صفحه نخست >> سلامت تعداد نظرات: 0

تناسب اندام/ رمز موفقيت يک رژيم لاغري

کد خبر: 1994

اگر واقع بينانه نگاه کنيم متوجه مي شويم که داشتن يک هدف مشخص و منطقي براي لاغر شدن مي تواند در حفظ تمرکز و انگيزه به شما کمک کند. فراموش نکنيد که يک برنامه يا رژيم غذايي لاغريِ خوب، برنامه اي است که شما را به سمت داشتن يک سبک زندگي سالم سوق دهد.
البته نمي توان گفت که داشتن هر نوع هدفي براي لاغر شدن مي تواند مفيد باشد. اهداف کاهش وزنِ غير واقع بينانه و فشرده (مثلا کم کردن 5کيلوگرم در هفته) مي توانند باعث تضعيف تلاش هاي شما شده و شما را نااميد کنند و يا حتي ممکن است سلامت شما را به خطر بياندازند.
داشتن روياهاي بزرگ هيچ اشکالي ندارد اما به ياد داشته باشيد که اهداف شما بايد هوشمندانه و منطقي باشند. در ادامه به نکاتي خواهيم پرداخت که دانستن آنها مي تواند به شما در مشخص کردن اهداف کاهش وزن کمک کند.

اهداف هوشمندانه داشته باشيد.
زماني که برنامه ريزي مي کنيد تمام جزئيات را به دقت بنويسيد. کي و کجا برنامه تان را انجام مي دهيد؟ براي شروع به چه چيزهايي نياز داريد؟ چگونه (به عنوان مثال) يک برنامه پياده روي را به برنامه هفتگي خود اضافه کنيد؟ جواب دادن به سوالاتي مانند اينها مي تواند به شما در پيشبرد اهدافتان کمک کند.


اهدافتان بايد قابل اندازه گيري باشند
به عنوان مثال روزانه چه مقدار مي خواهيد پياده روي کنيد؟ ورزش شما چقدر طول مي کشد؟ چند روز در هفته ورزش خواهيد کرد؟
جواب اين سوالات و سوالات مشابه را مشخص کرده و ميزان پيشرفت خودتان را يادداشت کنيد.

هر هفته نتايج به دست آمده را بررسي کنيد و نسبت به هفته هاي قبل مقايسه کنيد. آيا شما توانسته ايد به اهدافي که براي اين هفته مشخص کرده بوديد دست پيدا کنيد؟ برنامه و اهدافتان را بررسي کرده و نقاط قوت و ضعف آنها را مشخص کنيد. بر مبناي نتايج به دست آمده براي هفته ي بعد برنامه ريزي و هدف گذاري جديد انجام دهيد.
بر روي مواردي تمرکز کنيد که در دسترس هستند و به خودتان مربوط مي شوند.
اهداف را با توجه به توانايي ها و محدوديت هاي خود تعيين کنيد. تناسب اندام، سلامت جسماني، وقت آزاد و محدوديت هاي جامعه و ميزان انگيزه ي واقعي و منطقي خود را در نظر بگيريد. اين کار به شما کمک مي کند تا اهدافي واقع بينانه تر داشته باشيد.
شايد معقول ترين و بهترين هدف براي لاغر شدن، کم کردن 0.5 تا 1 کيلوگرم در هفته باشد.

برنامه زماني دقيقي داشته باشيد.
زمان بندي بسيار مهم است. مي توان گفت رمز موفقيت يک رژيم غذايي و برنامه ي لاغري موفق در زمان بندي خوب آن نهفته است. تاريخ شروع قطعي برنامه کاهش وزن خود را مشخص کنيد و دقيقا طبق همان زمانبندي کار خود را شروع کنيد. مطمئن شويد که تمام فعاليت هاي روزانه خود را مانند مدرسه، کار، تعطيلات و ... در نظر گرفته ايد. ممکن است مجبور شويد که قبل از شروع برنامه لاغري خود دست به يک سري تغييرات در ساعات کاري و زندگي روزمره تان بزنيد.
اهداف خود را به دو دسته ي اهداف کوتاه مدت و اهداف بلند مدت تقسيم کنيد و هر دو را به طور کامل و واضح مشخص کنيد. اهداف کوتاه مدت مي توانند شما را مجبور کنند که برنامه روزانه را رعايت کنيد و اهداف بلند مدت مي توانند به شما انگيزه بدهند. در واقع اهداف کوتاه مدت مانند پله هايي هستند که شما را به اهداف بلند مدتتان مي رسانند.

بر روي فرايند تمرکز داشته باشيد
بر روي فرايند انجام برنامه تمرکز کنيد نه بر روي هدف نهايي آن. به عنوان مثال انجام سه روز ورزش در هفته فرايند انجام برنامه است اما وزن مثلا 75 کيلوگرم هدف نهايي شماست. سعي کنيد تمرکز خود را بر روي سه روز ورزش در هفته قرار دهيد. اين کار باعث مي شود که رفتارها و عادت هاي روزانه خود را به تدريج اصلاح کنيد. اين کار کليد اصلي کاهش وزن به شمار مي رود.


براي شکست ها و موانع برنامه ريزي بکنيد
شکست، بخش طبيعي زندگي هر فرديست و هر کسي که در حال حاضر موفق است به احتمال زياد زماني با شکست ها و موانع زيادي رو به رو شده است و آنها را از پيش رو برداشته است. سعي کنيد اين موانع بالقوه (مانند يک وعده غذايي در يک رستوران و يا مهماني) را پيش بيني کنيد و براي مقابله با آنها استراتژي داشته باشيد.

در صورت نياز اهداف خود را مجددا ارزيابي و تنظيم کنيد
خود را براي تغيير در برنامه هايتان آماده کنيد. اگر اهداف اوليه ي خود را کوچک انتخاب کنيد ممکن است در اين زمينه با چالش کمتري مواجه شويد. به هر حال هر زمان لازم بود مي توانيد برنامه خود را به شکلي بهتر و شيوه اي درست تر براي لاغر شدن تغيير دهيد

vista

نظرات بینندگان

ارسال نظر