صفحه نخست >> سبک زندگی تعداد نظرات: 0

روانشناسي/ چگونه مي توان خوشحال تر زندگي کرد؟

واضح است که توجه به چيزهاي مثبتي که براي ما اتفاق افتاده اند به ايجاد تفکر مثبت و خوش بينانه کمک خواهد کرد. هر روز فهرستي از چيزهاي خوب و بدي که در طول روز با آنها روبرو شده ايد تهيه کنيد. طريقه ديگر فکر کردن راجع به اين چيزها مي تواند نوعي نگرش باشد. به خودتان گوشزد کنيد که اوضاع آنقدرها هم بد نيست. مطمئنا پس از مدتي به اين باور خواهيد رسيد که واقعا اوضاع آنقدرها که فکر مي کرده ايد بد نيست.

کد خبر: 3330

عصر ايران/ نعمت هايي را که خداوند به شما عطا کرده است بشماريد
واضح است که توجه به چيزهاي مثبتي که براي ما اتفاق افتاده اند به ايجاد تفکر مثبت و خوش بينانه کمک خواهد کرد. هر روز فهرستي از چيزهاي خوب و بدي که در طول روز با آنها روبرو شده ايد تهيه کنيد. طريقه ديگر فکر کردن راجع به اين چيزها مي تواند نوعي نگرش باشد. به خودتان گوشزد کنيد که اوضاع آنقدرها هم بد نيست. مطمئنا پس از مدتي به اين باور خواهيد رسيد که واقعا اوضاع آنقدرها که فکر مي کرده ايد بد نيست.

لازم است افراد بدبين اطمينان حاصل کنند که تاثير نگاه به نيمه پر ليوان موقتي نيست. هرچه بيشتر به چيزهاي خوب توجه کنيد، مهارت مغز شما براي توجه به چيزهاي مثبت بيشتر خواهد شد. در واقع از طريق تمرين مي توان مغز خود را به مثبت ديدن عادت داد. حتما امتحان کنيد. شايد در ابتدا اين کار بيهوده به نظر برسد (واقعا چه نيازي هست بنويسيم که ناهار امروز خوشمزه بوده است؟)، اما پس از مدتي خواهيد ديد که فهرست چيزهاي مثبتتان طولاني تر خواهد شد.

خود را کنترل کنيد
معمولا احساسات خود را با صفاتي مانند "غير قابل کنترل" توصيف مي کنيم. اما روانشناسان به درستي اين صفات شک دارند. شما مي توانيد تصميم بگيريد که رئيس احساسات خود ياشيد يعني آنها را تحت کنترل خود در آوريد. البته چنين تصميمي به اين معنا نيست که مثلا ديگر هرگز احساس غم و غصه به سراغتان نيايد. به هرحال هميشه دلايلي منطقي براي غصه دار شدن وجود دارد. اين تصميم در واقع به اين معناست که حالتان زودتر خوب مي شود. در واقع آنچه در اينجا موردنظر ما است مثبت نگري کورکورانه نيست، بلکه "خوش بيني واقع گرايانه" است. متاسفانه چيزهاي منفي هميشه رخ مي دهند و اين غيرقابل اجتناب است، اما خوشبختانه مي توانيم شيوه واکنش به آنها را تغيير دهيم.
مثلا اين سناريو را در نظر بگيريد: شما تقريبا از همه اي ميل هاي دريافتي خود راضي هستيد. مسلما گاهي خبرهاي بد مي شنويد. ولي در عين حال بعضي ايميل ها آنقدر مبهم و دوپهلو هستند که هم مي توان آنها را مثبت تفسير کرد و هم منفي. اگر بتوانيد جنبه مثبت را ترجيح بدهيد و بر آن تمرکز کنيد، گامي بزرگ به سوي يک زندگي خوش بينانه برداشته ايد.
تفکر هوشمندانه همچنين به ما کمک مي کند تا نوحي حس بي طرفي و خنثي بودن نسبت به اتفاقات بد پيدا کنيم. چيزهاي ناگوار اتفاق مي افتند، از کنار ما مي گذرند و تمام مي شوند. اين نوعي نگرش واقع بينانه است: نمي توان مانع رويدادهاي بد شد، اما مي توان از آنها گذشت و ذهن خود را مشغولشان نکرد
مثال هاي زيادي در اين زمينه وجود دارد. تصور کنيد افراد در محل کار مرتب از شما مي خواهند کاري را انجام دهيد. به جاي اينکه ناراحت و آزرده شويد و احساس کنيد ديگران پرتوقع هستند، اين درخواست ها را موقعيتي براي پيشرفت حرفه اي ببينيد. فراموش نکنيد که خوش بيني مستلزم خلاقيت است. در واقع اين نوعي سيکل معيوب است: وقتي تصميم مي گيريد در مورد اتفاقات مثبت فکر کنيد، پاسختان به چالش ها خلاقانه تر خواهد بود... که باعث مي شود مثبت تر فکر کنيد. و اين روند ادامه مي يابد.

تفکر کنيد
حقه اي که در اينجا بايد به کار ببريد اين است که در زمان حال زندگي کنيد يعني اسير گذشته نباشيد و مرتب آرزو نکنيد که اي کاش اوضاع اينگونه نبود. تفکر هوشمندانه همچنين به ما کمک مي کند تا نوحي حس بي طرفي و خنثي بودن نسبت به اتفاقات بد پيدا کنيم. چيزهاي ناگوار اتفاق مي افتند، از کنار ما مي گذرند و تمام مي شوند. اين نوعي نگرش واقع بينانه است: نمي توان مانع رويدادهاي بد شد، اما مي توان از آنها گذشت و ذهن خود را مشغولشان نکرد.

تغيير طرز فکر مانند تغيير رژيم غذايي شما است. تمرکز بر آنچه وارد بدنتان مي شود بخشي از يک رژيم غذايي است. يعني نوعي هوشياري نسبت به غذاهاي مصرف شده. بسياري از افراد اين کار را انجام مي دهند: "اين هفته نوشيدني ها شکردار نخواهم نوشيد. اين هفته فست فود نمي خورم." با اين حال بسيار به ندرت پيش مي آيد که نسبت به تفکرات خود تا اين حد هوشيار باشيم. کافي است تنها چند دقيقه در روز بر احساسات خود تمرکز کنيم" من چيزهاي بد را مي پذيرم ولي آنها را رها مي کنم و اجازه نمي دهم که ذهنم را آشفته و نگران کنند.

چهره اي شاد و خندان داشته باشيد
جملات زيادي را در اين باره مي شنويم: "بخند!"، " خنده بر هر درد بي درمان رواست."، " اخم هايت را باز کن!" و بسياري جملات ديگر. مطمئن باشيد که اين جملات توصيه هايي سودمند هستند. عکس العمل مثبت نسبت به اتفاقات منفي راهي ساده و موثر براي تمرين دادن مغز است. لبخند و خنده اندروفين خون را افزايش مي دهد و به بهتر شدن خلق و خو کمک مي کند، هرچند ساختگي باشد.
پس دفعه بعد که شنيديد در فلان درس نمره کمي گرفته ايد، بخنديد و به نمره هاي خوبي که قبلا گرفته ايد فکر کنيد. مطمئنا اين نمره هاي خوب در آينده نيز تکرار خواهند شد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر