صفحه نخست >> سبک زندگی تعداد نظرات: 0

روش هايي ساده و سريع براي خواباندن نوزاد

خواباندن نوزاد يکي از مشکلات اساسي والدين مخصوص مادرهاي جوان مي باشد، با کمک روش هاي زير به راحتي نوزاد خود را بخوابانيد.

کد خبر: 1809

ني ني سايت/ خواباندن نوزاد يکي از مشکلات اساسي والدين مخصوص مادرهاي جوان مي باشد، با کمک روش هاي زير به راحتي نوزاد خود را بخوابانيد.
ارتباط چشمي برقرار نکنيد
به هيج وجه قبل از خواب نوزاد را هيجان زده نکنيد. ارتباط چشمي طولاني و معنادار شما با نوزاد محرک ترين عامل براي نوزاد است. حواستان را جمع کنيد و وقتي مي خواهيد کودک را بخوابانيد يا وقتي بيدار شده است، او را آرام کنيد با او ارتباط چشمي برقرار نکنيد.
نوزاد را حمام کنيد
آب گرم و بعد از آن نوازش آرام و عاشقانه با حوله حمام به آرام شدن نوزاد کمک مي کند. رعايت اين نکات به شکل باور نکردني به خوابيدن نوزاد کمک مي کند. اسباب بازي هاي آب پاش را از داخل وان جمع کنيد و با آرامش و دور از هياهو و بازي نوزاد را حمام کنيد تا تجربه اي آرام بخش باشد.
کنار نوزاد بخوابيد
چه موافق و چه مخالف خواباندن نوزاد کنار خودتان باشيد اما تحقيقات نشان داده است کودکاني که کنار والدين مي خوابند در بزرگسالي عزت نفس بالاتر و اضطراب کمتري خواهند داشت. براي امنيت کودک از تختخواب هايي استفاده کنيد که کنار تخت شما قرار مي گيرند.(خواباندن کودک روي تخت خودتان توصيه نمي شود.)
نوزاد را سير کنيد
اگر کودک شما از آن دسته کودکاني است که نيمه شب گرسنه از خواب بيدار مي شود، تغذيه قبل از خواب مي تواند مفيد باشد. بهتر است قبل از اينکه بخوابيد، سراغ کودک برويد و در حالي که خواب است به او غذا بدهيد و صبر نکنيد تا خودش گرسنه از خواب بيدار شود. اين وعده اضافي شکم کودک را به اندازه کافي پر مي کند و به او کمک مي کند بهتر بخوابد.
تخت کودک را خلوت کنيد
فضاي خواب کودک را از هر چيزي خالي کنيد. ملحفه و بالشتک اضافي يا عروسک هاي پارچه اي مي توانند خطرناک باشند و احتمال خفگي يا تنگي نفس کودک را افزايش دهند. فقط يک ملحفه روي تشک بکشيد و اگر نگران گرم ماندن نوزاد هستيد بهتر است به جاي استفاده از روانداز از کيسه خواب مخصوص نوزاد استفاده کنيد.
فضا را خوشبو کنيد
بعضي بيني هاي کوچک با بوي مطبوع يک يا دو قطره خوشبو کننده يا روغن طبيعي روي دستمال کنار تخت خوابشان زودتر به خواب مي روند. بعضي از خوشبو کننده ها و روغن هاي طبيعي به عنوان آرام کننده و ضد اضطراب شناخته شده اند. البته استفاده از خوشبو کننده ها تا قبل از 6 ماهگي نوزاد توصيه نمي شود.براي نوزادان کمتر از 6 ماه يا نوزاداني که پوست و شامه حساسي دارند از خوشبو کننده استفاده نکنيد و حتي براي شستشوي ملحفه هاي تخت از شوينده هاي بي بو استفاده کنيد.
رفلاکس معده (ترش کردن)
رفلاکس معده نوزادان يک بيماري شايع است که دليل پزشکي آن هنوز مشخص نشده است و يکي از عوامل مشکلات خواب در نوزادن است. اين بيماري به علت بدکاري ماهيچه اي است که مري را به شکم متصل مي کند و باعث ترشح اسيدي مي شود که وارد مري شده و احساس درد را در نوزاد به وجود مي آورد. از نشانه هاي اين بيماري مي توان به تف زياد، گريه با صداي بلند، خس خس کردن، عق زدن و مشکلات تغذيه اي است. اگر نوزادتان اين علائم را نشان مي دهد، براي کسب اطمينان به پزشک او مراجعه کنيد.
دستتان را روي بدن کودک بگذاريد
وقتي نوزاد را براي خواب به تختخوابش منتقل مي کنيد، سعي کنيد دستتان را با مهرباني روي شکم، بازوها و سر کودک بگذاريد تا او را آرام کنيد. رعايت اين نکات به شکل باور نکردني به خوابيدن نوزاد کمک مي کند. بعضي اوقات فقط حضور شما کنار کودک کافي است تا حس امنيت به نوزاد منتقل شود و راحت تر بخوابد.
زمان مناسب را انتخاب کنيد
خواباندن نوزادي که بيش از حد خسته شده است تقريبا غير ممکن است. مقرر کردن زمان خواب معين بسيار مهم است و بسياري از متخصصين عقيده دارند بين ساعت 6:30 تا 7:00 بعدازظهر بهترين زمان براي خواباندن کودکان زير يکسال است. خوشبختانه زود خواباندن کودک به زود بيدار شدن کودک در صبح منجر نخواهيد شد و بالعکس خواب مناسب شبانه باعث مي شود کودک صبح ها ديرتر از خواب بيدار شود.
لباس خواب مناسب
بعضي اوقات نوزادان به پارچه هايي که از الياف مصنوعي ساخته شده اند، حساسيت دارند که مي تواند مانع خوابيدن نوزاد شود. از لباس هايي استفاده کنيد که از الياف طبيعي مانند کتان تهيه شده اند تا از اذيت شدن کودک جلوگيري کنيد.
دماي محيط را پايين نگه داريد
حتما خودتان هم مي دانيد که در دماي مناسب بهتر مي خوابيد! نوزاد هم مانند شماست. بنا بر توصيه انجمن پزشکان کودک امريکا دماي اتاق نوزاد را بين 18.33 تا 21.11درجه سانتيگراد نگه داريد تا از سندرم مرگ ناگهاني نوزاد جلوگيري کنيد.
اتاق را تاريک کنيد
براي اينکه به نوزاد کمک تا متوجه فرارسيدن زمان خواب شود، اتاق او را تاريک کنيد. از چراغ خواب استفاده نکنيد و از پرده هاي تيره تا بتوانيد تاريکي شب را در طول روز بازسازي کنيد. وقتي زمان بيدار شدن کودک است، چه در صبح و چه در بعداز ظهر، پرده ها را باز کنيد و به نور اجازه ورود بدهيد تا نوزاد متوجه تفاوت بشود.
نوزاد را ماساژ دهيد
نوزادان و کودکان نوپا که پيش از خواب 15 دقيقه ماساژ داده مي شوند، سريع تر از کودکاني که فقط برايشان قصه گفته شده است، به خواب مي روند. پس روغن مناسب ماساژ کودک تهيه کنيد و با ملايمت و فشار کم او را ماساژ دهيد.
خواب نيمروزي
علاوه بر تمام فوايد خواب نيمروزي که به شما فرصت کارهايي مانند دوش گرفتن، چک کردن ايميل يا انجام تماس هاي تلفني را مي دهد، خواب نيمروزي براي رشد ذهني و جسمي کودک بسيار اهميت دارد. رعايت اين نکات به شکل باور نکردني به خوابيدن نوزاد کمک مي کند. به خاطر اين باور غلط که اگر کودک در روز نخوابد، شب ها بيشتر مي خوابد، خواب نيمروز را حذف نکنيد چون دقيقا برعکس است.
از پوشک مخصوص شب استفاده کنيد
پوشک خيس هم مي تواند از عواملي باشد که مانع خوابيدن نوزاد شود. بهتر است در طول شب از پوشک هايي که قدرت جذب بسيار بالا دارند استفاده کنيد تا اگر نوزاد با پوشک خيس خوابش برد، مجبور نباشيد او را بيدار کنيد ( در صورت دفع حتما پوشک را تعويض کنيد). در اين صورت براي محافظت از پوست حتما از کرم هاي مخصوص پوشک استفاده کنيد
به نوزاد پستانک بدهيد
دادن پستانک در زمان خواب به کودک کمک مي کند تا آرام شود و به خواب برود. مطالعات نشان داده اند که استفاده از پستانک ممکن است از بروز سندرم مرگ ناگهاني نوزاد جلوگيري کند. وقتي نوزاد به خواب رفت، پستانک را از دهانش خارج کنيد تا به خاطر افتادن پستانک از دهانش بيدار نشود. حتما از پستانک هاي بسيار نرم استفاده کنيد تا اگر روي آن غلت زد، اذيت نشود.
از راهکارهاي مخصوص استفاده کنيد
هيچوقت معلوم نيست چه چيزي نوزاد را در نيمه هاي شب آرام خواهد کرد. همه ما درباره تکان دادن کودک در تمام شب شنيده ايم يا نشستن در ماشين و گردش آرام شبانه شنيده ايم. هيچکس نمي تواند قضاوت کند که کدام شيوه براي نوزاد شما کارآمد خواهد بود. بهتر است شيوه هاي امني که براي نوزاد شما مناسب هستند را پيدا و از آنها استفاده کنيد.
يک برنامه خواب منظم داشته باشيد
هيچ شکي در اين که يک برنامه منظم خواب مي تواند به کودک بفهماند که زمان خواب فرا رسيده است، وجود ندارد. يک برنامه آرامش بخش تنظيم کنيد و به آن عمل کنيد. استمرار در اجراي برنامه خواب، کليد موفقيت شماست.
نوزاد را قنداق کنيد
از هر تازه پدر و مادري که سوال کنيد به شما در مورد اهميت يادگيري مهارت مهم قنداق کردن کودک خواهند گفت. رعايت اين نکات به شکل باور نکردني به خوابيدن نوزاد کمک مي کند. از آنجا که نوزاد در رحم مادر شرايطي شبيه قنداق شدن را دارد، اين کار به نوزاد کمک مي کند بهتر بخوابد.
قصه بگوييد
مهم نيست براي نوزاد چه قصه اي تعريف مي کنيد چون او متوجه چيزي که مي گوييد نمي شود اما گفتن قصه پيش از خواب با صداي آرامش بخش، نوزاد را آرام مي کند و عادت قصه گفتن و قصه شنيدن در تمام دوران کودکي حفظ مي شود.
حالت هاي نوزاد را بشناسيد
به جاي آنکه منتظر بمانيد تا بحران اصلي فرا برسد، به دنبال شناخت نشانه هاي خستگي نوزاد باشيد. ممکن است نوزاد چشمهايش را بمالد، گريه کند يا خميازه بکشد. رعايت اين نکات به شکل باور نکردني به خوابيدن نوزاد کمک مي کند. بعضي از نوزادان ممکن است کاملا برعکس باشند و در زمان خستگي پرانرژي تر شوند که اين حالت باعث گمراهي والدين مي شود. به نشانه هاي مخصوص کودک خود دقت و آن ها را شناسايي کنيد تا خواباندن کودک راحت تر باشد.
با نوزاد حرف بزنيد
وقتي نوزاد متولد مي شود، صداي شما برايش آشناست و به همين علت تاثير مثبتي روي کودک دارد. حرف زدن آرام و يا لالايي خواندن پيش از خواب به کودک کمک مي کند تا با اطمينان از حضور مادر با احساس امنيت به خواب برود.
صداي متناوب ايجاد کنيد
در رحم مادر، جنين به شنيدن صداهاي متناوب مانند صداي نفس يا تپش قلب و يا حتي صداي شکم شما عادت دارد و به همين دليل ممکن است سکوت برايش اسرارآميز باشد. بعضي از نوزادن با شنيدن صداي دستگاه تهويه و به طور کلي لوازمي که صداي متناوب توليد مي کنند، بهتر به خواب مي روند.
کودک را نوازش کنيد
پيش از خواب کودک را غرق در بوسه و آغوش کنيد. با انجام اين کار کودک احساس عشق و امنيت بيشتري از جانب شما خواهد داشت و اين حس باعث مي شود که عميق تر و طولاني تر بخوابد.
لالايي بخوانيد
مهم نيست چه شعر يا ترانه اي را براي خواندن انتخاب مي کند چون آواز خواندن به طور کلي يک روش بسيار عالي براي آرام کردم کودک خواب آلود است و با توجه به اينکه تحقيقات نشان داده اند که آواز خواندن به کاهش استرس کمک مي کند، اين کار به شما هم احساس آرامش خواهد داد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر