صفحه نخست >> سرگرمی تعداد نظرات: 0

نام‌هاي X1، X3، X4، X5 و X6 افزايش يافته

ماشين شناس/ آنچه درباره شاسي بلندهاي BMW نمي دانيد!

در اواخر قرن بيستم کمپاني خودروسازي باواريايي به فکر توليد شاسي‌بلند افتاد و بي ام و X5 ثمره اين اتفاق بود و براي اولين بار ۱۵ سال پيش يعني در سال ۱۹۹۹ توليد شد. نحوه نام‌گذاري محصولات شاسي‌بلند اين کمپاني به صورت يک عبارت دو کاراکتري بوده که کاراکتر اول آن را حرف X تشکيل داده و کاراکتر دوم آن يک عدد يک رقمي است. اکنون شاسي‌بلندهاي BMW در اين مدت از يک مدل به پنج مدل به نام‌هاي X1، X3، X4، X5 و X6 افزايش يافته و به زودي قرار است دو مدل ديگر به نام‌هاي X2 و X7 به سبد محصولات اين کمپاني اضافه شود. در سال گذشته ميلادي مجموع توليدات

کد خبر: 1033

بانک اطلاعات خودرو/ در اواخر قرن بيستم کمپاني خودروسازي باواريايي به فکر توليد شاسي‌بلند افتاد و بي ام و X5 ثمره اين اتفاق بود و براي اولين بار ۱۵ سال پيش يعني در سال ۱۹۹۹ توليد شد. نحوه نام‌گذاري محصولات شاسي‌بلند اين کمپاني به صورت يک عبارت دو کاراکتري بوده که کاراکتر اول آن را حرف X تشکيل داده و کاراکتر دوم آن يک عدد يک رقمي است. اکنون شاسي‌بلندهاي BMW در اين مدت از يک مدل به پنج مدل به نام‌هاي X1، X3، X4، X5 و X6 افزايش يافته و به زودي قرار است دو مدل ديگر به نام‌هاي X2 و X7 به سبد محصولات اين کمپاني اضافه شود. در سال گذشته ميلادي مجموع توليدات سري X اين کمپاني که شامل چهار مدل مي‌شود نزديک به نيم ميليون دستگاه (۴۶۲۵۷۵ دستگاه) بوده است. هفته گذشته اين کمپاني بزرگ آلماني پانزدهمين سالگرد توليد شاسي‌بلندهاي خود را با گردهم آوردن شاسي‌بلندهاي در حال توليدش جشن گرفت. به همين دليل هفته‌نامه دنياي‌خودرو نيز با همکاري پرشيا خودرو (نمايندگي فروش و خدمات پس از فروش BMW در ايران) تمام مدل‌هاي شاسي‌بلند BMW موجود در ايران را به يک جا جمع کرد تا اين اتفاق مهم را به کمپاني BMW تبريک بگويد. لازم به ذکر است که اين گردهمايي بزرگ‌ترين گردهمايي شاسي‌بلندهاي BMW در ايران بوده که تمام مدل‌هاي موجود در ايران از قبيل X1، X3، X5 و X6 را شامل مي‌شود. اين هفته به مناسبت اين سالگرد نگاه مفصلي خواهيم داشت به محصولات شاسي‌بلند BMW در ايران و جهان.

ريش سفيد شاسي‌بلندهاي ب‌ام‌و
اين شاسي‌بلند عنوان اولين، با تجربه‌ترين و بزرگ‌ترين شاسي‌بلند BMW را با خود يدک مي‌کشد. BMW X5 که در کلاس شاسي‌بلند بزرگ لوکس قرار دارد براي اولين بار در سال ۱۹۹۹ با کد E53 بر روي پلت‌فرم BMW سري ۵ توليد شد و اکنون ۱۵ سال از توليد اين خودرو مي‌گذرد و در حال حاضر سومين نسل آن در حال توليد است. نسل دوم اين شاسي‌بلند در سال ۲۰۰۶ با کد E71 جايگزين نسل اول شد و بعد از ۷ سال در سال ۲۰۱۳ سومين نسل با کد F15 روي کار آمد. همچنين کمپاني BMW از سال ۲۰۱۰ تا سال گذشته ميلادي به مدت سه سال مدل M پاور نسل دوم X5 را به تعداد ۸۹۷۴ دستگاه توليد کرد. چند روز پيش نيز خبر توليد مدل M پاور نسل سوم آن از سال آينده ميلادي به عنوان محصول ۲۰۱۶ آغاز خواهد شد.
در اين يکي دو سال اخير کم‌کم پاي اين شاسي‌بلند آلماني به کشورمان باز شده بود که قانون جديد واردات خودرو به کشور مانع از ورود آن شد. چون X5 در ضعيف‌ترين حال از يک پيشرانه ۳ ليتري سود مي‌برد که شامل قانون واردات خودرو به کشورمان نمي‌شود. اين شاسي‌بلند هم زمان با ورودش به بازار و در حال حاضر جزو خودروهاي ميلياردي مي‌باشد. اصلي‌ترين رقباي X5 را مي‌توان مرسدس‌بنز M کلاس، لندروور رنجروور اسپرت، آئودي Q7، پورشه کاين و … دانست که از ميان آن‌ها تنها پورشه کاين در بازار خودرويي کشورمان حضور دارد البته الان ديگر کاين هم نمي‌تواند وارد بازار خودرويي کشورمان شود .X5 تنها شاسي‌بلند BMW بود که از نظر فروش نتوانست به پاي رقباي خود در بازار ايران برسد که مهم‌ترين دليل آن را مي‌توان عمر کوتاه اين خودرو به بازار کشورمان دانست. سال گذشته ميلادي ۱۰۷۲۳۱ دستگاه X5 توليد شد اما پر رونق‌ترين سال X5 را بايد ۲۰۰۷ دانست که ۱۲۰۶۱۷ دستگاه از آن توليد شد.

معروف‌ترين شاسي‌بلند ب‌ام‌و در ايران
بي ام و X3 دومين شاسي‌بلند کمپاني BMW بوده و در کلاس شاسي‌بلندهاي لوکس متوسط از جانب BMW ايفاي نقش مي‌کند. توليد X3 با کد E83 بر روي پلت‌فرم BMW سري ۳ از سال ۲۰۰۳ آغاز شده و تاکنون ۱۱ سال بدون وقفه توليد شده است.
بعد از گذشت ۷ سال از توليد اولين X3 يعني در سال ۲۰۱۰ نسل دوم آن با کد F25 بر روي خط توليد قرار گرفت و چندي پيش کمپاني BMW فيس‌ليفت نسل دوم X3 را به عنوان محصول ۲۰۱۵ معرفي کرد که به سرعت توسط پرشيا خودرو وارد بازار ايران هم شد. بي ام و X3 ميهمان قديمي بازار کشورمان بوده و بهتر است به جاي استفاده از واژه ميهمان آن را عضو ثابت بازار کشورمان خطاب کنيد. اکنون يک دهه است که X3 در بازار کشورمان حضور داشته و هميشه جزو شاسي‌بلندهاي لوکس موفق در کشورمان بوده است.

از مهم‌ترين رقباي اين باواريايي مي‌توان به مرسدس‌بنز GLK، آئودي Q5، لکسس RX، ولوو XC60 و … اشاره کرد. در ميان شاسي‌بلندهاي BMW در ايران X3 سخت‌ترين کار را پيش رو دارد زيرا با سه رقيب اصلي يعني مرسدس‌بنز GLK، لکسس RX و ولوو XC60 روبروست. البته فروش مرسدس‌بنز GLK و ولوو XC60 در ايران از لحاظ تعداد قابل مقايسه با X3 نبوده اما لکسس RX را مي‌توان يک رقيب جدي براي آن دانست. البته X3 شانس آورده چون لکسس RX در ضعيف‌ترين حالت خود از يک پيشرانه ۳٫۵ ليتري سود مي‌برد که با توجه به قوانين واردات خودرو حجم موتورش يک ليتر بيشتر از حد مجاز است و ديگر نمي‌تواند وارد بازار خودرويي ايران شود.
در سال ۲۰۱۳ BMW X3 با ۱۵۷۳۰۳ دستگاه توليد با اينکه رکورد توليد خود را در يک سال شکست اما باز هم نتوانست به رکورد برادر کوچک‌تر خود X1 دست پيدا کند. لازم به ذکر است نسل فعلي X3 در کارخانه BMW در شهر اسپارتانبرگ واقع در کاروليناي جنوبي ايالات متحده آمريکا توليد مي‌شود. در حال حاضر X3 با ۵ سال گارانتي توسط پرشيا خودرو به قيمت ۴۰۵ ميليون تومان به فروش مي‌رسد. اين در حالي است که مدل فيس‌ليفت آن از ۴۳۰ تا ۴۵۰ ميليون تومان قيمت دارد.

خاص‌ترين ب‌ام‌و شاسي‌بلند
همه علاقه‌مندان به BMW نمايشگاه خودروي فرانکفورت سال ۲۰۰۷ را به خوبي به ياد دارند. زماني که کمپاني BMW از کانسپت عجيب خود رونمايي کرد. اين خودرو BMW X6 Concept نام داشت و به دليل طراحي عجيب و غريبش خيلي‌ها آن را خودرويي متعلق به دهه‌هاي آينده مي‌دانستند. اما کمپاني BMW در يک واکنشي عجيب اين شاسي‌بلند منحصربه‌فرد را تنها يک سال بعد توليد کرد. در حال حاضر X6 را مي‌توان خودروي صاحب سبکي دانست که پايه‌گذار يک کلاس خودرويي جديد است. خيلي‌ها X6 را شاسي‌بلند کوپه مي‌نامند که دليلش فرم خاص طراحي ستون C آن است. بي ام و X6 براي اولين بار در سال ۲۰۰۸ با کد E71 و بر روي پلت‌فرم BMW X5 توليد شد. امسال نيز پس از گذشت شش سال از توليد اين خودرو نسل دوم آن با کد F16 وارد کار شده است.
رقباي نزديک X6 را مي‌توان اينفينيتي FX و آکورا ZDX دانست اما بسياري آن را با پورشه کاين و مرسدس‌بنز ML نيز مقايسه مي‌کنند. بي ام و X6 در ايران به موفقيت خوبي دست يافت و تعداد قابل توجهي از آن به فروش رفت. البته در اين يکي دو سال اخير X6 هم جزو خودروهاي ميلياردي بازار شده و از نظر قيمت در کنار برادر خود BMW X5 قرار گرفته است.

کم حجم‌ترين پيشرانه X6 3 ليتري بوده و با وضع قانون جديد واردات خودرو به کشور ديگر نمي‌توانيم شاهد نسل جديد اين خودرو به صورت پلاک ملي در کشورمان باشيم. البته جاي نگراني نيست چون پرشيا خودرو يک جانشين مناسب براي X6در بازار ايران دارد. BMW X4 که جديدترين شاسي‌بلند BMW است را مي‌توان مقياس کوچک‌تري از X6 دانست که مشکلي با قانون جديد واردات خودرو ندارد. سال گذشته ميلادي ۳۶۶۸۸ دستگاه X6 در کارخانه اسپارتنبرگ BMW توليد شده اما رکورد توليد اين خودرو در يک سال ۴۶۴۰۴ دستگاه بوده که مربوط به سال ۲۰۱۰ ميلادي است. بي ام و X6 در کنار X5 تنها شاسي‌بلندهاي BMW هستند که مدل‌هاي M پاورشان توليد مي‌شود.
X6M براي اولين بار در سال ۲۰۱۰ هم زمان با X5M توليد شد که توليدش تا سال جاري ميلادي ادامه داشت. در اين ۴ سال ۱۰۶۷۸ دستگاه از آن توليد شد و از سال آينده ميلاديX6M پر پايه نسل دوم X6 توليد خواهد شد.

کوچک‌ترين و پرفروش‌ترين X
بي ام و X1 کوچک‌ترين عضو خانواده X بوده و از ۵ سال پيش به عضويت اين خانواده در آمده است. بي ام و X1 براي اولين بار در سال ۲۰۰۹ با کد E84 و بر روي پلت فرم BMW سري يک توليد شده و چهارمين شاسي‌بلند BMW محسوب مي‌شود. X1 از جمله BMWهايي است که از جانب کمپاني مرسدس‌بنز رقيبي نداشته و از مهم‌ترين رقباي آن مي‌توان به آئودي Q3اشاره کرد. اين باواريايي کوچک در بازار ايران بي‌رقيب بوده و با فروش بالايي که دارد يکه‌تاز کلاس شاسي‌بلندهاي کوچک لوکس در ايران است. مدل‌هاي ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ BMW X1 با ۵ سال گارانتي توسط پرشيا خودرو در ايران به ترتيب ۳۳۶ ميليون تومان و ۲۷۹ الي ۳۶۸ ميليون تومان عرضه مي‌شوند. X1 به همراه X3 و X4 سه شاسي‌بلند BMW هستند که با پيشرانه‌هاي زير ۲۵۰۰ سي‌سي نيز توليد مي‌شوند و از اين به بعد تنها اين سه شاسي‌بلند از خانواده X اين کمپاني باواريايي مي‌توانند در ايران عرضه شوند. X1 با جثه کوچکي که دارد به تازگي يک رکورد بزرگ را به نام خود ثبت کرده است. اين شاسي‌بلند کوچک در سال ۲۰۱۳ با ۱۶۱۳۵۳ دستگاه توليد موفق شد رکورد بيشترين توليد شاسي‌بلندهاي BMW در يکسال را بشکند. اين رکورد قبل از سال ۲۰۱۳ در دست X3 بود که در سال ۲۰۱۲ ۱۴۹۸۵۳ دستگاه از آن توليد شده بود. رسيدن X1 به اين رکورد مهم نشان از محبوبيت بالاي اين شاسي‌بلند شهري است که اين موفقيت در کشورمان نيز به خوبي مشهود است.X1 نيز مانند X3 مدل M پاور نداشته اما مانند برادر بزرگ‌ترش مدل M پکيج آن عرضه مي‌شود که در کشورمان هم قابل دسترس است. در مدل‌هاي M پکيج محصولات BMW در ظاهر به المان‌هاي M مجهز مي‌شوند که زيبايي آن‌ها را چند برابر مي‌کند.

جديدترين شاسي‌بلند ب‌ام‌و
پنجمين و جديدترين عضو سري ايکس بي ام و، X4 نام دارد. خودرويي که ادامه‌دهنده راه X6 در مقياسي کوچک‌تر بوده و از يک طراحي شبيه به آن سود مي‌برد. بنابراين با دومين شاسي‌بلند لوکس اسپرت کمپاني BMW طرف هستيم. البته اين بار هم خبري از کمپاني رقيب، مرسدس‌بنز نبوده از رقباي اصلي X4 تنها مي‌توان به پورشه ماکان تازه کار و لندروور رنجروور اووک پر افتخار اشاره کرد. اما موفقيت X4 قبل از آمدنش به ايران تضمين شده است. چون هيچ يک از رقباي X4 در ايران وجود نداشته و با تکيه بر محبوبيت X6 در کشورمان فروش بالاي اين باواريايي تازه وارد دور از انتظار نيست. فقط به شرطي که مانند E کلاس کابريولت جديد قيمت غير منطقي نداشته باشد!

اين شاسي‌بلند که براي اولين بار امسال با کد F26 و بر روي پلت‌فرم X3 ساخته شده به زودي قرار است پا به خيابان‌هاي کشورمان بگذارد تا در غياب رقبايش در ايران مانند برادر کوچک‌تر خود X1 خوش بدرخشد. در حال حاضر از بين مدل‌هاي X4 تنها دو مدل ۲۰i و ۲۸i مي‌توانند وارد ايران شوند که مدل ۲۰i به دليل پيشرانه ضعيف‌تري که دارد با سليقه ما ايراني‌ها سازگار نيست.
پس مي‌ماند مدل ۲۸i که داراي يک پيشرانه ۴ سيلندر خطي ۱۹۹۷ سي‌سي مجهز به سوپر شارژر است. X4 28i حدود ۲۴۵ اسب‌بخار قدرت در ۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰ دور در دقيقه و ۳۵۰ نيوتن‌متر گشتاور در ۱۲۵۰ تا ۴۸۰۰ دور در دقيقه توليد مي‌کند. گيربکس ۸ سرعته اتوماتيک وظيفه انتقال قدرت به همه چرخ‌ها را بر عهده داشته و اين خودروي اسپرت تنها ۶٫۴ ثانيه زمان نياز دارد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت برسد و حداکثر تا ۲۳۲ کيلومتر بر ساعت سرعت مي‌گيرد. مصرف سوخت اين شاسي‌بلند در هر ۱۰۰ کيلومتر در شهر ۸٫۷ ليتر بوده و در اتوبان تنها ۵٫۹ ليتر بنزين مي‌سوزاند. مدل‌هاي M اسپرت اين BMW به رينگ‌هاي ۲۰ اينچي اسپرت مجهز بوده و از نظر ظاهري بسيار زيبا هستند.

بزرگ‌ترين شاسي‌بلند در راه است
سبد محصولات شاسي‌بلند BMW يک خودروي بسيار مهم کم دارد و آن شاسي‌بلند فول سايز است. کلاس شاسي‌بلندهاي فول‌سايز لوکس يکي از متنوع‌ترين کلاس‌هاي خودروهاي لوکس بوده و از خودروهاي موجود در اين کلاس مي‌توان به کاديلاک اسکاليد، لينکلن ناويگيتور، لندروور رنجروور، مرسدس‌بنز GL، لکسس LX، اينفينيتي QX و … اشاره کرد. کمپاني BMW نيز به فکر توليد شاسي‌بلند فول سايز بوده و گفته مي‌شود اين شاسي‌بلند فول‌سايز باواريايي با نام X7 تا دو سه سال آينده توليد شود. در حال حاضر تصاوير رندري زيادي از X7 توسط طراحان منتشر شده اما هنوز چهره نهايي اين خودرو مشخص نشده است. البته گفته مي‌شود کمپاني رقيب يعني آئودي نيز به فکر يک شاسي‌بلند فول سايز با نام Q9 هست تا از قافله شاسي‌بلندهاي فول سايز لوکس عقب نماند

و به زودي شاسي‌بلند دو درب
از شماره يک تا ۷ در سري X محصولات BMW پر شده اما جاي عدد ۲ خالي است يعني X2 هم تاکنون مانند X7 توليد نشده اما BMW فکر توليد آن را نيز در سر دارد. همان طور که از نام گذاري کمپاني BMW مشخص است شاسي‌بلندهايي که با اعداد زوج نام‌گذاري مي‌شود اسپرت يا بهتر است بگوييم عجيب و غريب هستند مانند X6 و X4! بنابراين بايد از X2 انتظار يک شاسي‌بلند اسپرت يا غيرمنتظره را داشته باشيم! همين طور هم هست. چون تصاوير رندري که تاکنون از اين خودرو توسط طراحان منتشر شده بيشتر يک شاسي‌بلند دودرب را به تصوير کشيده است! بله يک شاسي‌بلند کوپه با ابعادي جمع و جور که قطعاً قيمت پايين‌تري نسبت به X6 و X4 خواهد داشت. چهره نهايي اين خودرو هنوز مشخص نشده و براي ديدن چهره واقعي آن بايد دو سه سالي را صبر کنيم.
 

نظرات بینندگان

ارسال نظر