اغلب مورد بي‌توجهي قرار مي‌گيرند.آويزان شدن پوست اطراف گونه مي‌تواند سن فرد را بيشتر جلوه دهد؛ بنابراين براي جلوگيري از اين اتفاق، ورزش‌هاي زير را به‌طور مرتب انجام دهيد تا گونه‌هايي برجسته و سفت داشته باشيد و به اين ترتيب، چهره شما جوان و شاداب باقي بماند.
- صاف بنشينيد و با لب‌هاي بسته و حالتي راحت، صورت‌تان رو به جلو باشد. با استفاده از عضلات گونه، لب‌هاي خود را به جلو و عقب ببريد(در واقع لب‌ها را غنچه کنيد و دوباره به حالت عادي برگرديد). حين انجام اين ورزش با استفاده از انگشت‌ها، از به‌کارگيري عضلات گونه مطمئن شويد.
- لب‌ها را غنچه کنيد و تا ۱۰ بشماريد، استراحت کنيد و دوباره اين حرکت را تا ۱۰ بار انجام دهيد.
- با لب‌هاي بسته، لبخند آرامي بزنيد و بعد سعي کنيد گونه‌ها را به سمت داخل دهان و دندان‌ها بکشيد.
- براي انجام اين نرمش به آينه نگاه
 

نظرات بینندگان

ارسال نظر