صفحه نخست >> سلامت تعداد نظرات: 0

شش روش براي کاهش فشار خون

فشار خون بالا يکي از عوامل خطرناک بروز حمله قلبي و سکته مغزي است، اما با تغيير سبک زندگي مي‌توان بدون مصرف دارو ميزان فشار خون را کاهش داد. کارشناسان معتقدند با ايجاد شش تغيير در سبک زندگي مي‌توان تا حد زيادي از ميزان فشار خون کاست.

کد خبر: 2171

فشار خون بالا يکي از عوامل خطرناک بروز حمله قلبي و سکته مغزي است، اما با تغيير سبک زندگي مي‌توان بدون مصرف دارو ميزان فشار خون را کاهش داد.
کارشناسان معتقدند با ايجاد شش تغيير در سبک زندگي مي‌توان تا حد زيادي از ميزان فشار خون کاست.

فشار خون بالا يکي از رايج ترين عوامل حمله قلبي و سکته مغزي در جهان است که قابل پيشگيري است. از جمله، متخصصان استراليايي مي‌گويند اگر بتوان فشار خون بالا را کنترل کرد، ميزان مرگ‌و‌مير در آن کشور 25 درصد کاهش مي‌يابد.
در مرحله اول بايد فشار خون توسط دکتر اندازه گيري شود. هر مقداري بالاتر از 120 ميلي گرم جيوه بر 80 ميلي گرم جيوه در افراد بالغ، بالاتر از نرمال در نظر گرفته مي‌شود.
براي بيشتر مردم هرچقدر ميزان فشار خون کمتر باشد، بهتر است و ميزان خطر حمله قلبي و سکته مغزي کمتر است. هرچند در مواردي که عوامل ابتلا به فشار خون ارثي است، کار زيادي نمي‌توان انجام داد اما تغيير سبک زندگي مي‌تواند تفاوت بزرگي در کاهش و يا حذف کردن داروي کاهش فشار خون ايجاد کند.

 کاهش وزن
کاهش وزن با رژيم غذايي سالم و منظم ورزش کردن مي‌تواند باعث کاهش فشار خون شود. در برخي از افراد به خصوص جوانان کاهش وزن به اندازه مصرف دارو موثر است. با هر کيلوگرم کاهش وزن، فشار خون به طور متوسط 1 تا 2 ميلي گرم جيوه کاهش مي‌يابد.

 سالم غذا خوردن
براي کاهش فشار خون، ميزان مصرف نمک را کاهش دهيد و بيشتر ميوه و سبزيجات و محصولات لبني‌کم چرب استفاده کنيد. سخت است که مصرف نمک را به اندازه‌اي که لازم است، کاهش داد. چون نمک تقريبا در تمام مواد غذايي فرآوري‌شده به خصوص در نان، غلات صبحانه و گوشت‌هاي فرآوري شده موجود است اما تحقيقات حاکي از آن است که کاهش چند گرمي نمک مصرفي در طولاني‌مدت و بدون قطع کردن مصرف محصولات فرآوري شده مي‌تواند خطر حمله قلبي و سکته مغزي را کاهش دهد.

- چگونه ميزان سديم را در رژيم غذايي‌مان کاهش دهيم:
در هنگام انتخاب يک غذا برچسب آن را بخوانيد و سعي کنيد آنهايي را انتخاب کنيد که مقدار سديم آن 120 ميلي گرم و کمتر باشد.

براي مزه دار کردن غذا بدون نمک مي‌توانيد از گياهان معطر، ادويه‌جات، ليمو يا آبليمو، سير، زنجبيل، فلفل تند يا سرکه، پياز و موسير استفاده کنيد.

ميوه‌ و سبزيجات حاوي پتاسيم، منيزيم و فيبر هستند که باعث کاهش فشار خون مي‌شود. اگر ميزان مصرفي ميوه و سبزيجات را دو برابر و ميزان نمک مصرفي خود را نصف کنيد، فشار خون سيستولي (شماره اول در اندازه گيري فشار خون، براي مثال 12 در فشار خون 12 روي 8 فشار خون سيستولي ناميده مي‌شود) شما تا 4 ميلي گرم جيوه کاهش مي‌يابد حتي اگر فشار خون نرمال داشته باشد. شواهد بسيار محکمي وجود دارد که نشان مي‌دهد افراد گياه‌خوار داراي فشار خون پايين تري هستند.

رژيم غذايي که باعث کاهش فشار خون مي‌شود به عنوان DASH (رويکرد غذايي که باعث توقف فشار خون بالا مي‌شود) شناخته مي‌شود که شامل مصرف کم گوشت، مصرف زياد ميوه و سبزي و مصرف 2 تا 3 واحد از محصولات لبني کم چرب در روز مي‌شود. يک پژوهش مهم نشان مي‌دهد که رژيم DASH همراه با کاهش وزن، ورزش بيشتر و کاهش نمک مصرفي مي‌تواند نسبت جمعيتي افراد مبتلا به فشار خون بالا را از 38 درصد به 12 درصد کاهش دهد.

 ترک کردن سيگار
خود سيگار کشيدن سبب فشار خون بالا نمي‌شود، اما به طور گسترده‌اي خطرهاي مرتبط با آن، از جمله حمله قلبي و سکته مغزي را افزايش مي‌دهد. اگر فردي مبتلا به فشار خون بالا باشد و زير 50 سال سن داشته باشد، سه برابر بيشتر از فردي غير سيگاري و هم‌سن و داراي فشار خون در معرض حمله قلبي قرار دارد. تحقيقات حاکي از آن است که کليد موفقيت در ترک سيگار، تلاش مداوم است و 7 مورد از هر 12 تلاش به موفقيت مي‌انجامد.

 ورزش بيشتر
ورزش کردن به صورت منظم و در طولاني مدت اثري همانند داروهاي کاهش فشار خون دارد و به طور متوسط 2.5 تا 4 ميلي گرم جيوه فشار خون را کاهش مي‌دهد. نيازي هم به انجام ورزش‌هاي سنگين نيست. فشار خون در زمان ورزش کردن بالا مي‌رود اما فقط به اين دليل که خون بيشتري را به ماهيچه‌هاي بدن برساند. اين نوع فشار خون تا زماني که لازم است، باقي مي‌ماند، اما مانند بيماري فشار خون پايدار نيست که براي کاهش احتياج به دارو داشته باشد. شروع کردن يک برنامه ورزشي در صورتي که مبتلا به فشار خون بالا و يا سابقه حمله قلبي و سکته مغزي هستيد، درست نيست. در مرحله اول با پزشک خود مشورت کنيد.

 کنترل ديابت
معمولا ديابت و فشار خون بالا با يکديگر ظاهر مي‌شوند. به اين خاطر که ديابت شيمي بدن را به نوعي تغيير مي‌دهد که باعث افزايش خطر ابتلا به فشار خون نيز مي‌شود. يک رژيم غذايي سالم و ورزش منظم همراه با چک آپ پزشکي مي‌تواند ميزان فشار خون را کنترل و از ابتلا به ديابت جلوگيري کند و حتي به کنترل آن کمک کند.
سلامت نيوز: شش روش براي کاهش فشار خون
سلامت نيوز/

نظرات بینندگان

ارسال نظر