صفحه نخست >> سایر ویژه ها تعداد نظرات: 0

تجهيز موتورسيکلت‌هاي قديمي براي عاشقان موتورسواري

ما به کارمان علاقه زيادي داريم. چند سال پيش يک ب‌ام‌و از «رکس مارتين» خريدم؛ کسي که شرکت ويکتوري موتورسايکلز را در «کنتيش تاون» اداره مي‌کرد. از او خواستم تا در بازسازي آن به يک حالت سفارشي با يک زين پايين‌تر و گل‌گيرهايي متفاوت، به من کمک کند. يک صفحه فيسبوک باز کردم تا مراحل ساخت را در خود ثبت کند؛ چيزي مانند يک وبلاگ راهنماي ساخت ساده. در همين حال، بسياري از مردم آمدند و اين صفحه را «لايک» زدند. هنوز هم برخي از مردم نظراتشان را در مورد مطالبش برايم ارسال مي‌کنند. کم‌کم افراد از ما خواستند که اگر مي‌توانيم اين کار را براي آن‌ها نيز انجام دهيم.

کد خبر: 763

پدال/ آن‌تايتلد (Untitled) موتورسيکلت‌هاي قديمي کاربردي و جالبي را در يک کارگاه کوچک در شمال لندن مي‌سازد. آن‌ها در کارشان مهارت زيادي نيز دارند. شايد شنيدن وضعيت اين شرکت کوچک از زبان مؤسس آن، آدام کي (Adam Key) جالب‌توجه باشد. آدام کي مي‌گويد:
ما به کارمان علاقه زيادي داريم. چند سال پيش يک ب‌ام‌و از «رکس مارتين» خريدم؛ کسي که شرکت ويکتوري موتورسايکلز را در «کنتيش تاون» اداره مي‌کرد. از او خواستم تا در بازسازي آن به يک حالت سفارشي با يک زين پايين‌تر و گل‌گيرهايي متفاوت، به من کمک کند. يک صفحه فيسبوک باز کردم تا مراحل ساخت را در خود ثبت کند؛ چيزي مانند يک وبلاگ راهنماي ساخت ساده. در همين حال، بسياري از مردم آمدند و اين صفحه را «لايک» زدند. هنوز هم برخي از مردم نظراتشان را در مورد مطالبش برايم ارسال مي‌کنند. کم‌کم افراد از ما خواستند که اگر مي‌توانيم اين کار را براي آن‌ها نيز انجام دهيم.

در نتيجه، «رکس» تبديل به شريک تجاري «آدام» شد و آن‌تايتلد موتورسايکلز متولد شد.

بزرگ‌ترين شکست دوران کاري
شخصي به کارگاه ما آمد و پيشنهاد کرد که من و رکس يک جفت موتورسيکلت براي نمايش در نمايشگاه الکساندرا پالاس کاستوم بسازيم. فکر کنم ب‌ام‌و هاي ما تنها موتورسيکلت‌هاي غير «هارلي» در آنجا بود. ما نشان‌هاي ب‌ام‌و را از روي موتورسيکلت‌ها برداشتيم و آن‌ها را «آن‌تايتلد» ناميديم. بر روي هر دوي موتورسيکلت‌ها برچسب قيمت زديم که قيمت بسيار بالايي بود و يک سال براي فروش آن‌ها منتظر مانديم. امّا به خاطر اين نمايشگاه، توانستيم چند پروژه ديگر بگيريم. بعداً وقتي UMC-002 را ساختيم، يک ب‌ام‌و داشتيم که قابليت‌هاي فراواني داشت. در نتيجه، توجه زيادي را به خود جلب کرد و مردم دوباره به سراغ ما آمدند.


از آنجا به بعد، آن‌تايتلد تبديل به نامي قابل‌احترام در زمينه موتورسيکلت‌هاي «شهري» و کاربردي بدل شد. آن‌ها موج زيادي به صورت آنلاين ايجاد کردند.

چگونه هزينه‌هاي خود را پرداخت مي‌کنيد؟
آن‌تايتلد هميشه از لحاظ تجاري به صورت سالم حرکت کرده است. تنها پس از اولين سال بود که وارد مرحله سودآوري شديم. مي‌توانيم با ساخت موتورسيکلت‌هاي سفارشي، پول دربياوريم. اين در حالي است که پول زيادي براي ساخت موتورسيکلت‌ها نياز نداريم.

تا به امروز، آن‌تايتلد به صورت خاص بر روي ساخت موتورسيکلت‌ها متمرکز بوده است؛ ولي آدام مي‌گويد که درصدد توسعه فعاليت‌هاي اين شرکت است.

ما رفته‌رفته مي‌خواهيم قطعات طراحي شده براي محصولات سفارشي خود را بفروشيم. مي‌خواهيم يک ساب‌فريم ب‌ام‌و «جداشدني» ارائه کنيم؛ زيرا نحوه ساخت آن، ايجاد تغيير در آن را نسبتاً ساده مي‌کند. در ساير موتورسيکلت‌ها بايد قطعات را بريد و لوله جديد جوش بدهيد؛ کاري که کمتر کسي خودش به تنهايي مي‌تواند آن را انجام دهد. مگر آن که به يک دوست جوشکار دسترسي داشته باشيد.

طراحي عقب ب‌ام‌و ها به صورت نسخه‌هاي مختلف عرضه مي‌شود؛ از ساب‌فريم‌هاي بدون روکش گرفته تا پکيج‌هاي کامل همراه با گل‌گير، عقربه‌ها، چراغ ترمز و ضربه‌گيرها.
المان‌هاي الکتريکي داراي چهار پين براي اتصال هستند که مستقيماً به سيستم روشنايي موجود متصل مي‌شوند. در نتيجه، آماده‌سازي موتورسيکلت با سرعت بيشتري انجام مي‌شود.
 
آن‌ها در همين حال، محصولات تجاري نيز طراحي مي‌کنند:
احتمالاً فقط با فروش محصولات، پول بيشتري به دست آوريم. ولي اولويت ما ساخت موتورسيلکت است. البته دليل نمي‌شود که پوشش‌ها يا قطعاتي که براي ساخت موتورسيکلت توسعه داده‌ايم را نفروشيم.

آدام به اندازه کافي براي ورود بازار امريکايي ذکاوت داشته، ولي به اين منظور به شکل سنتي عمل نکرده است:
هيوگو اکلس، يک طراح صنعتي که در ساخت مدل UMC-021 با من همکاري داشته، اخيراً از لندن به کاليفرنيا نقل‌مکان کرده است. وي در نظر دارد که يک کسب‌وکار ساخت موتورسيکلت‌هاي سفارشي در آنجا راه بيندازد. بر اين اساس يک شراکت را با يکديگر شکل داده‌ايم. در حال حاضر، يک کارگاه در سان فرانسيسکو داريم و اولين محصول امريکايي ما يک موتو گوتسي کافه ريسر خواهد بود.

کاربرد شبکه‌هاي اجتماعي
ما تجارت خود از طريق شبکه‌هايي مانند فيسبوک، اينستاگرام، پين‌تر است و تويتر به دنيا معرفي کرده‌ايم. فکر مي‌کنم وقتي کسي صفحه شما را «لايک» مي‌زند، يعني به کار شما علاقه‌مند است. مردم در ايالات‌متحده به محصولات ما علاقه دارند و ما اين موضوع را صرفاً از طريق اينترنت متوجه مي‌شويم. آمار وب ما نشان مي‌دهيم که درصد زيادي از ترافيک ما از امريکا مي‌آيد. بدون اينترنت شايد در جايي که الان هستيم، نبوديم. اينترنت به ما کمک کرده تا در سرتاسر جهان شناخته شويم. در همين حال، اين بدان معناست که بايد پشت کامپيوتر حاضر بوده، به ايميل‌ها پاسخ بدهيد و محتواي جديد وارد کنيد تا افراد دوباره به سراغ شما بيايند. در اين حالت، من متوجه شدم که افراد به سرعت موتورسيکلت خود را عوض مي‌کنند و توجه آن‌ها به يک مدل مي‌تواند بسيار کوتاه باشد.

در همين حال، استفاده از اينترنت مي‌تواند تأثيرات منفي زيادي داشته و افراد را از شما دور کند. ولي آدام در اين باره نگراني نداشته است.

وقتي شروع به ساخت موتورسيکلت کرديم، در اين مورد نگران بوديم، ولي ديگر نيستم. براي من اهميتي ندارد که چه کسي موتورسيکلت مي‌سازد؛ چرا که اين کار نياز به کار سخت و خلاقيت واقعي دارد. من همه کساني که در اين زمينه فعاليت مي‌کنند و مردمي که به آن جذب مي‌شوند و همين‌طور «دشمنان» را دوست دارم. حداقل آن‌ها نظرشان را ارسال مي‌کنند؛ حتي اگر مطابق چيزي نباشد که بخواهيد با ديگران به اشتراک بگذاريد. همين ايجاد يک گفتگو و بحث بسيار خوب است. در نهايت، هر چيزي که افراد به صورت آنلاين مي‌گويد، در بازگشت يک موتورسيکلت ديگر به جاده‌ها تأثيري ندارد؛‌ چيزي که نمي‌تواند «بد» باشد.

شکي نيست که اينترنت توجه زيادي را ايجاد مي‌کند، ولي چرا موتورسيکلت‌هاي کلاسيک و چرا سفارشي‌سازي آن‌ها جذابيت دارد؟ آدام در اين باره مي‌گويد:
برخي افراد چيزي منحصربه‌فرد و با طراوت مي‌خواهند. موضوع داشتن چيزي است که به آن اشتياق داريم و مي‌تواند شخصيت ما را بيان کند.
 
مشتريان چقدر با شما رابطه دارند
روز به روز بر تعداد مشترياني که به کارگاه ما مي‌آيند و براي ساختن موتورسيکلت‌هايشان از ما کمک مي‌خواهند، افزوده مي‌شود. ما نيز به آن‌ها آموزش مي‌دهيم و اين بسيار هم مفيد است. در همين حال، به فکر راه‌اندازي يک سري دوره‌هاي آموزشي ساخت موتورسيکلت هستيم. پدرم يک مهندس و به صورت دستي در ساخت قايق‌ها و اتومبيل‌ها کار مي‌کرد و همين‌طور به صورت پاره‌وقت يک راننده مسابقه نيز بود. او يک بار يک MGA کامل را با چارچوب اوليه و قطعاتي که خريده بود، ساخت. من در طول زندگي با چنين مواردي آشنا بودم و تجربه مشابهي با «رکس» داشته‌ام. هر روز يک چيز جديد ياد مي‌گيرم.

و به همين دليل است که آن‌تايتلد علاقه زيادي به کمک و تشويق تازه‌کاران براي همکاري در ساخت موتورسيکلت‌هاي خودشان دارد و به آن‌ها يک سري تکنيک براي اين کار آموزش مي‌دهد.
 
سفارشي‌کردن يک موتورسيکلت اصلاً کار ساده‌اي نيست. يکي از مواردي که با ايجاد دسترسي افراد به داخل کارگاه حاصل مي‌شود اين است که آن‌ها متوجه مي‌شوند که اين کار آسان نيست. آن‌ها درمي‌يابند که چرا هزينه ساخت هر موتور سيکلت بيش از ۱۰ هزار پوند است. ساخت يک موتورسيکلت وقت زيادي را به خود اختصاص مي‌دهد. در جامعه کنوني، توليد محصولات براي استفاده طولاني سال‌هاست که کنار گذاشته شده است. سازندگان موتورسيکلت و همين‌طور خودروها، وسايل الکترونيکي و خانگي توليدات خود را براي يک بازه زماني مشخص ارائه مي‌کنند. هيچ‌چيز براي «باقي» ماندن ساخته نمي‌شود و حتي ديگر شرايط تعمير نيز براي محصولات درنظر گرفته نمي‌شود.
 
مانند بسياري از علاقه‌مندان به موتورسيکلت‌هايي مانند کافه ريسر، آدام نيز از حرکت توليدکنندگان به سمت موتورسيکلت‌هايي که بتوان به راحتي آن‌ها را به صورت سفارشي درآورد، شگفت‌زده است.

کار ب‌ام‌و در مورد R NineT بسيار جالب است؛‌ ولي اين موتورسيکلت نيز قيمتي برابر ۱۲ هزار دلار دارد. اين مدل پايه‌اي عالي براي سفارشي‌کردن يک موتورسيکلت است؛‌ ولي آيا به راحتي مي‌توان چنين پولي را تأمين کرد؟ همين موضوع را در مورد ياماها بولت نيز مي‌توان گفت. چرا اين کار را با موتورسيکلت‌هاي کوچک‌تر که مي‌توانند به راحتي تجهيز شده و براي جوانان بسيار الهام‌بخش باشند، نبايد انجام داد؟ من فکر مي‌کنم که به همين دليل است که موتورسيکلت‌هاي کلاسيک در بين نسل جوان موتورسواران محبوب شده‌اند. آن‌ها مي‌خواهند با دستان خود کاري انجام دهند. اين علاقه به صورت غريزي در درون آن‌ها وجود دارد. بسيار ناراحت‌کننده است که در مدارس ديگر کلاس‌هاي کارگاهي مهندسي برگزار نمي‌شود. وقتي پايه‌هاي اين نوع فعاليت‌ها در مدارس‌ها ارائه نشود، چه کسي در آينده مي‌خواهد چنين کارهايي انجام دهد؟ مردم مي‌خواهند دستشان را کثيف کنند و از موتورسيکلت‌هاي مدرني که نمي‌توان به آن‌ها دست زد، خسته شده‌اند. افراد مي‌خواهند وسيله‌هاي خود را لمس کنند و موتورسيکلت‌هاي مدرن چندان احساسي نيستند. به وسيله قديمي مي‌توان دست زد، آن را حس کرد و با آن انس گرفت. البته موتورسيکلت‌هاي قديمي نياز به ظاهر آراسته‌تري هم دارند که همين باعث مي‌شود ارزش آن‌ها بالاتر هم برود. راندن موتورسيکلت‌هاي قديمي تجربه به مراتب بالاتري است؛ چرا که مي‌توانيد کاملاً ضربان آن را در طول حرکت حس کنيد. سرشار از زندگي است و شما را سرزنده نگه مي‌دارد.

نظرات بینندگان

ارسال نظر