صفحه نخست >> سبک زندگی تعداد نظرات: 0

روانشناسي/ روش هاي خانگي براي کنترل استرس

در شرايط «اضطراب‌زا» روزاي ۳ فنجان بابونه ميل کنيد بابونه حاوي ترکيبات فعالي به نام «اپي‌ژنين» و «لوتئولين» است که هر دو باعث ايجاد آرامش ذهني مي‌شود. محققان مرکز پزشکي دانشگاه پنسيلوانيا بررسي‌هايي روي بيماراني که از اضطراب و استرس رنج مي‌برند انجام داده و به اين نتيجه رسيدند علائم استرس در افرادي که به مدت ۸ هفته مکمل بابونه مصرف کرده‌اند به طور چشمگيري کاهش پيدا کرده است؛ اما اين کاهش علائم در بيماراني با همين وضعيت که دارونما مصرف کرده بودند مشاهده نشده است. در نتيجه توصيه مي‌کنيم زماني که از استرس‌هاي کاري يا هر شرايط مشکل‌زاي ديگر رنج مي‌بريد روزانه ۲ تا ۳ فنجان بابونه دم کرده و ميل کنيد.

کد خبر: 1090

در شرايط «اضطراب‌زا» روزاي ۳ فنجان بابونه ميل کنيد
بابونه حاوي ترکيبات فعالي به نام «اپي‌ژنين» و «لوتئولين» است که هر دو باعث ايجاد آرامش ذهني مي‌شود. محققان مرکز پزشکي دانشگاه پنسيلوانيا بررسي‌هايي روي بيماراني که از اضطراب و استرس رنج مي‌برند انجام داده و به اين نتيجه رسيدند علائم استرس در افرادي که به مدت ۸ هفته مکمل بابونه مصرف کرده‌اند به طور چشمگيري کاهش پيدا کرده است؛ اما اين کاهش علائم در بيماراني با همين وضعيت که دارونما مصرف کرده بودند مشاهده نشده است. در نتيجه توصيه مي‌کنيم زماني که از استرس‌هاي کاري يا هر شرايط مشکل‌زاي ديگر رنج مي‌بريد روزانه ۲ تا ۳ فنجان بابونه دم کرده و ميل کنيد.

بوي اسطوخودوس: عطر آرامش
نتايج بررسي‌ها نشان مي‌دهد افرادي که با روغن گياهي اسطوخودوس ماساژ داده مي‌شوند آرام‌تر، خوش‌بين‌تر و کم‌اضطراب‌تر از افرادي هستند که روغن ماساژشان حاوي اسطوخودوس نيست. بررسي‌هاي ديگري نيز نشان مي‌دهد که ماساژ با روغن گياهي اسطوخودوس باعث کاهش فشارخون سيستوليک مي‌شود که معمولاً به دليل اضطراب بالا مي‌رود. مي‌توانيد چند قطره روغن گياهي اسطوخودوس را روي بالشتتان اسپري کنيد يا اينکه آن را به آب حمام اضافه کنيد و در آن غوطه‌ور شويد. همچنين مي‌توانيد چند قطره از اين روغن را در يک فنجان آب جوش ريخته و بو بکشيد. خواهيد ديد که ذهنتان آرام خواهد شد.
توجه داشته باشيد که بوي وانيل نيز باعث بهبود و کاهش علائم استرس مي‌شود. نتايج بررسي‌ها نشان مي‌دهد ميزان استرس افرادي که عطر وانيل استشمام مي‌کنند به ميزان ۶۳ درصد کمتر از آن‌هايي است که از اين عطر محروم‌اند.

کافئين را حذف و يا محدود کنيد
کافئين باعث افزايش انرژي مي‌شود اما درعين‌حال باعث بالا بردن اضطراب و زودرنجي و عصبانيت نيز مي‌شود. اگر نمي‌توانيد از نوشيدني‌هاي کافئين‌دار مانند قهوه بگذريد مي‌توانيد ميزان مصرف آن را کاهش داده و به يک فنجان در روز بسنده کنيد. همچنين مي‌توانيد نوشيدني‌هاي سالم که حاوي کافئين کمتري هستند مانند چاي سبز را جايگزين قهوه کنيد.
بدانيد که در برنامهٔ غذايي همه ما مواد غذايي حاوي کافئين مانند نوشيدني‌هاي گازدار، شکلات، چاي و برخي از دارو‌ها مانند مي‌دول و اکسدرين (استامينوفن) وجود دارد و نوشيدن زياد قهوه مي‌تواند ميزان جذب اين ماده را چندين برابر کرده و اضطرابتان را بيشتر کند.

روزانه ۲۰ دقيقه ورزش کنيد
مصرف مواد غذايي مفيد و اجتناب از خوراکي‌هاي نامناسب به کنترل استرس کمک زيادي مي‌کند. همچنين بايد بدانيد که ورزش علاوه بر افزايش اعتمادبه‌نفس شما، بدنتان را پُر مي‌کند از آندورفين که به آن مورفين طبيعي بدن نيز مي‌گويند. برخي از محققان بر اين باور هستند که افزايش حرارت بدن بر اثر ورزش، باعث بهبود فعل‌وانفعالات سلول‌هاي عصبي کنترل‌کنندهٔ عملکردهاي ذهني و خلق‌وخوي مي‌شود. در واقع ورزش همچنين باعث افزايش ترشح سروتونين نيز مي‌شود که باعث بهبود خلق و خوي، آرامش ذهني و کاهش اضطراب و استرس مي‌شود.
ايران بانو/

نظرات بینندگان

ارسال نظر