صفحه نخست >> سلامت تعداد نظرات: 0

شکم‌هايي که جلوتر از ما راه مي‌روند را چگونه کوچک کنيم؟

چاقي شکمي، يکي از مضرترين چاقي ها است و فرد نبايد نسبت به آن بي تفاوت باشد . به طور قطع در ميان اطرافيان و دوستان خود افرادي را مشاهده کرده ايد که از چاقي شکمي رنج مي برند و تاکنون هم به راهکارهاي مختلفي براي از بين بردن آن روي آورده اند که يا موفق نشده اند يا پس از گذشت مدتي بار ديگر چربي ها در منطقه شکم تجمع پيدا کرده است. چاقي شکمي، يکي از مضرترين چاقي ها است و فرد نبايد نسبت به آن بي تفاوت باشد، بلکه بهتر است با راهکارهاي مناسب و اصولي آن را از بين ببرد.

کد خبر: 1674

آريا/ چاقي شکمي، يکي از مضرترين چاقي ها است و فرد نبايد نسبت به آن بي تفاوت باشد .
به طور قطع در ميان اطرافيان و دوستان خود افرادي را مشاهده کرده ايد که از چاقي شکمي رنج مي برند و تاکنون هم به راهکارهاي مختلفي براي از بين بردن آن روي آورده اند که يا موفق نشده اند يا پس از گذشت مدتي بار ديگر چربي ها در منطقه شکم تجمع پيدا کرده است. چاقي شکمي، يکي از مضرترين چاقي ها است و فرد نبايد نسبت به آن بي تفاوت باشد، بلکه بهتر است با راهکارهاي مناسب و اصولي آن را از بين ببرد.
چربي معمولا به دو شکل در بدن ذخيره مي شود؛ بخشي از چربي ها که زير پوست نواحي مختلف بدن از جمله ران ها، باسن و شکم انباشته شده و قابل مشاهده است، چربي هاي زيرپوستي نام گرفته و چربي هايي که ديده نمي شوند و اطراف اندام هاي حياتي مانند قلب، ريه ها، مجاري گوارشي، کبد، قفسه سينه شکم و طحال جاي دارند، و چربي هاي احشايي ناميده مي شوند.
بسياري از افراد متوجه تجمع چربي هاي زير پوستي مي شوند ولي چربي هاي نهفته و پنهان را که قابل مشاهده نيستند، ناديده مي گيرند در حالي که اين چربي ها به مرور مي توانند مشکل آفرين شوند و گاه حتي جان فرد را به خطر بيندازند. اين چربي ها در افراد چاق يا لاغر نيز تفاوتي نمي کند و نبايد تصور کرد فقط چاق ها ممکن است دچار تجمع چربي نهفته شوند.

سرمنشا چربي هاي احشايي کجاست
وجود چربي هاي احشايي در بدن همه انسان ها طبيعي است و نقش ضربه گير را براي اندام هاي حياتي ايفا مي کند. حجم بالاي چربي هاي احشايي با افزايش فشار خون بالا، ديابت نوع 2، بيماري قلبي ، زوال عقل و انواع خاصي از سرطان ها مانند سرطان سينه و روده بزرگ ارتباط مستقيم دارد. وقتي بدن چاق مي شود، چربي از مکان مشخص خود خارج و اطراف اندام هايي مانند قلب و کبد جمع مي شود. با افزايش روند چاقي، انبارهاي ذخيره چربي تکميل مي شود و چربي هاي اضافي داخل اندام ها بخصوص در قلب رسوب مي کند.
اندازه دور کمر از مهم ترين شاخص هاي سلامت افراد است. دور کمر در زنان بايد کمتر از 88 و در مردان کمتر از 101 سانتي متر باشد تا خطر ابتلا به انواع بيماري ها کاهش يابد. چاقي در افراد معمولا به دو صورت گلابي شکل و سيبي شکل ايجاد مي شود. در نوع اول چاقي ران ها و باسن و در نوع دوم، اندازه دور کمر زياد قابل مشاهده است و به عقيده پزشکان، چاقي گلابي شکل نسبت به سيبي شکل بهتر است و خطرات کمتري براي افراد ايجاد مي کند.
چربي شکمي يکي از نشانه هاي داشتن چربي احشايي است. اين چربي هاي مضر در افرادي هم که لاغر هستند، مشاهده مي شود و بيشتر به وراثت مربوط است. اين قبيل چربي ها براثر بي تحرکي ايجاد مي شوند به طوري که فعاليت هاي بدني و ورزش باعث کاهش حجم آنها مي شود. نتايج مطالعات دانشمندان انگليسي حاکي است افرادي که فقط با تغذيه وزن خود را در حد تعادل حفظ مي کنند و ورزش نمي کنند، بيش از ديگران در معرض تجمع چربي احشايي قرار دارند. اين تحقيق نشان مي دهد در هر شرايط جسمي و وزني که هستيد نبايد ورزش و فعاليت بدني را فراموش کنيد.

چربي شکمي را از بين ببريد
چربي شکمي ديرتر از ديگر چربي هاي بدن از بين مي رود و براي رسيدن به اندامي متناسب بايد صبر و حوصله زيادي به خرج داد، اما معمولا افرادي که از چاقي شکمي رنج مي برند، صبر و حوصله ندارند و ترجيح مي دهند از راه و روشي هر چه سريع تر به اندام مناسب دست يابند. در اين ميان برخي به دليل به کار گرفتن روش هاي غير استاندارد، نتايج قابل قبولي دريافت نمي کنند و گاه زيان هايي مي بينند.
ورزش و فعاليت بدني، يکي از مؤثرترين روش ها براي کاهش چربي شکمي است. چهار روز در هفته ورزش ايروبيک ، پياده روي طولاني مدت در طول روز يا راه رفتن روي تردميل، دوچرخه سواري و قايقراني از ورزش هاي بسيار موثر است.
فعاليت هاي متوسط که حدود 30 دقيقه و سه بار در هفته انجام شود نيز باعث بالا رفتن ضربان قلب و کاهش چربي شکمي مي شود و تجمع اين قبيل چربي ها را کند مي کند. ورزش صبحگاهي بيش از هر زمان ديگري باعث سوزاندن کالري بدن مي شود.
هيچ رژيم غذايي خاصي نمي تواند در از بين بردن چربي هاي شکمي اثر آني داشته باشد ولي با کاهش وزن ناشي از تغيير در رژيم غذايي روزانه، کم کم چاقي شکمي از بين مي رود. مصرف غذاهاي سرشار از فيبر به اين روند کمک مي کند، به طوري که مصرف روزانه ده گرم فيبر محلول باعث تشکيل چربي احشايي کمتري در ناحيه شکم مي شود.
شکر و مواد قندي دشمن بدن هستند و مصرف آنها در حجم بالا مي تواند باعث اضافه وزن و چاقي شود. با کاهش مصرف کالري روزانه و استفاده از انواع پروتئين ها، سبزيجات ، غلات و جايگزيني مواد مضر با مفيد، مي توان از تشکيل چربي هاي احشايي جلوگيري کرد. استفاده از برخي چاشني ها مانند دارچين در قهوه و چاي به عنوان ادويه در غذا، مي تواند جايگزين مناسبي براي مواد قندي به شمار رود.
ترشح مقدار بالاي هورمون کورتيزول يکي از عوامل کليدي در بروز چاقي دور کمر و شکم است. در اين ميان، استرس يکي از عوامل ترشح بالاي اين هورمون به شمار مي رود. با بروز چنين حالتي، ترشح زياد کورتيزول باعث تجمع و ذخيره چربي در ناحيه شکم مي شود.
خواب کافي مانع تجمع چربي هاي احشايي در بدن و چاقي شکمي مي شود. مطالعات نشان مي دهد افرادي که شب ها بين شش تا هفت ساعت مي خوابند، کمتر از ديگران دچار چاقي شکمي مي شوند. بي خوابي، روند توليد هورمون ها را تغيير مي دهد؛ به طوري که روي ميزان هورمون کورتيزول که باعث بروز حساسيت انسوليني مي شود، تاثير مي گذارد. حساسيت انسوليني يکي از دلايل چاقي شکمي است. بنابراين خوابيدن هفت ساعت در طول شب، يکي از راه هاي رسيدن به اندام متناسب است.
افرادي که قصد دارند لاغر شوند، بهتر است وعده صبحانه را يکي از اصلي ترين وعده هاي غذايي خود در طول روز قرار دهند. صبحانه خوردن ميزان هورمون انسولين و کلسترول بد خون (LDL) را در حد متعادل نگه مي دارد. مواد پروتئيني، غذاهاي حاوي فيبر شامل تخم مرغ ، کره بادام زميني، ميوه هاي تازه و سبزيجات، بهترين انتخاب براي وعده صبحانه است. مصرف ويتامين C از جمله راهکارهايي است که به کاهش چاقي شکمي کمک مي کند.

در زمان استرس که ترشح هورمون کورتيزول افزايش مي يابد، ويتامين C مقدار اين هورمون را به حد تعادل مي رساند و در تبديل چربي به انرژي در بدن موثر است. اگر جزو افرادي هستيد که شرايط زندگي و کاري پراسترسي داريد، مصرف ويتامين C روزانه خود را افزايش دهيد.

مصرف چربي مفيد، نقش موثري در کاهش چربي شکمي دارد. عاملي که باعث تجمع چربي شکمي مي شود، مصرف مواد قندي فراوان است ولي چربي مفيدي مانند امگا 3 ، روغن سالمون و روغن گردو به حفظ بدني سالم کمک مي کند.
از آنجا که برخي افراد حوصله کافي ندارند و ترجيح مي دهند راه چند ماهه يا چند ساله را يکشبه طي کنند، به مصرف قرص هاي لاغري و ديگر روش هاي کاهش وزن روي مي آورند، ولي پيروي از چنين روش هايي تبعات جبران ناپذيري براي آنها به بار مي آورد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر