صفحه نخست >> سرگرمی تعداد نظرات: 0

آموزش خودرو

عيب‌يابي خودرو به زبان ساده؛ تست‌هاي سلامت خودرو

در اين مطلب از سري مطالب عيب‌يابي خودرو به زبان ساده، برخي‌‌ تست‌هاي رايج روي اجزاي تشکيل‌دهنده خودرو را به طور خلاصه جمع‌بندي و تقديم حضورتان مي‌کنيم.

کد خبر: 1201

عصر خودرو/ در اين مطلب از سري مطالب عيب‌يابي خودرو به زبان ساده، برخي‌‌ تست‌هاي رايج روي اجزاي تشکيل‌دهنده خودرو را به طور خلاصه جمع‌بندي و تقديم حضورتان مي‌کنيم.

تست‌هاي رايج روي اجزاي تشکيل‌دهنده خودرو به شرح زير مي باشند:

تست صفحه کلاچ:
ابتدا ترمز دستي را کشيده و در حالي که خودرو را در دنده يک قرار داده‌ايد، به آهستگي پاي خود را از روي پدال کلاچ برداريد.
در صورت خاموش‌شدن خودرو، صفحه کلاچ سالم است.
اگر خودرو به آهستگي حرکت کرد و خاموش نشد، ايراد از رگلاژ ترمز‌دستي است.
اگر خودرو خاموش نشد، صفحه کلاچ خراب است و نياز به تعويض دارد.

تست سوختگي لنت‌هاي کلاچ:
با خودرويتان به رانندگي بپردازيد و هر از گاهي عمل نيم کلاچ را انجام دهيد.
وجود بوي سوختگي و در شرايطي دود سفيد، حکايت از درگيري ناقص و ضعيف صفحه کلاچ با فلايويل و در نتيجه آن سوختگي لنت کلاچ دارد.

تست کمک فنر:
پاي خود را در گوشه‌اي از سپر خودرو قرار داده (يا گذاشتن دست روي لبه گلگيرها) و با وارد آوردن فشار، خودرو را به سمت پايين هدايت کنيد. حال پا يا دست را برداشته و به بازگشت خودرو به حالت اوليه توجه کنيد. اگر خودرو در يک مرحله بدون مکث و روان به حالت اوليه برگشت، سيستم تعليق سالم است و مشکلي ندارد، اما اگر آن قسمت خودرو که با فشار شما به سمت پايين هدايت شده بود، با نوسان بالا آمد، کمک فنر آن قسمت فرسوده و معيوب است. اين کار را در هر چهار گوشه خودرو انجام داده و به برگشت خودرو به مرحله اول توجه فرماييد.

تست فيوز:
ابتدا يک متر سيسم افشان، يک عدد لامپ سقف پرايد، گيره سوسماري و يک دستگاه فازمتر ساده چراغ‌دار ولتاژ AC را تهيه کرده و سپس طبق مراحل پيش مي‌رويم تا يک دستگاه جهت تست فيوزها بسازيم. پيچ فازمتر را باز کرده و قطعات داخلي آن را که شامل فنر، مقاومت و لامپ مي‌شوند، خارج کنيد. لامپي که تهيه کرده‌ايد را درون فاز‌متر قرار دهيد و سيم افشان را به يک سمت فنري که از درون فازمتر خارج کرديد، وصل کنيد، سپس فنر را مجددا وارد ‌فازمتر کرده و روي لامپ قرار دهيد. حال پيچ (درپوش) فازمتر را سوراخ کرده و بعد از عبور سيم افشان از سوراخ، آن را ببنديد. در مرحله آخر نيز گيره سوسماري را به سر سيم وصل کنيد. دستگاه تستر فيوز شما آماده است. اکنون مي‌توانيد با اتصال گيره به بدنه و سر فازمتر به فيوزها، فيوز معيوب را شناسايي کنيد.

تست‌هاي باتري:
براي تست وضعيت شارژ در باتري‌هاي اسيدي، دانسيته اسيد هر خانه باتري را توسط هيدرومتر و ميزان ولتاژ توليدي باتري را توسط ولت‌متر اندازه‌گيري کنيد.
اگر باتري خوابيد براي آنکه دريابيد که مشکل از باتري است يا دينام، ابتدا يک باتري سالم را ‌روي خودرويتان امتحان کنيد و ببينيد که دينام توانايي شارژ کردنش را دارد يا خير و يا باتري را خارج کرده و با دستگاه زير شارژ قرار دهيد و حال ببينيد که باتري بعد از مدتي شارژ شده است يا نه. در راه اول اگر همچنان باتري شارژ نشد، مشکل از دينام و يا ديگر اجزاي مرتبط است. عيب پيش آمده از جمله پارگي سيم‌ها، کنده شدن اتصالات، سوختن سيم پيچ، تمام شدن زغال، خرابي آفتامات و.‌.‌. را جست‌وجو و رفع کنيد. در راه دوم نيز اگر باتري همچنان از پذيرش و نگهداري شارژ خودداري مي‌کرد، مشکل از خود باتري است.

محکم بودن بست‌ها و تسمه دينام، عدم خوردگي کابل‌ها و قطب باتري‌ها و همچنين عدم شکستگي بدنه و ميزان مناسب الکتروليت‌ را با بررسي چشمي مورد توجه قرار دهيد.
براي برطرف‌کردن شارژ سطحي با کمک آسان‌ترين روش، اجازه دهيد باتري تازه شارژ شده، 2 تا 3 ساعت کار نکند، سپس به مدت 5 دقيقه چراغ‌هاي جلو را در حالت نور بالا روشن کنيد.

اگر تست‌کننده بار باتري در اختيار داريد، مي‌توانيد براي از بين بردن شارژ سطحي، باري به اندازه نصف جريان CCA باتري را به مدت 15 ثانيه به باتري اعمال کرده و سپس 5 دقيقه صبر کنيد.

تست سوخت‌رساني کاربراتوري:
هرگاه اطمينان حاصل کرديد که در باک، سوخت وجود دارد و سيستم برق و جرقه خودرو نيز سالم هستند، اما خودرو همچنان روشن نمي‌شود، لوله بنزين کاربراتور را جدا کنيد و استارت بزنيد. در صورتي که بنزين از لوله خارج شد، نشانه سالم بودن پمپ بنزين است. حال فيلتر کاربراتور را در آورديد، آن را بررسي کنيد تا از نظر ظاهري دستخوش تغييري نشده باشد. تميزش کنيد و سرجايش ببنديد.

سوپاپ سوزني شناور را نيز باز کرده، بررسي کنيد و اگر نقصي داشت، رفع عيب کنيد. اگر در اين قسمت‌ها نيز عيبي مشاهده نشد، مخلوط بودن آب با بنزين را بررسي کنيد. در حالتي که استارت زديد اما سوخت از مدار يا اصلا خارج نشد يا مقدار آن ناچيز بود، مدار ما بين باک و کاربراتور ايراد دارد. اين ايراد مي‌تواند نشانه وجود رسوب در مدار يا خوردگي و شکستگي آن باشد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر