صفحه نخست >> سرگرمی تعداد نظرات: 0

ماشين شناس/ بررسي «مزدا» CX-5 مدل 2015

کد خبر: 3592

ماشين شناس/ اگر به دنبال خريد خودرويي جمع و جور اما کاربردي با قيمت مناسب هستيد، يک کراس‌اوور SUV کوچک بهترين گزينه به شمار مي‌رود. مصرف سوخت مناسب، طراحي داخلي زيبا و با کيفيت، ايمني زياد، و کيفيت رانندگي بي‌نظير، ويژگي‌هايي هستند که مزدا CX-5 مدل 2015 را به يکي از پرطرفدارترين خودروهاي اين کلاس تبديل مي‌کنند. با وجود تمام ويژگي‌ها و امکانات، اين مدل از مزدا زندگي را براي شما راحت مي‌سازد؛ چرا که CX-5 خودرويي است که مي‌توان از آن هم براي داخل شهر و رسيدگي به امور روزانه و هم براي مسافرت استفاده کرد. پيشرانه 2.5 ليتري آن نيز، که در بيشتر تيپ‌ها به صورت استاندارد عرضه مي‌شود، نه تنها قدرت و شتاب کافي را در اختيار راننده قرار مي‌دهد، بلکه از نظر مصرف سوخت سردمدار کلاس خود مي‌باشد. سواري نرم، کابين ساکت و آرام، صندلي‌هاي راحت، فرمان‌پذيري دقيق و هندلينگ اسپرت، شاسي‌بلند ژاپني را به خودرويي ايده‌آل براي مسافرت تبديل مي‌کند. البته بايد توجه داشته باشيد که هيچ خودرويي کامل و بي‌عيب نيست و همواره نقطه ضعف‌هايي در محصولات کمپاني‌هاي مختلف خودروسازي مشاهده مي‌شود؛ مزدا CX-5 نيز، از اين قاعده مستثنا نيست و يکي از بزرگ‌ترين ايرادات وارد بر آن به کيفيت نه چندان مناسب نمايشگر آن بازمي‌گردد که در مقايسه با رقبا، گرافيک متوسط، چيدمان نامناسب منوها و عدم امکان بالا و پايين رفتن در نقشه (در تيپ‌هاي مجهز به مسيرياب ماهواره‌اي) کار با آن را کمي سخت و دشوار مي‌سازد؛ کيفيت صداي سيستم صوتي نيز، رضايت‌بخش نيست؛ پيشرانه 2 ليتري تعبيه شده در تيپ Sport آن، علي‌رغم مصرف سوخت پايين، قدرت کافي در اختيار راننده قرار نمي‌دهد و به همين دليل به شما پيشنهاد مي‌کنيم اگر قصد مسافرت يا حمل بارهاي زياد و سنگين را داريد، از پيشرانه 2.5 ليتري استفاده کنيد.

در کلاس کراس اوورهاي کوچک گزينه‌هاي بسياري وجود دارد که حتما بايد پيش از خريد آنها را بررسي کنيد. يکي از گزينه‌هاي مطرح در اين کلاس، هوندا CR-V است که با عرضه فضاي مناسب، طراحي داخلي زيبا و با کيفيت، و رانندگي راحت خريداران بسياري را به سوي خود مي‌کشد. فورد Escape با طراحي داخلي زيباي خود و امکان سفارش پيشرانه مجهز به توربوشارژر، همچنين تويوتا RAV4 با کابين جادار و عملکرد خوب در بزرگراه‌ها، از ديگر گزينه‌‌هايي هستند که بايد مد نظر قرار دهيد. اگر به دنبال کراس‌اووري کوچک با قابليت آف‌رود هستيد، جيپ چروکي و سوبارو Forester گزينه‌هاي خوبي محسوب مي‌شوند. با وجود تمام مزايا و نقاط قوت رقبا، مزدا CX-5 مدل 2015 خودرويي است که تحت هر شرايطي عملکرد خوبي از خود نشان مي‌دهد و مي‌تواند رضايت شما را جلب کند.

طراحي بدنه و امکانات رفاهي
مزدا CX-5 مدل 2015 شاسي بلندي جمع و جور است که با ظرفيت پنج سرنشين و در سه تيپ Sport، Touring و Grand Touring به بازار عرضه مي‌شود. تيپ پايه Sport با تجهيزاتي چون رينگ‌هاي 17 اينچي، امکانات تمام برقي، تهويه مطبوع، کروز کنترل، قابليت تنظيم ارتفاع صندلي راننده، فرمان تلسکوپي با قابليت خم شدن به چپ و راست، صندلي عقب تاشو به نسبت 40/60، سيستم صوتي با قابليت پخش CD و مجهز به چهار بلندگو، پورت صوتي کمکي و رابط USB/iPod به صورت استاندارد در اختيار خريداران قرار مي‌گيرد. با سفارش پکيج Bluetooth Audio مي‌توانيد از امکاناتي چون اتصال بلوتوث تلفن همراه و سيستم صوتي، نمايشگر لمسي، راديو HD، راديو اينترنتي Pandora، هشدار خودکار تصادف، قابليت خواندن پيغام‌هاي متني (SMS) و کنترل صوتي بهره‌مند شويد.
چراغ‌هاي مه‌شکن، سنسورهاي پارک عقب، و استارت از راه دور (در مدل‌هاي مجهز به گيربکس اتوماتيک) از جمله تجهيزاتي هستند که به صورت مجزا در اختيار خريداران قرار مي‌گيرند. تمامي تجهيزات تيپ Sport به همراه پکيج Bluetooth Audio در تيپ Touring به چشم مي‌خورد. پيشرانه قوي‌تر، دسترسي و استارت بدون کليد، دوربين ديد عقب، هشدار نقاط کور، قابليت تنظيم صندلي راننده در شش حالت، صندلي عقب تاشو به نسبت 40/20/40، سيستم صوتي مجهز به شش بلندگو، تودوزي پارچه‌اي عالي، و روکش چرمي فرمان از ديگر تجهيزات استاندارد اين تيپ به شمار مي‌روند. سانروف و سيستم صوتي پيشرفته Bose با نه بلندگو تجهيزاتي هستند که در صورت سفارش پکيج Moonroof & Bose Audio در اختيار شما قرار مي‌گيرند. در تيپ Grand Touring علاوه بر تجهيزات Touring، رينگ‌هاي 19 اينچي، چراغ‌هاي جلو خودکار، برف پاک‌کنهاي خودکار، آينه‌هاي مجهز به گرمکن، کنترل آب و هواي اتوماتيک دو نقطه‌اي، صندلي‌هاي جلوي مجهز به گرمکن و تودوزي چرم ديده مي‌شود.
پکيج Technology که در هر دو تيپ Touring و Grand Touring قابل سفارش است، تجهيزاتي چون سيستم ترمز هوشمند شهري، چراغ‌هاي جلوي زنون خودکار و قابل تنظيم، آينه الکتروکروميک، مسيرياب و راديو ماهواره‌اي به خودروي شما افزوده مي‌شوند. گفتني است، دو مورد آخر به صورت جداگانه نيز، عرضه مي‌شوند؛ همچنين، با سفارش اين پکيج براي تيپ Touring برف‌پاک‌کن‌هاي خودکار نيز در اختيار شما قرار مي‌گيرند.

قدرت و عملکرد موتور
تيپ Sport اين کراس‌اوور ديفرانسيل جلو با پيشرانه چهار سيلندر 2 ليتري عرضه مي‌شود که قدرتي معادل 155 اسب‌بخار و گشتاوري در حدود 203 نيوتن‌متر در اختيار آن قرار مي‌دهد. گيربکس شش سرعته دستي به صورت استاندارد و اتوماتيک به صورت سفارشي براي مزدا CX-5 Sport عرضه مي‌شود که در صورت سفارش سيستم چهار چرخ محرک، فقط مي‌توانيد از گيربکس اتوماتيک استفاده کنيد. در ارزيابي‌هاي صورت گرفته، مزدا CX-5 مجهز به پيشرانه 2 ليتري و سيستم چهار چرخ محرک توانست طي 9.7 ثانيه به سرعت 100 کيلومتر بر ساعت دست يابد که براي خودرويي در اين کلاس بسيار کند است. سازمان EPA مصرف سوخت اين کراس‌اوور جمع و جور را در مدل‌هاي ديفرانسيل جلو مجهز به گيربکس اتوماتيک حدود 9.5 ليتر در سيکل ترکيبي (10.5 ليتر در شهر و 8.5 ليتر در بزرگراه) و براي مدل‌هاي مجهز به گيربکس دستي 9.5 ليتر در سيکل ترکيبي و 7.8 ليتر در بزرگراه عنوان کرده است. در مدل‌هاي مجهز به گيربکس اتوماتيک و سيستم چهار چرخ محرک، مصرف سوخت به 9.8 ليتر در سيکل ترکيبي (10.9 ليتر در شهر و 8.8 ليتر در بزرگراه) مي‌رسد. کمپاني سازنده در تيپ Sport AWD (ساخته شده پس از مي 2014) و دو تيپ Touring و Grand Touring از پيشرانه چهار سيلندر 2.5 ليتري استفاده کرده است که با توليد نيرويي معادل 184 اسب‌بخار و گشتاوري در حدود 251 نيوتن‌متر، آنها را به پيش مي‌راند. گيربکس شش سرعته اتوماتيک به صورت استاندارد عرضه مي‌شود و هر دو سيستم چهار چرخ محرک و تمام چرخ محرک براي تيپ‌هاي Touring و Grand Touring قابل سفارش مي‌باشند. در ارزيابي‌هاي صورت گرفته، مزدا CX-5 مجهز به پيشرانه 2.5 ليتري و سيستم تمام چرخ محرک توانست طي 8 ثانيه به سرعت 100 کيلومتر بر ساعت دست يابد که براي خودرويي در اين کلاس بسيار قابل قبول مي‌باشد. سازمان EPA نيز، مصرف سوخت اين خودرو را 10.13 ليتر در سيکل ترکيبي (10.9 ليتر در شهر و 8.5 ليتر در بزرگراه) براي مدل‌هاي ديفرانسيل جلو و 10.5 ليتر در سيکل ترکيبي (11.5 ليتر در شهر و 9.12 ليتر در بزرگراه) براي مدل‌هاي مجهز به سيستم AWD تخمين زده است. اگرچه تمامي تيپ‌هاي مزدا CX-5 مدل 2015 با قدرت بکسل 907 کيلوگرم به بازار عرضه مي‌شوند، اما در تيپ‌هاي مجهز به موتور 2 ليتري بکسل کردن چنين باري پيشنهاد نمي‌شود.

ايمني
ترمزهاي ضدقفل، کنترل کشش و پايداري، و کيسه هواي جانبي و پرده‌اي براي صندلي‌هاي جلو از جمله تجهيزات ايمني استاندارد در تمام تيپ‌هاي مزدا CX-5 مدل 2015 به شمار مي‌روند. همچنين، شما مي‌توانيد از سيستم هشدار تصادف در تيپ پايه به صورت سفارشي و در دو تيپ ديگر، به همراه هشدار نقاط کور، به صورت استاندارد بهره‌مند شويد. سيستم ترمز هوشمند شهري نيز، که به صورت سفارشي در دو تيپ Touring و Grand Touring عرضه مي‌شود، با استفاده از يک سنسور ليزري و تا سرعت 30 کيلومتر بر ساعت، موانع ثابت پيش رو از جمله خودروهاي پارک شده يا عابرين پياده را تشخيص مي‌دهد و در صورت وجود احتمال برخورد و عدم واکنش مناسب راننده، سيستم ترمز خودرو را به صورت خودکار فعال مي‌کند. در تست ترمز انجام گرفته، مزدا CX-5 Grand Touring مجهز به تايرهاي چهار فصل، موفق شد با سرعت 100 کيلومتر بر ساعت پس از طي 37 متر متوقف شود که کمي بهتر از متوسط اين کلاس مي‌باشد. در تست تصادف صورت گرفته، مزدا CX-5 موفق به کسب پنج ستاره ايمني در مجموع، برخورد از جلو و بغل شد. طراحي صندلي‌ها و پشت سري‌ها نيز از نظر محافظت از گردن رتبه "خوب" را از آن خود کردند.

طراحي داخلي و امکانات خاص
تمامي تيپ‌هاي مزدا CX-5 مدل 2015 از طراحي داخلي جذاب، مدرن و کاربردي بهره مي‌برند. خودروساز ژاپني در طراحي داخلي اين کراس‌اوور کوچک دقيق و حساب‌شده عمل کرده و به جاي استفاده از تزئينات چوبي نامرغوب يا کروم براق، آن را در کمال سادگي و با مواد مرغوب و سطوح نرم تزئين کرده است که همين امر، حس خوبي در سرنشينان ايجاد مي‌کند. کيلومترشمار مشکي با اعداد سفيد رنگ، از ديگر جلوه‌هاي بصري CX-5 به شمار مي‌رود.
از سوي ديگر، نمايشگر لمسي کوچک کراس‌اوور ژاپني که مي‌توان آن را با يا بدون مسيرياب ماهواره‌اي سفارش داد، گاهي اوقات کند عمل مي‌کند؛ نرم‌افزار مسيريابي TomTom نيز، اگرچه شما را به مقصد مي‌رساند، اما عدم امکان بالا و پايين بردن نقشه و گرافيک نه چندان مناسب آن در مقايسه با رقبا، کار با آن را کمي سخت مي‌سازد. قابليت تنظيم ارتفاع صندلي راننده و قرار دادن آن در حالت دلخواه، موقعيت رانندگي خوبي را براي رانندگان فراهم مي‌آورد و راحتي صندلي‌هاي جلوي آن در سفرهاي طولاني مدت، کاملا محسوس است.
صندلي عقب جادار بوده و فضاي پاي مناسبي را در اختيار سرنشينان قرار مي‌دهد. اگرچه کفي صندلي عقب براي بزرگسالان کمي تخت به نظر مي‌رسد، اما کمپاني سازنده با استفاده از يک مکانيزم خاص در تيپ‌هاي Touring و Grand Touring، کفي صندلي را قبل از تا شدن پشتي پايين مي‌آورد و بدين ترتيب، فضاي مسطحي را براي قرار دادن اجسام بزرگ فراهم مي‌آورد. حجم صندوق اين کراس‌اوور در حالت عادي حدود 963 ليتر است که با تا کردن صندلي عقب، اين مقدار به 1,840 ليتر افزايش پيدا مي‌کند.

تجربه رانندگي
پيشرانه 2 ليتري مزدا CX-5 اگرچه بر روي کاغذ عملکرد خوبي از خود نشان مي‌دهد، اما در دنياي واقعي و هنگام سبقت گرفتن، آن‌طور که بايد و شايد رضايت راننده را جلب نمي‌کند. به همين دليل، اکثر خريداران اين کراس‌اوور کوچک پيشرانه چهار سيلندر 2.5 ليتري را که هم از نظر قدرت و هم مصرف سوخت مناسب است، ترجيح مي‌دهند. گيربکس شش سرعته اتوماتيک نيز، با تعويض دنده‌هاي نرم و سريع خود، يکي از بهترين گزينه‌هاي موجود در اين کلاس به شمار مي‌رود. گيربکس دستي نيز، اگرچه عملکرد خوبي از خود نشان مي‌دهد، اما به دليل اين‌که فقط با پيشرانه 2 ليتري عرضه مي‌شود، کارايي چنداني ندارد. عملکرد بي‌نظير سيستم ترمز، تعليق و فرمان در تمامي شرايط و حتي جاده‌هاي پر پيچ و خم رضايت راننده را جلب مي‌کند. اين مزداي کوچک در بزرگراه‌ها نيز، عالي عمل کرده و صداي کابين آن، با وجود پيشرانه 2.5 ليتري، قابل چشم‌پوشي است.

نظرات بینندگان

ارسال نظر