صفحه نخست >> سبک زندگی تعداد نظرات: 0

چطور يک کودک باهوش پرورش دهيم؟

با وجود تنوع اسباب بازي ها، کتاب ها و ويديوهاي مختلف گيج شده ايد؟ امروزه يکي از موضاعاتي که مادران بسيار در مورد آن حرف مي زنند "پرورش هوش" کودک است و اينکه چطور مي توانند يک کودک باهوش تربيت کنند. والدين هميشه بهترين ها را براي کودکانشان مي خواهند اما به نظر مي رسد نگراني و تمرکز درباره به کارگيري شيوه ها صحيح براي تقويت رشد و تکامل کودک خصوصا رشد مغزي، بسيار بيشتر است.

کد خبر: 2850

ني ني سايت/ با وجود تنوع اسباب بازي ها، کتاب ها و ويديوهاي مختلف گيج شده ايد؟ امروزه يکي از موضاعاتي که مادران بسيار در مورد آن حرف مي زنند "پرورش هوش" کودک است و اينکه چطور مي توانند يک کودک باهوش تربيت کنند. والدين هميشه بهترين ها را براي کودکانشان مي خواهند اما به نظر مي رسد نگراني و تمرکز درباره به کارگيري شيوه ها صحيح براي تقويت رشد و تکامل کودک خصوصا رشد مغزي، بسيار بيشتر است.
نگراني ها بي دليل هم نيستند. در حالي که تنها بخشي از اتصالات 100 بيليون سلول مغزي که بيشتر مربوط به تنفس، ضربان قلب و ديگر عملکردهاي فيزيولوژيکي مربوط به بقا در زمان تولد ايجاد شده است، در 5 سال اول زندگي است که اتصالات ضروري مربوط به يادگيري تشکيل مي شوند.
آنچه که در 5 سال اول زندگي کودک اتفاق مي افتد تاثير به سزايي نه فقط بر مغز کودک بلکه بر توانايي هاي يادگيري و رشد او دارد. در حالي که متخصصين عقيده دارند بخش زيادي از رشد مغز کودک هنوز هم ناشناخته است و تنها چيزي که در حال حاضر مي دانيم اين است که غرايز فرزندپروري در قرار دادن کودک در مسير موفقيت نقش به سزايي دارند.
به غرايز خود اعتماد کنيد
با رشد و گسترش دنياي تکنولوژي، والدين در همه جاي دنيا به اين باور رسيده اند که يادگيري تکنولوژي براي رشد و موفقيت کودک ضروري است.
يکي از ابزار معروف تکنولوژي کودک هوشمند - ويديو هاي آموزشي بيبي انيشتين- نمره پاييني را در تحقيقاتي که براي سنجش تاثيرگذاري آن بر رشد مغز کودک کسب کرده است. اين تحقيق که در مجله پزشکي کودکان منتشر شده است، نشان ميدهد نه تنها اين قبيل ابزارهاي پرورش ذهني کودک کارايي چنداني ندارند بلکه حتي ممکن است باعث کندي روند يادگيري کلمات شوند.
اما محققيني که در اين تحقيق دخالت نداشتند عقيده دارند که ممکن است ويديوها به خودي خود باعث اين نتايج ناخوشايند نشوند بلکه چيزي که اهميت دارد اين است که اين ويديوها جايگزين والدين مي شوند و اين مي تواند نتايج نامطلوب ايجاد کند.
واقعيت به همين سادگي است که هر دقيقه اي که کودک در مقابل صفحه نمايش قرار داده مي شود، به همان اندازه از ارتباط با مراقب آشنا و مورد علاقه اش محروم مي شود و از آنجا که کودکان از بزرگسالان مورد علاقه شان الگوبرداري مي کنند، اين محروميت مي تواند آسيب زا باشد.
همان چيزي که هزار سال پيش براي کودکان داراي اهميت بوده است، در حال حاضر هم از بيشترين اهميت برخوردار است. والدين بهترين ابزار آموزش کودک هستند
متخصصين معتقدند صحبت کردن، بازي کردن و به طور کلي توجه کردن به علايق کودک و استفاده از آنها براي پرورش کنجکاوي او، به شکل گيري ارتباطات مغزي کمک مي کند که مغز کودک را براي رشد و تکامل تحريک مي کند. برنامه هاي آموزشي تلويزيوني لزوما چيزهاي بدي نيستند به شرط آنکه از آنها به عنوان ابزار اضافي و کمکي استفاده شود که جايگزين ارتباطات انساني واقعي نمي شود.
تجربياتي که محتواي هيجاني و تعاملي انساني دارند براي کودکان خوشايند و پرمعني هستند. اين تجربيات مانند چسب براي حافظه عمل مي کنند و به کودک کمک مي کنند تا آموخته هايشان را به خاطر بسپارند. متخصصين عقيده دارند يکي از بهترين اين شيوه ها خواندن نه براي کودک بلکه به همراه کودک است تا اين فرايند يک تجربه تعاملي باشد که کنجکاوي و خلاقيت کودک را درگير کند. اگر به جاي درگير کردن کودک در اين فرآيند، کودک را به يک گيرنده منفعل تبديل کنيد، به تدريج از هدف دور خواهيد شد.
کمي عشق اضافه کنيد
علاوه بر ايفاي نقش فعال در فرآيند يادگيري کودک، متخصصين عقيده دارند که عشق ورزي و غذا دادن به کودک هم مي تواند تاثيرات جالبي بر قدرت مغز کودک بگذارد. بعضي از مراقبين باور دارند زماني که کودک را روي به روي تلويزيون رها مي کنند و او به آرامي و بدون کوچکترين سر و صدايي مي نشيند به معني اين است که کودک راضي و خوشحال است. اما چيزي که خيلي ها نمي دانند اين است که کودک داراي اضطراب معمولا سکوت مي کند و اين سکوت مانع يادگيري مي شود.
اسباب بازي ها
در حالي که متخصصين بر سر اين موضوع که اسباب بازي مي تواند وسيله اي مناسب براي رشد و تکامل توانايي هاي مغزي کودک باشد، تعداد و تنوع بي شمار اسباب بازي ها احتمالا باعث گيجي والدين مي شود اما کليد انتخاب اسباب بازي و نوع فعاليت هاي کودک توجع به مراحل رشد بيولوژيکي طبيعي کودک است. با اين شيوه با زبان قابل فهم براي کودک حرف مي زنيد.
علاوه بر اين اسباب بازي هاي ساده که مناسب سن کودک طراحي شده اند را فراموش نکنيد. کودکان بيشتر به صدا و حرکت علاقه دارند، بنابراين حتي تکان دادن يک جغجغه يا دسته کليد هم موجب تحريک آنها خواهد شد. با بزرگتر شدن کودک اسباب بازي هاي بافت دار که بتوانند آنها را لمس کنند و فشار دهند مانند حيوانات پارچه اي مناسب هستند.
در نه ماهگي از اسباب بازي هايي که بر اساس شکل مرتب مي شوند و يا پازل استفاده کنيد. پنهان کردن يک اسباب بازي که قبلا آن را به کودک نشان داده ايد و پيدا کردن آن توسط کودک هم جذاب است. اين بازي ها داراي عناصر غافلگيري هستند و به شکل گيري مفهوم پايداري شکل کمک مي کنند.
هر نوع اسباب بازي که باعث تحريک کنجکاوي شود، به تعامل ميان کودک و شي کمک کند و يا با به کارگيري رنگ ها و فرم هاي گوناگون به فرآيند آموزش کودک کمک کند، از امتياز ويژه اي برخوردار است.
نکته اي که بايد به آن بسيار توجه کنيد اين است که هرگز نبايد از کودک توقع داشته باشيد چيزي بيشتر از آنچه که با توانايي بيولوژيکي او همخوان است را ياد بگيرد. اين واقعيت کليد طراحي فعاليت هايي است که بدون تحت فشار قرار دادن کودک، او را در هر مرحله از رشد درگير مي کند.
فعاليت ها و بازي هاي متناسب با سن کودک :
تولد تا 4 ماهگي :
خواندن- شکلک درآوردن- حرکت دادن آرام اشيايي مانند جغجغه رنگي و براق در مقابل چشمان کودک- خواندن آهنگ و ترانه هاي ساده و لالايي هاي که ترجيع بند تکراري دارند- حرف زدن همزمان درباره هر فعاليتي که به همراه کودک انجام مي دهيد
4 تا 6 ماهگي :
کمک به کودک براي در آغوش گرفتن عروسک هاي پارچه اي- آويزان کردن اشيا مختلف در مقابل کودک و تشويق کودک براي ضربه زدن به آنها- نواختن موسيقي با ريتم هاي گوناگون- نشان دادن تصاوير رنگي کتاب ها- تشويق کودک به لمس اشيا با بافت هاي مختلف
6 تا 18 ماهگي :
صحبت کردن رو در رو براي افزايش ارتباط بين تصوير و صدا- اشاره به افراد و اشيا آشنا و تکرار اسم آنها- خواندن آوازهايي که قافيه دارند به همراه حرکات دست- بازي قايم باشک
18 تا 24 ماهگي :
بازي هاي ساده بازشناختي مثلا سه وسيله را در مقابل کودک قرار دهيد و از او بخواهيد که يکي از آنها را به شما بدهد- صحبت کردن مستقيم با کودک تا جايي که مي توانيد- معرفي ابزارهاي نوشتن مانند کاغذ و مداد رنگي به کودک- پرسيدن سوالاتي از قبيل " چه چيزي؟ " و " کجا " زماني که براي کودک کتاب مي خوانيد- تشويق بازي هاي مستقل با اسباب بازي هاي مورد علاقه
24 تا 36 ماهگي :
تشويق کودک براي بهينه شدن مهارت هاي حرکتي- تشويق کودک براي استفاده از اسباب بازي ها با شيوه جديد- کمک به کودک براي اجراي اتفاقات زندگي واقعي در بازي ها مثل تظاهر به حرف زدن با تلفن، رانندگي ماشين و برگزاري مهماني- درگير کردن کودک با قصه و داستان با پرسيدن سوال- اشاره به کلماتي که در حال خواندن آن براي کودک هستيد- تشويق کودک به پيدا کردن کلمات يا صداي آنها در صفحه اي که مشغول خواندن آن هستيد
3 تا 5 سالگي :
آموزش مشارکت به کمک مثال- بازي هاي ساده روي تخته سياه که به يادگيري قوانين و مهارت ها کمک مي کند- محدود کردن تماشاي تلويزيون به يک يا دو ساعت در روز و همراهي در تماشاي آن براي تعاملي با کودک- دادن امکان انتخاب به کودک براي فعاليت و بازي- محدود کردن استفاده از "نه" و تشويق کنجکاوي طبيعي- احترام و توجه به کودک و صبور بودن وقتي کودک سعي مي کند تجربيات جديدش را براي شما توضيح دهد- در نظر گرفتن زماني براي صحبت با کودک درباره کارهايي که در روز انجام داده است- تشويق کودک به کشف و فهميدن تجربيات تازه

نظرات بینندگان

ارسال نظر