صفحه نخست >> سرگرمی تعداد نظرات: 0

چرا روزهاي اول هفته، خسته و کلافه‌ايم؟

خوابيدن تا ديروقت، در روزهاي تعطيل آخر هفته، مي‌تواند خواب شما را دچار اختلال کند و حال و حوصله را از شما بگيرد. حتي اسمي هم براي اين حالت پيدا شده: تاخير جت اجتماعي! بنا بر نظر متخصص خواب و مدير بيمارستان اختلالات خواب نيويورک، شلبي فردمن هريس، اين تاخير جت اجتماعي بسيار شايع است. در واقع اين مسئله يک اختلال خواب نيست که مردم را به خاطرش به کلينيک بکشاند، اما براحتي متوجه مي‌شويم که اين مردم آنهايي نيستند که هر روز زمان مشخصي از خواب بيدار مي‌شوند.

کد خبر: 1104

پنجره خلاقيت/ خوابيدن تا ديروقت، در روزهاي تعطيل آخر هفته، مي‌تواند خواب شما را دچار اختلال کند و حال و حوصله را از شما بگيرد. حتي اسمي هم براي اين حالت پيدا شده: تاخير جت اجتماعي!
بنا بر نظر متخصص خواب و مدير بيمارستان اختلالات خواب نيويورک، شلبي فردمن هريس، اين تاخير جت اجتماعي بسيار شايع است. در واقع اين مسئله يک اختلال خواب نيست که مردم را به خاطرش به کلينيک بکشاند، اما براحتي متوجه مي‌شويم که اين مردم آنهايي نيستند که هر روز زمان مشخصي از خواب بيدار مي‌شوند.
اين مسئله با يک تعريف مشخص مي‌شود: بيدار ماندن تا ساعات پاياني شب‌هاي تعطيل و خوابيدن تا ظهر در روزهاي بعد مي‌تواند ساعت بدن ما را از نظم هميشگي خود منحرف کند. هر چقدر شما بتوانيد ساعات خواب بدن خود را متعادل نگاه داريد و حتي آن را در تعطيلات آخر هفته هم حفظ کنيد بدن و روان شما سالم‌تر خواهد ماند.
همه اين‌ها به اين خاطر اتفاق مي‌افتد که ما ريتم ساعت داخلي بدن و ساعات خواب و بيداريمان را از دست مي‌دهيم. ماندن در تخت خواب هم‌‌ همان اثر را دارد. شما شبهاي تعطيل آخر هفته را دير مي‌خوابيد و ساعت بدنتان را در زمان متفاوتي قرار مي‌دهيد.
وقتي اولين شب تعطيلي فرا مي‌رسد، زماني که بدنتان به ساعات خواب و بيداري هميشگي‌اش نزديک‌تر است برنامه هميشگي خود را در پيش بگيريد و‌‌ همان ساعت هميشگي بخوابيد و از دير خوابي‌هاي مخصوص تعطيلات پرهيز کنيد. شما در تعطيلات غذاهاي متفاوتي مي‌خوريد، تحرکات متفاوتي داريد و بيدار ماندن بيش از ساعت هميشگي بدنتان را به خطر مي‌اندازد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر