صفحه نخست >> سرگرمی تعداد نظرات: 0

خوش رکاب/ معرفي کاميون داف LF

کد خبر: 1541

 

 

 
1 خودرو/ کاميون داف LF جديد، هر چيزي که از يک کاميون مدرن و امروزي انتظار داريد را برآورده مي‌کند. سرعت و چالاکي آن بي نظير است و کيفيت سواري نيز عالي است. اين کاميون براي حمل و توزيع مواد طراحي شده است و بارگيري و تخليه آن به سرعت و بدون هيچ زحمتي انجام مي‌گيرد. اين کاميون توانايي آن را دارد که در ترافيک سنگين به راحتي تردد کند. در مدل جديد، طراحي داخلي به طور کامل مورد بازنگري قرار گرفته و به راحتي راننده اهميت زيادي داده شده است. براي اين که عملکرد بالا برود نيز چندين نوع موتور، گيربکس و کفي به خريداران عرضه مي‌شود.

طراحي بدنه
براي کاميوني که در مناطق شهري تردد مي‌کند، برخورداري از ظاهري جذاب و گيرا از اهميت خاصي برخوردار است، و اين موضوع از چشم تيم طراحي کمپاني داف پنهان نمانده است. طراحي بدنه کاميون داف LF بيسار زيبا و چشم نواز است و با کارآمدي، راحتي و ايمني بالاي اين کاميون سنخيت دارد. طراحي جلو پنجره به گونه اي است که نشان مي‌دهد اين کاميون عضوي از خانواده سري CF و سري XF است. بالاي پنل کرومي که روي آن لوگوي کمپاني داف نقش بسته است، فضايي وجود دارد که شرکت هاي حمل و نقل مي‌توانند نام و يا آرم شرکت خودشان را روي آن بنويسند. خصوط منحني اطراف کابين، خصوصيات آيروديناميک آن را بالا مي‌برند و تضمين مي‌کنند که دستگيره هاي درب تميز و بدون گرد و خاک باقي بمانند. طلق چراغ هاي جلو نشکن هستند و از جنس Lexan ساخته شده اند. چراغ هاي مخصوص رانندگي در روز نيز به صورت سفارشي قابل خريداري هستند. سپر گالوانيزه نيز باعث مي‌شود کابين از هرگونه آسيبي به دور باشد. از آن جايي که ديد خوب راننده، به ويژه در مناطق شهري، از اهميت بالايي برخوردار است، کاميون LF جديد ديدي عالي از جلو و طرفين در اختيار راننده قرار مي‌دهد. در هر طرف از کابين، چندين آينه جانبي به گونه اي قرار گرفته اند که ديد را بالا مي‌برند و احتمال بروز هرگونه تصادف و برخوردي را کاهش مي‌دهند.
کاميون داف LF با سه نوع کابين به بازار عرضه مي‌شود که عبارتند از:
يک کابين بدون فضاي خواب به طول 160 سانتيمتر
يک کابين بدون فضاي خواب با طول بيشتر 200 سانتيمتري
يک کابين يک تخته با طول 200 سانتيمتر
عرض همه کابين ها 2,130 ميليمتر است که باعث مي‌شود اين کاميون در مناطق شهري از قابليت مانور بالايي برخوردار باشد، به خصوص که دايره چرخش تايرها نيز کم است. بسته به نوع کابين، کابين بر روي پايه هايي انعطاف پذير از جنس لاستيک سوار شده است که در بالاي کمک فنرها و ضربه گيرها تعبيه شده اند.

طراحي داخلي
در دنياي حمل و نقل گفته مي‌شود يک راننده خوب، راننده اي است که جايش راحت باشد. شايد به همين علت است که کابين داخلي کاميون داف LF جديد نيز مانند کاميون داف XF راحت است و دست کمي از آن ندارد. حاصل کار نيز چيزي نيست جز اين که محيط کار بسيار راحتي براي راننده فراهم مي‌شود. به لطف استفاده از رنگ هاي گرم، راننده احساس مي‌کند داخل خانه خودش نشسته است. مواد اوليه اي که براي ساخت کابين از ان ها استفاده شده است به راحتي تميز مي‌شوند، به همين خاطر، کابين هميشه تميز و مرتب باقي مي‌ماند. صندلي ها تنظيمات زيادي دارند، پنل ابزار نيز رنگ هاي روشن و درخشاني دارد و خواندن آن راحت است، دکمه هاي کنترلي زيادي نيز روي غربيلک فرمان تعبيه شده اند، سيستم سرمايشي و گرمايشي بسيار قوي است و توانايي آن را دارد تا دماي کابين را به سرعت به دماي دلخواه راننده برساند.
هنگام حمل و توزيع کالا، اغلب لازم است که راننده در طي روز چندين و چند بار از کاميون پياده و دوباره سوار بشود، به همين خاطر درب هاي کاميون داف LF به گونه اي طراحي شده اند که 90 درجه باز مي‌شوند و بسيار سبک هستند. ارتفاع کابين از سطح زمين (با رينگ هاي 17.5 اينچي) فقط 89 سانتيمتر است. ارتفاع از سطح زمين کابين هايي که به رينگ هاي 19.5 و 22.5 اينچي مجهز هستند نيز به ترتيب 98 و 111 سانتيمتر است. راننده کاميون هايي که براي توزيع کالا مورد استفاده قرار مي‌گيرند، به محفظه هاي زيادي براي نگهداري لوازم و اسباب و اثاثيه احتياج دارند، به همين خاطر، در بالاي موتور يک محفظه بزرگ تعبيه شده است که مي‌توان آن را قفل کرد. چنانچه کاميون به گيربکس اتوماتيک AS-Tronic مجهز باشد، فضاي خالي ديگري در کنار راننده فراهم مي‌شود که مي‌توان از آن براي گذاشتن دسته فاکتور و يا دفترچه يادداشت استفاده کرد. علاوه بر اين، روي پنل درب ها، ديواره پشتي کابين و بالاي شيشه جلو نيز محفظه هايي براي گذاشتن اسباب و اثاثيه وجود دارد.

قدرت و عملکرد موتور
تأمين نيروي پيشران داف LF بر عهده دو موتور کاملاً جديد گذاشته شده است که يکي از اين موتورها، موتور PACCAR PX-5 است. اين موتور چهار سيلندر است و 4.5 ليتر حجم دارد و براي تأمين نيروي يک کاميون توزيع درون شهري مناسب است. اين موتور در سه نوع در اختيار مشتريان قرار مي‌گيرد که توان خروجي آن ها از 152 تا 213 اسب بخار متغير است. اين موتور با استاندارد Euro 6 مطابقت دارد و گازهاي آلاينده بسيار کمي توليد مي‌کند، از طرفي از مصرف سوخت بسيار کمي نيز برخوردار است. موتور PACCAR PX-5 بسيار قابل اعتماد و در عين حال بسيار اقتصادي و کم هزينه است. اين موتور پس از پيمودن هر 100 هزار کيلومتر به تعميرات دوره اي نياز دارد. فيلترها نيز پس از پيمودن 320,000 کيلومتر (يا 5 سال) نياز به تعويض دارند.

موتور ديگري که براي تأمين نيروي پيشران اين کاميون مورد استفاده قرار مي‌گيرد، موتور PACCAR PX-7 است که به تازگي ارتقا پيدا کرده است. اين موتور شش سيلندر است و 6.7 ليتر حجم دارد و در چهار نوع در اختيار مشتريان قرار مي‌گيرد که قادرند بين 223 تا 314 اسب بخار نيرو توليد کنند. اين موتور قوي با نوع عملکرد کاميون داف LF سنخيت زيادي دارد. اين موتور قوي و کارآمد است و نرم و تميز کار مي‌کند، علاوه بر اين، بسيار کم به تعمير نياز پيدا مي‌کند. يک کاميون توزيع بايد کارش را بدون مشکل انجام بدهد و همين اصل مبناي طراحي موتور PX-7 قرار گرفته است. هزينه پايين تعمير و نگهداري نيز از ديگر مزاياي اين موتور به شمار مي‌رود. اين موتور پس از پيمودن 100 هزار کيلومتر به تعميرات دوره اي نياز پيدا مي‌کند، فيلترها نيز پس از پيمودن 320,000 کيلومتر (يا پنج سال) نياز به تعويض پيدا مي‌کنند.
به منظور اين که موتورهاي PACCAR کم مصرف باشند و با استاندارد آلايندگي Euro 6 نيز مطابقت داشته باشند، در کنار فناوري هاي پيشرفته اي قرار گرفته اند. اين موتورها به مبدل کاتاليستي SCR و يک فيلتر مخصوص مجهز شده اند. سيستم پاشش سوخت نيز بسيار پيشرفته است و قبل و بعد از پاشش سوخت، فشار بالايي ايجاد مي‌کند. اين امر باعث مي‌شود احتراق بهتر باشد و سوخت پاک تر و سريع تر بسوزد، حاصل کار نيز اين است که مواد آلاينده و سر و صداي بسيار کمي توليد مي‌شود. مبدل کاتاليستي SCR نيز به گونه اي طراحي شده است تا دماي مناسبي در سيستم اگزوز ايجاد کند. اين مبدل داراي نوعي روکش خاص است که به آن اجازه مي‌دهد در دماهاي مختلف، عملکرد خوبي داشته باشد و اين بدان معناست که موتور در دماهاي مختلف قادر است با بالاترين راندمان کار کند.

کفي کاميون داف LF به طور کامل مورد بازنگري قرار گرفته است تا بسيار محکم باشد و کيفيت سواري را بالا ببرد ، البته سبک بودن و جادار بودن نيز مد نظر طراحان قرار داشته است. کفي کاملاً تخت است و براي اين که با کاربردهاي مختلف مطابقت داشته باشد، داراي فاصله محورهاي مختلفي است. شايد مهمترين نوآوري که در مورد اين کفي فولادي به چشم مي‌خورد، يکپارچه بودن آن است که باعث مي‌شود وزن بسيار کمي داشته باشد. تجهيزاتي نظير مخازن باد و کنترلرهاي برقي ترمز در قسمت داخلي کفي قرار گرفته اند و جاي خالي زيادي براي قرار دادن تاير زاپاس و جعبه ابزار فراهم شده است. الگوي قرارگيري سوراخ ها بر روي کفي نيز به گونه اي است که هرگونه ساختاري را مي‌توان به راحتي روي آن نصب کرد. منبع AdBlue (منبع محتوي مايع اگزوز) به صورت استاندارد يک منبع 25 ليتري است ولي به صورت سفارشي مي‌توان يک منبع 50 ليتري نيز خريداري کرد. باک نيز با ظرفيت هاي مختلفي از 115 ليتري گرفته تا 430 ليتري به بازار عرضه مي‌شود. جنس باک نيز مي‌تواند بنا به سفارش مشتري، از پلاستيک يا آلومينيوم باشد.

کمپاني داف، کاميون LF را در وزن هاي مختلف به بازار عرضه مي‌کند. مدلي که به رينگ هاي 17.5 اينچي مجهز است مي‌تواند بين 4,180 تا 8,300 کيلوگرم بار حمل کند. چنانچه اين کاميون به رينگ هاي 19.5 اينچي مجهز باشد، قادر خواهد بود بين 9,750 تا 11,570 کيلوگرم بار حمل کند. به منظور اين که اين کاميون از عهده هر کاري بر بيايد، مشتري ها مي‌توانند فاصله محورهاي مختلفي را سفارش بدهند. اين فاصله محوري براي مدل سبک بين 3 تا 4.5 متر و براي مدل متوسط بين 3.25 تا 6.30 متر قرار دارد. در مورد مدل سنگين نيز اين فاصله به 3.45 تا 6.25 متر مي‌رسد.

در مجموع مي‌توان گفت کاميون داف LF از ساختار و قابليت مانور بسيار خوبي برخوردار است، وزن آن بسيار کم است و به آن اجازه مي‌دهد ظرفيت و کارايي زيادي داشته باشد. از طرفي، کابين آن نيز راحتي راننده را تضمين مي‌کند. صندلي هاي جديد تنظيمات زيادي دارند. غربيلک فرمان نيز داراي دکمه هاي کنترلي زيادي است و چيدمان دکمه ها بر روي داشبورد نيز بسيار زيبا و منطقي است. در وسط داشبورد يک نمايشگر رنگي 5 اينچي قرار دارد که اطلاعات مهم مربوط به موتور و کاميون را در 32 زبان براي راننده به نمايش مي‌گذارد. سپر گالوانيزه و صفحه محافظ رادياتور مي‌توانند ضربات خفيف را جذب کنند. پلکان نيز به گونه اي طراحي شده است که سوار و پياده شدن راحت و ايمن باشد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر