صفحه نخست >> سلامت تعداد نظرات: 0

تناسب اندام/ چه ساعت‌هايي ورزش کنيم؟

سيد عليرضا قريشي اظهارکرد: بهترين زمان براي ورزش کردن بستگي به اوقات فراغت فرد دارد اما به لحاظ فيزيولوژيکي بهترين زمان براي تمرين بعدازظهر و از ساعت 17 تا 19 است. تنها چيزي که براي يک ورزشکار لازم است اين است که بين غذا خوردن و زمان ورزش حداقل دو ساعت فاصله باشد و همچنين يک ساعت قبل از ورزش و يک ساعت بعد از ورزش، از مصرف شيريني خودداري کند؛ چرا که اگر هدف کاهش چربي باشد ورزش کردن بي نتيجه مي شود. بنابراين در اين دوره زماني نبايد شيريني‌جات يا مايعات شيرين استفاده شود.

کد خبر: 2459

ميگنا/ عضو هيات علمي دانشگاه آزاد شوشتر گفت: به لحاظ فيزيولوژيکي بهترين زمان براي انجام تمرينات ورزشي در ساعات بعدازظهر است.
سيد عليرضا قريشي اظهارکرد: بهترين زمان براي ورزش کردن بستگي به اوقات فراغت فرد دارد اما به لحاظ فيزيولوژيکي بهترين زمان براي تمرين بعدازظهر و از ساعت 17 تا 19 است. تنها چيزي که براي يک ورزشکار لازم است اين است که بين غذا خوردن و زمان ورزش حداقل دو ساعت فاصله باشد و همچنين يک ساعت قبل از ورزش و يک ساعت بعد از ورزش، از مصرف شيريني خودداري کند؛ چرا که اگر هدف کاهش چربي باشد ورزش کردن بي نتيجه مي شود. بنابراين در اين دوره زماني نبايد شيريني‌جات يا مايعات شيرين استفاده شود.

وي ادامه داد: صبح ها هم قبل از صبحانه مي‌توان به ورزش کردن پرداخت و از تمرين‌هاي سبک شروع کرد. براي شروع ورزش توسط يک ورزشکار آماتور مدت زمان نيم ساعت کفايت مي‌کند. بعد از سه هفته هم مي‌توان تمرينات را از نيم ساعت به يک ساعت رساند و به همين روال، مدت زمان ورزش کردن را افزايش داد.
اين مدرس دانشگاه درباره ورزشکاران حرفه اي نيز توضيح داد: تمرين کردن ورزشکاران حرفه اي بستگي به زمان تمرين و برنامه‌شان دارد. حتي بعضي از ورزشکاران ممکن است روزانه دو مرتبه به ورزش بپردازند. در ورزشکاران حرفه اي هر چقدر تمرين بيشتر باشد، قطعا برايشان مفيد است و ميزان آمادگي آن‌ها را بالا مي‌برد.

وي درباره شدت تمرينات براي ورزشکاران آماتور و حرفه‌اي، گفت: ورزشکاران آماتور هرگز اقدام به ورزش شديد نکنند، چرا که مي‌تواند براي فرد خطرناک باشد و با ورزش شديد قند بدن مصرف مي‌شود، در حالي که اين افراد به دنبال چربي سوزي در بدن و کم شدن کلسترول خون هستند، بنابراين بهترين شرايط تمريني براي اين دسته از افراد، ورزش‌هاي کم‌شدت و طولاني‌مدت است.

قريشي ادامه داد: در ورزشکاران حرفه اي نيز شدت تمرينات به رشته ورزشي و زمان برگزاري مسابقات بستگي دارد. ورزشکاران حرفه اي در اردوهاي تيم‌ملي حدود چهار تا شش ساعت تمرين مي‌کنند اما يک ورزشکار که در سطح استان مسابقه مي‌دهد ممکن است صبح يا عصر به تمرين بپردازد. در ورزشکاران حرفه‌اي ميزان و شدت تمرين بستگي به آن رشته ورزشي دارد.
وي افزود: تحقيقات نشان داده است که هر چقدر رشته ورزشي پيچيده‌تر باشد نياز به ورزش بيشتري است و حداقل ساعات تمرين بايد بسيار بيشتر باشد. يعني ساليانه يک ورزشکار حرفه‌اي بايد بين 1200 تا 1600 ساعت به ورزش بپردازد تا بتواند به نتيجه‌اي که مي‌خواهد برسد اما يک ورزشکار آماتور که ورزش را آغاز کرده است، همان‌طور که گفتم از نيم ساعت، ورزش کردن را شروع کند و طي هفته‌هاي بعد به مرور، زمان ورزش را افزايش دهد و همچنين براي شروع کار از يک دوي نرم آغاز شود و نرمش‌هاي آرام انجام شود.

نظرات بینندگان

ارسال نظر