صفحه نخست >> سلامت تعداد نظرات: 0

بدن ما به چه مقدار کلسيم نياز دارد؟

سايت «هلث لاين» در مطلبي به ارائه اطلاعات بيشتر و حقايق مهمي در مورد اين ماده معدني حياتي و دوز مورد نياز روزانه آن براي حفظ سلامت بدن پرداخته که به شرح زير است:

کد خبر: 1663

صبحانه آنلاين/ سايت «هلث لاين» در مطلبي به ارائه اطلاعات بيشتر و حقايق مهمي در مورد اين ماده معدني حياتي و دوز مورد نياز روزانه آن براي حفظ سلامت بدن پرداخته که به شرح زير است:

- بدن نمي‌تواند کلسيم توليد کند.
بدن انسان براي انجام بسياري از عملکردهاي حياتي خود به کلسيم نياز دارد. اين ماده معدني نقش مهمي در انتقال پيام‌هاي عصبي و همچنين تنظيم فشارخون بازي مي‌کند. همچنين کلسيم عنصر مهمي براي حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها است. در حقيقت مي‌توان استخوان‌ها را محل ذخيره کلسيم به حساب آورد که در صورت عدم وجود ميزان کافي آن در رژيم غذايي، بدن مجبور مي‌شود نياز خود را از استخوان‌هايش تامين کند.

لازم است افراد در رژيم‌هاي غذايي روزانه از خوراکي‌هاي حاوي کلسيم يا در صورت نياز طبق تجويز پزشک از مکمل‌هاي آن مصرف کنند. از جمله مواد خوراکي حاوي ميزان بالاي کلسيم مي‌توان به محصولات لبني، سبزيجاتي همچون کلم پيچ و بروکلي و ماهي‌هاي استخوان‌دار اشاره کرد.

- بدن ما از کلسيم براي انجام بسياري از عملکردها و فعاليت‌هاي حياتي خود استفاده مي‌کند.
طبق اعلام انجمن سرطان آمريکا زنان مي‌توانند براي کاهش شدت علائم مربوط به پيش از قاعدگي از کلسيم مصرف کنند. همچنين انجمن تغذيه انگليس اعلام کرده است کلسيم مي‌تواند به تنظيم فشارخون کمک کند که در کاهش احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي مهم است. هر چند نقش آن در عملکرد کليه‌ها مستلزم انجام مطالعات بيشتر است. همچنين گاهي اوقات از کلسيم در درمان گزيدگي‌هاي عنکبوت‌هاي سمي استفاده مي‌شود هر چند طبق نتايج برخي بررسي‌ها اين يکي از کاربردهاي خاص ماده معدني کلسيم است که نسبت به ديگر مواد دارويي کارآيي کمتري دارد.

- بدن روزانه به ميزان مشخصي کلسيم نياز دارد.
موسسه ملي سلامت توصيه مي‌کند که افراد بزرگسال روزانه به مصرف 1000 ميلي گرم کلسيم نياز دارند. همچنين مصرف آن براي زنان بالاي 50 سال 1200 ميلي گرم در روز توصيه مي‌شود.

- اگر به اندازه کافي کلسيم مصرف نکنيد گرفتار پوکي‌استخوان و بيماري‌هاي ديگر خواهيد شد.
مصرف ميزان پاييني از کلسيم موجب مي‌شود تراکم استخوان‌ها کاهش يابد و در نتيجه احتمال شکستگي‌هاي ناشي از بيماري پوکي استخوان تشديد شود. پوکي‌استخوان به طور خاص در زنان مسن شايع است و به همين دليل لازم است نسبت به مردان کلسيم بيشتري مصرف کنند.

- دو نوع توصيه شده مکمل‌هاي کلسيم موجود هستند.
در صورتي که ميزان کلسيم مورد نياز بدن از مصرف مواد خوراکي حاوي آن تامين نشود مصرف مکمل کلسيم يک گزينه مناسب به حساب مي‌آيد. کربنات کلسيم و کلسيم سيترات دو نوع توصيه شده مکمل‌هاي کلسيم موجود در بازار هستند. هر چند مصرف آنها مي‌تواند با عوارض جانبي همچون يبوست و نفخ شکم همراه باشد. همچنين ممکن است اين مکمل‌ها در روند جذب ديگر مواد خوراکي‌ها و داروها خلل ايجاد کند. شکل ديگر کلسيم، کلسيم گلوکونات است. اگرچه اين نوع از مکمل کلسيم خيلي رايج نيست مصرف آن براي رفع کمبود کلسيم توصيه مي‌شود و لازم است به همراه غذا مصرف شود.

- کلسيم مي‌تواند عامل سرطان يا درمان آن باشد.
متخصصان در حال بررسي نقش کلسيم در کمک به بروز سرطان يا پيشگيري از آن هستند. نتايج يک مطالعه جديد نشان مي‌دهد کلسيم مي‌تواند در رشد سلول‌هاي سرطاني در برخي انواع سرطان‌ها همچون پروستات نقش داشته باشد. همچنين مي‌تواند در کاهش خطر ديگر انواع سرطان‌ها همچون سرطان پستان موثر باشد.

- بدن براي جذب کلسيم به ويتامين D نياز دارد.
يک نکته مهم در مورد کلسيم اين است که بدن براي جذب آن نياز به مصرف ويتامين D دارد. مي‌توان مقدار قابل توجهي از خوراکي‌هاي حاوي کلسيم مصرف کرد اما در صورتي که سطح ويتامين D در بدن کافي نباشد نمي‌توان از فوائد آن بهره برد.
کلسيم يک ماده مغذي و ضروري براي حفظ سلامت بدن است که همچون ديگر مواد معدني و مغذي بايد در مصرف آن کنترل دقيقي انجام شود و در مصرف آن افراط يا تفريط نشود.

نظرات بینندگان

ارسال نظر