صفحه نخست >> سلامت تعداد نظرات: 0

تناسب اندام/ خطرات رژيم غذايي بسيار کم چرب

حتما شما نيز نام رژيم غذايي کم چرب را شنيده ايد و مي دانيد که برخي از رژيم هاي غذايي تاکيد شديدي بر حذف و کاهش چربي رژيم غذايي دارند ولي همه ما به خوبي مي دانيم که اعتدال و ميانه روي کليد اصلي موفقيت است و چقدر خوب است اگر هميشه ميانه روي و اعتدال را در همه امور زندگي از جمله ورزش و تغذيه خود نيز به کار بريم

کد خبر: 2296

عصر ايران/ مطالعات نشان مي دهند که اسيدهاي چرب در پوشش اعصاب به کار مي آيند و به ارتباط بهتر سلول هاي عصبي با يکديگر کمک مي نمايند و افرادي که کمبود اسيدهاي چرب امگا3 را دارند ممکن است از اختلال دو قطبي، اسکيزوفرني، اختلالات غذايي و عدم تمرکز ذهني رنج ببرند.
حتما شما نيز نام رژيم غذايي کم چرب را شنيده ايد و مي دانيد که برخي از رژيم هاي غذايي تاکيد شديدي بر حذف و کاهش چربي رژيم غذايي دارند ولي همه ما به خوبي مي دانيم که اعتدال و ميانه روي کليد اصلي موفقيت است و چقدر خوب است اگر هميشه ميانه روي و اعتدال را در همه امور زندگي از جمله ورزش و تغذيه خود نيز به کار بريم.
البته هوشيار بودن در مورد چربي رژيم غذايي قطعا خوب است به ويژه اگردر تلاش براي کاهش وزن و يا کاهش خطر ابتلا به بيماري قلبي هستيد ولي اگر به شدت از مصرف چربي ها پرهيز نماييد سلامتي تان را از جهاتي ديگر به مخاطره مي اندازيد. اگر به طور مداوم چربي دريافتي روزانه تان کمتر از 20% کل کالري دريافتي تان باشد سلامت شما را از جهات زيادي مورد خطر قرار خواهد داد و همانطور که چربي زياد نيز منجر به ظهور عوارضي چون : بيماري قلبي و سرطان و ديابت و افزايش وزن مي شود چربي بسيار کم نيز عوارضي را به همراه دارد.

در اينجا 6 نمونه از خطراتي که به همراه محدوديت شديد چربي رژيم غذايي ايجاد مي گردند را بيان مي داريم:
جذب ضعيف ويتامين ها:
مصرف رژيم هاي غذايي بسيار کم چرب مي تواند در جذب ويتامين هاي محلول در چربي ( ويتامين هاي A,D,E,K ) اختلال ايجاد کند. چرا که اين ويتامين ها محلول در چربي هستند و بدنتان براي استفاده کردن از اين ويتامين ها به چربي رژيم غذايي نياز دارد. اين ويتامين ها اغلب در کبد و بافت چربي ذخيره مي گردند و در بسياري از عملکردهاي بدن از جمله: رشد، ايمني، ترميم سلول و انعقاد خون اهميت دارند. اگر شما چربي کافي براي تامين اين ويتامين ها براي بدنتان را مصرف نکنيد ويتامين ها بدون جذب شدن از بدنتان دفع مي شوند و ممکن است در خطر کمبود ويتامين قرار بگيريد.

افسردگي:
يک رژيم غذاي بسيار کم چرب ( به ويژه داراي کمبود اسيد هاي چرب ضروري اي که بدنتان تنها از طريق رژيم غذايي مي تواند آنها را دريافت کند) ممکن است به سيستم اعصاب و روان شما آسيب بزند . هر دوي اسيدهاي چرب امگا3 و امگا 6 در بهبود روحيه و خلق و خو نقش دارند . اين مواد غذايي در توليد هورمونها و مواد شيميايي مغزي موثر هستند و برخي مطالعات جديد نشان مي دهند که دريافت کم و غير طبيعي اسيدهاي چرب با علايم افسردگي مرتبط مي باشند.
مطالعات نشان مي دهند که اسيدهاي چرب در پوشش اعصاب به کار مي آيند و به ارتباط بهتر سلول هاي عصبي با يکديگر کمک مي نمايند و افرادي که کمبود اسيدهاي چرب امگا3 را دارند ممکن است از اختلال دو قطبي، اسکيزوفرني، اختلالات غذايي و عدم تمرکز ذهني رنج ببرند.

افزايش خطر سرطان:
سرطان هاي کولون، پستان و پروستات همگي با دريافت ناکافي اسيدهاي چرب ضروري مرتبط اند . تحقيقات نشان داده اند که دريافت بالاي امگا3 تومور پروستات و رشد سلول هاي سرطاني را کند مي نمايد. اگر در رژيم غذايي تان از لحاظ چربي هاي سالم کمبودهايي وجود دارد مي تواند خطر ابتلا به سرطان را در شما افزايش دهد.

کلسترول بالا و بيماري قلبي:
رژيم هاي کم چرب همچنين در کاهش سطوح کلسترول و بيماري هاي قلبي نقش دارند. اگر رژيم غذايي تان بسيار کم چرب باشد سطوح کلسترولHDL بدنتان ( کلسترول خوب) کاهش مي يابد و اين موضوع مشکل ساز است چرا که براي پيشگيري و محافظت در برابر بيماري هاي قلبي به HDL نياز داريد و HDL کلسترول بد (LDL) را از جريان خونتان جمع مي کند و به کبدتان منتقل مي کند. وقتي نسبت HDL نامتعادل باشد خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي در شما افزايش مي يابند. اسيدهاي چرب ضروري به ويژه امگا3 مي توانند مقادير HDL را افزايش دهند و سطوح کلسترول بدن را بهبود بخشند و بدن را در برابر بيماري هاي قلبي محافظت کنند.

عدم تعادل بين درشت مغذي ها (به ويژه کربوهيدرات ها):
اگر شما چربي کافي نمي خوريد احتمال بيشتري وجود دارد که در جبران آن مقادير بيشتر از درشت مغذي هاي ديگري با نام هاي کربوهيدرات و پروتئين مصرف کنيد. اين امر تعادل کلي رژيم غذايي تان را متاثر مي کند و مي تواند منجر به ظهور عوارضي در سلامت تان گردد. يک رژيم غذايي غني از کربوهيدرات بويژه کربوهيدراتهاي ساده مي تواند اشتها و چاقي شکمي را تقويت کند و شانس توسعه ديابت نوع دو را در شما افزايش دهد. رژيم پر پروتئين بار اضافي اي را به کليه و کبد شما تحميل مي کند و همچنين مي تواند منجر به استئوپروز شود . همچنين اين نوع تغذيه مي تواند منجر به کمبودهاي غذايي گردد. راهکار اصلي براي اطمينان از تغذيه مطلوب و پيشگيري از بيماري ها رعايت اعتدال بين تمام 3 گروه درشت مغذي (چربي، کربوهيدرات، پروتئين) مي باشد.

پرخوري:
اگر اغلب اوقات در مغازه هاي اغذيه فروشي غذاهاي کم چرب و يا عاري از چربي را انتخاب مي نماييد بايد بدانيد که در حقيقت شايد اين کارتان هيچ کمکي به تلاش هاي شما در جهت کاهش وزن ننمايد ، چرا که بسياري از اين غذاهاي فر آوري شده براي بهبود طعم شان حاوي افزودني هاي شيرين و شکر مي باشند و اغلب آنها از لحاظ محتواي کالري مشابه با محصولات حاوي چربي هستند ، تحقيقات نشان مي دهند که افراد تمايل دارند اينگونه غذاها را بي خطر فرض کرده و حتي در مصرف آنها زياده روي نمايند. چربي در بهبود طعم غذا موثر است و منجر به ايجاد حس رضايت و سيري در ما مي گردد و اين امر بدين معناست که مي توانيد براي مدت زمان طولاني تري با مصرف يک وعده غذايي سير باقي بمانيد و اگر چربي از رژيم غذايي تان حذف شود ممکن است اشتهايتان تشديد شود.
در انتها با در نظر گرفتن خطرهاي مصرف نکردن چربي کافي قطعا بسيار مهم است که رژيم غذايي تان حاوي چربي کافي باشد البته تمام چربي ها خواص يکساني ندارند و برخي از آنها سالم تر و مفيد تر هستند . غذاهاي نظير : اووکادو ، روغن زيتون و روغن کانولا، بادام، ماهي ، بذرکتان همگي منابع عالي اي از چربي هاي سالم هستند. اما از طرف ديگر بايد تاکيد نمود که چربي موجود در گوشت هاي پر چرب و محصولات لبني پر چرب ، چربي ترانس( روغن هيدروژنه) و چربي اشباع مي بايست محدود گردند.

نظرات بینندگان

ارسال نظر